Talmácsi Gábor aláírt a KTM-hez. Ez nem újdonság, néhány nappal ezelőtt megkötötték a szerződést, a gyár is bejelentette, hogy a két csapata közül az egyikben lehetőséget ad a magyar fiúnak, aki a negyedliterben induló Anthony West csapattársa lesz. Ja, és a cél természetesen a világbajnoki cím. Ilyen előzmények után nem csoda, hogy kíváncsiak voltunk, mit is kell tudni az osztrák márkáról. Hiszen könnyen elképzelhető, hogy a mi fiunk a narancs-fekete motorral a vb-trófeáért küzd jövőre&
Az idén Casey Stoner ült ezen a 125 köbcentis KTM-en, jövôre Talmácsi Gábor irányítja a narancs gépet
Az idén Casey Stoner ült ezen a 125 köbcentis KTM-en, jövôre Talmácsi Gábor irányítja a narancs gépet
Az 1953-ban alapított KTM a megalapítása után szinte azonnal bekapcsolódott a versenysportba. Az ötvenes évek végétől kezdve elsősorban a terepmotorozásban vívott ki magának tiszteletet, rövid idő alatt a világ egyik legsikeresebb márkájává vált a szakágban. Tavalyelőtt azonban új célt tűzött maga elé az osztrák gyár, a gyorsasági szakág meghódítását. Meglepetés volt ez, hiszen a KTM (a név a két alapító - Kronreif és Trunkenpolz -, valamint a székhelyül szolgáló város - Mattighofen - kezdőbetűiből alakult ki) szinte az egyik percről a másikra kapcsolódott be a gyorsasági motoros elit küzdelmeibe. Ez azt jelenti, hogy a motokrossz, az enduro-, a szupermoto-világbajnokság, illetve az amerikai krossz-sorozatok mellett a gyorsasági világbajnokságon is babérokra tör. A KTM 2002 őszén jelentette be, hogy versenyzőket indít a gyorsasági világbajnokság 125-ös kategóriájában, és azonnal az érdeklődés középpontjába került. Ennek az egyik oka az volt, hogy a csapat világbajnok fejlesztőmérnököket szerzett meg magának. Az 1999 és 2002 között sikert sikerre halmozó Derbi-Gilera istállótól elcsábította a vezető tervezőt, Harald Bartolt, a technikai igazgatót Mario Galeottit (ő Max Biaggival is volt világbajnok korábban), a Suzukitól pedig elhívta a futóműspecialista Warren Willinget, aki 2000-ben világbajnokságot nyert Kenny Robertsszel a félliteresek között. Másfelől a KTM két világbajnokot szerződtetett le. Az egyik a 2000-ben nyolcadliteres világbajnoki címet szerző olasz Roberto Locatelli, a másik pedig a 2002-es 125-ös világbajnok, a francia Arnaud Vincent volt. A két világbajnok nem ért el kiemelkedő eredményeket - Vincent csak háromszor, Locatelli pedig négyszer volt pontszerző -, de ami még rosszabb, a fejlesztéseket se nagyon tudták előre mozdítani. Emiatt Bartol és Vincent össze is veszett, aminek szakítás lett a vége: a franciának a kilencedik, a Német Nagydíj után mennie kellett. Helyére a KTM Mika Kalliót igazolta le - a finn hondás csapata beperelte a KTM-et, mondván törvénytelenül szerezte meg Kalliót -, akinek a szerződtetése nagyon jó húzás volt. Kallio már az első versenyén majdnem dobogós lett, a Malajziai Nagydíjon pedig (ami a KTM 14. nagydíja volt) megszerezte a márka első vb-érmét. De ami a leglényegesebb, Bartolnak Kallio sokat segített a fejlesztésekben. Bartol teljesen áttervezte az FRR125 típusjelzésű motort. A gép új erőforrást kapott (a KTM az első márka a 125-ben, amely befecskendezős motort használt) és a futóműfejlesztéseket nem a holland White Powerrel, hanem a svéd Öhlinsszel közösen végezte el a csapat. Az újítások beváltak, persze ehhez az is kellett, hogy a KTM a szintén elküldött Locatelli helyére megszerezze magának a nagyon tehetséges ifjú titánt, az ausztrál Casey Stonert.
A 19 éves Stoner az idény feléig vb-aspiráns volt, hat érmet szerzett, a Malajziai Nagydíjon pedig megkaparintotta a KTM első vb-futamgyőzelmét is. Mellette Kalliónak is voltak remek viadalai: ő hétszer volt a top tízben, a portugál versenyen pedig ezüstérmes volt. A KTM a két pilótájának köszönhetően a 125-ös mezőnyben teljesen egyenrangú ellenfele lett a géposztály legerősebb márkáinak, a Hondának, az Apriliának és a Derbi-Gilerának. A fejlődését talán az támasztja alá a legjobban, hogy a tavalyi 66-tal szemben, az idén már 204 pontot szerzett. A csapat vezetői mégsem voltak elégedettek: egyrészt a motorral sok volt a technikai gond, másrészt Stoner hiába volt gyors, a fejlesztésekhez nem konyított, ráadásul túl sokat esett. Többek között emiatt döntött úgy a KTM, hogy leigazolja a rendkívül megbízható pilóta hírében álló Talmácsi Gábort, aki a tapasztalatai és a remek érzéke révén fejlesztésekben is segítségére lehet Harald Bartolnak. Jó előjel lehet az idény előtt, hogy az osztrák szakember a Derbi-Gilerával a harmadik szezonjában lett világbajnok, és ugyebár jövőre a 125-ös KTM is hároméves lesz! ----
Amíg bírja a versenyfutást a fiatalabbakkal, Lipcsei Péter nem hagyja abba a futballt
Harald Bartol a második legismertebb osztrák a gyorsaságimotoros-világbajnokságon. (Az övénél jobban csak Ruppert Hollaus neve cseng, aki 1954-ben 125-ös világbajnok volt.) Bartol ugyan nem szerzett vb-címet, de az érmek számát tekintve az egyik legeredményesebb osztrák pilótának számít, fejlesztőmérnökként és csapatvezetőként pedig a legnevesebb osztrák. Bartol 19 évesen kezdett versenyezni, kilenc évet töltött el a világbajnoki mezőnyben (1980-ig volt aktív pilóta). Motorozott Suzukival, Yamahával, Morbidellivel, MBA-val és egy saját fejlesztésű, Bartol nevet viselő géppel is. Tizennégyszeres osztrák bajnok és bár versenyzett negyedliterben is (ott sosem volt érmes) a 125 köbcentisek között volt sikeresebb - 12-szer állhatott dobogóra. Bartollal kapcsolatban azt is ki kell emelni, hogy négy szezonban együtt versenyzett Drapál Jánossal, azaz nagyon jól ismeri a magyar gyorsaságizókat. És ez akár még hasznára is lehet, hiszen a jövő évtől kezdve egy másik magyarral, Talmácsi Gáborral dolgozik majd együtt. Az osztrák ugyanis időközben technikusként szerzett hírnevet magának. A saját tervezésű Bartol-motorok három érmet szereztek: két 125-ös győzelmet és egy második helyet a 250-ben. Persze, a saját gépek tervezése mellett Bartol az elmúlt évtizedekben jó néhány nagynevű csapattal és világbajnokkal is együtt dolgozott, a pilóták közül Ricardo Tormo, Stefan Dörflinger, Rolf Biland, Freddie Spencer és John Kocinski is sokat köszönhet neki. Eddigi legnagyobb sikereit a Derbivel és a Gilerával érte el - ezeknél a márkáknál technikai igazgató volt. A Derbivel 1999 és 2002 között 11 győzelmet és két vb-ezüstöt szerzett, a Gilerával pedig Manuel Poggiali révén vb-címig jutott. Bartol tavalyelőtt igazolt át a KTM-hez (emiatt szerződésszegés vádjával feljelentette a Derbi-Gilera, a két fél pedig közel másfél évig pereskedett egymással) ahol azóta is vezető fejlesztőként és csapatvezetőként dolgozik. ---- 27 motokrossz-vb-cím A KTM az 1957 óta létező motokrossz-vb-n, öt géposztályban, a 125-ben, a 250-ben, az 500-ban, az MX2-ben és az MX3-ban 12 egyéni és 15 gyártó vb-aranyat szerzett. Ennek köszönhetően a legsikeresebb európai márka a sorozatban.
61 enduro-vb-cím A KTM az 1990-ben életre hívott enduro-vb-n, kilenc kategóriában, a 125-ben, a 250 két- és négyütemben, a 350 négyütemben, a 400-ban, az 500 két- és négyütemben, az E2-ben és az E3-ban 29 egyéni és 32 gyártó vb-elsőséget gyűjtött. A sorozat legeredményesebb márkája.
4 Dakar-rali elsőség A világ legnehezebb tereprali megméretésén a KTM 2001 és 2004 között folyamatosan nyerni tudott.
2 szupermoto-vb-cím A legfiatalabb vb-szériában, a 2002-ben elindított supermotóban a KTM egy-egy egyéni és gyártó vb-címmel büszkélkedhet.
1 amerikai motokrossz-bajnoki cím Tavaly a korábbi világbajnok, a dél-afrikai Grant Langston megnyerte a 125-ös amerikai bajnokságot - a gyártóknak ez a sorozat fontosabb, mint a vb -, így a KTM az első európai márka, amely a tengerentúli szériában győzni tudott.
1 magyar vb-futamgyőztes A motokrossz-vb-n eddig egyetlen magyar győztes volt. Ô a 21 éves Németh Kornél, aki 2001 óta KTM-mel motorozik, és aki idén az MX3 Román Nagydíján diadalmaskodott.
A KTM eredménye a gyorsasági vb-n 32 nagydíj A KTM 2003. április 6-án, a Suzukában megrendezett Japán Nagydíjon mutatkozott be a vb-n, és azóta állandó tagja a sorozatnak.
21 pontszerző verseny A KTM 2003-ban 8-szor, míg 2004-ben 13-szor volt pontszerző.
8 érem KTM-es pilóta 2003-ban egyszer, 2004-ben pedig 7-szer állhatott fel a dobogóra.
1 győzelem A KTM 2004. október 10-én, a Malajziai GP-n, a 30. nagydíján aratta az első diadalát, amelynek köszönhetően a 30. márka lett, amely győzött a 125-ös vb történetében.