Nemzetisport.hu 2013.03.11 12:10 Frissítve: 2015.03.23 01:56

Pénzt hoznak az F1-be, de mi van a tudással?

Pénteken magyar idő szerint hajnali fél háromkor felvisítanak a Formula–1-es motorok a melbourne-i Albert Parkban, a 2013-as Formula–1-es idény első szabadedzésén, vasárnap hét órakor pedig elrajtol a 19 futamos szezon első versenye. A spanyolországi teszteken készülő pilóták már megérkeztek Ausztráliába, egyik kedvenc állomásukra, amely ideális színhelye a szezonkezdetnek. Négyrészes felvezető sorozatunkban végigjárjuk a 11 csapatot, elsőként a HRT csődje után megmaradt két kicsi, azaz a Marussia és a Caterham kilátásait elemezzük. Középpontban a fizető pilóták.

A Caterham a pénzre szavazott – ezzel a kis esélyét is elveszíthette a felzárkózásra

 

A Formula–1 2013-as pilótapiacáról elterjedt nézet, hogy a pénz a korábbi évekhez képest nagyobb szerepet játszott a tehetséghez képest az újoncok kiválasztásában. Valóban, Heikki Kovalainen és Timo Glock búcsúja a mezőnytől elsősorban a helyükre érkezők jobb anyagi hátterének köszönhető, de ne felejtsünk el különbséget tenni a fizető pilóták között.

MEGJELENT A NEMZETI SPORT F1-ES MAGAZINJA. RÉSZLETEK ITT!

Ezt a típust is kétfelé lehet osztani. Az egyik kategóriába azok tartoznak, akik a jómódú apuka vagy rokon támogatásával akkor is szépen menetelnek az F1-ig a szamárlétrán, ha az alacsonyabb kategóriákban nem érnek el kiugró sikereket, hanem csak annyit bizonyítanak, hogy nem lógnak ki lefelé a mezőnyből – azaz megállják a helyüket. Ők sem teljesen reménytelen esetek (azok azért a legelején kihullanak a rostán), de azért nincsenek azon a szinten, mint akiket éppen a tehetségük láttán karol fel egy vállalat vagy vállalkozó, és az eredményeitől teszi függővé a további támogatását, esetleg a későbbi F1-es szereplést.

A Marussia Luiz Razia esetével dollártízmillióktól esett el

Többek között ilyen volt Lewis Hamilton is, ilyenek a Red Bull által az F1-ig juttatott tehetségek – a Toro Rosso jelenlegi párosa –, s ilyen a mexikói új hullám két képviselője, Sergio Pérez és Esteban Gutiérrez is. Az első, rokoni ágas kategóriából az idei mezőnyben három pilóta van a nevezési listán, s mindhárman a két kiscsapatnál, a Marussiánál és a Caterhamnél versenyeznek.

Velük szemben vannak fenntartásaink, de bízunk benne, a GP2-ben elért eredményeik alapján sem teljesen érdemtelenül kaptak szuperlicencet az FIA-tól, és a teszteken sem mutattak olyan formát, ami ijesztő lenne a velük a versenyeken elsősorban lekörözéskor találkozó többiek számára.

MEGJELENT AZ NSO F1-ES SZURKOLÓI SZOFTVERE – VEZESSE A VB-EREDMÉNYEKET ÖN IS! RÉSZLETEK ÉS LETÖLTÉS ITT!

CATERHAM

A Caterhamnél nem lehetne tagadni, hogy anyagi megfontolásból váltották le a Heikki Kovalainen, Vitalij Petrov párost, amely helyére két „családi" fizető pilóta került.

A tavaly a Marussiánál versenyző Charles Picnek a kilencvenes évek elején a Williams tesztpilótájaként dolgozó, később két, anyagi nehézségekkel küszködő csapatnál, a Ligier-nél és a Lotusnál is a pénze miatt versenyzési lehetőséget kapó Eric Bernard a keresztapja. Pic és öccse, Arthur mögött a Lagardere befektetőcsoport áll, a mentora pedig Olivier Panis, Bernard korábbi F1-es csapattársa.

Van der Garde (balra) és Pic is családi kapcsolatának
köszönheti, hogy az F1-be jutott/ott maradt

A Caterham nem győzte hangsúlyozni, hogy Pic szerződtetésének legfeljebb annyiból van anyagi háttere, hogy a Renault is francia, és a versenyző segítségével több autót sikerül majd eladni világszerte. Egyébként a tehetsége volt a fő szempont... Annyiból mindenképpen érdekes Pic szerződtetése, hogy ő lesz az első, aki két 2010-es születésű csapatban is versenyez.

Új társa a holland Giedo van der Garde, a korábbi GP2-es rivális, aki már 2007-ben az F1 közelébe került, és ki is tartott az álma mellett. Ebben segítségére volt apósa, a milliárdos Marcel Boekhoorn, Hollandia egyik leggazdagabb embere, aki egyik vállalatát, a McGregor ruházati céget reklámozza a veje versenyzése által – a menedzsere, Jan Paul ten Hoopen a McGregor gazdasági igazgatója egyben.

Bár valószínűleg egyik pilóta sem harcol ki egyértelmű fölényt a csapaton belül, a Caterham velük nehezebben fogja utolérni a középmezőnyt, amely immár nemcsak technikai fölénnyel rajtol, hanem versenyzői is magasabb szintet képviselnek.

MARUSSIA

Pic elmondta, hogy a tavalyi Marussiához képest a Caterham fő erőssége a Renault-motor és a KERS, azaz az autó maga nem feltétlenül jobb az orosz istálló gépénél. A Marussia, bár az idén is marad a Cosworth-motornál, megkapja a Williams KERS-ét, és Luiz Razia visszalépése után kénytelen volt szerződtetni azt a Jules Bianchit, aki a Caterham elleni siker kulcsát tarthatja a kezében.

LESZ-E MARUSSIA A TÉVÉBEN? 

A Marussiának az idénynyitó hetében még Bernie Ecclestone-nal is van némi elintéznivalója. Az F1 gazdasági vezetője minden csapattal megállapodott az új alapszerződésről, de a Marussiával le sem akart ülni tárgyalni. Csakhogy közben kiderült, hogy az alapszerződés kétoldalú, azaz csak akkor mutathatják az F1-es közvetítések során a csapat autóit, ha aláírják az alapszerződést. Ha pedig Melbourne-ben a versenyt eldöntő előzés éppen Chilton vagy Bianchi lekörözésekor történik, szerződés nélkül vagy nem láthatunk semmit, vagy kikockázzák a Marussiát, vagy Ecclestone fizethet egy halom pénzt a kiscsapatnak – akkor már egyszerűbb, ha megállapodnak, és alapból fizet.

A Ferrari pilótaakadémiájának tagjaként a francia pár éve hazája legnagyobb ígérete volt, de a sors úgy hozta, hogy Pic, Jean-Éric Vergne és a Lotus által rehabilitált Romain Grosjean is egy évvel előbb állhatott rajthoz. Ám, miután a Force Indiánál alulmaradt Adrian Sutillal szemben, a Marussiánál megkapja a lehetőséget, és sokkal nehezebb feladat elé állítja majd Max Chiltont, a csapat másik újoncát.

Az eredeti terv Timo Glock elbocsátása után Razia szerződtetése volt, a brazil elegáns szponzorcsomag ígéretével írt alá. A pletykák 15 és 30 millió dollár közötti összegről szóltak, s bár pontos adatot nem lehet tudni, az irányadó lehet, hogy Van der Gardéról egy bírósági tárgyalás során kiderült, 2007-ben hárommilliót fizetett 6000 kilométernyi tesztért (más kérdés, hogy ebből alig több mint 2000-et tett meg, így közel kétmilliót visszakapott).

Mielőtt egyetlen versenykört is megtettek volna a 2013-as idényben, azt mondjuk, Bianchi a legjobb a Marussia és a Caterham két-két pilótája közül, még úgy is, hogy legalább ezer kilométerrel kevesebbet tesztelt a másik háromnál, és annak a távnak is egy részét tette csak meg az új autójával, a többit még a Force Indiával teljesítette.

A GP2 BAJNOKA CSAK (?) TARTALÉK

Mielőtt Luiz Raziával szerződést bontott a Marussia, úgy volt, hogy a tavalyi GP2-es szezon 2. (Razia), 3. (Gutiérrez), 4. (Chilton) és 6. (Van der Garde) helyezettje is a Formula–1-ben versenyez az idén. Szép sor, de hol az első? A bajnok Davide Valsecchi – akinek bemutatkozásával ismét lenne olasz sofőr a mezőnyben – a Lotus tartalék pilótája lett, amit nem is bán. „A bajnoki cím után megtehetem az első lépést az F1 felé, megfigyelhetem, hogyan dolgozik Kimi Räikkönen, akinek egyszer talán a helyébe léphetek. Nem volt más ajánlatom, de nem is lenne pénzem ahhoz, hogy a Marussiánál vagy a Caterhamnél versenyezzek. Ha lett volna választási lehetőségem, ugyanígy a Lotus ajánlatát fogadtam volna el, szerintem innen jobbak a lehetőségeim" – mondta a 26 éves olasz.

Csapattársa, Chilton az egész mezőny hatodik legtöbb tesztkörével büszkélkedhet a téli tesztidény után, amihez a Razia körüli bizonytalanságból eredő plusznapok is hozzájárultak. Chilton ezzel együtt sem nevezhető nagy ígéretnek, a brit T-Car bajnokság óta nem végzett dobogón egyetlen sorozatban sem, de minden szériában eljutott a középmezőny elejéig. Ez elég volt ahhoz, hogy apja, az Aon biztosítótársaság vezetője vállalja az F1-es indulással járó költségek törlesztését (sőt az elmúlt hetekben szóba került, hogy felvásárolja az egész csapatot, de ezt cáfolták).

A fizető pilótákat a sportág szívesen látja, hiszen a nehéz gazdasági helyzetben is áramlik pénz kívülről az F1-be. S mivel azok, akik ideális körülmények között nem juthattak volna el idáig, a pontszerzésre továbbra is esélytelen csapatokban tekerik a kormányt, a szurkolókat sem nagyon fogja zavarni a jelenlétük.

A TÉLI MÉRLEG
A teszteken megtett kilométerek és a leggyorsabb barcelonai tesztkör (zárójelben a helyezés)

CATERHAM
Giedo van der Garde (holland)     2149 km (17.), 1:24.235 (22.)
Charles Pic (francia)                       2364 km (9.), 1:23.115 (17.)

MARUSSIA
Max Chilton (brit)                             2536 km (6.), 1:24.103 (21.)
Jules Bianchi (francia)                  1165 km (21.), 1:23.167 (18.)

 

2022.10.02 12:46:00

F1 nemzetisport.hu

A mexikóit megbüntették a leintést követően, de végül megtarthatta az első helyét.

2022.10.01 13:32:44

F1 nemzetisport.hu

A címvédőnek esélye volt a rajtelsőségre, ám csapata kíhívta őt az utolsó gyors körén.

2022.10.01 10:51:43

F1 nemzetisport.hu

A tervezett idő felében körözhetett a mezőny • Verstappen fél másodpercet kapott a felszáradó pályán.

2022.09.30 13:37:37

F1 nemzetisport.hu

Az 1-es számú Red Bullra csak a második szabadedzés utolsó perceiben kerültek fel a lágy gumik.

2022.09.30 10:50:09

F1 nemzetisport.hu

A hétszeres világbajnok az első edzés végén taszította le Verstappent az első helyről.