F1: mit kell tudni az idén debütáló sprintkvalifikációról?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2021.04.27. 12:16
null
Ceremónia csak a vasárnapi verseny után lesz (Fotó: AFP)
A Formula–1 vezetősége hétfőn bejelentette, hogy három helyszínen élesben is kipróbálja a sprintkvalifikációs formátumot. Íme, minden, amit az új lebonyolítási módról tudni kell!

 

 

Mint beszámoltunk róla, a Formula–1 vezetősége és a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) megegyezett a csapatokkal a sprintkvalifikációkkal kapcsolatban, aminek eredményeként már az idén debütál az új formátum. A hivatalos közlemény pontosan nem tért ki arra, mely három helyszínen próbálják ki a 100 kilométeresre (nagyjából 25–30 perc) tervezett versenyt, de Silverstone és Monza biztos pontnak tűnik, míg Interlagos a járványhelyzettől függően csatlakozhat – arról egyelőre nincs információ, hogy a brazíliai pályát mely másik Európán kívüli aszfaltcsík helyettesítheti, ha nem valósulhat meg a versenyrendezés.

Az új lebonyolítási rendszer értelmében egy hatvanperces szabadedzéssel veszi kezdetét a pénteki program, amit a három szakaszra bontott (hagyományos) időmérő követ. A tréningen a csapatok által szabadon kiválasztott két garnitúra keverék (nagy valószínűséggel a beállítások megtalálásához egy kemény, míg a teljesítmény felmérése érdekében egy lágy szett mellett döntenek az alakulatok) áll a pilóták rendelkezésére, majd az edzést követően parc fermé lép életbe, ami egészen a szombati ugyancsak egyórás második gyakorlás kezdetéig érvényben marad – ekkor meghatározott dolgokon lehet változtatni, s összesen egy garnitúra szabadon választott keveréket használhatnak az alakulatok.

Az időmérőn ezzel szemben már nincs szabad választás: a versenyzők egyenként öt szett lágy abroncsot kapnak, aminek eredményeként nem fog szerepet játszani a gumitaktika, illetve a megszokottól eltérően a top 10-be jutók sem a Q2-ben használt abroncsokon vágnak neki a vasárnapi futamnak.

A pilóták tehát valamennyi szakaszban száz százalékon futhatnak annak érdekében, hogy minél jobb rajtpozíciót szerezzenek a szombati sprintkvalifikációra, amelyre az istállók már szabadon kijelölhetnek két garnitúra abroncsot, miközben nem lesz kötelező kiállás, de a DRS ezen az eseményen is segítheti az előzéseket.

Amennyiben esős lesz a megszokottnál később kezdődő pénteki programok valamelyike vagy mindegyike, a csapatok a rendelkezésre álló három szett esőgumi és négy szett köztes esőgumi mellé plusz egy szett köztes esőgumit kapnak, azonban ezek közül egy használt garnitúrát vissza kell adniuk a sprintkvalifikáció előtt. Ugyanakkor abban az esetben, ha ez az esemény is vizes pályán zajlik, akkor a visszaszolgáltatott szett helyett kapnak egy újat.

A sprintkvalifikációt követően teljes parc fermé lép érvénybe, igaz, ha például adott pilóta első vezetőszárnya megsérül, és a csapat már nem rendelkezik újjal a specifikációból, akkor a sérült elem büntetés nélkül cserélhető egy régebben használtra – ilyen eset szankciót vonna maga után a hagyományos versenyhétvégén.

A versenyzők így bizonyos szempontból szabadabban versenyezhetnek szombaton, ugyanakkor szem előtt kell tartaniuk, hogy abból a rajtkockából rugaszkodhatnak el vasárnap, amelyben a sprintkvalifikáción végeztek. A leintést követően külön ceremónia nem lesz, de az első három helyezettet pontokkal jutalmazzák. A harmadik helyezett egy, a második kettő, míg az első három pontot gyűjt – utóbbi emellett az ügyvezető igazgató, Stefano Domenicali elmondása szerint pole pozíciót is szerez.

A vasárnapi (hagyományos) futam a megszokott keretek között fog lezajlani eltekintve attól, hogy a versenyzők szabadon választhatják ki, mely keveréken indulnak. Ezen az eseményen már tehát kötelező lesz a kerékcsere, hiszen a szabályoknak megfelelően legalább két különböző keveréket kell használnia minden pilótának.

Ha a formátum beválik, a vezetőség akkor sem tervezi valamennyi versenyhétvége programját módosítani 2022-től, helyette külön kijelölt helyszíneken térhetne vissza a sprintkvalifikációs lebonyolítási mód.

Legfrissebb hírek

Leclerc az elpuskázott pole pozíció miatt bosszankodott; Hamilton szerint az első sor is elérhetetlen volt

F1
2 órája

„Teljes időpazarlás, nagyon gyerekes!” – Verstappent felbosszantották az időmérő után

F1
5 órája

Hadjar rajtbüntetést kapott Sainz feltartásáért – hivatalos

F1
15 órája

Russell szárnyalt a Mercedesszel, és megismételte a tavalyi pole pozícióját Kanadában

F1
17 órája

Norris vette át a vezetést; Leclerc a második helyről várja az izgalmasnak ígérkező kanadai időmérőt

F1
21 órája

„Így nem lehet bajnokságot nyerni” – Vasseur kifakadt az olasz sajtóra

F1
Tegnap, 15:05

„Mindenképpen ott kell lennem a Q3-ban” – Cunoda is megkapja a fejlesztéseket Kanadában

F1
Tegnap, 13:13

A McLaren a legrosszabb péntekjén van túl – a Mercedes meglepetést okoz Kanadában?

F1
Tegnap, 11:08
Ezek is érdekelhetik