Vettel kezdte legjobban a 2013-as F1-es idényt

Vágólapra másolva!
2013.03.15. 02:26
null
Vettel nagyon gyors az „űrugró” Felix Baumgartner tiszteletére festett sisakban (Fotó: Reuters)
Véget ért a november óta tartó várakozás, a Formula–1-es csapatok pilótái ismét nagydíjhétvégén száguldhatnak együtt! Az Ausztrál Nagydíjon a 2013-as év első szabadedzésén a vb-címvédő Sebastian Vettel volt a leggyorsabb, megelőzve a két Ferrarit és az immár Mercedesszel száguldó Lewis Hamiltont.

Sebastian Vettel és a Red Bull-Renault volt a leggyorsabb a 2013-as idény első szabadedzésén Melbourne-ben, ahol a téli tesztelés utáni általános várakozásoknak megfelelően szoros élmezőnyt láthattunk.

A háromszoros világbajnok német pilóta mögött a két Ferrari zárt, a jobbik, Felipe Massa egy tizeden belül, 78 ezredre zárt az éllovas mögött. Lewis Hamilton felidézte a Mercedes teszteken mutatott jó formáját, negyedik lett új csapata első edzésén.

Az első hatba befért Mark Webber és Kimi Räikkönen is, míg az öt, élmezőnybe várt csapat közül a McLarennél jelentkeztek némi problémák, Jenson Button autóját hosszasan szerelték a boxban. Az angol a 9., új csapattársa, Sergio Pérez a 10. helyen zárta a tréninget az itt tavaly az első rajtsport kisajátító csapattal.

29. AUSZTRÁL NAGYDÍJ
PÉNTEK
6.30–8.00: 2. szabadedzés
SZOMBAT
4.00–5.00: 3. szabadedzés
7.00–8.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
7.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósításával számol be.

Az idei Ausztrál Nagydíj nemcsak azért különleges, mert az idény első futama, hanem azért is, mert a Pirelli a szuperlágy gumikat hozta el Melbourne-be, amelyet eddig még nem használtak a csapatok az Albert Parkban. Sőt, a téli teszteken a Red Bull, a Mercedes és a Lotus ki sem próbálta az idei piros festésű abroncsokat. Az első szabadedzésen ezek még nem is kerültek fel az autókra, csak a közepesen kemény keveréket használták a pilóták, abból ugyanis két szettet kapnak az első napon, míg a szuperlágyból egyet.

A közepesen kemény gumikon az első három-négy mért körben tudtak javítani a pilóták az eredményükön, utána annyira elkoptak az abroncsok, hogy már nem tudták tartani a tempójukat, s egyre több apró hibát láthattunk. A legnagyobbat Paul di Resta követte el, az edzés végén a kavicságyba csúszott, de folytatni tudta.

Az Ausztrál Nagydíj a 6.30-kor esedékes második szabadedzéssel folytatódik.

PERCRŐL PERCRE

2.30: helyi idő szerint 12.30-kor zöldre váltott a lámpa a boxutca végén, Daniel Ricciardo, a Toro Rosso ausztrál pilótája volt az első a pályán.
2.34:
az autók a próbaköreiket futották, Pérez először hajtott ki a boxból McLarennel nagydíjhétvégén, s az öt újonc – Bottas, Van der Garde, Gutiérrez, Chilton, Bianchi – is kipróbálta az autóját.

Délelőtt még felhős volt az idő Melbourne-ben, de az edzés kezdetére kisütött a nap. Szombatra ennek ellenére esőt jósolnak.

2.40: a pálya kiürült, a szerelők és a mérnökök a boxban ellenőrizték az autókat, amelyeken számos újítás jelent meg a két héttel ezelőtti barcelonai teszt óta.
2.45:
a Williams például kétféle kipufogót is tesztel. Maldonado autóján a McLarenéhez hasonló kialakítás van, míg Bottas kocsija a Red Bull megoldását idézi.

A Williamst tavaly év közben elhagyta Adam Parr csapatfőnök, majd a télen a helyére kinevezett Toto Wolff is távozott. Az Ausztrál Nagydíjon Mike Coughlan technikai igazgató tevékenykedik csapatfőnökként.

MEGJELENT AZ NSO F1-ES SZURKOLÓI SZOFTVERE – VEZESSE A VB-EREDMÉNYEKET ÖN IS! RÉSZLETEK ÉS LETÖLTÉS ITT!

Maradva a Williamsnél, az újonc Bottas honfitársa, Räikkönen higgadtságát idézi, nem úgy az apja, aki rendkívül idegesnek tűnik a csapat motorhome-jában.

2.52: a pilóták nagy része a mérnökével beszélgetett, továbbra is üres volt a pálya.
2.55:
az aszfalt hőmérséklete 30 fokos volt, jóval melegebb, mint a spanyolországi tesztek bármelyik napján. Alonso volt az, aki megtörte a csendet, és kiment a pályára a Ferrarival.
2.57:
csak egy újabb próbakör volt, a spanyol visszatért a boxba.
2.59: Vettel elhelyezkedett a Red Bullban, az aszfalt hőmérséklete 33 fokosra nőtt, s tovább emelkedett. Az edzés elején kisütő nap miatt gyorsan változott a hő, a csapatok emiatt vártak.
3.04: Ricciardo törte meg a csendet.
3.08: 1:36.089 az első mért kör az Albert Parkban 2013-ban.
3.13: a két-két Toro Rosso és Marussia jegyzett már időt, Ricciardo 1:31.636-tal állt az élen.
3.16: az aszfalt már 35 fokos volt, 9 fokkal melegebb, mint a barcelonai teszten. Ricciardo bement 1:31 alá (1:30.969).
3.19: párosával mentek ki a pályára a pilóták, a két Caterhemet a két Williams követte.
3.21: Räikkönen is megjelent, s bár Gutiérrez feltartotta első köre végén, 1:29.029-cel az élre állt a Lotusszal. Közel két másodpercet vert a két Toro Rossóra.
3.23: Kimi 1:28.095-re javított, Gutiérrez lefutott a pályáról, de nem törte össze a Saubert, nagy porfelhőt alkotott, s ment tovább.
3.25: Button csatlakozott a mezőnyhöz.
3.27: Räikkönen tovább javított (1:27.877), Hamilton a pályára hajtott a Mercedesszel.
3.30: Hamilton feljött a második helyre, ahol gyorsan Rosberg váltotta.
3.31: Alonso a Ferrarival az élre állt, 1:27.547-tel utasította maga mögé Räikkönent. Hamilton is a finn elé került. A három világbajnok mögött Massa, Rosberg, Sutil, Webber sorrend alakult ki.
3.32:
Van der Garde az egyes kanyarban lesodródott a pályáról, és felszántotta a füves területet. Vettel is a pályára hajtott.
3.33: a címvédő első körével Webber mögé érkezett, a másodikkal átvette a vezetést. 1:27.320 volt az ideje.

Alonso, Rosberg és Pérez is kisebb hibát vétett, ez is mutatta, hogy a pilóták valóban arra törekedtek, hogy megismerjék autójuk határait.

3.37: az idei szezonra megújulást ígérő Massa 1:27.289-cel az élre állt, de Vettel gyorsan válaszolt 1:27.211-gyel.

Guillaume Rocquelin mérnök Vettelnek a rádión: „A hatos kanyarban időt veszítettél.” Vettel: „Igen, elfékeztem magam.” Rocky: „Ja, igen, most látom a visszajátszást.”

Közben Massát biztatta Rob Smedley, a saját mérnöke, s figyelmeztette, figyeljen maga előtt Alonsóra.

3.43: Vettel mögött Massa, Alonso, Hamilton, Webber, Räikkönen, Rosberg, Sutil, Button és Pérez sorakozott a listán.
3:46: a McLarennél Button autóját szerelték, a tesztek utáni bizonytalanságnak maradtak jelei a wokingiaknál.
3:49: a gumik láthatóan elkoptak, nemigen volt olyan, aki az edzés hajrájában javított az időeredményén.
3.54: Bottas és Di Resta még kicsikart valamit a gumikból, mindketten javítottak eredményükön.

MIT JELENTHET AZ ELSŐ EDZÉSELSŐSÉG?

Tavaly Jenson Button kezdett a legjobban, 1:27.560 perccel zárta az élen az első edzést, majd vasárnap megnyerte a versenyt. Egy évvel korábban Mark Webber 1:26.831 perccel zárt az első helyen , nem sokkal csapattársa, Sebastian Vettel előtt, a Red Bull fölénye már ekkor kirajzolódott a riválisokkal szemben. A futamon a német pilóta diadalmaskodott.

Ami a két kiscsapatot illeti, Bianchi több mint egy másodperccel megelőzte a két Caterhamet, amely közé és csapattársa, Chilton közé ékelődött. A Marussia francia pilótája csak három tizeddel maradt el a két Toro Rossótól.

3.58: Di Resta a kavicságyba csúszott, miután a 9. kanyar előtt a bal kerekével a poros részre futott. Szerencséjére ki tudott kecmeregni a bukótérből, és folytatta a körözést.
4.00: a már a boxba visszatért Vettel zárta az élen az idény első szabadedzését, megelőzve a két Ferrarit és Hamiltont.

AUSZTRÁL NAGYDÍJ, 1. SZABADEDZÉS
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:27.211 átlag: 218.903 km/ó 16 kör
2. Felipe Massa brazil Ferrari 1:27.289 0.078 mp h. 17
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:27.547 0.336 16
4. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:27.552 0.341 18
5. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:27.668 0.457 18
6. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:27.877 0.666 17
7. Nico Rosberg német Mercedes 1:28.013 0.802 17
8. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:28.426 1.215 19
9. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:28.440 1.229 19
10. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:28.520 1.309 15
11. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:28.597 1.386 19
12. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:28.786 1.575 19
13. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:28.910 1.699 18
14. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:29.443 2.232 20
15. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:29.928 2.717 19
16. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:30.203 2.992 17
17. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:30.729 3.518 17
18. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:30.969 3.758 19
19. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:31.263 4.052 24
20. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:32.176 4.965 23
21. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:32.274 5.063 21
22. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:32.388 5.177 18

 

DRS-ZÓNA

A Nemzetközi Automobil-szövetség nem módosította a tavalyi DRS-zónákat Melbourne-ben. A két zónához (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) egyetlen mérési pont tartozik a célegyenes előtt, aki ezen a ponton (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, mindkét egyenesben kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. Az előző évekhez képest újítás, hogy az idén az edzéseken is már csak ezeken a szakaszokon lehet használni a DRS-t.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik