F1: miért nem kapott büntetést Hamilton Ausztráliában?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2023.04.04. 13:31
null
Az első újraindítás előtt majdnem tömegbaleset történt (Fotó: AFP)
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) vizsgálta a Formula–1-es Ausztrál Nagydíj versenyének első újraindítását megelőző eseményeket, amikor majdnem tömegbaleset alakult ki. A szövetség kiértékelte, pontosan mi vezetett a káoszhoz, elmagyarázta, miért nem vont felelősségre senkit, és jelezte, megfontolja, változtasson-e a vonatkozó szabályokon a jövőben.

 

 

 

37. AUSZTRÁL NAGYDÍJ
MÁRCIUS 31., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Verstappen 1:18.790
2. szabadedzés: 1. Alonso 1:18.887
ÁPRILIS 1., SZOMBAT
3. szabadedzés: 1. Verstappen 1:17.565
Időmérő: 1. Verstappen 1:16.732
ÁPRILIS 2., VASÁRNAP
A verseny: 1. Verstappen, 2. Hamilton, 3. Alonso
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Április 30., 13.00Azeri Nagydíj, Baki
Május 7., 21.30Miami Nagydíj, Miami
Május 21., 15.00
Emilia-romagnai Nagydíj, Imola

Max Verstappen az ausztrál verseny 9. körében kérte meg rádión a csapatát, hogy ellenőrizze, az akkor élen álló Lewis Hamilton nem maradt-e le túlságosan a biztonsági autó mögött. A címvédő kérdését a közvetítésben is leadták, ám a versenymérnök, Gianpiero Lambiase azon válaszát már nem, miszerint a rivális teljesen szabályosan jár el, hiszen már lekapcsolt a biztonsági autó jelzőlámpája.

A vonatkozó szabály ugyanis kimondja, amint a mezőny jelzést kap arról, hogy állórajt következik, már nem kell tartani a legfeljebb tíz autónyi távolságot a biztonsági autó mögött, és az éllovas maga szabhatja meg a tempót. Ezzel a Mercedes is tisztában volt, és a versenymérnök, Peter Bonnington még a jelzés előtt biztosította a biztonsági autó lassúságára panaszkodó versenyzőjét, hogy amint kialszik a jelzőfény, nem kell tartania a távolságot, maga kontrollálhatja a tempót.

Míg a holland a rádión érdeklődött, hátrébb majdnem tömegbaleset alakult ki, többek között Csou Kuan-jü, Logan Sargeant és Kevin Magnussen is elkerülő manővert volt kénytelen tenni, utóbbinak át is kellett szántania a kavicságyon, hogy ne ütközzön.

A sportfelügyelők vizsgálták is az esetet, és arra a következtetésre jutottak, hogy a bajt nem Hamilton lelassítása okozta, hanem a csapattársa, George Russell, aki az előtte haladótól leszakadva hajtott ki a bokszutcából. A fiatal brit ugyanis ezt követően nagy tempóban kezdte meg a felzárkózást a hatodik helyezettre, majd amint utolérte, jelentősen le kellett lassítania, ami egyre nagyobb tempókülönbséget okozott a mögötte érkező autók között.

„Ebben az esetben Hamilton volt a vezető autó, amikor lekapcsolt a biztonsági autó jelzőfénye a 6-os kanyarban, és nagyon lassú tempót kezdett diktálni (amire feljogosítja a szabály)” – áll a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) jelentésében, amely taglalta, pontosan mi vezetett a káoszhoz.

„Russell lassan rajtolt el, majd amint kiért a bokszutcából, felgyorsult, hogy visszazárkózzon. Mindez azt eredményezte, hogy a mögötte érkezők is késve indultak el, majd fel kellett gyorsítaniuk. Amikor Russell és a mögötte érkező autók utolérték az elöl haladókat, jelentős tempókülönbség alakult ki a két csoport között, ami ahhoz a helyzethez vezetett, hogy több versenyzőnek elkerülő manővert kellett tennie.”

 

„Ez messze nem volt ideális helyzet biztonsági szempontból. Noha Russell rajtja lassú volt, figyelembe véve, hogy a bokszutcában tartania kellett a sebességkorlátozást, majd azt követően azonnal gyorsított, hogy visszazárkózzon, nem gondoljuk úgy, hogy helyénvaló lett volna büntetni a lassú bokszutcai rajt miatt.”

A helyzetet maga a szabálypont idézte elő.Úgy véljük, a problémában szerepet játszott az, hogy a szabály lehetővé teszi az élen álló autónak, megszabja a tempót, akkor is, ha állórajt következik az újraindításnál (szemben a gördülő rajttal). A jövőben talán meg kellene vizsgálni, hogy ez illik-e az újraindítások természetéhez.”

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik