„Ami nem öl meg, az megerő sít!” – Talmácsi Gábornak pályafutása során jó néhányszor kellett már a fenti bölcsességhez „nyúlnia” vigaszként, és sajnos ez a mostani helyzet is ilyen. Pedig egészen másképp is alakulhatott volna...
Ha végigvesszük a katari versenyhétvége történéseit, meg kell állapítanunk: az Aspar-csapat lehetetlent nem ismerve a futam napjára megtalálta a megfelelő beállításokat a magyar világbajnok motorjához – ezt bizonyítja, hogy Talma a leggyorsabb volt a viadal előtti bemelegítésen, és optimistán várta az esti rajtot.
Katar, helyi idő szerint 20 óra, villanyfényes futam. Az első a gyorsaságimotoros-világbajnokság történetében. Ezen belül is először a nyolcadliteres kategória pilótái bizonyíthatják rátermettségüket, a címvédő Talmácsi a második pozícióból figyeli feszülten a lámpa szabad jelzését, várja, hogy elkezdődjön a küzdelem s ezzel együtt az évad. A szokásos babonák, megérinti jobb csizmája koptatóját, aztán újra ránéz a lámpára. Már csak néhány másodperc. A rajtja jól sikerül, bár a pole-ból induló Bradley Smith előtte van, de nem sokáig, a második körben gondja támad, majdnem elesik, végül azonban „csak” nagyon lemarad.
Talmácsi az élre áll, és bár a riválisoknak vannak fellángolásaik, ő nyújtja a legkiegyensúlyozottabb teljesítményt, világbajnokhoz méltó magabiztossággal versenyez. A forgatókönyv hosszú ideig változatlan: a 18 körös versenyből tízet ő kezd vezető pozícióban – sajnos a lendület nem tart ki a leintésig. Mindössze négy kör van hátra a versenyből, amikor Talmácsi az egyik kanyarban furcsán fordul, a külső ívre sodródik, a vetélytársak pedig sorban húznak el mellette. Húzná a gázt, húzza is, látványos a küszködés, a motor azonban nem engedelmeskedik, nem akar megindulni. (Utóbb kiderült: egy pillanatra „megragadt” az erőforrás, csak a pilóta lélekjelenlétén múlt, hogy elkerülte a hatalmas bukást.) Szóval Talma egyre hátrébb csúszik, és bár az utolsó métereken végső energiáit mozgósítva előz egyet, ez is csak a 12. helyhez elég. Négy pont a nyitányon – ennél biztosan többet várt, többet remélt. De ez is több a semminél, négypontos előnnyel is nyertek már vb-címet.
„A motorom tizennégy körön át hibátlan volt, aztán egyszer csak éreztem, hogy megragad a gép. Majd megpróbáltam felzárkózni, de újra megragadt. Még nem tudjuk a hiba pontos okát, de azt igen, hogy nem szerelési gond okozta” – mondta Talmácsi.
Ami az éllovasok küzdelmét illeti: a verseny vége előtt három körrel történik még egy dráma, Raffaele De Rosa hátulról nekimegy Joan Olivénak, előbbi elesik, utóbbi valahogy megtartja egyensúlyát, de ettől kezdve már nincs esélye a győzelemre. A diadal Sergio Gadeáé, aki a leintés után szinte sokkot kap – üti a motorját, a levegőbe csap, és közben zokog.
Ezúttal nemcsak az örömtől, hanem a fájdalomtól is – sőt inkább attól. Néhány napja a teszten kiugrott a válla, megnyúltak a szalagok, ráadásul az egyik edzésen ráesett. Az indulása is kérdéses volt, a győzelmére meg egyáltalán senki sem tippelt volna. Talán ő maga sem. A célba érkezés után azonnal érzéstelenítik, jegelik a vállát – nagy fájdalmak árán, hősies küzdelemben jutott ehhez a 25 ponthoz. A 250 köbcentis géposztály futamán aztán majdnem megtörténik a „csoda”: még négy körrel a vége előtt is úgy tűnik, a Tóthcsapat megszerzi első futamgyőzelmét a negyedliterben, hiszen Hector Barbera magabiztosan vezet. Aztán elkezd fogyni az előnye, utoléri a mögötte jövő boly, és alig egy kör van már csak hátra, amikor a kategóriaújonc Mattia Pasini káprázatos előzést bemutatva az élre áll. Az olasz egyszerre kettőt előz, és nem tűr ellentmondást. Néhány másodperc telik el, és növeli a különbséget, a győzelme már szinte sima. Zseni ez a fiú, na! Tóth Imrének sajnos nincs esélye a pontszerzésre, mivel már a verseny negyedik körében technikai okok miatt kiállni kényszerül.
A MotoGP-ben Casey Stoner ott folytatja, ahol tavaly abbahagyta, pedig az edzéseredmények izgalmas versenyt ígértek. Aztán jött Stoner a Ducatival, és olyan simán nyert, hogy a többiek még be sem fordultak a célegyenesbe, amikor ő már ünnepelt. Mögötte az 250 köbcentis kategória tavalyi világbajnoka, Jorge Lorenzo jelezte, hogy vele is számolni kell, és kettejükön kívül még Daniel Pedrosa állhatott a dobogóra. A hétszeres világbajnok Valentino Rossi parádés párharcban maradt alul a bátran előzgető Andrea Doviziosóval szemben, így végül csak az ötödik lett.