Az autós mezőny pokoli kemény lesz ezen a viadalon. Nem elég, hogy mindenki ott lesz, aki tavaly a győzelemért küzdött, a régi sztárok közül is jó néhányan visszatérnek, sőt, egykori motoroslegendák váltottak át kettőről négy kerékre. Botorság lenne tehát jóslatokba bocsátkozni a végeredményt illetően. De nézzük csak sorjában, kik is pályáznak a koronára.A sort ildomos a Mitsubishi-csapattal kezdeni, hiszen a Pajerók tavaly és tavalyelőtt is legyőzhetetlenek voltak a homokdűnék között. A háromgyémántos márkát az idén négy gyári pilóta képviseli. A "csapatkapitány”, már ha van
1. szakasz (január 1.):
Marseille–Narbonne
Prológ: 1 km – összekötô szakasz: 264 km
A Parc Chanot-n két párhuzamos nyomvonalon halad az útvonal. A prológnak bár rövid a távja, presztízs szempontból van jelentôsége – lélektani szempontból nem mindegy ugyanis, hogy ki nyeri az összecsapást. A pályát speciálisan erre az alkalomra jelölték ki, ráadásul a csata este zajlik, amely külön élményt jelent a versenyzôknek és a szurkolóknak egyaránt.
2. szakasz (január 2.):
Narbonne–Castellón
Összekötô szakasz: 540 km
A szervizelés után a versenyzôk továbbhaladnak Castellón felé, amely Spanyolország keleti partján fekszik. Egy mulatós összejövetel szerepel a programban. A rali mezônye elôször 2001-ben haladt át Castellónon.
3. szakasz (január 3.):
Castellón–Valencia
Összekötô szakasz: 5 km – speciálszakasz: 10 km – összekötô szakasz: 60 km
Az elsô igazi speciálszakasz Castellón körül halad. A befutó a tengerparton van, amely után a versenyzôk Valenciába hajtanak, ahol behajóznak.
4. szakasz (január 5.): Tunisz–Tozeur
Összekötô szakasz: 89 km – speciálszakasz: 25 km – összekötô szakasz: 349 km
Az átkelés után a versenyzôk Tuniszban szállnak partra. A speciálszakasz elsô része hihetetlenül rázós, mivel keréknyomokkal szabdalt úton vezet a hegyek, fenyvesek között. A keréknyomok vad formái idôvel egyre inkább „megszelidülnek”, szélesednek. Ez a legrövidebb afrikai szakasz, lehetôvé teszi, hogy formába lendüljenek a versenyzôk. A befejeztével a mezôny eléri a sivatag bejáratát és Tozeurt, amely a világ egyik leghíresebb oázisa.
5. szakasz (január 6.):
Tozeur–El Borma
Összekötô szakasz: 133 km – speciálszakasz: 285 km – összekötô szakasz: 76 km
A terület ezen a szakaszon homokos, a kijelölt útvonal irányváltoztatásokkal, kanyarokkal tûzdelt. Az elsô igazi tunéziai speciálszakasz rajtjánál a terep gyors haladást tesz lehetôvé, itt-ott sziklákkal és homokkal. Néhány kilométer megtétele után alacsony dûnékhez érkezik a mezôny, váltogatva a gyors és kanyargós szakaszokat. A speciálszakaszok közepén a nyomvonal kanyargós, köves és gyors, hullámokkal és ugratókkal. Az út hegyek közt kígyózik, megnehezítve a navigációt. A speciális vége rendkívül gyors.
6. szakasz (január 7.):
El Borma–Ghadames
Összekötô szakasz: 13 km – speciálszakasz: 228 km – összekötô szakasz: 37 km
Az elsô igazán nehéz szakasz a már rutinos versenyzôknek és a Telefónica-Dakar 2003 új résztvevôinek egyaránt. A versenyzôknek itt lehetôségük nyílik arra, hogy bizonyítsák bátorságukat, mivel ez a speciálszakasz teljesen off road-jellegû.
7. szakasz (január 8.):
Ghadames–Ghat
Összekötô szakasz: 5 km – speciálszakasz: 584 km – összekötô szakasz: 102 km
Az elsô maratoni szakasz. A szervizjármûvek (kivéve a versenyben lévôket) egyenesen Sabhába mennek. A legjobb szakaszok egyike ez: kitûnô fizikai kondíciót és hibátlanul felkészített autót igényel. A terep lehetôvé teszi a gyors haladást, és az elsô 300 kilométer megtétele után a versenyzôk az Awbari bejáratához érnek. Ötven kilométert haladnak a versenyzôk hatalmas dûnék között, ahol a legnagyobb kihívást a helyes út megtalálása jelenti. A nyomvonal innen kanyonokba vezet, a teljesítése pokoli nehéz. Ez a Dakar leghosszabb speciálszakasza.
8. szakasz (január 9.): Ghat–Sabha
Összekötô szakasz: 49 km – speciálszakasz: 497 km – összekötô szakasz: 181 km
A Dakar-rali huszonöt éves történetének egyik legnehezebb szakasza. Ötszáz kilométer a mesés Líbián keresztül, végtelen elágazásokkal és különösen változatos tereppel. Ghatot elhagyva a nyomvonal délnek halad Algéria felé, óriási dûnékkel és sziklákkal. Száz kilométer után a mezôny elhagyja az utat a híres Murzuk Erg felé, amely a hatalmas, átvághatatlan homokjáról híres.
9. szakasz (január 10.): Sabha–Zilla
Összekötô szakasz: 6 km – speciálszakasz: 567 km – összekötô szakasz: 12 km
Minden Líbiában töltött nap élményt, a terep pedig újdonságot jelent a versenyzôknek. Murzuk homokos dombjai után a speciálszakasz elsô háromszáz kilométerét követôen hegyvidékes talajjal kell megküzdeniük az indulóknak, a vulkanikus Al Haruj Massif következik. A rövid nyomvonalak útvesztôje, amelyek 300 méterenként irányt váltanak, a versenyzôknek arra kell figyelniük, hogy ne térjenek el az északi iránytól. A navigáció ezen a területen nehéz, mivel nagyon kevés a megbízható navigációs jel. Az útvonal egészen a kráterekig vezet és ez igénybe veszi a futómûvet és a gumikat. A fekete sziklák között itt-ott kráterek terülnek el, fehér homokkal.
10. szakasz (január 11.): Zilla–Sarir
Összekötô szakasz: 31 km – speciálszakasz: 421 km – összekötô szakasz: 2 km
Ez a szakasz egy kis lélegzetvételhez juttatja a versenyzôket. 130 km homokos nyomvonal után off-road terület következik Saririg. Homokhalmokon át halad az út, több, mint 30 kilométeren keresztül. Hogy azért mégse legyen olyan könnyû dolguk a még versenyben lévôknek, a rendezôk úgy döntöttek: ezt a szakaszt GPS, vagyis mûholdas navigációs rendszer nélkül kell teljesíteni.
11. szakasz (január 12.): Sarir-Siwa
Összekötô szakasz: 1 km – speciálszakasz: 438 km – összekötô szakasz: 147 km
Óriási erôpróbát garantál, mivel a speciális szakasz off-road. Az út olyan dûnék között halad, amelyek a 100 méteres magasságot is elérhetik, és a leküzdésüket nehezíti, hogy az irányt tartani kell az áthaladáskor. A rendezôk tippje: a rövidebb út nem mindig a gyorsabb! 438 km (a speciális szakasz) megtétele után a versenyzôk elhagyják Líbiát. Egyiptomban az elsô állomás Siwa, egy hatalmas oázis, a Berber civilizáció bölcsôje.
Január 13.: pihenônap
12. szakasz (január 14.): Siwa–Siwa
Összekötô szakasz: 57 km – speciálszakasz: 341 km – összekötô szakasz: 47 km
Az útvonal hurok alakban kanyarodik délre az oázis mellett. Technikailag off-road, bár itt találkoznak a versenyzôk Egyiptomban a legmagasabb dûnékkel. Számíthatnak izgalomra lefelé haladva a katedrálisdûnéknek nevezett „szörnyetegekrôl” – az útvonalat cölöpök jelzik. A szervizcsapatok élvezhetik a látványosságot, mivel nem kell a táborban maradniuk, ugyanis a szervizpont félúton a dûnék között helyezkedik el.
13. szakasz (január 15.):
Siwa–Dakhla
Összekötô szakasz: 47 km – speciálszakasz: 597 km – összekötô szakasz: 41 km
A Dakar egyik csúcspontja: az elsô átkelés a nagy homoktengeren. A dûnék óceánja, ahol senki sem mer a katedrálisdûnékre hajtani. Közülük néhány magasabb, mint 100 méter. A rendezôség kijelölt közülük néhányat, megjelölve azokat, amelyeken át lehet kelni. A szakasz második része a „fehér sivatagon” halad keresztül. A szélesedô nyomvonal gigantikus, gomba alakú mészkôsziklák között kígyózik. A speciálszakasz vége egy hihetetlen átkelés a gyönyörû kanyonok között. A sziklák lejtôje Dakhla oázisába viszi a versenyzôket.
14. szakasz (január 16.):
Dakhla–Luxor
Összekötô szakasz: 53 km – speciálszakasz: 274 km – összekötô szakasz: 375 km
A speciálszakasz elfeledett nyomvonalon halad, amelyet a fáraók korában a tevekaravánok használtak. A speciális rajtja hegynek felfelé visz. Ez öt kilométeren keresztül tart, és a karavánúthoz viszi a versenyzôket. A nyomvonal lassan eltûnik és átadja a helyét a sziklás hegyek közt kanyargó ösvénynek. Az egyedüli útjelzôk a többszáz éves kôhalmok. Navigálás közben, az úttól távol meg kell találni a megfelelô völgyet az átjutáshoz, ki a sziklák közül. A kilométeres hosszúságú leereszkedés a homoknyelvre, a nap csúcspontja.
15. szakasz (január 17.):
Luxor–Abu Rish
Összekötô szakasz: 75 km – speciálszakasz: 477 km – összekötô szakasz: 24 km
Mûholdas navigációs rendszer nélküli szakasz. Kitûnô útvonal, egyenletesen elosztott, homokos és murvás szakaszokkal. Fontos a helyes iránytartás.
16. szakasz (január 18.):
Abu Rish–Sharm el Sheikh
Összekötô szakasz: 413 km – speciálszakasz: 365 km – összekötô szakasz: 50 km
Az utolsó szakasz a gyôzelem ízének megtapasztalása elôtt. A 25. Dakar leghosszabbja. Indulás hajnalban a táborból, hogy elérjék a speciálszakasz kezdetét. A hosszú speciálist a Sínai-félszigeten jelölték ki, a változatos pálya lélegzetelállítóan zöld völgyeken és keskeny, sziklás hasadékokon fut keresztül. Egy olyan speciális szakasz, amely megváltoztathatja akár az összetett állást is.
17. szakasz (január 19.):
Sharm el Sheikh–Sharm el Sheikh
Összekötô szakasz: 13 km – speciálszakasz: 34 km –összekötô szakasz: 9 km
Az utolsó speciálszakaszt Sharm el Sheikh hoteljei közelében tartják: a show az összes nézô számára követhetô. A zárónap újdonsága a korábbiakkal ellentétben, hogy a díjátadást a pódiumon, közvetlenül a speciális szakasz célja után tartják.
1. szakasz (január 1.):
Marseille–Narbonne
Prológ: 1 km – összekötô szakasz: 264 km
A Parc Chanot-n két párhuzamos nyomvonalon halad az útvonal. A prológnak bár rövid a távja, presztízs szempontból van jelentôsége – lélektani szempontból nem mindegy ugyanis, hogy ki nyeri az összecsapást. A pályát speciálisan erre az alkalomra jelölték ki, ráadásul a csata este zajlik, amely külön élményt jelent a versenyzôknek és a szurkolóknak egyaránt.
2. szakasz (január 2.):
Narbonne–Castellón
Összekötô szakasz: 540 km
A szervizelés után a versenyzôk továbbhaladnak Castellón felé, amely Spanyolország keleti partján fekszik. Egy mulatós összejövetel szerepel a programban. A rali mezônye elôször 2001-ben haladt át Castellónon.
3. szakasz (január 3.):
Castellón–Valencia
Összekötô szakasz: 5 km – speciálszakasz: 10 km – összekötô szakasz: 60 km
Az elsô igazi speciálszakasz Castellón körül halad. A befutó a tengerparton van, amely után a versenyzôk Valenciába hajtanak, ahol behajóznak.
4. szakasz (január 5.): Tunisz–Tozeur
Összekötô szakasz: 89 km – speciálszakasz: 25 km – összekötô szakasz: 349 km
Az átkelés után a versenyzôk Tuniszban szállnak partra. A speciálszakasz elsô része hihetetlenül rázós, mivel keréknyomokkal szabdalt úton vezet a hegyek, fenyvesek között. A keréknyomok vad formái idôvel egyre inkább „megszelidülnek”, szélesednek. Ez a legrövidebb afrikai szakasz, lehetôvé teszi, hogy formába lendüljenek a versenyzôk. A befejeztével a mezôny eléri a sivatag bejáratát és Tozeurt, amely a világ egyik leghíresebb oázisa.
5. szakasz (január 6.):
Tozeur–El Borma
Összekötô szakasz: 133 km – speciálszakasz: 285 km – összekötô szakasz: 76 km
A terület ezen a szakaszon homokos, a kijelölt útvonal irányváltoztatásokkal, kanyarokkal tûzdelt. Az elsô igazi tunéziai speciálszakasz rajtjánál a terep gyors haladást tesz lehetôvé, itt-ott sziklákkal és homokkal. Néhány kilométer megtétele után alacsony dûnékhez érkezik a mezôny, váltogatva a gyors és kanyargós szakaszokat. A speciálszakaszok közepén a nyomvonal kanyargós, köves és gyors, hullámokkal és ugratókkal. Az út hegyek közt kígyózik, megnehezítve a navigációt. A speciális vége rendkívül gyors.
6. szakasz (január 7.):
El Borma–Ghadames
Összekötô szakasz: 13 km – speciálszakasz: 228 km – összekötô szakasz: 37 km
Az elsô igazán nehéz szakasz a már rutinos versenyzôknek és a Telefónica-Dakar 2003 új résztvevôinek egyaránt. A versenyzôknek itt lehetôségük nyílik arra, hogy bizonyítsák bátorságukat, mivel ez a speciálszakasz teljesen off road-jellegû.
7. szakasz (január 8.):
Ghadames–Ghat
Összekötô szakasz: 5 km – speciálszakasz: 584 km – összekötô szakasz: 102 km
Az elsô maratoni szakasz. A szervizjármûvek (kivéve a versenyben lévôket) egyenesen Sabhába mennek. A legjobb szakaszok egyike ez: kitûnô fizikai kondíciót és hibátlanul felkészített autót igényel. A terep lehetôvé teszi a gyors haladást, és az elsô 300 kilométer megtétele után a versenyzôk az Awbari bejáratához érnek. Ötven kilométert haladnak a versenyzôk hatalmas dûnék között, ahol a legnagyobb kihívást a helyes út megtalálása jelenti. A nyomvonal innen kanyonokba vezet, a teljesítése pokoli nehéz. Ez a Dakar leghosszabb speciálszakasza.
8. szakasz (január 9.): Ghat–Sabha
Összekötô szakasz: 49 km – speciálszakasz: 497 km – összekötô szakasz: 181 km
A Dakar-rali huszonöt éves történetének egyik legnehezebb szakasza. Ötszáz kilométer a mesés Líbián keresztül, végtelen elágazásokkal és különösen változatos tereppel. Ghatot elhagyva a nyomvonal délnek halad Algéria felé, óriási dûnékkel és sziklákkal. Száz kilométer után a mezôny elhagyja az utat a híres Murzuk Erg felé, amely a hatalmas, átvághatatlan homokjáról híres.
9. szakasz (január 10.): Sabha–Zilla
Összekötô szakasz: 6 km – speciálszakasz: 567 km – összekötô szakasz: 12 km
Minden Líbiában töltött nap élményt, a terep pedig újdonságot jelent a versenyzôknek. Murzuk homokos dombjai után a speciálszakasz elsô háromszáz kilométerét követôen hegyvidékes talajjal kell megküzdeniük az indulóknak, a vulkanikus Al Haruj Massif következik. A rövid nyomvonalak útvesztôje, amelyek 300 méterenként irányt váltanak, a versenyzôknek arra kell figyelniük, hogy ne térjenek el az északi iránytól. A navigáció ezen a területen nehéz, mivel nagyon kevés a megbízható navigációs jel. Az útvonal egészen a kráterekig vezet és ez igénybe veszi a futómûvet és a gumikat. A fekete sziklák között itt-ott kráterek terülnek el, fehér homokkal.
10. szakasz (január 11.): Zilla–Sarir
Összekötô szakasz: 31 km – speciálszakasz: 421 km – összekötô szakasz: 2 km
Ez a szakasz egy kis lélegzetvételhez juttatja a versenyzôket. 130 km homokos nyomvonal után off-road terület következik Saririg. Homokhalmokon át halad az út, több, mint 30 kilométeren keresztül. Hogy azért mégse legyen olyan könnyû dolguk a még versenyben lévôknek, a rendezôk úgy döntöttek: ezt a szakaszt GPS, vagyis mûholdas navigációs rendszer nélkül kell teljesíteni.
11. szakasz (január 12.): Sarir-Siwa
Összekötô szakasz: 1 km – speciálszakasz: 438 km – összekötô szakasz: 147 km
Óriási erôpróbát garantál, mivel a speciális szakasz off-road. Az út olyan dûnék között halad, amelyek a 100 méteres magasságot is elérhetik, és a leküzdésüket nehezíti, hogy az irányt tartani kell az áthaladáskor. A rendezôk tippje: a rövidebb út nem mindig a gyorsabb! 438 km (a speciális szakasz) megtétele után a versenyzôk elhagyják Líbiát. Egyiptomban az elsô állomás Siwa, egy hatalmas oázis, a Berber civilizáció bölcsôje.
Január 13.: pihenônap
12. szakasz (január 14.): Siwa–Siwa
Összekötô szakasz: 57 km – speciálszakasz: 341 km – összekötô szakasz: 47 km
Az útvonal hurok alakban kanyarodik délre az oázis mellett. Technikailag off-road, bár itt találkoznak a versenyzôk Egyiptomban a legmagasabb dûnékkel. Számíthatnak izgalomra lefelé haladva a katedrálisdûnéknek nevezett „szörnyetegekrôl” – az útvonalat cölöpök jelzik. A szervizcsapatok élvezhetik a látványosságot, mivel nem kell a táborban maradniuk, ugyanis a szervizpont félúton a dûnék között helyezkedik el.
13. szakasz (január 15.):
Siwa–Dakhla
Összekötô szakasz: 47 km – speciálszakasz: 597 km – összekötô szakasz: 41 km
A Dakar egyik csúcspontja: az elsô átkelés a nagy homoktengeren. A dûnék óceánja, ahol senki sem mer a katedrálisdûnékre hajtani. Közülük néhány magasabb, mint 100 méter. A rendezôség kijelölt közülük néhányat, megjelölve azokat, amelyeken át lehet kelni. A szakasz második része a „fehér sivatagon” halad keresztül. A szélesedô nyomvonal gigantikus, gomba alakú mészkôsziklák között kígyózik. A speciálszakasz vége egy hihetetlen átkelés a gyönyörû kanyonok között. A sziklák lejtôje Dakhla oázisába viszi a versenyzôket.
14. szakasz (január 16.):
Dakhla–Luxor
Összekötô szakasz: 53 km – speciálszakasz: 274 km – összekötô szakasz: 375 km
A speciálszakasz elfeledett nyomvonalon halad, amelyet a fáraók korában a tevekaravánok használtak. A speciális rajtja hegynek felfelé visz. Ez öt kilométeren keresztül tart, és a karavánúthoz viszi a versenyzôket. A nyomvonal lassan eltûnik és átadja a helyét a sziklás hegyek közt kanyargó ösvénynek. Az egyedüli útjelzôk a többszáz éves kôhalmok. Navigálás közben, az úttól távol meg kell találni a megfelelô völgyet az átjutáshoz, ki a sziklák közül. A kilométeres hosszúságú leereszkedés a homoknyelvre, a nap csúcspontja.
15. szakasz (január 17.):
Luxor–Abu Rish
Összekötô szakasz: 75 km – speciálszakasz: 477 km – összekötô szakasz: 24 km
Mûholdas navigációs rendszer nélküli szakasz. Kitûnô útvonal, egyenletesen elosztott, homokos és murvás szakaszokkal. Fontos a helyes iránytartás.
16. szakasz (január 18.):
Abu Rish–Sharm el Sheikh
Összekötô szakasz: 413 km – speciálszakasz: 365 km – összekötô szakasz: 50 km
Az utolsó szakasz a gyôzelem ízének megtapasztalása elôtt. A 25. Dakar leghosszabbja. Indulás hajnalban a táborból, hogy elérjék a speciálszakasz kezdetét. A hosszú speciálist a Sínai-félszigeten jelölték ki, a változatos pálya lélegzetelállítóan zöld völgyeken és keskeny, sziklás hasadékokon fut keresztül. Egy olyan speciális szakasz, amely megváltoztathatja akár az összetett állást is.
17. szakasz (január 19.):
Sharm el Sheikh–Sharm el Sheikh
Összekötô szakasz: 13 km – speciálszakasz: 34 km –összekötô szakasz: 9 km
Az utolsó speciálszakaszt Sharm el Sheikh hoteljei közelében tartják: a show az összes nézô számára követhetô. A zárónap újdonsága a korábbiakkal ellentétben, hogy a díjátadást a pódiumon, közvetlenül a speciális szakasz célja után tartják.
ilyen a Mitsubishinél a hatszoros Dakar-győztes Stephane Peterhansel, akinek feltett szándéka, hogy a motoros győzelmek után végre négy keréken is sikeres legyen az abszolút értékelésben. Ha ez sikerülne, akkor a viadal főszervezőjéhez Hubert Auriolhoz hasonlóan ő is elmondhatná magáról, hogy autóval és motorral is sikerült győznie a szaharai viadalon. Persze, nem lesz könnyű dolga, hiszen valószínűleg a saját csapattársai is veszélyesek lesznek rá. Maszuoka Hirosit senkinek sem kell bemutatni, aki figyelemmel kísérte a tavalyi viadal eseményeit. A japán sofőr tizenöt évnyi "szenvedés” után végre nyerni tudott, és tévénézők tízmilliói láthatták, amint a könynyeit törölgetve átvette a trófeát a céldobogón. Csapattársai közül Jean-Pierre Fontenay is nyert már Dakart, Miki Biasion neve pedig a ralivilágbajnokságokról ismert, az egykori olasz legenda két vb-címet szerzett a ralipályákon. A Mitsubishi-istálló egyébként vadonatúj Pajeróval mutatkozik be a Dakaron, amelyet eddig csak a dubai Világkupa-futamon láthatott a nagyérdemű. Az autó impozáns és az idényzáró Vk-viadal tanúsága szerint ugyanúgy győzelemre termett, mint az elődje
Négy potenciális győztes-jelölt, és még csak a mitsubishiseknél tartunk. Pedig nem szabad megfeledkeznünk a kétszeres Dakar-győztes Jean-Louis Schlesserről sem, aki a saját építésű Buggyjával vág neki a viadalnak szokásos csapattársával, a spanyol Servíával. A francia autóépítő fenomén tavaly szó szerint "leégett” a dízelmotoros gépével (az autó kigyulladt és percek alatt hamuvá égett), úgyhogy az idény biztosan szeretné megmutatni, ki a legény a gáton.
Gyári csapattal készül a Nissan is, méghozzá három korábbi Dakar-nyertest foglalkoztatva: a négyszeres győztes finn Ari Vatanent, az 1997-es aranyérmes japán Sinozuka Kendzsirót, valamint a francia Pascal Maimont, aki Maszuoka navigátoraként lett első.
És akkor itt van még a Volkswagen-alakulat, amely ugyan csak jövőre tervezte az indulását a Dakaron, végül mégis úgy döntött, hogy indít autókat a jubileumi viadalon. Vezérpilótája a tavalyi győztes Jutta Kleinschmidt, a Dakar első női győztese. A gyár nem a fejlesztés alatt álló Touareget állítja csatasorba, hanem a vadonatúj fejlesztésű Tareket, amellyel elsősorban a tapasztalatszerzés a cél.
Az már most, néhány nappal a rajt előtt százszázalékos biztonsággal megjósolható, hogy a motorosoknál KTM-es bukósisakost ünnepelnek majd a jubileumi 25. Dakar-rali céljában.
A megméretésen tizenegy éve szereplő osztrák gyár 1996-ban vágott neki először győzelmi reményekkel a világ legnehezebb tereprali megméretésének és majdnem sikerült is begyűjteni a várva várt diadalt: a spanyol Jordi Arcarons második lett. A KTM ezután egyre több energiát ölt a Dakarba, ám az aranyérem valahogy mindig kicsúszott a pilótái kezéből: az olasz Fabrizio Meoni 1998-ban, a francia Thierry Magnaldi 1999-ben ezüstérmes lett, míg a spanyol Joan Roma 2000-ben biztosnak tűnő első helyet veszített el egy technikai hiba miatt: három nappal a kairói cél előtt romlott el a KTM-je.
Két évvel ezelőtt azonban véget ért a pechsorozat: Meoni megnyerte a tereprali Világkupát, majd a KTM-csapat tarolt a 23. Dakaron: Meonival az élen az első öt helyen a gyár motorosai végeztek. És az idén januárban a narancssárga márka képviselői még rátettek egy lapáttal: Meoni duplázott és az első 11 helyen KTM-es bukósisakos ért célba. És nagyon úgy néz ki, hogy a hihetetlen sikersorozat a jubileumi 25. Dakaron is folytatódik majd. Egyrészt mert a legutóbbi Dakarhoz hasonlóan csak a KTM indít gyári csapatot, másrészt, mert a világ összes kiváló terepmotorosa KTM nyergében húzza a gázt a Szaharában.
Az osztrákok hegemóniája ellenére azonban mégis izgalmas lesz a verseny – és erről maga a KTM gondoskodott.
Két gyári támogatottságú alakulatot nevezett a Dakarra, de ami a legfontosabb, az idei viadaltól eltérően nem két, hanem négy verhetetlennek tartott kéthengeres, 950 köbcentis LC8-ast indít az osztrák márka. A francia főszponzorral rendelkező Gauloises-csapatban két olasz sztár, Meoni és az ötszörös endurovilágbajnok Giovanni Sala kapta meg az LC8-ast, míg a spanyol Telefónica alakulatban két spanyol csillag, Roma és Isidre Esteve-Pujol ül majd az LC8-as nyergében. Főleg Meoni és Roma között várható hatalmas párharc. Egyrészt azért, mert a 45 éves Meoni egymás után harmadszor is első akar lenni (a Dakar történetében ez a bravúr csak Peterhanselnek sikerült), másrészt pedig azért, mert a 30 éves Roma végre meg akarja szakítani a pechsorozatát: a korábbi enduro Európa-bajnok eddig hatszor vett részt a Dakaron, ám ötször kiállni kényszerült, háromszor ráadásul úgy, hogy az első helyért csatázott. És Roma nagyon jó formában van az idén: megnyerte a Spanyol Baját és a Tunézia-ralit.
Ennek ellenére egyáltalán nem biztos, hogy kettejük közül kerül ki a győztes, hiszen a Világkupa-viadalokon kiderült, hogy a sivatagban igenis verhető a közel 110 lóerős LC8-as. A korábbi fejlesztésű 660 köbcentis egyhengeres LC4-essel ugyanis a kétszeres Dakar-győztes Richard Sainct kétszer is (Marokkóban és Egyiptomban) meglepte Meonit.
Sainct mellett öt másik pilóta is beleszólhat a győzelem sorsába. A Gauloises- csapatban két francia, Jean Brucy és Cyril Despres, valamint a dél-afrikai Alfie Cox ül egy-egy LC4-esen, míg a Telefónica-alakulatban a spanyol Marc Coma vezet még hasonló motort. A chilei Carlo De Gavardo ugyan hivatalosan nem tagja egyik gyári KTM-csapatnak sem, de a súlyos kéz-, váll- és fejsérüléseiből éppen felépült tavalyi Vk-győztes is megkapja a lehető legjobb LC4-est.
A spanyol Jordi Arcarons, a finn Kari Tiainen és a belga Joel Smets viszont nemcsak a KTM-csapatnak, hanem a motoros mezőnynek sem lesz tagja. Arcarons, aki négyszer második és kétszer harmadik volt a Dakaron, 15 motoros év után átpártolt az autókhoz; a hétszeres endurovilágbajnok Tiainent a KTM a sérülése miatt hagyta ki az alakulatából; a négyszeres 500-as motokrosszvilágbajnok Smetset pedig egyszerűen nem engedte motorra ülni a KTM. Smets így egy belga Mercedes-csapatban Jackie Loomans navigátora lesz csak.
Szilvási Péter, az első magyar motoros
Szilvási Péter afféle magányos hős.
Indult ő már sivatagi versenyen, nem is egyen – csak mindig olyanokon, amelyek nem számítottak bele a Világkupa értékelésébe. Meg nem is verte nagy dobra, hiszen számára nem az a fontos, hogy beszéljenek róla, hanem az, hogy jól érezze magát a sivatagban.
Vásárolt egy KTM 660-ast, amelyből jelenleg ez az egy van az országban és amelyet direkt a Dakarra építettek. És most indul a sivatagi show-n. Eredetileg úgy tervezte, hogy egy csapat tagjaként rajtol, a csapat tagjai azonban idő közben lemorzsolódtak és Szilvási egyedül maradt.
Úgy volt vele, hogy ha már befizette a nevezési díjat, ha már itt van a motor, akkor ő bizony elindul. Nem lesz szervizcsapata (Benyó Miklósék megígérték, hogy segítenek neki), egyedül kell megküzdenie a homokdűnékkel.
Van versenyzői múltja, a nyolcvanas évek elején együtt motorozott Zsembery Barnával és Németh Kornéllal, de kiemelkedő eredmények nem fűződnek a nevéhez. De szívós, elszánt, kalandvágyó, és ami talán a legfontosabb – a sivatag szerelmese.