Rejtély, miként került gázolaj a Peugeot-ba

Munkatársainktól MunkatársainktólMunkatársainktól Munkatársainktól
Vágólapra másolva!
2006.10.14. 02:06
Címkék
Ahogyan az várható volt, nagy vihart kavart pénteki cikkünk, amelyben arról írtunk, hogy ifjabb Tóth János Peugeot 307 WRC-jébe gázolajat töltöttek az idényzáró Mecsek-ralin, emiatt állt meg az autó, s veszett el a bajnoki cím.
A pécsi Vörös Autóház területén hétköznap tízmilliós autók sorakoznak, ehhez igazították a biztonsági rendszert
A pécsi Vörös Autóház területén hétköznap tízmilliós autók sorakoznak, ehhez igazították a biztonsági rendszert
Laufer Péter
A pécsi Vörös Autóház területén hétköznap tízmilliós autók sorakoznak, ehhez igazították a biztonsági rendszert
A pécsi Vörös Autóház területén hétköznap tízmilliós autók sorakoznak, ehhez igazították a biztonsági rendszert
A pécsi Vörös Autóház területén hétköznap tízmilliós autók sorakoznak, ehhez igazították a biztonsági rendszert
Laufer Péter
A pécsi Vörös Autóház területén hétköznap tízmilliós autók sorakoznak, ehhez igazították a biztonsági rendszert

A Peugeot Sport pénteken kiadott hivatalos sajtóközleménye szerint az országos bajnoki idényzáró Mecsek-ralin illetéktelenek 12 liter gázolajat öntöttek a Peugeot 307 WRC üzemanyagtankjába – a feltételezések szerint péntek éjszaka, a zárt parkolóban –, emiatt hibásodott meg a motor, amely az ifjabb Tóth János, Bahor Bea páros kiesését, a bajnoki cím elvesztését eredményezte. Nyert Benyik Balázs.

A hír kipattanása után nem tudtuk azonnal megszólaltatni Dudás Gyulát, a rali szakág vezetőjét, pénteken viszont már sikerült.
„Amint értesültem az ügyről, kikértem üzemanyaggal foglalkozó szakemberek véleményét, akik azt mondták: ekkora mennyiségű gázolajjal egyetlen WRC sem tud megtenni nyolcvan kilométert, legfeljebb tízet – mondta Dudás Gyula. – Ezért a magam részéről valószínűbbnek tartom, hogy az utolsó előtti gyorsasági tankolózónájában kerülhetett bele a gázolaj a tankba. Nem tudom, ki követett el hibát, nem tudom, mi történt pontosan, de felháborítónak tartom, hogy bárki ilyen galádságot feltételez egy versenyzőről vagy rendezőről. Egy cég vádaskodik, ám ennek a vádaskodásnak nincs semmi jogi alapja.”

Szétszedték a motort, és elkezdtek gyanakodni

A szakágvezető hozzátette, vége van a bajnokságnak, s vannak helyezettek, akik becsülettel megdolgoztak az eredményükért. A mostani ügy beárnyékolja a teljesítményüket.
„Bizonyítékok híján visszautasítom a gyanúsítgatást, de persze, ha kiderül, hogy tényleg megtörtént, amit állítanak, akkor szigorúan körbe kell néznünk a saját házunk táján is – folytatta Dudás Gyula. – Mindazonáltal a raliban eltöltött éveimre alapozva azt mondom: többször tankoltak meg rosszul egy autót, mint ahányszor megcukrozták a benzint a másik kocsijában.”

Dudás Gyula azt is kifogásolta: ha a csapat gyanakodott, miért nem hívott oda valakit a technikai bizottságból, hogy vegyenek mintát az üzemanyagból, pecsételjék le az üveget, és küldjék szakértői vizsgálatra…?
A Peugeot erre azt mondja, csak akkor kezdtek el az üzemanyagra gyanakodni, amikor szétszedték a motort, és látták: nincs elektronikai gond, semmi más nem indokolhatja a meghibásodást, csak az üzemanyag.
Akkor kezdődött a vizsgálat, s annak eredményét hozták most nyilvánosságra.

A helyszín világos, könnyen belátható

Információink szerint vizsgálat indult az ügyben, amelyben három biztonsági szolgálat érintett Pécsett. Lehetnek filmfelvételek is, hiszen a zárt parkoló melletti autóház be van kamerázva.
Ami a helyszínt illeti, a pécsi Vörös Autóház pénteki villámlátogatásunkkor meglehetősen unalmas, szokásos délutáni képét mutatta: a Pécs Plaza melletti, embermagasságú acélkerítéssel körülvett használtautó-részlegen pedáns rendben csillogtak az autócsodák.
Jelen István, a Mecsek-rali főszervezője döbbent értetlenséggel próbálja meg kibogozni a szálakat, de sehogy sem jut közelebb a megoldáshoz.

Először is – mutat körbe – mindenki láthatja, hogy a helyszín jól belátható, biztonságosan körülkerített, a Vörös Autóházé mellett a Plaza-parkoló reflektorai is egész éjjel fényesen bevilágítják. Továbbá a Weltautó területe – e külön is elkerített részen álltak a versenyautók – a kapu melletti őrházból is könynyen átlátható, ifjabb Tóth János Peugeot 307-ese pedig innen alig tíz méterre, mondhatni, a telep közepén parkolt, észrevétlenül, szinte megközelíthetetlen módon (főként két embernek, és hosszú-hosszú percekre, amennyi a szakemberek szerint minimálisan szükséges lett volna a WRC különleges áttankolásához). Épp ezért szinte csak formaságnak tekinti azt a szombat délelőtti újabb vizsgálatot, amelyet az autóház tulajdonos-házigazdája, Vörös Géza ígért a biztonsági kamerák felvételének elemzése és a saját biztonsági őrségének meghallgatása után.

Az őrök pontosan tudták a kötelességüket

A legteljesebb bizalom ellenére – s mindenre felkészülten – viszont szinte nem is meg-, hanem kihallgatta már az embereit az ominózus pénteken a házigazdákkal párhuzamosan szolgálatot teljesítő Tutus Security vezetője. Kaposi Imre igazi nyomozói vénával, keresztkérdésekkel, ügyes pszichológiai fordulatokkal, a biztonsági kamera képeinek „fenyegetésével”, már-már gyanúsítottként igyekezett sarokba szorítani a biztonságiakat, ám végül egy személyben meghozta a felmentő ítéletet is.

„A területen belül és a kerítésen kívül járőröző kollégáim régi, megbízható, szakmaszerető, a feladatukat évek óta a Mecsek-ralikon is kötelességtudóan ellátó szakemberek voltak – mondta Vörös Géza. – Extrahelyzetekre is felkészültek, olyanok, akik, ha a szükség úgy hozza, egy percre sem hagyják el az őrhelyüket. Egybehangzóan állítják, hogy este tizenegytől, amikor szolgálatba álltak, reggel ötig folyamatosan fel-alá járőröztek az autók között, a kerítés mellett, így egészen biztosak benne, hogy egy lélek sem tette, tehette be a lábát a területre.”
Patthelyzet. Egy munkanapló és egy videó szombaton talán még árnyalhatja a képet, ám nagy valószínűséggel a kérdés marad: hol és hogyan került gázolaj a tankba… ---- S ---- &
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik