Az elmúlt hónapokban a Formula–1-es kémbotrány legalább annyira foglalkoztatta a közvéleményt, mint a versenypályákon történő események, hiszen tudható volt, hogy a McLaren és a Ferrari közötti vb-csatát nagyban befolyásolhatja az FIA döntése az esetkapcsán. Végül a pilóták küzdelmébe nem szóltak bele a döntéshozók, a Ferraritól egy brit mérnökön keresztül adatot kapó McLarentől „csupán” a konstruktőr-világbajnoki pontokat vették el.
Bár sokan megbotránkoztak az ügyön, mások egyértelműen kijelentették: az ilyesféle adatforgalom nem példa nélküli az F1-ben. Csak most azért derült ki, mert a Nigel Stepneytől információkhoz jutó McLaren-főtervező, Mike Coughlan felesége éppen olyan londoni fénymásoló üzletben szkenneltette be a 780 oldalnyi dokumentációt, amelyben egy Ferrari-szurkoló dolgozott.
F1: a „legvérfertőzöttebb” üzletek egyike a világon
„Az információszivárogtatás mindig is működött a Formula–1-ben – mondta a háromszoros világbajnok Sir Jackie Stewart, akinek a kilencvenes években saját istállója volt. – Ez az egyik »legvérfertőzöttebb« üzlet a világon, rengeteg a mozgás egyik csapatból a másikba. Talán a hotelbiznisz hasonló, abban is sokat mozognak az igazgatók egyik helyről a másikra, és az új helyen rengeteg újdonságot bevezetnek, amelyeket az előzőnél megszoktak. Amikor elindítottam a csapatomat, hívtam magamhoz mérnököket a Ferraritól, a McLarentől, a Williamstől, a Jordantől, meg Isten tudja még honnan, és tudtam, hogy mindegyikük magával hoz nagyon hasznos információkat az előző munkahelyéről. Az embereknek rengeteg tudás van a fejükben, amelyet nem lehet kitörölni, és nem is kell hozzá papír.”
Stewart megemlítette Adrian Neweyt, a Williams és a McLaren egykori főtervezőjét, aki jelenleg a Red Bullnál dolgozik. Az osztrák csapat autói kísértetiesen hasonlítanak a néhány évvel ezelőtti McLaren-Mercedesekre, és ezt mindenki természetesnek veszi. Az is nyílt titok, hogy amikor Rubens Barrichello azután, hogy öt éven át öt-öt egyéni és csapat-vb-címhez segítette Michael Schumachert és a Ferrarit, a Hondához szerződve órákon át beszélt ferraris tapasztalatairól és a Scuderia munkamódszereiről.
NFL: kamera rögzítette az ellenfél jelzéseit
Persze nem csak az autóversenyzésben próbálnak előnyt szerezni olykor erkölcstelen módon a riválisokkal szemben a sportolók, edzők, klubvezetők. Az NFL-ben például a New England Patriots edzőjét, egyben általános igazgatóját, Bill Belichicket bírságolták meg minden eddiginél nagyobb összegre – félmillió dollárra –, mivel a tréner arra utasította egyik segédjét, hogy a New York Jets elleni mérkőzésen vegye fel videokamerával az ellenfél védekezésnél használt jelzéseit.
Eric Mangini, a Jets edzője, aki korábban Belichick aszszisztense volt a Patriotsnál, jelezte ezt a ligánál, amely a lehető legnagyobb büntetést szabta ki a bostoniakra. Belichick azzal védekezett, hogy hibásan értelmezte a szabályokat, de azt tagadta, hogy előnyszerzés céljából videóra rögzíttette volna a Jets jelzéseit.
Hasonló esetre került sor a Kínában zajló női labdarúgó-világbajnokságon is: a házigazdák első ellenfelük, Dánia zárt kapus edzéséről készítettek videofelvételt a stadion közelében található felhőkarcolóról, majd pedig az európai válogatott taktikai értekezletére vezényeltek két „operatőrt”, hogy rögzítsék az ott elhangzottakat. Ám a kalózfilmesek lebuktak, így a FIFA-hoz került az ügy.
Repülőgépet vetettek be a Manchester ellen?
Az etikátlan viselkedés azonban sokszor megtorlatlan marad, vagy be sem bizonyosodik: a Portsmouth menedzserét, Harry Redknappet és a klub tulajdonosát, Alexandre Gaydamakot azzal gyanúsították meg a manchesteriek, hogy repülőgép segítségével térképeztette fel Sir Alex Fergusonnak, a United edzőlegendájának taktikai repertoárját. A pletyka szerint a klub első embere Cessnát bérelt, és több alkalommal is a manchesteri edzőközpont fölé irányította, hogy felvételeket készítsen a figurákról, amelyeket a „vörös ördögök” a Portsmouth elleni FA-kupa-mérkőzésre gyakoroltak be. Ám mielőtt beigazolódhattak volna a vádak, Harry Redknapp egyértelműen tisztázta magát és a főnökét.
„Elképzelhető, hogy repülőgépek cirkáltak a manchesteri edzések idején a labdarúgók feje fölött, de biztosan nem mi küldtük őket a légtérbe – mondta az eset után a menedzser. – Higgyék el, nem akarunk önmagunkra ijeszteni. Ha megtudnánk, mennyi taktikai elemet tud tökéletesen megjátszani a Manchester United, ki sem mernénk állni ellene…”