Az 1925-ben épült asseni pálya korábban sem tartozott a könnyű aszfaltcsíkok közé nem hiába nevezték el az idők folyamán a motorkerékpározás egyetemének , ám a vonalvezetése az idei vb-futamra még nehezebb lett. A huszonkét méterrel lerövidített holland ring (6027 méteresre zsugorodott) tele lett különböző sebességű sikánokkal, amelyek miatt az elmúlt 17 évhez képest az idei átépítések előtt legutóbb 1984-ben alakították át jelentős mértékben sokkal nehezebbé vált a motorok beállítása.
Valentino Rossi az edzés utolsó néhány száz méterén érte el a legjobb idôeredményt
Valentino Rossi az edzés utolsó néhány száz méterén érte el a legjobb idôeredményt
Valentino Rossi az edzés utolsó néhány száz méterén érte el a legjobb idôeredményt
Valentino Rossi az edzés utolsó néhány száz méterén érte el a legjobb idôeredményt
Az első időmérő edzések pedig ennek megfelelelően alakultak, hiszen mind a szerelők, mind a pilóták végig szenvedtek azért, hogy valamelyest megtalálják a helyes beállításokat. A folyamatos keresgélést mutatja, hogy mind a három kategóriában az utolsó pillanatokban dőlt csak el az ideiglenes pole pozíció sorsa. A százhuszonötösök között Daniel Pedrosa előzte meg az utolsó körökben Lucio Cecchinellót, a 250-es mezőnyben Marco Melandri adott egy fricskát Randy de Punietnek a kockás zászló előtt, míg a MotoGP-ben Valentino Rossi az utolsó pár száz méteren hagyta maga mögött Max Biaggit.
Mindkét magyar bízik a javulásban
A 125 köbcentis kategóriában versenyzô magyarok közül Talmácsi Gábor a 20., Tóth Imre a 28. helyet szerezte meg, de mindketten bíznak benne, hogy pénteken javítani tudnak az idôeredményükön. - Elégedett vagyok a csapat munkájával, minden nagyon profin megy – mondta az ettôl a viadaltól új istállónál versenyzô Talmácsi. – Az elsô szabadedzés úgy kezdôdött, hogy tíz percen keresztül én álltam az élen. Mondhatom, mindenkit nagyon meglepôdött. Késôbb aztán visszacsúsztam a tizennegyedik helyre, és az idômérésen a huszadik voltam, de ez nem jelent semmit. A motorblokkom benne van a legjobb tízben, a Bridgestone gumik is nagyon jók, a futómûvön azonban még van mit javítani. Ha ez sikerül, akkor pénteken jobb eredményt várok magamtól. Jó lenne, ha nem esne az esô a második idômérésen, hogy javuljanak az idôeredmények. A 16 éves Tóth Imre 3.6 másodpercre van az elsôtôl, és úgy érzi, még biztosan tud javítani. - A módosítások ellenére tetszik a pálya – mondta Tóth. – Bár az, hogy ennyire gyors, talán nem igazán kedvez nekem, mert az én motorom legnagyobb sebessége 205.6 kilométer per óra volt, míg a csapattársamé 211. Ezen kell javítanunk, és ha sikerül, akkor a rapszodikus idôjárás ellenére is elôrébb léphetünk.
Az asseni pálya átalakítása egyébként a MotoGP új négyütemű motorjainak egyáltalán nem kedvez: a szelepesek a nagyobb súlyuk miatt nehezebben vezethetők a sikánokban. A nehézbombázók ennek megfelelően nagyon sokáig szenvedtek, amit két kétütemű hondás tökéletesen ki is használt. A két csapattárs, Loris Capirossi és Alex Barros 58 és fél percen át uralta az edzést, ám mégsem közülük került ki a leggyorsabb pilóta. Az edzés vége előtt 1 perc 20 másodperccel előbb Rossi robbantott, majd Biaggi kapcsolta be a turbóit. Rossi azonban megint bebizonyította, hogy mindig képes a meglepetésre: az utolsó körében az időmérő pontokon rendre nagyon lassú volt, ám a pálya utolsó szakaszán olyan kanyarsebességeket produkált, amelynek köszönhetően Biaggi leszorult a második helyre. - Nagyon nem tetszik az átépített asseni pálya. A nehéz négyütemű motorok úgy viselkednek rajta, mint az elefánt a porcelánboltban. Végigszenvedtem az edzést, és csak reménykedni tudtam abban, hogy valamennyire sikerül megtalálnom a jó beállításokat. Az első helyem nagy meglepetést okozott, ám ahhoz, hogy tökéletes legyen a motorom a versenyre, még rengeteget kell dolgoznom – mondta Rossi.
Holland Nagydíj, a gyorsasági motorkerékpáros vb 7. futama, Assen
Az 1. idômérô edzés végeredménye. 125 kcm: 1. Pedrosa (spanyol, Honda) 2:11.882, 2. Cecchinello (olasz, Aprilia) 2:12.199, 3. De Angelis (San Marinó-i, Aprilia) 2:12.236, 4. Kallio (finn, Honda) 2:12.519, 5. Vincent (francia, Aprilia) 2:12.582, 6. Poggiali (San Marinó-i, Gilera) 2:12.728, …20. Talmácsi Gábor (magyar, Honda) 2:14.074, …28. Tóth Imre (magyar, Honda) 2:15.552. 250 kcm: 1. Melandri (olasz, Aprilia) 2:04.520, 2. De Puniet (francia, Aprilia) 2:04.596, 3. F. Nieto (spanyol, Aprilia) 2:04.725, 4. Elias (spanyol, Aprilia) 2:05.207, 5. Porto (argentin, Yamaha) 2:05.438, 6. Battaini (olasz, Aprilia) 2:05.581. MotoGP: 1. Rossi (olasz, Honda) 2:01.691, 2. Biaggi (olasz, Yamaha) 2:01.716, 3. Roberts (amerikai, Suzuki) 2:01.836, 4. Capirossi (olasz, Honda) 2:01.983, 5. Barros (brazil, Honda) 2:02.019, 6. Checa (spanyol, Yamaha) 2:02.236 Tv: Eurosport, 12.45–16.15 (élô)
Poggiali Rossihoz hasonlóan az edzés nagy részét a boxban töltötte, ám mégsem járt szerencsével. - Nem gondoltam volna, hogy a pályamódosítások miatt enynyi gondom lesz – kesergett Poggiali, aki csak a hatodik lett. A hondás Pedrosa viszont egy csöppet sem szomorkodott, hiszen egyenesen szárnyalt a lesajnált Hondájával. A 17 éves pilóta a mezőny legerősebb motorjainak tartott Apriliákat is könnyű szerrel utasította maga mögé. Pedig Cecchinello, Borsoi, Vincent és Jenkner mindent megpróbált. - Barcelonában életem legjobb Apriliáján motorozhattam, és a versenygép az új futóműalkatrészeknek köszönhetően Assenre még jobb lett. Ezért aztán nyugodtan várom a szombati viadalt, amelyen szerintem legyőzhetetlen lesz a motorom – mondta magabiztosan Melandri, aki egyelőre tényleg verhetetlennek tűnik.