H. L.
2021.12.10 08:13 Frissítve: 2021.12.10 09:49

F1: Verstappen kész kiütni Hamiltont a vb-címért? – következik a finálé!

Egy végső, mindent eldöntő ütközet – az utolsó állomásához érkezett a Formula–1 2021-es idénye, a helyszín a Yas Marina Circuit, ahol a 13. Abu-dzabi Nagydíjat rendezik meg a hét végén. Csaknem ötven év után érkezik meg újra pontazonossággal a fináléra két vb-aspiráns, amelyen Lewis Hamilton és Max Verstappen is átírhatja a történelemkönyveket. A brit az új rekordot jelentő nyolcadik címét szerezheti meg, amivel letaszítaná Michael Schumachert a trónról, míg a holland a sportág 34., egyben hazája első bajnokává válhat. Következik a generációk csatája!

Egy mindent eldöntő, utolsó csata következik, a tét a bajnoki cím (Fotó: AFP)

 

ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK AZ ABU-DZABI PADDOCKBÓL

Drámai, fordulatokkal és indulatokkal teli versenyt hozott az első Szaúdi Nagydíj Dzsiddában, ahol a két vb-aspiráns többször is összecsapott egymással a szűk és tempós pályán, s végletekig kiélezett párharcaik szinte mindegyike átlépte nemcsak a nyomvonal, hanem a sportszerű küzdelem határait is.

13. ABU-DZABI NAGYDÍJ
DECEMBER 10., PÉNTEK
1. szabadedzés: 10.30–11.30
2. szabadedzés: 14.00–15.00
DECEMBER 11., SZOMBAT
3. szabadedzés: 11.00–12.00
Időmérő: 14.00–15.00
DECEMBER 12., VASÁRNAP
A verseny (58 kör, 306.183 km) rajtja: 14.00

Max Verstappen a cím bebiztosításáért, Lewis Hamilton a „túlélésért” küzdött a villanyfényes éjszakában, hiszen míg a holland esélyeit az esetleges kiesés adott esetben még növelhette is volna, a brit számára a top 5-ön kívüli helyezés a véget jelenthette volna.  

Az öt, majd utólag tíz másodperces időbüntetést, valamint összesen három büntetőpontot kapó Red Bull-os nem is fogta vissza magát, s a rivális, több szakértő, illetőleg korábbi pilóták szerint is túl agresszív volt és átlépte a határt. Hamilton egyenesen úgy fogalmazott, Verstappen úgy hiszi, rá nem vonatkoznak a szabályok, míg az „ezüstnyilak” csapatfőnöke, Toto Wolff kifejezte azon aggályát, hogy tart tőle, nem tiszta versenyben fog eldőlni a bajnoki csata. 

Az egyik legnagyobb visszhangot kiváltó esettel kapcsolatban is sokatmondó volt, hogy a „vörös bikák” tanácsadója, Helmut Marko először hazugnak állította be Hamiltont a féktesztelős kijelentése miatt, és leszögezte, a brit mérte fel rosszul a helyzetet, majd később, miután a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) vizsgálatai rámutattak, nem mondott igazat, és a holland valóban hirtelen és jelentős mértékben lassított, elnézést kért arra hivatkozva, hogy a mérnököktől előzetesen kapott információk rosszak voltak, és hozzátette, nem kívánnak sportszerűtlen akciókba kezdeni Abu-Dzabiban. 

Persze az ellenfelet, a Mercedest sem kellett félteni Dzsiddában, hiszen az első biztonsági autós szakasz kezdetén Valtteri Bottas szándékosan feltartotta Verstappent annak érdekében, hogy csapata kettős kerékcserét hajthasson végre, majd Hamilton nemegyszer lemaradt több mint tíz autóhosszal a felvezető körön, hogy minél jobban felmelegíthesse az abroncsait az újabb állórajtok előtt. Bár egyik megmozdulás sem számít szabálytalannak, előbbi mindenképpen súrolta a sportszerűség határait, és egyáltalán nem nevezhető etikusnak.

Ki lesz a Formula–1-es világbajnok 2021-ben?

A szavazást lezárták.
Max Verstappen   (10945)
Lewis Hamilton   (8529)
Összes szavazat: 19474
Szavazás kezdete: 2021. 12. 07
 

A fenti esetek mindegyike jól példázza, a két küzdő fél kész mindent megtenni a siker érdekében, s noha állításuk szerint maguk mögött hagyták a Szaúd-Arábiában történteket, és sportszerű küzdelemben szeretnék eldönteni a bajnoki cím sorsát, a csata hevében, akkor, amikor a győztes mindent visz, hamar elszabadulhatnak az érzelmek és ennélfogva az indulatok is. 

Csaknem ötven év után ugyanis újra pontazonossággal érkezik meg a fináléra két vb-aspiráns, s az sem zárható ki, hogy a Formula–1 történetében először ugyanannyi ponttal is zárja a teljes idényt. Arra, hogy ez bekövetkezzen, két forgatókönyv létezik, és mindkettő Verstappen sikerét jelentené több futamgyőzelmének köszönhetően. 

Míg arra, hogy egyikük a kilencedik helyen érjen be, miközben másikuk tizedikként szelje át a célvonalat, miután megfutotta a leggyorsabb kört, viszonylag kevés esély van, ám arra, hogy a két versenyző kiessen, esetleg pont egymást üsse ki, már sokkal nagyobb. 

A „száguldó cirkuszban” nem lenne egyedülálló egy ilyen baleset, emlékezzünk csak vissza Ayrton Senna és Alain Prost 1990-es szuzukai versenyére, amikor a brazil ütközéssel tette biztossá a címét. Néhány korábbi versenyző, köztük Johnny Herbert is úgy véli, Verstappen adott esetben nem riadna vissza hasonló manővertől, és ezt a holland azon kijelentésére alapozza, mely szerint ő a több futamgyőzelmének köszönhetően továbbra is vezet…

MIÉRT NE?
 Az elmúlt napokban kezdett el újra terjedni egy videó Verstappenről, akinek 2019-ben mutattak meg egy felvételt a bajnoki ellenfelét az 1990-es szuzukai futamon szándékosan kiütő és a világbajnoki címét így biztossá tevő Sennáról. A holland a videót látva odafordult akkori csapattársához, Pierre Gaslyhoz, és megkérdezte tőle, mit tett volna hasonló esetben. A francia azt felelte, hogy valószínűleg ugyanazt, mint a brazil legenda, amivel a holland is egyetértett, majd hozzátette: miért ne?

A Mercedes csapatfőnöke, Wolff eközben sejthetett valamit, hiszen már november elején jelezte, ha mindkét versenyző esélyes lesz még a címre az utolsó futamon, lát esélyt rá, hogy Senna és Prost párharca elevenedjen fel, és a jobban álló balesettel döntse el a cím sorsát. Az osztrák akkor kiemelte, Verstappen már Olaszországban is taktikai okok miatt ütötte ki Hamiltont, és valahol érthető az adott fél részéről, ha elkeseredésében ilyen eszközökhöz nyúl. 

Nos, most vasárnap az lesz a bajnok, aki nyer, nem feltétlenül magán a versenyen, hanem a két versenyző párharcában, és nagy esély van rá, hogy a felek már a rajtnál megküzdhetnek egymással. 

Hamilton és Verstappen az eddigi huszonegy versenyből hétnek vágott neki együtt az első sorból, ebből hatszor (Bahrein, Franciaország, Ausztria, Nagy-Britannia, Hollandia, valamint Egyesült Államok ) a holland foglalhatta el a pole pozíciót, míg Hamilton egyszer, Spanyolországban. 

Amikor Verstappené volt az elsőség Hamilton előtt, akkor négyszer tudott nyerni, míg két alkalommal a brit happolta el a győzelmet, aki az egy ilyen pole-ját diadalra váltotta. Ami pedig a futamgyőzelmeket illeti, a kettős idén eddig összesen tizenháromszor szelte át egymás mögött a célvonalat, ebből hétszer Hamilton, hatszor Verstappen állhatott fel a dobogó tetejére, és nagy valószínűség van rá, hogy ez a két versenyző végezzen az első két helyen az idényzárón is, már csak az a kérdés, milyen sorrendben, ha egyáltalán célba érnek…

Az esetleges botrányt megelőzvén a versenyigazgató, Michael Masi körlevelet küldött a csapatoknak, amelyben több pontot is kiemelt a Sportkódexből, s jelezte, adott esetben pontokat is elvehetnek a sportszerűtlen féltől, és attól sem riadnak vissza, hogy utólag kizárjanak valakit a bajnokságból.

 

A LEGNAGYOBB KÉRDÉSEK

Az egyéni cím mellett még a konstruktőri sem dőlt el, igaz, itt jóval egyértelműbb a helyzet, a vezető Mercedes előnye ugyanis 28 pont a Red Bull előtt, és a két versenyzőjének elég együttesen 17 pontot gyűjtenie ahhoz, hogy biztossá tegye sorozatban nyolcadik sikerét – a németek az idén eddig két futamon, Monacóban és Azerbajdzsánban szereztek ennél kevesebbet.

A „vörös bikáknak” eközben minimum 28 pontot kell gyűjtenie, hiszen pontazonosságnál a több győzelmüknek hála ők a bajnokok, azonban ebben az esetben mindkét Mercedesnek nulláznia kéne, ami a mostani kiírásban eddig egyetlen alkalommal fordult elő, az azeri vasárnapon.

A legvalószínűbb forgatókönyv így az lehet, ha a Red Bullnak sikerülne kettős sikert aratnia (erre idén eddig egyik bajnokesélyes csapat sem volt képes), míg az egyik „ezüstnyíl” nullázna, hiszen ebben az esetben a másik „ezüstnyíl” helyezésétől függetlenül bajnok lenne. 

Azt az osztrákok csapatfőnöke, Christian Horner is elismerte, hogy csoda kellene a végső győzelmükhöz, azonban ez az év oly sok fordulatot hozott már, hogy őket sem szabad leírni. 


A Mercedes nagyon közel van ahhoz, hogy megszerezze sorozatban nyolcadik konstruktőri címét (Fotó: AFP)

Ami a többi nyitott kérdést illeti, a Ferrari hiába bukott egy pontot a McLarennel szemben Dzsiddában, szinte borítékolható a konstruktőri harmadik helye, hiszen a wokingiaknak legalább 39 pontot kellene bezsebelniük, vagyis első és harmadik helyen kellene végezniük, miközben a riválisnak nulláznia kellene ahhoz, hogy fordíthassanak az álláson – a maranellóiak az idén eddig egyszer zártak pont nélkül. 

Noha a Ferrari és a McLaren csatája is lefutottnak tűnik, a többi pozícióban még kevesebb esély van a változásra, nem úgy, mint az egyéni összetettben, amelyben számos helyért nagy csata zajlik még. 

Az ötödik pozícióért Charles Leclerc, Lando Norris és Carlos Sainz Jr. áll harcban, a monacói négy ponttal előzi meg a britet, akit további 4.5 pontos lemaradással követ a spanyol, vagyis hármójuk között könnyen borulhat a sorrend, főleg, ha a futamok óta meglehetősen szerencsétlen szériát futó mclarenes végre kifog egy jobb napot. Norris Leclerc legyőzésének esélyét illetően egyébként viccesen meg is jegyezte a csütörtöki sajtótájékoztatón, hogy talán féktesztelnie kellene a riválist, hiszen az mindössze tíz másodperces időbüntetést vonna maga után…

A trió mögött nagyobb hátránnyal érkezik Daniel Ricciardo és Pierre Gasly kettőse, ám itt már kisebb a sansz a helycserére, hiszen az ausztrál 15 ponttal vezet az AlphaTauri franciája előtt. Az Alpine duója között azonban meglehetősen szoros a csata, hiszen Fernando Alonsót és Esteban Ocont mindössze 5 pont választja el, méghozzá a spanyol javára, míg hátrébb nem igazán várható nagy változás, hacsak nem káoszfutammal zárul az év. 

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
  PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1. Max Verstappen 9
17 18
5 369.5  
2. Lewis Hamilton 8
16 19 6
369.5  
3. Valtteri Bottas 1 11 14 4 218 
4. Sergio Pérez 1 5 16 1 190
5.Charles Leclerc
-
117-158 
6. Lando Norris - 4 19 1 154 
7. Carlos Sainz Jr. - 3 19 1 149.5  
8. Daniel Ricciardo 1 1 13 - 115  
9. Pierre Gasly - 1 14 1 100 
10. Fernando Alonso - 1 13 - 77  
11. Esteban Ocon 1 1 13 1 72 
12. Sebastian Vettel - 1 7 1 43  
13. Lance Stroll - - 9
- 34  
14. Cunoda Juki - - 6 - 20  
15. George Russell - 1 4 1 16  
16. Kimi Räikkönen - - 4 - 10  
17. Nicholas Latifi - - 2 - 7  
18.  Antonio Giovinazzi - - 2
- 3  
KONSTRUKTŐRÖK 
1. Mercedes 587.5  
2. Red Bull-Honda 559.5  
3. Ferrari 307.5  
4. McLaren-Mercedes 269 
5. Alpine-Renault 149 
6. AlphaTauri-Honda 120 
7. Aston Martin-Mercedes 77  
8. Williams-Mercedes 23  
9. Alfa Romeo-Ferrari 13 
10.Haas-Ferrari

MI VÁRHATÓ AZ ABU-DZABI NAGYDÍJON?

Az utolsó állomásához érkezett a Formula–1 2021-es idénye, a helyszín a Yas Marina Circuit, ahol a 13. Abu-dzabi Nagydíjat rendezik meg. Noha a pálya jó ideje a versenynaptárban szerepel, s 2030-ig biztosan benne is marad, ráadásul több bajnoki finálénak adott már otthont, jelenlegi formájában először látja vendégül a mezőnyt. 

A 2014 óta egy kivétellel (2020, akkor Verstappen lett az első szombaton és vasárnap is) valamennyi évben a Mercedes pole pozícióját és győzelmét hozó nyomvonalat ugyanis jócskán átalakították tavaly óta annak érdekében, hogy elősegítse a kerék kerék elleni küzdelmet, így összességében gyorsabbá és kevésbé technikássá vált több ponton is. A köridők várhatóan tíz-tizenöt másodperccel lesznek gyorsabbak, mint egy évvel ezelőtt, míg a versenytáv a pálya lerövidülése okán három körrel hosszabbodott meg.

 HAMILTON KÖZEL A RAJTBÜNTETÉSHEZ
A címvédő Szaúd-Arábiában a harmadik szabadedzésen tartotta fel Nyikita Mazepint, aminek következményeként  megrovást kapott. Hamiltonnak ez volt a második ilyen büntetése az idén, és egy újabb már tíz rajthelyes hátrasorolást vonna maga után, szóval mindenképpen figyelnie kell már az első gyakorlástól kezdődően arra, hogy ne kövessen el semmilyen szabálysértést a pályán, és azon kívül sem.

Történelmi múltról tehát nem érdemes beszélni, ami azonban a jelenlegi formát illeti, a Mercedes van lendületben. Hamilton Brazília óta megállíthatatlan, valamennyi időmérőn és versenyen az élen zárt, és noha Szaúd-Arábiában jóval gyorsabb is lehetett volna a vetélytárs szombaton, vasárnap a tempót tekintve nála volt az előny, ami mindenképpen magabiztosságot adhat neki a finálét illetően. 

Versappen eközben Mexikó óta nyeretlen, és a Red Bull a hírek szerint hiába vetett be fejlesztéseket múlt héten a végsebesség növelése érdekében, azok nem váltak be, így az egyenesekben továbbra is hátrányban lehet, ami vasárnap sorsdöntőnek bizonyulhat. 

Ami az időmérőt illeti, nagy csata várható Hamilton és Verstappen között, hiszen noha a brit szerezte meg az elsőséget az elmúlt versenyeken, legutóbb a holland akár nagy fölénnyel is kisajátíthatta volna  a rajtelsőséget, ha nem csapja falhoz a Red Bullját az utolsó kanyarban, ráadásul ő volt az, aki tavaly véget tudott vetni a Mercedes abu-dzabi menetelésének is. 

A falak ugyanakkor itt is meglehetősen közel vannak az aszfaltcsík bizonyos részein, míg máshol a pályahatárok betartása jelenthet gondot. Az idén már több olyan incidens is volt, amelyben a pályakiszélesítés játszotta a főszerepet: Verstappen például bukott már miatta időmérőn és versenyen is helyezést, illetve nemegyszer büntetésben is részesült a határok nem tiszteletben tartása okán. 

Ami a versenyt illeti, nagy meglepetés lenne, ha nem Hamilton és Verstappen között dőlne el a győzelem sorsa. A két versenyzőre, márkatársaikra, illetve a csapataikra ugyanakkor óriási nyomás fog nehezedni, és akár egyetlen apró hiba, valamivel rosszabb rajt, kicsivel lassabb vagy épp rosszkor időzített kerékcsere, és a DRS-mérőpont előtti pillanatnyi megingás is végzetes lehet. 

Az biztos, hogy statisztikailag mindenképpen a pole pozíciósnak kedvez a Yas Marina Circuit, hiszen 2015 óta kivétel nélkül az a versenyző nyert, aki az élről rajtolt. Kérdéses azonban, hogy a megváltozott pálya milyen hatással lesz az előzésekre, illetve, hogy a Katarban már több defektet is okozó és a hírek szerint az Abu-Dzabiba a három leglágyabb, vagyis a C3-as, a C4-es és a C5-ös keveréket hozó Pirelli tudta nélkül a nyomvonal több pontjánál is lehelyezett rázókövek ezúttal is drámát okoznak-e. Egy esetleges defekt után beküldött biztonsági autó ugyanis gyorsan boríthatja az esélyeket, arról nem is beszélve, ha véletlen pont valamely vb-aspiráns száll ki miatta a küzdelemből…

Ami a dobogós esélyeket illeti, bár Bottas már biztossá tette harmadik helyét Pérez előtt, a konstruktőri cím sorsa még nem dőlt el az alakulataik között, így meghatározó, milyen pozícióban végeznek. A nagyobb nyomás ilyen szempontból a mexikóin van, hiszen a Red Bullnak kisebb csodára lenne szüksége ahhoz, hogy nyerjen, míg a Mercedes ötödik és hatodik pozícióval is megszerezhetné sorozatban nyolcadik sikerét.

 FELHŐS, DE SZÁRAZ IDŐ VÁRHATÓ
 Pénteken nagyrészt napos időre lehet számítani az első edzésen, a hőmérséklet ekkor 26 Celsius-fok körül fog alakulni, ami 20 Celsius-fokra fog csökkenni a már nagyrészt villanyfényben lezajló második tréningen. Szombatra aztán beborul az ég, csapadék viszont nem igazán várható, hiszen kevesebb mint 20 százalék a valószínűsége annak, hogy megérkezik az eső. A higanyszálak nappal 26, míg este 22 Celsius-fok körül fognak mozogni. A felhők vasárnap sem tágítanak a pálya felől, míg a hőmérséklet a naplementében kezdődő versenyen 22 és 26 Celsius-fok között fog alakulni, szóval egész hétvégén stabil körülmények várhatók.

Persze a két „szárnysegédnek" nemcsak a csapatbajnoki, hanem az egyéni címért folytatott harcba is nagy beleszólása lehet, hiszen ha nem is sikerül a rivális elé kvalifikálniuk magukat, stratégiai szempontból nagyon fontos lesz, pontosan hol foglalnak épp helyet a pályán, illetve mekkora a hátrányuk, ami még a leggyorsabb körért járó pluszpont sorsára is óriási hatással lehet. 

A két élcsapat versenyzőin kívül még a Ferrari és a McLaren párosára lesz érdemes figyelni, hiszen a maranellóiak hiába állnak egyértelműen jobban a konstruktőri tabellán, pilótái továbbra is nagy csatát vívnak Norrisszal az egyéni összetettben, így hármójuk között akár parázs csata is kialakulhat a futamon. 

Emellett nem szabad megfeledkezni az Alpine-ról sem, amely nem állt messze attól, hogy múlt héten Ocon révén újabb dobogót ünnepeljen, ráadásul duója szoros küzdelmet folytat egymással a bajnokság tizedik helyéért is.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, egyedül a Haasnak nem sikerült még az idén a pontzónában zárnia, és erre ezen a hétvégén is vajmi kevés esély van, mint ahogyan a Williams esetleges top 10-es helyezése is meglepetésként hatna, ugyanakkor utóbbi istálló nagy valószínűséggel így is megtarthatja a konstruktőri nyolcadik pozícióját, ami 2017 óta a legjobb eredménye lenne. 

Az előzetes várakozások szerint a fennmaradó pontokon így az AlphaTauri, a Szaúd-Arábiában egészen jó versenytempót diktáló Aston Martin, valamint a mindkét pilótájától búcsúzó Alfa Romeo osztozhat. 

EGY UTOLSÓ TÁNC

A mostani hétvége nemcsak a végletekig kiélezett 2021-es idény, hanem pályafutások, egyes korszakok és egy éra végét is magával hozza. Az egyszeres világbajnok, Kimi Räikkönen másodszor, s ezúttal végelegesen szögre akasztja a bukósisakját, a japán motorbeszállító, a Honda kiszáll, az Alfa Romeónál ülés nélkül maradó Antonio Giovinazzi a Formula–E-ben folytatja, Bottas a Mercedestől, George Russell pedig a Williamstől távozik, mielőtt 2022-ben új technikai éra köszöntene be a Formula–1-ben.

Már csak az a kérdés, hogy a mezőny egyik legrutinosabb és a királykategória legsikeresebb versenyzője, Hamilton vagy a fiatalabb generációt képviselő, de már most a sportág egyik meghatározó alakjának számító Verstappen bajnoki sikerével zárul-e a 2014 óta íródó éra, amelyet a Mercedes és nagyrészt a brit győzelmei fémjeleztek.

Tovább tart Hamilton uralma, vagy trónfosztás következik?

Ki nyeri a generációk csatáját?

Vasárnap minden eldől.

Verstappen (balra) és Hamilton (jobbra) már az idénynyitó Bahreini Nagydíjon is összecsapott egymással – akkor ki gondolta volna, hogy pontazonossággal érkeznek a fináléra? (Fotó: AFP)
2022.11.20 11:59:53

F1 nemzetisport.hu

A monacóinak remek futama volt Abu-Dzabiban, és sikerült megszereznie az egyéni második helyet.

2022.11.19 13:00:10

F1 nemzetisport.hu

A holland 228 ezreddel előzte meg Pérezt; míg a Mercedes az ötödik és a hatodik helyet foglalta el.

2022.11.19 11:00:11

F1 nemzetisport.hu

A mexikóit a csapattárs és a két Mercedes követte, míg a Ferrari top 5-ön kívül a harmadik edzésen.

2022.11.18 13:29:06

F1 nemzetisport.hu

A holland 341 ezreddel előzte meg Russellt, míg a harmadik helyen Leclerc zárt.

2022.11.18 10:41:22

F1 nemzetisport.hu

A brit 220 ezreddel előzte meg a csapattársát, míg a harmadik Leclerc hátránya 255 ezred volt.