ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A LE CASTELLET-I PADDOCKBÓL
Noha a Ferrari sorozatban két nagydíjon aratott győzelmet, nem lehet teljesen elégedett. A Scuderia Nagy-Britanniában Charles Leclerc taktikáját szúrta el, míg Ausztriában Carlos Sainz Jr. nem láthatta meg a kockás zászlót újabb motorhiba miatt, ráadásul a futam hajrájában a csapattárs is bajba került a beragadó gázpedál miatt.
Az olaszok tehát egyáltalán nem tudták maximalizálni a lehetőségeiket két olyan pályán, amely valamelyest jobban feküdt a számukra, így Leclerc mindössze 11 pontot tudott faragni a lemaradásán az összetettet továbbra is vezető Max Verstappen mögött.
Az SF-75-ös versenyképessége ugyanakkor továbbra is bizakodásra ad okot, hiszen a nyers tempót tekintve egyáltalán nincs elmaradva a Red Bulltól, így ha a csapat kiküszöböli a megbízhatósági problémákat, valamint nem ejt taktikai hibát, komoly fejtörést okozhat a riválisnak, és akár egy futamgyőzelemnyire is csökkentheti a hátrányát még a nyári szünet előtt.
A helyzetet viszont némileg bonyolíthatja, hogy a közvélemény, illetve a két élcsapat is erős Mercedesszel számol Franciaországban, és könnyen lehet, hogy az „ezüstnyilak” pontokat vesznek el a Red Bulltól vagy a Ferraritól, s egyik vagy másik csapat kezére játszva növelik vagy épp csökkentik a távolságot a vb-aspiránsok között.
Ha már Mercedes, pénteken nem a megszokott páros vezetheti az autókat, hiszen Lewis Hamilton a boxfalról fogja figyelni az eseményeket, miután a fiatal versenyzőkre bízott tesztek keretein belül a Formula–E pilóta Nyck de Vries ülhet volán mögé George Russell mellett.
A hétszeres világbajnok az első egyórás gyakorláson nem fog részt venni, így számára csak péntek délután veszi kezdetét a mérföldkőnek számító hétvégéje. Hamilton ugyanis pályafutása 300. nagydíjára készül, s vasárnap a sportág hatodik versenyzőjévé válhat, akinek sikerül elérnie a bűvös határt. Nála több nagydíjon csak Jenson Button, Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Fernando Alonso, valamint Kimi Räikkönen vett részt, az eredményeket nézve pedig mindenképpen ő számítana a legsikeresebbnek a mérföldkő elérésekor.
Érdekesség ugyanakkor, hogy eddig egyetlen pilóta sem tudott a 300-as határ átlépése után győzelmet ünnepelni, s mindenképpen meglepetésként hatna, ha Hamilton tizenhárom futamot felölelő nyeretlenségi sorozata most hétvégén szakadna meg. Ha mégis így alakulna, a brit beállítaná Räikkönen első és utolsó győzelme között teljesített legtöbb versenyre vonatkozó rekordját, míg egy esetleges későbbi diadallal ő válna a csúcstartóvá.
Több szakértő is úgy véli, a németeknek remek sansza lehet Le Castellet-ben, hiszen a sima aszfalt, illetve a pályakarakterisztika is az ő kezükre játszik, így talán most pályázhatnak a legjobb esélyekkel a dobogó tetejére.
A LEGNAGYOBB KÉRDÉS
Hamarosan beköszönt a nyári szünet az F1-ben, így egyre csak fokozódnak a pilótapiaci pletykák. Az egyik legforróbb témát mostanság Daniel Ricciardo jövője jelenti, aki hiába rendelkezik érvényes szerződéssel a következő évre a McLarennél, nagyrészt az idén mutatott formája alapján erősen kétségessé vált a maradása.
Noha az ausztrál igyekezett lehűteni a kedélyeket, és jelezte, elkötelezett a csapat iránt, az ügyvezető igazgató, Zak Brown már hangot adott az elégedetlenségének, s Colton Herta kétnapos portimaói tesztje, valamint Alex Palou szerződtetése is arra utal, a csapat kifelé is kacsingat, így ha a folytatásban sem jönnek az eredmények, könnyen lehet, hogy az idén már dobogós Lando Norris új márkatársat kap a következő évre.
Ricciardo esetleges távozása nagyobb mozgolódást is elindíthat a pilótapiacon, mint ahogyan Sebastian Vettel döntése is elindíthatja a dominót. Bár az Aston Martin nem titkolja, mindenképpen szeretné megtartani a négyszeres világbajnokot, a német visszavonulása az elmúlt években rendre téma, s nem kizárt, hogy hamarosan tényleg szögre akasztja a bukósisakját.
Ha Vettel távozna, a helyére jó eséllyel pályázhatna Fernando Alonso, akinek a kontraktusa az idei év végén jár le az Alpine-nal. A spanyol a múltban már tárgyalt a silverstone-i csapattal, s a legfrissebb hírek szerint továbbra is kölcsönös az érdeklődés a felek között. A kétszeres világbajnok mellett még Oscar Piastri nevét érdemes megjegyezni, aki több alakulatnál, köztük az enstone-iaknál is befutó lehet.
Rajtuk kívül az elmúlt versenyeken remek formát mutató Mick Schumacher jövője bizonytalan még, a németet többször összeboronálták már az Alfa Romeóval, amelyiknél az újonc Csou Juan-kü nem rendelkezik 2023-ra érvényes szerződéssel.
MI VÁRHATÓ A FRANCIA NAGYDÍJON?
Egy szabad hétvége után folytatódik az idény, a tizenkettedik állomás Le Castellet, ahol a 62. Francia Nagydíjat rendezik meg. A pálya először 1971-ben látta vendégül a Formula–1-et, s jelenlegi formájában 2018-ban adott otthont először versenynek.
Ami a történelmi múltat illeti, az aktív versenyzők közül mindössze ketten szereztek pole pozíciót és győzelmet a helyszínen: Hamilton kétszer indulhatott az élről, s mindkét alkalommal győzedelmeskedett, míg Verstappen tavaly váltotta az elsőségét a pódium felső fokára.
A jelenlegi formát tekintve utóbbinak most hétvégén akár jó esélye is lehet a duplázásra, igaz, a favoritnak inkább Leclerc számít, s a Mercedes silverstone-i formáját alapul véve akár még a brit is beleszólhat a győzelem sorsába.
Ami a pole pozíciót illeti, a Red Bull hiába szakította meg a Ferrari menetelését, összességében még mindig a maranellóiak tűnnek a favoritnak az egykörös tempó szempontjából. Lecerc hat, míg a csapattárs, Sainz egy elsőséget gyűjtött eddig, vagyis a Scuderia összességében már hét pole-nál jár, szemben a Red Bull-lal, amely négyszer indulhatott eddig az élről, háromszor Verstappen, s egyszer Pérez révén.
A két csapatot Spielbergben ugyanakkor kevesebb mint egy tized választotta el egymástól, így kétségkívül nagy csatára lehet számítani, miközben újra meghatározó szerepet kaphatnak a pályahatárok és az esetleges szankciók.
Pérez az előző versenyen a harmadik helyét váltotta a tizennegyedikre, miután a kvalifikáció második szakaszában kiszélesítette a pályát a továbbjutást érő gyors körén, és Le Castellet-ben sem kizárt, hogy több köridőt kell törölni hasonló okokból, ami könnyen boríthatja a sorrendet.
Ami a versenyt illeti, a Ferrari feledtetné a tavalyi blamát (a rossz gumikezelés miatt egyik versenyzője sem szerzett pontot), s erre minden esélye meg is van, hiszen a tempós kanyarokat és gyors szakaszokat magába foglaló nyomvonal összességében jobban feküdhet az SF-75-ösnek, mint az RB18-asnak.
Noha esőre nem lehet számítani a hétvégén, a nagy hőség még döntő szerepet kaphat, s még inkább meghatározóvá válhat a gumikopás. A Pirelli a C2-es, a C3-as, valamint a C4-es keveréket bocsájtott az alakulatok rendelkezésére.
Pénteken 30 Celsius-fok várja a mezőnyt, míg szombaton akár már a 33 Celsius-fokot is mutathatnak a hőmérők. A kánikula vasárnap is kitart, a verseny ideje alatt 34 Celsius-fok várható, s egyik nap sem lehet számítani csapadékra. |
Az abroncsok mellett a Mercedes szólhat még bele a két élcsapat harcába: az elmúlt négy futamon dobogós helyezést szerző istálló az ellenfelek szerint komoly fenyegetést jelenthet, s egy jól sikerült időmérő után akár a győzelmet is megcélozhatja.
Ami a dobogós helyezéseket illeti, az „ezüstnyilakat" érdemes kiemelni, hiszen ha nem is jön össze a diadal, az első három helyre még akkor is jó esélyekkel pályázhatnak, ha egyik Ferrari és/vagy Red Bull sem kerül bajba, vagy esik ki vasárnap.
A Mercedes mellett még a hazai nagydíjára készülő Alpine-ról sem szabad megfeledkezni, az enstone-iak Miami óta valamennyi versenyen pontot szereztek, és utolérték a McLarent a konstruktőri bajnokságban. Alonso visszavágna a balszerencsésen alakult futamok után, míg Esteban Ocon számára a hazai szurkolók mellett a spielbergi ötödik hely is nagy motivációt jelenthet.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, a McLaren, az Aston Martin, az Alfa Romeo és a Haas is remek sansszal indulhat: a wokingiak eddig mindössze három versenyen maradtak pont nélkül, a silvertone-i alakulat a spielbergi, míg olasz–svájci az elmúlt két verseny kudarcait feledtetné, az amerikaiak pedig folytatnák az erős szériájukat.
Ráadásul az AlphaTauri és a Williams is újításokkal készül, előbbinél Pierre Gasly a Q3-as szereplést is megcélozta, míg utóbbinál Alexander Albon után Nicholas Latifi is megkapja a frissítéseket.
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 6 | 8 | 9 | 3 | 208 |
2. | Charles Leclerc | 3 | 5 | 9 | 2 | 170 |
3. | Sergio Pérez | 1 | 6 | 8 | 2 | 151 |
4. | Carlos Sainz Jr. | 1 | 6 | 8 | 2 | 133 |
5. | George Russell | - | 3 | 10 | - | 128 |
6. | Lewis Hamilton | - | 4 | 10 | 1 | 109 |
7. | Lando Norris | - | 1 | 8 | 1 | 64 |
8. | Esteban Ocon | - | - | 8 | - | 52 |
9. | Valtteri Bottas | - | - | 7 | - | 46 |
10. | Fernando Alonso | - | - | 7 | - | 29 |
11. | Kevin Magnussen | - | - | 5 | - | 22 |
12. | Daniel Ricciardo | - | - | 4 | - | 17 |
13. | Pierre Gasly | - | - | 3 | - | 16 |
14. | Sebastian Vettel | - | - | 4 | - | 15 |
15. | Mick Schumacher | - | - | 2 | - | 12 |
16. | Cunoda Juki | - | - | 3 | - | 11 |
17. | Csou Kuan-jü | - | - | 2 | - | 5 |
18. | Alexander Albon | - | - | 2 | - | 3 |
19. | Lance Stroll | - | - | 3 | - | 3 |
1. | Red Bull | 359 |
2. | Ferrari | 303 |
3. | Mercedes | 237 |
4. | McLaren-Mercedes | 81 |
5. | Alpine-Renault | 81 |
6. | Alfa Romeo-Ferrari | 51 |
7. | Haas-Ferrari | 34 |
8. | AlphaTauri-Red Bull | 27 |
9. | Aston Martin-Mercedes | 18 |
10. | Williams-Mercedes | 3 |