A spanyol Iban Mayo nyerte a centenáriumi Tour de France egyik legnehezebb szakaszát, s az Alpe dHuez-i befutó után az összetettben is alaposan megváltozott minden: a négyszeres Tour de France-győztes amerikai Lance Armstrong húzhatta fel az elsőnek járó sárga trikót.
Armstrong (elöl) ezúttal csak legnagyobb riválisaira figyelt, ezt használta ki a szakaszgyôztes Mayo (hátul narancssárga mezben)
Armstrong (elöl) ezúttal csak legnagyobb riválisaira figyelt, ezt használta ki a szakaszgyôztes Mayo (hátul narancssárga mezben)
Ilyesmire is ritkán akad példa: miután szombaton Marco Velo és a négy szakaszon diadalmaskodó Alessandro Petacchi kidőlt a sorból, vasárnap a Fassa Bortolo kerekesei közül hárman – a tavalyi Vuelta a Espana-győztes spanyol Aitor González, a néhány éve még a Belgrád–Budapest–Pozsony viadalon remeklő svájci Sven Montgomery és az ukrán Vlodimir Gusztov – vírusos betegség miatt meg sem jelentek a rajtnál, így az olasz klub kék-fehér mezét már csak négyen viselik a Tour mezőnyében… Bármilyen hosszú és nehéz szakasz is várt a karavánra, már a rajttól kezdve megkezdődtek a támadások. A mezőny élén már az első kilométerektől kezdve Bodrogi László csapata, a belga Quick Step-Davitamon próbálta meg irányítani a versenyt, a végsőkig védve a sárga trikós Richard Virenque pozícióját. A kezdeti kísérleteket sikerrel vissza is verték Paolo Bettiniék, sőt az olasz bajnoki trikósnak még egy kis oktatásra is maradt energiája. Történt pedig, hogy a "szükséghelyzetbe” került Virenque lassított, majd félreállt, ám a francia Brioches néhány kerekese mindezt nem vette figyelembe, és támadott. Aranyszabály: a sárga trikóst nem illik akkor támadni, ha ilyen helyzetbe kerül – ezt magyarázta el Bettini (vélhetően nem ugyanezekkel a szavakkal) a pimasz franciáknak… Az első nagyobb szökésben négyen is részt vettek – Nicolas Portal, Franck Renier, Pierrick Fedrigo és Axel Merckx –, őket hárompercnyire is elengedte a karaván, de a csúcskategóriás Col du Galibier emelkedőjén kísérletük a ködbe veszett (mire a csúcsra értek, Merckx-nek már majdnem húszperces hátránnyal kellett elszámolnia). A 2645 méteres Col du Galibier csúcsán kijelölt hegyihajrá "duplán fizetett”, a 40 pont mellé 5000 eurós különdíj is járt. A legendás Henri Desgrande emlékének szentelt hajrához az olasz Stefano Garzelli érkezett meg elsőként, a csaknem harminctagú élbolyból talán ő akarta legjobban ezt a (rész)sikert. A hosszú lejtőn egy bukás okozott nagy riadalmat: a négyszeres Tour de France-győztes Lance Armstrong első kereke összeakadt a spanyol Roberto Heras hátsó kerekével, s az amerikai nagyot esett. Természetesen valamennyi csapattársa azonnal megállt, gyorsan érkezett a tartalék kerékpár is, s a US Postal pillanatok alatt ledolgozta hátrányát. Armstrong egyébként másodszor bukott az idei Tour során, szerencsére eddig komolyabb sérülés nélkül megúszta.
A legjobb hegyimenôk harca a Tour piros pöttyös trikójáért
A nagy körversenyek egyik fontos különdíja a legjobb hegyimenônek járó mez, amely a hagyományok szerint a Tour de France-on a piros pöttyös trikó. Ezt az a versenyzô nyerheti el, aki a háromhetes viadal során a kijelölt hegyihajrákon a legtöbb pontot tudja megszerezni. Az emelkedôk hossza és meredeksége alapján öt kategóriát különböztetnek meg, a legkönnyebb 4. kategóriájú hegyektôl kezdve egészen a csúcskategóriás, más néven Horse-kategóriás hegyekig. A nehézségi foktól függôen lehet pontokat szerezni, a csúcskategóriás hegyen – ilyen volt vasárnap a Col du Galibier és az Alpe d’Huez is – például az elsô 15 kerekes kap pontot, a leggyorsabb 40-et, a második 35-öt, a harmadik 30-at, s így tovább. Az 1. kategóriában 30 ponttal lesz gazdagabb az elsô, a 2. kategóriában 20, a harmadikban 10, a negyedikben pedig 5 pont jár a legjobbnak. Természetesen pénzdíj is jár a nagymenôknek, egy-egy hajrágyôzelem 200–800 eurót hozhat a konyhára, a pöttyös trikós mindennap 300 euróval lesz gazdagabb, s annak, aki a Champs-Elysées-n július 27-én felhúzhatja a becses ruhadarabot, 22 867 eurót tesznek a számlájára. A hegyek királyának elsô versenyét 1933-ban írták ki a Touron, akkor a spanyol Trueba vitte el a pálmát. Két csúcstartót is jegyeznek a krónikák, a spanyol Bahamontes 1954 és 1964 között, míg a belga Van Impe 1971 és 1983 között hat-hat alkalommal vihette el a fôdíjat. Napjaink legjobbjai közül Bodrogi László klubtársa, a francia Richard Virenque már ötször nyerte meg ezt a különversenyt, az idén akár csatlakozhat is a rekorderekhez. A centenáriumi viadal 198 indulója közül még a kolumbiai Santiago Botero büszkélkedhet egy gyôzelemmel, 2000-ben ô volt a legjobb hegyimenô, míg az elmúlt két esztendôben a franciák büszkesége, Laurent Jalabert nyert, ám ô azóta szögre akasztotta a kerékpárját…
Az Alpe d’Huez csúcsán kijelölt befutóhoz vezető emelkedőn éppen Armstrongék indítottak először, s a heves támadást csak néhányan tudták visszaverni. Armstrong és Heras mellett Alekszandr Vinokurov, Iban Mayo, Francisco Mancebo, Ivan Basso, Joseba Beloki, Roberto Laiseka és a törött kulcscsonttal is vitézkedő Tyler Hamilton maradt harcban a szakaszgyőzelemért. Ezek után Armstrong megpihent a nyeregben, s láthatóan csak arra ügyelt, hogy az öszszetett versenyben rá veszélyes Beloki rohamait kivédje – Mayo szökésére nem is reagált. Az Euskaltel kerekese élt a lehetőséggel, és nagyszerű teljesítménynyel megnyerte az idei Tour egyik legnehezebb szakaszát. A második helyre a jól hajrázó Vinokurov érkezett, míg a héttagú élboly sprintjét Armstrong nyerte. Miután Virenque tetemes hátránynyal ért célba, az összetett versenyben Lance Armstrong vette át a vezetést, aki a tavalyi párizsi befutó után visszaszerezte legkedvesebb ruhadarabját, a legendás sárga trikót. Az amerikai nagy riválisai közül Beloki hátránya 40 másodperc, míg a többiek már most több mint egy perccel le vannak szakadva… A 90. Francia körverseny egyik legnehezebb szakasza kifogott a viadal egyetlen magyar indulóján, Bodrogi László, a Quick Step-Davitamon légiósa a sprinterek bolyával, Erik Zabelék társaságában, több mint 40 perces hátránnyal ért célba, s az összetettben visszacsúszott a középmezőnybe, a 106. helyre. Számára a hegyekben a "túlélésen” van a hangsúly, s szerencsére lesz még alkalma javítani is, többek között a pénteki egyéni időfutamon.
8. szakasz, Sallanches–Alpe d’Huez (219 km): 1. Iban Mayo (spanyol, Euskaltel) 5:57:30, 2. Vinokurov (kazah, Telekom) 1:45 p h., 3. Armstrong (amerikai, US Postal) 2:12 p h., 4. Mancebo (spanyol, iBanesto.com) azonos idővel, 5. Zubeldia (spanyol, Euskaltel) a. i., 6. Beloki (spanyol, ONCE) a. i., 7. Hamilton (amerikai, CSC) a. i., 8. Basso (olasz, Fassa Bortolo) a. i., 9. Laiseka (spanyol, Euskaltel) a. i., 10. Caucchioli (olasz, Alessio) 3:36 p h., 11. Moreau (francia, Crédit Agricole) a. i., 12. Heras (spanyol, US Postal) a. i., 13. Ullrich (német, Bianchi) a. i., …15. Garzelli (olasz, Vini Caldirola) 4:46 p h., …35. Virenque (francia, Quick Step-Davitamon) 9:29 p h., …134. Bodrogi László (magyar, Quick Step-Davitamon) 42:19 p h.
Az összetettben: 1. (sárga trikóban) Lance Armstrong 35:12:50, 2. Beloki 40 mp h., 3. Mayo 1:10 p h., 4. Vinokurov 1:17 p h., 5. Mancebo 1:37 p h., 6. Hamilton 1:52 p h., 7. Heras 1:58 p h., 8. Ullrich 2:10 p h., 9. Basso 2:25 p h., 10. Jaksche (német, ONCE) 3:19 p h., …17. Garzelli 4:44 p h., 18. Virenque 4:48 p h., …106. Bodrogi László 51:52 p h.
A hegyi pontversenyben: 1. (pöttyös trikóban) Richard Virenque 134 pont, 2. Armstrong 63, 3. Mancebo 61, …40. Bodrogi László 4
A csapatversenyben: 1. Euskaltel (spanyol) 103:03:31, 2. US Postal (amerikai) 2:30 p h., 3. iBanesto.com (spanyol) 6:50 p h., …11. Quick Step-Davitamon (belga) 40:11 p h.
További információk a Tour de France 2003 című összeállításunkban olvashatók.
14. női Giro d’Italia
7a. szakasz, Gabicce Mare–Cesenatico (47 km): 1. Regina Schleicher (német) 1:03:03, 2. R. Gilmore (ausztrál) a. i., 3. Bronzini (olasz) a. i. 7b. szakasz, Cento–Cento (45 km): 1. Katia Longhin (olasz) 58:21, 2. D’Ettore (olasz) a. i., 3. Miller (amerikai) a. i. 8. szakasz, Cento–Salzano (147 km): 1. Rochelle Gilmore 3:51:07, 2. Spijkerman (holland) a. i., 3. Alessio (olasz) a. i. Az összetettben: 1. Edita Pucinskaite (litván) 22:02:50, 2. Brändli (svájci) 5 mp h., 3. Sommariba (spanyol) 3:25 p h.