Még jó két óra volt a Formula1-es futam rajtjáig, de a Jordan-box előtt már fotósok hada várakozott. Senki sem lepődött meg ezen, hiszen csuda dolog készült odabent a Formula3000-es nemzetközi bajnokságban szereplő Baumgartner Zsolt élete első Formula1-es köreire várt. Kint ismerősök és ismeretlenek, akik most egyszeriben mind "barátokká váltak, a kordonon belül a szülők álldogáltak, és bár mindketten napszemüveget viseltek, az édesanyán látszott az aggodalom, a szája szélének remegése elárulta, hogy a könnyeivel küszködik. Valószínűleg ő sem tudta eldönteni, hogy a büszkeség, vagy a féltés könnyei ezek, és igyekezett is elrejteni őket, hiszen tudta, hogy a fia életének egyik legszebb napja ez. Zsolton pedig látszott: alig várja már, hogy beülhessen végre a kocsiba. Türelmesen mosolygott a fotózáskor, profi versenyzőhöz méltón, a szponzorokat láttatva pózolt, de közben próbált észrevétlen pillantásokat vetni rajongása tárgyára, a sárga versenyparipára. Az első kör a tapasztalatszerzésé volt, a második az élvezeté, a harmadik pedig a nézőké: akik hangos dudálással és ovációval fogadták Baumgartner integetését.
Baumgartner Zsolt (balra) boldogságát talán Eddie Jordan tudta a legjobban megérteni a háromkörös teszt végén
Baumgartner Zsolt (balra) boldogságát talán Eddie Jordan tudta a legjobban megérteni a háromkörös teszt végén
– Jó volt, ugye? Én nagyon élveztem! – lelkendezett fülig érő szájjal Baumgartner. – Az autó iszonyú gyors, teljesen más, mint az eddigi versenygépeim. Még sokáig nem fogom elfelejteni ezt a néhány percet.
– Minden simán ment? Nem okozott gondot a kocsi megzabolázása?
– Egyáltalán nem, bár bevallom, az első körben annyira izgultam, hogy egyszerűen elfelejtettem visszaváltani – pontosabban egy kicsit elkéstem a váltással. A második körben már semmi gondom sem volt, nagyon élveztem a száguldást.
– A teszt előtt beszélgetett valamelyik Jordan-pilótával a hasznos tudnivalókról?
– Szatót kérdezgettem a rajtolásról, a kocsi kezeléséről, de megnyugtatott, hogy szerinte nem okozhat gondot nekem a Jordan-Honda vezetése.
– Menet közben kapott utasításokat a rádión?
– Nem, akkor már nem. De Eddie Jordan a teszt után azt mondta, a rádión keresztül tisztán hallható volt, hogy mennyire jól éreztem magam az autójában.
– Mi volt a legfurcsább az autóban?
– Érdekes volt, amikor működésbe lépett a kipörgésgátló, szokatlan a fékek működése és ereje, a kormányon elhelyezett sebességváltó. Szóval minden furcsa volt, de hamar megszoktam. Összességében szerintem egy Formula–1-es gép sokkal jobban kezelhető, mint egy háromezres.
– Nem volt csábító a gondolat, hogy esetleg menjen még néhány kört?
„Látszott, hogy nagyon élvezi az autózást”
Eddie Jordan, a Jordan-istálló csapatfônöke: – Korai még bármit is mondani Zsolt jövôjérôl a száguldó cirkuszban. Már az is nagyon nagy szó, hogy idáig eljutott, ráadásul ma óriási volt a teher rajta...
Pierre Dupasquier, a Michelin sportigazgatója: – Remek volt, látszott, hogy nagyon élvezi az autózást. Kihasználta a rázókövek adta lehetôségeket, egyáltalán nem volt megilletôdve. Vagány fiú! Ferjáncz Attila, az MNASZ elnöke: – Nagyon nagy dolog ez a magyar autósport történetében. Végre van egy versenyzônk, aki közel került a tűzhöz.
Frank Tamás, a Hungaroring Sport Rt. alelnöke, a teszt megszervezôje: – Történelmi pillanat volt ez, új távlatokat nyitott a magyar autósportban. Kinyílt a Formula–1 kapuja a hazai versenyzôk számára is.
– Természetesen jó lett volna még körözni, és fájt a szívem, amikor ki kellett szállni az autóból, éppen ezért mindent megteszek, hogy minél hamarabb visszaülhessek.
– Mennyire autózott a határokon? Hány százalékot hozott ki magából?
– Szerintem körülbelül hatvanat. Már a teszt előtt is tudtam, hogy nem kockáztathatok, hiszen ez a Jordan tartalékautója, nem törhettem össze a verseny előtt. Ez egy olyan szakma, ahol az embernek tudnia kell várni. Én már túl vagyok az előjátékon – az egyszerűen remek volt –, és most várok a következő alkalomra.
– Van már ígérete egy újabb, már ,,éles” próbára?
– Egyelőre nincs.
– Mennyi időre lenne szüksége, hogy valamelyest kiismerjen egy Formula–1-es autót? – Szerintem minimum egy nap kellene ahhoz, hogy teljesen megszokjam a kocsi kezelését. Ugyanis ez összehasonlíthatatlan a Formula–3000-rel. Képzelje, olyan erők hatottak rám, hogy a három kör után lazább volt a biztonsági övem, mint a harmincnyolc körös háromezres verseny után.
– Mennyi volt a maximális sebessége a célegyenes végén?
– Szerintem úgy kétszáznyolcvan kilométer per óra körüli, de nem tudom pontosan.
– Megdobbant a szíve a magyar zászlók láttán?
– Csodás érzés volt hazai pályán, részben hazai közönség előtt autózni és látni, menynyire örülnek az emberek a sikeremnek. Egyébként ezt a tesztet az 1988-ban elhunyt Kesjár Csaba emlékének ajánlom, aki első magyarként, tizenöt évvel ezelőtt kipróbálhatott egy Formula–1-es versenygépet. Ez a lehetőség most nekem adatott meg és ez nagyon boldoggá tesz engem.