Ismét villogott a Renault, betört az élmezőnybe a Toyota, leszerepelt a Ferrari. Nagyjából így összegezhető a Formula-1-es világbajnokság idei második futama, a 7. Malajziai Nagydíj mai első időmérő edzése. A kvalifikáción a spanyol Fernando Alonso (Renault) futotta a legjobb időt, megelőzve az olasz Jarno Trullit (Toyota) és az idénynyitót megnyerő, szintén olasz Giancarlo Fisichellát. Michael Schumacher (Ferrari) másfél másodperces hátránnyal a 12. helyen végzett.
Ha Fernando Alonso holnap meg tudja őrizni első helyét, másodszor indulhat majd az élről Szepangban (fotók: Reuters)
Ha Fernando Alonso holnap meg tudja őrizni első helyét, másodszor indulhat majd az élről Szepangban (fotók: Reuters)
Ötvenkét Celsius-fokos volt az aszfalt, 37 a levegő hőmérséklete ma hajnalban, amikor - ottani idő szerint délután - elkezdődött a Formula-1-es világbajnokság második futama, a Malajziai Nagydíj első időmérő edzése Szepangban. A rekkenő hőség a tapasztalatok szerint a Michelin gumiabroncsot használó csapatok számára jelenthetett előnyt, de azért az mégis figyelemre méltó, hogy a címvédő Ferrari mindkét autója másfél másodperces hátránnyal a középmezőnyben végzett.
Michael Schumacher már nagyon korán kigurult az aszfaltra, mivel az Ausztrál Nagydíjon kiesett, és a szabályok szerint a következő futam első hivatalos időmérő edzését az előző futam eredményének megfelelően, fordított sorrendben kell teljesíteni.
Már akkor látszott, hogy ez nem a Ferrari napja lesz, amikor kiderült, hogy a hétszeres világbajnok német klasszis az előtte induló Nick Heidfeldtől (Williams-BMW) több mint hat tizedmásodperccel kikapott. A kerpeni pilóta ekkor még második volt, a hátralévő időben azonban fokozatosan visszacsúszott a sorban, és 1:34,072 másodperces ideje csak a 12. helyhez volt elegendő.
Szavazás
"Természetesen nem vagyok boldog a történtektől - mondta később a világbajnok. - Tegnap és a mai első edzés első negyvenöt perce után még jobbnak tűnt a helyzet, de az utolsó szabadedzésen kezdtünk rájönni, hogy ebből szenvedés lesz. Elég világos, hogy új gumikkal egyetlen gyors körön nem vagyunk azonos szinten a riválisainkkal, de tudjuk, hogy hosszabb távon más a helyzet, ahogyan az tegnap is látható volt. És ez az, ami most számít, vagy nem? Azt hiszem, holnap ettől még versenyképesek leszünk, de a második időmérőn nagy változásra már nem számítok. Nagyon hosszú, nehéz futam elé nézünk, a célunk, hogy ha nem sikerül a dobogóra állnunk, legalább pontot szerezzünk."
Az időmérő edzésre visszatérve: elmondható, hogy a Toyota tegnapi és ma délelőtti remek formája nem a véletlen műve volt. Ralf Schumacher, a japán csapat német pilótája már elég korán a pályára hajtott, és repesztett egy nagyszerű, 1:33,106 perces időt, ami csak kevéssel volt rosszabb a bátyja tavalyi pole pozíciós idejénél.
Szavazás
Az utána következő Jenson Buttonnak (BAR-Honda) és Felipe Massának (Sauber) esélye sem volt megelőzni a "kis Schumit", de aztán érkezett Jarno Trulli a másik Toyotával, és fél másodperccel megverte a csapattársát. A tavaly még a Renault szolgálatában álló olasz versenyző ideje - 1:32,672 perc - már négy tizeddel jobb volt, mint az edzésen eddig elért körrekkord. És még mondja valaki azt, hogy van olyan korlátozó intézkedés, amely lelassíthatja a Formula-1-es autókat…
Trulli után Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes) következett, de az ifjú finn - hiába ment "penge" kört - nem tudta megelőzni a bozontos üstökű olaszt. Räikkönen hátránya azonban nem nagy - mindössze 2,5 tized - a végül az élen végző Fernando Alonsóhoz képest, ami azt mutatja, hogy a McLaren-Mercedes autói nem esélytelenek ezen a pályán.
A finn tehetség produkciója olyannyira jó volt, hogy a hátralévő vetélytársak közül a két Renault kivételével már senki nem tudta megelőzni őt. Csapattársa, Juan-Pablo Montoya sem, aki - miután kétszer is hibázott a körében - 0,751 másodperces hátránnyal a hetedik helyről várhatja a holnap hajnali négy órakor kezdődő második időmérőt.
Nem tudták megszorítani az élen állókat a Melbourne-ben nagyon kellemes meglepetést okozó Red Bull-autók: David Coulthard és Christian Klien bő egy másodpercet kapott az éllovasoktól.
Az edzés végén - Rubens Barrichello és Giancarlo Fisichella előtt - Fernando Alonso repesztett egy szupergyors kört (1:32,582 perc), és ezzel átvette a vezetést Trullitól. A Melbourne-ben második Barrichello Michael Schumacherhez hasonlóan nagyot "égett", Fisichella azonban utolsóként jól ment, de Alonsót és Trullit ő sem tudta megverni, csupán Räikkönent sikerült leszorítania a dobogóról.
A ma reggel látottak alapján érdekes és kiélezett második időmérő edzés elé nézünk, nagy kérdés, hogy a Ferrariknak mennyit sikerül javítaniuk a pozíciójukon. A magyar idő szerint reggel 8 órakor kezdődő Malajziai Nagydíj rajtsorrendjét a két kvalifikációs edzés összesített eredménye határozza meg.
A főszereplők nyilatkozatai:
Fernando Alonso (1.): - Tegnap még elég nehéz volt vezetni az autót, de a mérnökök nagyon jó munkát végeztek, az éjszaka, így reggel már ismét gyors és könnyen kezelhető volt a kocsi. Az aszfalt jobban tapadt, mint vártam, az autó egyensúlya pedig nagyszerű volt. A hatos kanyar kijáratánál még veszítettem is egy kis időt. Jó, hogy a holnapi második időmérő előtt van egy kis előnyöm, mert nem lesz könnyű dolgunk. Ami a versenyt illeti: bizakodó vagyok.
Jarno Trulli (2.): -Majdhogynem azt mondhatom, hogy boldog vagyok az eredménnyel. Ma reggel nagyon jól sikerült beállítanunk a kocsit, és kiválasztanunk a gumikat. A hétvége eddigi tapasztalai alapján úgy tűnik, erősek vagyunk. Ausztráliával összeasonlítva, most egy kicsit bizakodóbb vagyok a verseny előtt, mert az autó kapott néhány új alkatrészt. Mostantól majdnem minden futamon továbbfejlesztjük a T105-öst. Köszöntetet kell mondanom a csapatnak, és különösen a saját szerelőimnek, hogy segítettek elérni ezt az eredményt.
Giancarlo Fisichella (3.): - Elégedett vagyok a harmadik hellyel. Az autó kicsit alulkormányzott volt a gyors körömben, csináltam néhány kisebb hibát, de összességében úgy érzem, holnap dobogós helyért harcolhatok, és talán a győzelemért is. Tegnap sokat tanultunk arról, hogyan tehetjük még versenyképesebbé az R25-öst teletankolt állapotban, és remélem, hogy ennek az eredménye már holnap, a futamon beigazolódik.
Kimi Räikkönen (4.): -Természetesen jobban szerettem volna az első két hely valamelyikén végezni, de van még egy időmérő edzés holnap is. Nem vagyunk messze az éllovasoktól, az autó jónak tűmnik, úgyhogy majd meglátjuk. Persze, nehéz ilyen körülmények között versenyezni, de nem annyira problémás, mint hittem.