F1: Pérez megizzasztja Verstappent Szaúd-Arábiában?

Vágólapra másolva!
2023.03.16. 16:04
null
Izgalmas lehet a házon belüli csata a Red Bullnál (Fotó: AFP)
Egy szabad hétvége után folytatódik a 2023-as Formula–1-es bajnokság, a második állomás Dzsidda, ahol a harmadik Szaúdi Nagydíjat rendezik meg. A Red Bull favoritként utazhatott a helyszínre, a várakozások szerint ugyanakkor házon belül izgalmasabb csatára van kilátás Max Verstappen és Sergio Pérez között. Emellett a Ferrari is úgy számol, jobban feküdhet számára az utcai pálya, igaz, Charles Leclerc rajtbüntetése mindenképpen rontja az esélyeit. Az Aston Martin eközben újabb erős eredményt céloz meg, míg a Mercedes hiába hoz fejlesztéseket, nem vár nagy előrelépést.

 

 

A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBAN

A Red Bull nem is álmodhatott volna jobb évkezdésről: Max Verstappennel a pole pozícióban megszerezte az első rajtsort, majd másnap a holland vezérletével több mint fél perces előnnyel aratott kettős győzelmet Bahreinben. A „vörös bikák” egyértelmű fölényben voltak a többi csapathoz képest, és noha a csapatfőnök, Christian Horner figyelmezett, hogy a szahíritól nagy mértékben eltérő dzsiddai pálya teljesen más erősségeit és gyengeségeit domborítja ki az autónak, meglepő lenne, ha nem az egyik RB19-es szelné át elsőként a célvonalat vasárnap.

3. SZAÚDI NAGYDÍJ
MÁRCIUS 17., PÉNTEK
1. szabadedzés: 14.30–15.30
2. szabadedzés: 18.00–19.00
MÁRCIUS 18., SZOMBAT
3. szabadedzés: 14.30–15.30
Időmérő: 18.00–19.00
MÁRCIUS 19., VASÁRNAP
A verseny (50 kör, 308.45 km) rajtja: 18.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Április 2., 7.00Ausztrál Nagydíj, Melbourne
Április 30., 13.00Azeri Nagydíj, Baki
Május 7., 21.30Miami Nagydíj, Miami

A címvédő alakulat mögött ugyanakkor korántsem egyértelmű a helyzet: a Ferrari, az Aston Martin és a Mercedes nagyon közel volt egymáshoz a nyitó hétvégén, így közöttük az eltérő pályakarakterisztika miatt, valamint a hozott fejlesztéseknek köszönhetően könnyen borulhat a másfél héttel ezelőtt látott sorrend. A második versenyhétvége legnagyobb kérdése így az, hogy az előző évet a hetedik pozícióban záró silverstone-iak meg tudják-e erősíteni a második helyüket a bajnokságban.

A tavalyi évhez képest a legtöbbet gyorsuló alakulat Fernando Alonso révén már a nyitányon a pódiumon ünnepelhetett, igaz, kérdéses, hogy erre sor kerülhetett volna abban az esetben, ha Charles Leclerc nem esik ki az elektronikai vezérlő meghibásodása miatt a verseny 40. körében. A spanyol tempója ugyan megvolt, és korábban könnyedén átszőtte magát Lewis Hamiltonon és Carlos Sainz Jr.-en is, nem egyértelmű, hogy a monacóit sikerült volna-e megelőznie a leintés előtt.

A bahreini futam így hagyott maga után kérdőjelet, az azonban biztos, hogy a hármas közül az Aston Martin utazhatott a legmagabiztosabban Dzsiddába, míg a közvetlen riválisoknál már most konganak a vészharangok.

Bár a Ferrari a bajnoki címet tűzte ki maga előtt, és magabiztos volt azt illetően, hogy a tél folyamán sikerült megoldania az erőforrásával kapcsolatos megbízhatósági gondokat, Leclerc már az idény második futamán tíz rajthelyes büntetést kap motorelemcsere miatt. A tavaly másodikként záró pilóta ugyanis már a harmadik elektronikai vezérlőjét lesz kénytelen használni, mert az első a szahíri verseny előtt, míg a második a viadal közben hibásodott meg.

Noha az olaszok bíznak benne, hogy a folytatásban már nem kell hasonló problémákkal szembesülniük, a csapatban egyértelműen van némi aggodalom, és érdekes lesz látni, milyen lesz a hangulat házon belül. A Scuderiára ugyanis az olasz sajtó által nagy nyomás nehezedik, és több értesülés szerint a bahreini kudarc után válsághelyzet van Maranellóban.

Mint kiderült, az egyik vezető tervező, David Sanchez már távozott az alakulattól, és a források alapján további kulcsemberek is búcsúzni készülnek, miközben olyan pletykák is szárnyra kaptak, hogy a csapatfőnök, Frédéric Vasseur konfliktusba keveredett az ügyvezető igazgatóval, Benedetto Vignával, és úgy tudni, Leclerc John Elkann elnökkel kért találkozót, és elbizonytalanodott a 2024 végén lejáró szerződése meghosszabbításán is.

A csapatfőnök azonban igyekezett lehűteni a kedélyeket a szaúdi hétvége előtt, és valamennyi híresztelésre reagálva egyértelműsítette, nincs pánik és nyugtalanság csapaton belül, valamint jelezte, nem keletkezett törés Leclerc és az istálló között sem, a versenyző motiváltan érkezik meg Szaúd-Arábiába is.

Míg a Ferrarira leginkább a sajtó, addig a Mercedesre saját maga helyez nagy nyomást. Lewis Hamilton már a szahíri pénteken jelezte, jelenlegi koncepciójukkal sokkal nehezebb lesz a felzárkózás, majd a csapatfőnök, Toto Wolff jelentette ki nyíltan, nem hisz abban, hogy sikeresek lehetnek a jelenlegi csomaggal.

Az „ezüstnyilak" tehát egyetlen hétvége után leírták az idei esélyeiket, és megítélésük szerint radikális változtatásokra lesz szükségük ahhoz, hogy visszatérhessenek a győztesek útjára.

MI VÁRHATÓ A SZAÚDI NAGYDÍJON?

Egy szabad hétvége után folytatódik a bajnokság, a második állomás Dzsidda, ahol a harmadik Szaúdi Nagydíjat rendezik meg. A 6147 méter hosszú pálya 2021-ben adott először otthont F1-es versenynek, és noha eddig két izgalmas futam zajlott le rajta, veszélyessége okán sok kritika érte. A falak közelsége miatt sok kanyart nehezen lehetett belátni, és a magas kerékvetők is fölösleges kockázatot, illetve tavaly hatalmas balesetet is eredményeztek, amikor az akkor még a Haasnál versenyző Mick Schumacher nagy sebességgel csapódott a falba, és autója szó szerint kettétört.

A szervezők meghallották a versenyzőket, és az idei évre több módosítást is végrehajtottak a nyomvonalon. Bizonyos kanyarokban eltolták a falakat, számos magas kerékvetőt eltávolítottak, ráadásul a 21–23-as kanyarokat is átalakították a jobb beláthatóság és a biztonság érdekében. Emellett az eddig a 27-es kanyar féktávján meghúzott hármas DRS érzékelési pontot is áthelyezték a kanyar kijáratához, hogy elkerüljék a bizarr fékteszteléseket a versenyen.

Az első futamon ugyanis a győzelemért küzdő Hamilton és Versappen ütközött majdnem, amikor a holland még az érzékelési pont előtt szerette volna maga elé engedni az egyébként szabálytalanul megelőzött britet annak érdekében, hogy ő nyithassa a hátsó szárnyát. A mercedeses hezitált az előzéssel, mire a holland lassított, aminek következményeként Hamilton nekikoccant a rivális autójának. Az eset miatt Verstappent megbüntették.

Egy évvel később ugyancsak Verstappan bonyolódott játszmázásba az egyenesben, amikor Leclerc-rel küzdött a győzelemért, igaz, ezúttal az ellenfele akarta maga elé engedni őt. A holland azonban nem hagyta magát, és lelassított, méghozzá látványos kerékblokkolással – az érzékelési pont áthelyezésével most ezeknek a macska-egér játékoknak igyekszik elejét venni a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA).

Ami a történelmi múltat illeti, 2021-ben Hamilton, míg 2022-ben Verstappen szelte át elsőként a célvonalat, míg a Ferrari egyelőre nem ízlelhette meg a győzelem ízét a helyszínen, ám mindkét versenyzője felállhatott már a dobogóra.

Ami a jelenlegi formát illeti, kétségkívül a Red Bull számít a favoritnak, ugyanakkor talán némileg nehezebb dolga lesz, hiszen a Ferrarinak várhatóan jobban fog feküdni a dzsiddai pálya, mint a bahreini.

Ami az időmérőt illeti, a címvédő Verstappen egyelőre nem szerzett pole pozíciót a pályán, 2021-ben 142 ezredes hátránnyal a Mercedes kettőse mögött, míg tavaly 261 ezredes lemaradással a negyedik helyen végzett úgy, hogy utóbbi alkalommal a csapattársa, Sergio Pérez sajátította ki az első rajtkockát.

A mexikói különösen jól szokott teljesíteni az utcai pályákon, így házon belül mindenképpen izgalmas csatára van kilátás, főleg, hogy kérdéses, Verstappen százszázalékos állapotban lesz-e a gyomorrontása után. Ráadásul a Ferrari is nagyobb fenyegetést jelenthet, hiszen amellett, hogy több fejlesztést is hoz a csapat, úgy véli, hogy papíron is jobban fekszik az SF-19-esnek a szaúdi aszfaltcsík.

Ami a versenyt illeti, egy apró megingás is végzetes lehet az F1 leggyorsabb utcai pályáján, és az esetleges virtuális vagy valós biztonsági autós szakaszok is boríthatják az addig kialakult sorrendet. Erről tudna mesélni a tavalyi pole pozíciós Pérez is, aki pont a biztonsági autó megjelenése előtt állt ki kereket cserélni, és végül egészen a negyedik helyig csúszott vissza, miután az ellenfelek a korlátozás alatt jóval kevesebb időt buktak a saját kiállásuknál.

Noha könnyű hibázni és váratlan események is meghatározhatják a végeredményt, az első versenyen látott erősorrendet alapul véve mindenképpen a Red Bull a fő esélyes, igaz, a hollandra ezúttal nagyobb nyomást helyezhet a márkatárs, és talán a rivális csapatok is. A dzsiddai nyomvonal ugyanis sokkal kevésbé bánik durván a gumikkal, ami mindenképpen a Ferrarit segítheti, illetve érdemes lesz figyelni az Aston Martinra is.

Ami a dobogós helyezéseket illeti, várhatóan a harmadik helyért fog kialakulni a legnagyobb csata, és világosabb képet kaphatunk arról, Alonsóék tényleg a Ferrari előtt járnak-e, vagy az olaszoknak sikerül esetleg visszavágniuk, és valóban közelebb kerülnek a Red Bullhoz. Ezen felül érdekes lesz látni azt is, hogy Leclerc a hátrasorolása után meddig tud felzárkózni, és képes lesz-e belefolyni a pódiumért vívott harcba.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, a fent említett három csapat mellett még a Mercedest lesz érdemes figyelni, hiszen az „ezüstnyilak" újításokkal készültek Dzsiddába. Bár a csapatfőnök, Toto Wolff nem vár túl nagy előrelépést a változtatásoktól, hisz benne, hogy a helyes irányba viszik az alakulatot, így ha a dobogóra nem is, az erős pontszerzésre mindenképp jó esélyük lehet Hamiltonéknak.

A németek mellett a Bahreinben remek formát mutató Alfa Romeo, illetve az Alpine is jó esélyekkel pályázhat a top 10-es helyezésért, illetve a borzasztóan kezdő McLaren is úgy számol, Szaúd-Arábiában jobb helyzetben lehet.

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1. Max Verstappen 1 1 1 - 25
2. Sergio Pérez - 1 1 - 18
3. Fernando Alonso - 1 1 - 15
4. Carlos Sainz Jr. - - 1 - 12
5. Lewis Hamilton - - 1 - 10
6. Lance Stroll - - 1 - 8
7. George Russell - - 1 - 6
8. Valtteri Bottas - - 1 - 4
9. Pierre Gasly - - 1 - 2
10. Alexander Albon - - 1 - 1
11. Cunoda Juki
- - - - 0
12. Logan Sargeant - - - - 0
13. Kevin Magnussen - - - - 0
14. Nyck de Vries - - - - 0
15. Nico Hülkenberg - - - - 0
16. Csou Kuan-jü
- - - - 0
17. Lando Norris - - - - 0
18. Oscar Piastri - - - - 0
19. Charles Leclerc - - - - 0
20. Esteban Ocon - - - - 0
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Honda RBPT 43
2. Aston Martin-Mercedes 23
3. Mercedes 16
4. Ferrari 12
5. Alfa Romeo-Ferrari 4
6. Alpine-Renault 2
7. Williams-Mercedes 1
8. AlphaTauri-Honda RBPT 0
9. Haas-Ferrari 0
10. McLaren-Mercedes 0
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik