Elhúzódó harcra készülődnek

Vágólapra másolva!
2003.10.03. 22:09
Címkék
Már az Arany Ászokkal megkötött, a Magyar Labdarúgóligának (MLL) három esztendőn át évi 300 millió forint plusz áfa bevételt garantáló szerződés ünnepélyes aláírásának napján, vagyis 2003. július 22-én jelezte a Borsodi Sörgyár Rt., hogy névszponzori státusának védelme érdekében bírósághoz fordul majd. Azóta majdnem három hónap telt el, ám a Borsodi jogászai ez idő alatt szorgosan dolgoztak, és a hét elején a részvénytársaság beadta a Fővárosi Bíróság Gazdasági Kollégiumánál a keresetlevelet; a per tárgya kártérítés.Mint arról m
A Borsodi Sörgyár külön fizetett azért, hogy a terembajnokság névadója lehessen, és reklámjait szerte az országban láthassák (Fotó: M. Németh Péter)
A Borsodi Sörgyár külön fizetett azért, hogy a terembajnokság névadója lehessen, és reklámjait szerte az országban láthassák (Fotó: M. Németh Péter)
A Borsodi Sörgyár külön fizetett azért, hogy a terembajnokság névadója lehessen, és reklámjait szerte az országban láthassák (Fotó: M. Németh Péter)
A Borsodi Sörgyár külön fizetett azért, hogy a terembajnokság névadója lehessen, és reklámjait szerte az országban láthassák (Fotó: M. Németh Péter)
A Borsodi Sörgyár külön fizetett azért, hogy a terembajnokság névadója lehessen, és reklámjait szerte az országban láthassák (Fotó: M. Németh Péter)
A Borsodi Sörgyár külön fizetett azért, hogy a terembajnokság névadója lehessen, és reklámjait szerte az országban láthassák (Fotó: M. Németh Péter)
Már többször beszámoltunk, a Magyar Labdarúgóliga, illetve a Magyar Hivatásos Labdarúgóliga (MHLL) tulajdonában lévő Profi Liga Kft. 2000 novemberében öt évre eladta az International Media and Sport Companynak (IMS) az élvonalbeli bajnokság névhasználati jogát, amit a Jersey-szigeteken bejegyzett angol vállalat 2001 elején továbbértékesített a sörgyárnak. Az MLL és a Profi Liga Kft. ezt követően egy szerződéskiegészítésben tudomásul vette, hogy a vevő a Borsodi lett, az első osztályú bajnokság pedig felvette a Borsodi Liga nevet. A részvénytársaság évi 114 millió forintot fizetett, illetve további 36 milliót a téli teremtornáért, amelynek névadó szponzori címét külön vásárolta meg. A tavalyi év nyarán azonban elhunyt az IMS tulajdonosa, s emiatt a cég lényegében széthullott; egy idő után már nem utalta a névszponzori szerződés esedékes részletét sem a futball-ligának. Ez szerződésszegést jelentett, az MLL pedig beszerzett egy londoni ügyvédi iroda által hitelesített dokumentumot arról, hogy az International Media and Sport Company megszüntette a tevékenységét, képviselői nem érhetők el.
Persze nem véletlenül. A liga számára ugyanis – nem titkoltan – kapóra jött a kialakult helyzet, mert az új MLL-igazgató, Szieben László és csapata úgy ítélte meg, hogy a marketingjogokat a korábbinál magasabb áron is értékesíteni lehetne. S noha a Borsodi a polgári törvénykönyvben garantált jogára hivatkozva felajánlotta, hogy belép az IMS helyére, ezt a liga elutasította, mondván: a sörgyárral nincs és soha nem is volt semmiféle szerződéses viszonya. Egy számlát ugyan még kiküldtek a budai hattyúházi ligaközpontból a Borsodinak, azt azonban – tévedésre hivatkozva – villámgyorsan, néhány nap múlva sztornózták. Az MLL végül összesen 52 millió forintot vesztett azzal, hogy idén februártól az előző bajnokság végéig nem fogadta el a sörgyár teljesítését.
A Borsodi ugyan megtehette volna, hogy a liga pályázata kapcsán él az első ajánlattétel jogával, ám az MLL által kínált új szerződési feltételekről a söröscég szakemberei úgy vélekedtek, azok nem tartalmaztak olyan pluszszolgáltatásokat, amelyek indokolták volna a korábbinál lényegesen magasabb, 300 millió forintos névszponzori díj kifizetését (úgy tudni, az MLL új szolgáltatási elemként az addig külön szerződésben értékesített terembajnokságot, valamint a női bajnokságot és a különösebb aktivitást egyébként nem mutató ligaválogatottat kínálta). A Borsodi június elején írásban is tájékoztatta a liga vezetőségét arról, hogy ilyen körülmények között nem kíván ajánlatot tenni a névszponzori tenderre, egyúttal jelezte: megítélése szerint az MLL magatartása ellentétes az üzleti etika szellemével. A március közepén a válogatott főtámogatójává előlépett sörgyár ennyivel persze nem érte be, és e hét elején jogászai benyújtották a bírósághoz a keresetlevelet, melyben alperesként a Magyar Labdarúgóligát és a Profi Liga Kft.-t nevezték meg.
"A Borsodi Sörgyár elsősorban annak kimondását kéri a bíróságtól, hogy az alpereseknek nem volt joguk egyoldalúan megszűntnek minősíteni a névszponzorációs szerződést – mondta lapunk érdeklődésére Fehér Imre, a részvénytársaság kommunikációs igazgatója. – A megítélésünk szerint jogellenes felmondás miatt a pertárgy értéke kétszázmillió forint, de fenntartottuk a jogot arra is, hogy további kártérítési igénnyel álljunk elő a kétezer-egyben született megállapodás nem szerződésszerű teljesítései miatt is. Gondolunk itt például arra, hogy a Borsodi-szerződés megszületésekor még heti három meccset közvetített a televízió, tavasszal viszont már csak egyet, azt is a közszolgálati tévé kettes csatornáján. Mindez egyébként azt is jelenti, hogy cégünk nem tart igényt az eredeti állapot helyreállítására.”
Ami persze nem is lett volna egyszerű, hiszen a már említett július 22-ei napon a Dreher Sörgyárak Rt. marketingigazgatója, Nick Johnson jelenlétében szentesítették az Arany Ászok és az MLL képviselői az új, a 2005–2006-os évad végéig szóló és az új partnernek ezen időpont után kedvezményes elővásárlási jogot garantáló névszponzori szerződést, aminek eredményeként a 2003–2004-es bajnokság már Arany Ászok Liga néven zajlik.
"Nem változott a véleményem, meggyőződésem, hogy a liga minden lépése jogszerű volt – mondta Szieben László, aki bizonyosan szebb ajándékot remélt magának csütörtökre, 42. születésnapjára, mint a per hírét. – Az MLL a névszponzori szerződést nem a Borsodival, hanem az IMS sportmarketingcéggel kötötte, amely, s ez iratokkal bizonyítható, a tulajdonos halála után elérhetetlenné vált. Az általános joggyakorlatnak megfelelően így az International Media and Sport Companyval kötött megállapodásunk is megszűnt. A Borsodit ennek ellenére természetesen nem akartuk kizárni a névszponzorjelöltek közül, és a cégnek egészen június közepéig lett is volna lehetősége arra, hogy úgy döntsön: továbbra is a korábban általa is értékesnek minősített termék hiteles mecénása marad. Most azonban a jelek szerint haszonszerzési lehetőséget lát e jogvitában, amit nagyon sajnálok. Roppant kíváncsi vagyok a keresetlevélre, hogy vajon a felperes mire alapozza igényét, és miként számolta ki a kétszázmilliós kárt. Felkészülünk a perre, én hosszan elhúzódó csatára számítok…”
A Fővárosi Bíróság sajtótitkára, Albert Viktor érdeklődésünkre elmondta, a Borsodi kontra futball-liga per aktái már az ügy tárgyalásával megbízott bírónőnél vannak, aki jelenleg tanulmányozza a keresetlevelet és a különféle iratokat. Arra nem tudott válaszolni, mikorra tűzhetik ki az első tárgyalást, ám információink szerint a Gazdasági Kollégium bíráinak leterheltsége mellett erre valószínűleg csak a jövő esztendőben kerülhet sor.
Ami bizonyos: a liga számára létkérdés, hogy e pert ne veszítse el, hiszen a Magyar Televíziótól a közvetítési jogok fejében remélt évi 450 millió forint kiesése, valamint ezzel összefüggésben az Arany Ászok vélelmezhető szponzoridíj-csökkentése már így is igen nehéz anyagi helyzetet teremtett. Az MLL által az élvonal gazdálkodásáról a közelmúltban közzétett kimutatás szerint a 2003–2004-es évadra a liga még 725 millió forintos központi marketingbevétellel számolt…
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik