F1: mindent vagy semmit? – Vettel pókerjátszmája a Mercedes-ülésért

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2020.05.14. 17:43
null
A Mercedes bevállal két világbajnokot? (Fotó: AFP)
Sebastian Vettel nagy reményekkel érkezett a Ferrarihoz, ám ez a német-olasz házasság közel sem hozott olyan sikereket, mint amilyeneket a gyermekkori hős, a nagy előd Michael Schumacher tudott véghez vinni a csapattal. A négyszeres világbajnok most fontos kérdések előtt áll: el kell döntenie, hogy vissza akar-e menni a középmezőnybe, vagy valóban feltesz mindent egy esetleges Mercedes-ülésért, s ha elbukik, kész-e szögre akasztani a bukósisakját.

 

VÉGET ÉRT A FERRARIS ÁLOM

Pár nap alatt teljesen megbolydult a pilótapiac: először jötta váratlan bejelentés Sebastian Vettel távozásáról, majd hivatalossá vált Daniel Ricciardo mclarenes szerződése, s rövidesen az is kiderült, hogyCarlos Sainz Jr. érkezik majd a német helyére a Ferrarihoz. Vettel számára így gyorsan elérhetetlenné vált a legtöbbet emlegetett opció, és egyre több hír lát napvilágot azzal kapcsolatban, hogy a német nemcsak a maranellóiaknak, hanem a Formula–1-nek is búcsút int. A versenyző közleményének hangvétele sem a folytatásról, sokkal inkább a megállásról szól, és Sergio Pérez is úgy érzi, vetélytársa közelebb áll a visszavonuláshoz, mint egy másik csapathoz való szerződéshez.

A 2015-ben piros színekbe öltöző Vettel nagy álma az volt, hogy elhódítsa a vb-trófeát a Ferrarival, amellyel gyermekkori hőse, Michael Schumacher sorozatban öt világbajnoki címet szerzett meg, s vált a sorozat legsikeresebb versenyzőjévé. Bár Vettel már az első ferraris versenyén pódiumra állhatott, s a következő futamon a dobogó felső fokán hallgathatta végig a hős által oly sokszor felcsendülő német és olasz himnuszt, az igazi cél, a nagy álom azonban nem vált valóra.

A 101 közösen lefutott nagydíj során 12 pole pozíció, 54 dobogós helyezés és 14 győzelem íródott Vettel neve mellé – nála többször csak Niki Lauda (15) és Schumacher (72) tudott nyerni az olaszokkal. Valós esélye azonban nem nyílt a bajnokság megnyerésére, hiába vezette nemegyszer év közben az egyéni tabellát, az idény végére mindig elszállt a remény, amihez bőven hozzájárultak a csapat és az ő általa elkövetett hibák is. Az igazi mélyrepülés a 2018-as Német Nagydíjon kezdődött, amelyen Vettel vezető pozícióban dobta el a Ferrarit, majd nem sokkal később érkezett a volt Ferrari-elnök, Sergio Marchionne halálhíre is – Vettel onnantól már nem volt igazán önmaga.

A következő évben érkező fiatal és tehetséges Charles Leclerc aztán egyre inkább a háttérbe szorította, és a visszavonulásáról szóló pletykák is egyre sokasodtak. Meghatározó volt a tavalyi Olasz GP is, amelyen Vettel újabb látványos hibát követett el, s végül pont nélkül maradt, míg a monacói sorozatban második győzelmét aratta, felállva a különleges pódium felső fokára a piros tengerként hullámzó tifosi előtt. Talán itt pecsételődött meg végleg Vettel ferraris álma, amely véget ért. Egyszersmind új vezéralakja lett a maranellóiaknak.

Bár nem lehet tudni, mit hoz ez a már most is nagyon szokatlan idény, ha egyáltalán valóban kezdetét veszi, az azonban biztos, hogy a megváltozott viszonyok mellett, tudva, hogy több elem fejlesztését is befagyasztották jövőre, erősen kérdéses, mennyire lehetetlenül el Vettel helyzete a csapaton belül.

Ez kicsit olyan, mint egy házasság: egy gyönyörű történet, ami még ennél is sokkal szebb lehetett volna, most véget ér. A csapat és a versenyző részéről is vannak bizonyos dolgok, amelyek már nem teszik lehetővé az együttélést, így elválunk. Én bíztam Sebastianban, és nagyra értékeltem őt, sok nagyszerű versenyt teljesített velünk. Aztán nem tudom, mi történt. Talán ő nem értette az autót, talán mi nem értettük őt. Az ilyesmi megesik" – nyilatkozta a Ferrari alapítójának, Enzo Ferrarinak a fia, Piero Ferrari.

Hockenheim után valami megtört Vettelben (Fotó: AFP)

 

HOGYAN TOVÁBB, VETTEL?

Már ha egyáltalán lesz folytatás. Vettel előtt ugyanis Ricciardo érkezésével bezárult az ajtó a legtöbbet emlegetett McLaren előtt, amely opció sokkal kecsegtetőbbnek tűnt, mint a Renault. A francia alakulat ugyanis a pilótapiac mozgásának legnagyobb lúzerének tűnik: a nagy reményekkel érkező Ricciardo hite gyorsan elveszett a jövőbeli projektet illetően, a koronavírus-járvány okozta gazdasági visszaesés nyomán 2022-re halasztott szabályváltoztatások még messzebbre lökték az esetleges sikereket, ráadásul jövőre már az erőforrásából sem kér a többi csapat. Ha Ricciardo az első adandó alkalommal távozott, akkor mi sarkallhatja Vettelt az érkezésre?

Hiába volt a Renault erőforrása az, amely hozzásegítette a németet a négy világbajnoki címéhez a 2010-es évek elején, jelenleg nem úgy tűnik, hogy rövid távon bármilyen jelentős sikert elérhet a csapat. Ráadásul egyre többször jelenik meg Fernando Alonso neve az enstone-iakkal kapcsolatban – a spanyol a harmadik fejezetét nyithatná meg velük. Ha Vettel nem lép, akkor ez az ülés is elkelhet, igaz, talán nem is bánná, hiszen a legfrissebb sajtóértesülések nem arról szólnak, hogy kész lenne visszamenni a középmezőnybe, hogy aztán felépítsen valamit, ami nem biztos, hogy sikerekhez vezet majd.

A legújabb hírek inkább egy utolsó próbálkozásról szólnak, egy pókerjátszmáról, amelyben Vettel feltette az összes zsetonját, mindent (Mercedes) vagy semmi (visszavonulás) alapon.

A Red Bull már egyértelművé tette, hogy nem tud mentőövet dobni a korábbi bajnokának, a Mercedesszel azonban már a múltban is többször összeboronálták a pilótát, s a távozás hírét követően az „ezüstnyilak" csapatfőnöke, a németet egyébként eléggé kedvelő Toto Wolff is jelezte, nem hagyják figyelmen kívül, hogy elérhetővé vált Vettel. Ám azzal, hogy mindkét Ferrari-ülést betöltötték, nagyban csökkentek a német versenyző és német csapat között létrejövő házasság esélyei.

Hiába jár le ugyanis Valtteri Bottas és Lewis Hamilton szerződése is az év végén, már nem él az a forgatókönyv, miszerint a hatszoros világbajnok váratlanul pirosba öltözik, így mindenképpen a finnek kellene távoznia ahhoz, hogy felszabaduljon egy hely a címvédőnél. Azonban a Mercedes miért akarna összezárni két dudást (világbajnokot) egy csárdába? Vettel biztosan nem vállalná a vízhordó szerepét, már Leclerc mellett is kényelmetlenül érezte magát...

Egy kevésbé emlegetett lehetőségként még az Aston Martin szerepelhet Vettel listáján: 2021-től gyári csapat, Mercedes-erőforrással, nagy célokkal. Elgondolkodtató lehetőség, a siker azonban rövid távon itt sincs garantálva, sőt, és azt sem szabad elfelejteni, hogy Sergio Pérez több évre írt alá a gárdával, s Lawrence Stroll biztosan nem tenné ki a fiát, Lance Strollt a német kedvéért, még ha az négyszeres világbajnok is.

Vettel most fontos kérdés előtt áll, s ahogyan mondta, először rá kell jönnie, mi a fontos a jövője szempontjából. Vajon szereti még annyira a versenyzést, hogy belefogjon egy teljesen új építkezésbe, vagy inkább úgy dönt, hogy búcsút int a Formula–1-nek, ha nem kap olyan lehetőséget, ami rövid távon is sikereket hozhat számára?

Egy biztos: az óra ketyeg. A helyek egyre csak fogynak...

A 2021-ES RAJTLISTA ALAKULÁSA
rajtszámnév (nemzetiség)csapatmotor
?MercedesMercedes
?
MercedesMercedes
55Carlos SAINZ Jr. (spanyol)
FerrariFerrari
16
Charles LECLERC (monacói)FerrariFerrari
33
Max VERSTAPPEN (holland)Red Bull Honda
?
Red Bull Honda
11
Sergio PÉREZ (mexikói)Aston MartinMercedes
?
Aston Martin
Mercedes
?
WilliamsMercedes
?
WilliamsMercedes
?
RenaultRenault
31
Esteban OCON (francia)RenaultRenault
?
Alpha Tauri
Honda
?
Alpha Tauri
Honda
?
HaasFerrari
?
HaasFerrari
3
Daniel RICCIARDO (ausztrál)
McLarenMercedes
4 Lando NORRIS (brit)
McLarenMercedes
?
Alfa RomeoFerrari
?
Alfa Romeo
Ferrari
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik