Drágább lett a bajnokság neve

S. TÓTH JÁNOSS. TÓTH JÁNOS
Vágólapra másolva!
2003.05.28. 21:19
Címkék
Sörgyár, pénzintézet és nagykereskedelmi áruházlánc is versenyt fut az élvonalbeli futballbajnokság névadószponzori címéért. Napjaink honi futballjának közmegítélése mellett ez kisebbfajta csodának is tekinthető, hiszen a proficsapatokat működtető gazdasági társaságok egy része mindeközben jelentős tőkehiánnyal küzd.
A válogatottak dresszét a Borsodi reklámja díszíti, ám a bajnokságnak új névadója lehet (Fotó: Németh Ferenc)
A válogatottak dresszét a Borsodi reklámja díszíti, ám a bajnokságnak új névadója lehet (Fotó: Németh Ferenc)
A válogatottak dresszét a Borsodi reklámja díszíti, ám a bajnokságnak új névadója lehet (Fotó: Németh Ferenc)
A válogatottak dresszét a Borsodi reklámja díszíti, ám a bajnokságnak új névadója lehet (Fotó: Németh Ferenc)
A válogatottak dresszét a Borsodi reklámja díszíti, ám a bajnokságnak új névadója lehet (Fotó: Németh Ferenc)
A válogatottak dresszét a Borsodi reklámja díszíti, ám a bajnokságnak új névadója lehet (Fotó: Németh Ferenc)
Az a tény tehát, hogy a Magyar Labdarúgóliga (MLL) képes lehet növelni árbevételeit, kétségkívül gazdálkodási bravúr, más kérdés, hogy a marketingjogokat egybegyűjtő csomag tervezett értékesítése máris indulatokat kavart, noha az eredményhirdetést csak június végére tervezik. "Az új névszponzorációról valóban tárgyalunk, azt azonban a liga bántónak érzi, ha e tényt a sajtóban újabb focibotrányként tálalják” – mondotta érdeklődésünkre Szieben László. Az MLL igazgatója megerősítette, hogy a liga megszűntnek tekinti a 2001 tavaszán megkötött, öt esztendőre szóló névtámogatói megállapodást, mivel partnere, a névhasználati jogokat a Borsodi Sörgyár Rt.-nek továbbértékesítő angol International Media and Sport Company (IMS) a cég tulajdonosának halálát követően széthullott, s egy idő után már nem utalta az esedékes díjat, ami viszont szerződésszegést jelent (információink szerint a liga egy londoni ügyvédi iroda által hitelesített dokumentummal is rendelkezik arról, hogy az IMS megszüntette tevékenységét, képviselői nem érhetők el). Amint a Napi Gazdaság szerdán megírta: a Borsodi Sörgyár ugyan a polgári törvénykönyvben garantált jogára hivatkozva belépett volna az IMS helyére, mondván, törvényes érdeke fűződik a megállapodás fenntartásához, a liga azonban a Borsodi Sörgyár teljesítését nem fogadta el (igaz, egy számlát még kiküldött a Borsodinak, azt azonban napokkal később sztornózta). Azzal, hogy az IMS február közepe óta nem fizet, a liga a tavasszal 52 millió forinttól esett el.
"Nem tehettük meg, hogy a Borsodi Sörgyár teljesítésére rábólintunk, hiszen közöttünk semmiféle szerződéses viszony nincsen” – magyarázta az MLL álláspontját Szieben László. A ligaigazgató nem tagadta, abban a tekintetben kapóra jött számukra a kialakult helyzet, hogy megítélésük szerint közvetítő beiktatása nélkül magasabb áron lehetne értékesíteni a marketingjogokat. Az MLL úgy számol, hogy a Borsodi által fizetett évi 112 millió forintnak akár a háromszorosát is kasszírozhatná egy új szerződéssel. "A Borsodit sem akarjuk kizárni az új megállapodásból, annak a stratégiai, gazdasági, jogi és marketing szempontú elemzése azonban, hogy a cég miért nem reagált az általunk felkínált, április harmincadikáig szóló ajánlatra, nem a mi feladatunk – folytatta Szieben László. – Ha ugyanis írásos felhívásunkra április végéig írásban igent mond a Borsodi, megszerezhette volna az első ajánlattétel jogát, erről azonban, talán mert nem vette igazán komolyan, hogy lépéskényszerbe került, önhibájából lemaradt. A Borsodi egyes üzletágai közötti kommunikációs zavarért pedig nem vállalhatunk felelősséget…”
A sörgyár humánpolitikai és kommunikációs igazgatója, Bogdán János elismerte, hogy felkínálták számukra az opciót, ám a Borsodi véleménye szerint alapvetően téves a liga helyzetértékelése, az eredeti szerződés ugyanis 2005-ig él. Bogdán János hozzátette, a 2001-es megállapodás módosításától a kölcsönös előnyök alapján nem zárkóznának el, s akár a díjemelést is elfogadták volna, ám az MLL ajánlata nem tartalmazott olyan pluszszolgáltatást, ami a fizetendő összeg megháromszorozását indokolná. Szieben László érdeklődésünkre nem kívánta pontosan részletezni, mi minden pluszt kínált és kínál újdonságként a liga, de annyit megemlített, hogy a névadó részese lehetne többek között a szurkolóikártya-programnak és a központi jegyértékesítésnek is.
A jogértelmezési vita mellett a Borsodi Sörgyár (noha hangsúlyozza, nem kívánja az üzleti kérdéseket érzelmi szempontokkal vegyíteni) azt azért mégiscsak nehezményezi, hogy a liga magatartása ellentétes az üzleti etika szellemével, pedig – jegyezte meg Bogdán János – ők abban az időszakban álltak az MLL mellé, amikor e partnerség üzleti kockázatát még kevesen vállalták. "A tanulság annyi, hogy ami ma megeshet velünk az üzleti kapcsolatokban, az holnap bárki mással is megtörténhet…” – tette hozzá a kommunikációs igazgató.
Szieben László viszont azzal érvelt, hogy az önálló gazdálkodási egységként működő ligának nem lehet más szempontja, mint hogy a futball iparágba minél több pénz folyjon be, s ehhez kell megtalálnia azokat a cégeket, amelyek hajlandók a szponzoráció címén többet és többet áldozni a futballra. Az igazgató szerint – noha a Magyar Labdarúgó-szövetség (MLSZ) vezetőivel rendszeresen egyeztetnek – a futball egyéb szereplőinek üzleti érdekeit nem kell szem előtt tartaniuk a partnerkeresés során; az a cég tehát, amelyik mondjuk egy MLSZ-tender vesztese volt, a ligánál nem élvezhet előnyt csak azért, nehogy hátat fordítson a sportágnak…
A felvetésre, hogy a ligaigazgató mit szólna egy olyan minősítéshez, miszerint az MLL kasszája gazdagítására most találtak egy jogi kiskaput, s e lehetőséget Szieben László rutinos jogászként kíméletlenül kihasználta a sportvállalkozások érdekében, tömören azt felelte: "Dicséretnek tekinteném…”
Ami a folytatást illeti, az MLL több lehetséges szponzorral is tárgyal, és a ligaigazgató szerint "a versenysemlegesség szigorú betartásával” döntik majd el, melyik cég lesz a befutó. Szieben László állítja, továbbra sem kizárt, hogy a Borsodi marad a névadó.
Kulcskérdés persze, hogy a liga televíziós szerződését időben sikerüljön megújítani, hiszen tévémegállapodás híján töredékére zuhanhatna az MLL marketingcsomagjának üzleti értéke… Azt Bogdán János sem cáfolja, hogy a ligával a beszélő viszonyuk fennmaradt, tárgyalnak is, ám az álláspontok pillanatnyilag meglehetősen távol állnak egymástól. Az, hogy a Borsodi Sörgyár esetleg tesz-e majd jogi ellenlépéseket sérelmei orvoslására, a kommunikációs igazgató szerint még nem dőlt el, bár nem is zárható ki. Szieben László viszont – aki tagadja, hogy a liga magatartása a megszűnt IMS-sel kötött szerződés értelmezésében etikátlan lenne – nem számít pereskedésre.
A sportágban elterjedt pletykák szerint egyébként a történet hátterében az állhat, hogy a Dreher Sörgyárak Rt. (mely az Arany Ászok reklámozza a futball segítségével) revánsot venne riválisán, tudniillik a Borsodi az MLSZ legutóbbi versenytárgyalásán megkaparintotta a válogatottakat az Arany Ászoktól. A Dreher marketingvezetője, Bakos Ibolya a liga és a Borsodi kötélhúzását nem kívánta kommentálni, mindössze annyit jegyzett meg, hogy az Arany Ászok bármilyen, a futballal kapcsolatos szponzorációs ajánlat érdekli, és amennyiben a javaslat beleillik a cég marketingstratégiájába, azzal foglalkoznak is. Ilyen lehet az élvonalbeli bajnokság névszponzorációja is, ha – mint Bakos Ibolya mondotta – "…a liga megkeresi a Drehert”.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik