A Mercedes hárítja a felelősséget, a Ferrarit is bemártja

Vágólapra másolva!
2013.06.20. 13:51
null
Az FIA bírósága nyílt tárgyalást tart a Mercedes és a Pirelli tesztje ügyében (Fotók: Reuters)
A Formula–1-es Mercedes-istálló úgy véli, nem vonható felelősségre a májusi barcelonai Pirelli-teszt miatt, amelynek ügyében csütörtökön tart vizsgálatot és kihallgatást a Nemzetközi Automobil-szövetség bírósága. A német istálló szerint a tesztet a Pirelli szervezte, ezáltal védve van. Az FIA ügyvédje, aki a vádat képviseli, elmondta, a Mercedes nem kapott hivatalos engedélyt arra, hogy az idei autójával teszteljen (a Mercedes által bemutatott nem hivatalos engedély szerinte érvénytelen), de a német csapat a Ferrarit is támadta, mert a tavalyelőtti és az idei autó között alig van különbség.

 

A Mercedes védőbeszédét Paul Harris, a német istállót képviselő jogász mondta el a párizsi meghallgatáson, amelyet a csapat és a Pirelli Spanyol Nagydíj utáni barcelonai privát tesztjének ügyében tartanak meg csütörtökön. Az FIA nemzetközi bíróságát a brit Edwin Glasgow vezeti, a bírói kart pedig a monacói Laurent Anselmi, az amerikai Chris Harris, a svájci Patzrick Raedersdorf és a brit Tony Scott-Andrews alkotják.

A tárgyaláson először az FIA képviselője beszélt, majd a Mercedes és végül a Pirelli kapott szót. A nemzetközi szövetséget Charlie Whiting versenyigazgató, a Pirellit Paul Hembrey motorsport-igazgató, a Mercedest pedig Ross Brawn csapatvezető, Andrew Shovlin vezető versenymérnök és Ron Meadows csapatmenedzser képviselik – a jogászok mellett.

„A szabályzatban az szerepelt, hogy egyik csapat sem bonyolíthat le tesztet versenyhétvégén kívül. A kulcsszó számunkra a »bonyolíthat le« – esetünkben nem a Mercedes hajtotta végre a tesztet, hanem a Pirelli – érvelt Paul Harris, a Mercedest képviselő jogász. – Nem is vonható kétségbe, hogy a tesztet a Pirelli bonyolította le. A Pirelli irányította, ellenőrizte és fizette a gyakorlást, mindent a Pirelli utasításai szerint hajtott végre a csapat. Aki ott volt, nem vonhatja kétségbe, hogy minden a Pirelli akarata szerint történt."

Ross Brawn és a Mercedes magabiztosan védekezik
Ross Brawn és a Mercedes magabiztosan védekezik

Harris visszautalt Charlie Whiting FIA-versenyigazgató és Sebastian Bernard FIA-jogász e-mail-váltására május 3-áról:

„Egy ilyen teszt, ha azt vesszük, hogy tulajdonképpen nem valamelyik istálló hajtja végre, elfogadható, hogy a Pirelli tesztje?" – idézte Whitingot a Mercedes ügyvédje, majd Bernard válaszát közölte: „Valóban, elfogadható. Ezt a tesztet nem az istálló bonyolítja le."

Az FIA korábbi álláspontja szerint ebben az esetben lényegtelen, mit gondolt Whiting és Bernard.

„Nem számít, hogy Whiting mire adott engedélyt, a szabályokban benne van, hogy nem lehet tesztelni. Ez alól csak az jelenthet kivételt, akinek az FIA Motorsport-világtanácsa külön engedélyt ad, a Mercedes esetében azonban ilyen nem történt – mondta Mark Howard, az FIA jogásza. – Whitingnek általános kérdést tettek fel a 2013-as autó használatáról. Ő azt mondta, ha a Pirelli kéri a tesztet, személyes véleménye szerint lehet róla szó, de utána kell néznie a konkrétumoknak. Ez nem az FIA hivatalos véleménye volt, csak Brawn és Bernard szabályértelmezése."

Howard hozzátette, Whitinggal az FIA jogászai közölték, csak akkor lehet szó a tesztről, ha minden csapat lehetőséget kap rá. Ám a Mercedes sem az időpontól, sem a helyszínről nem tájékoztatta Whitingot.

BRAWN: NEM NYERTÜNK A TESZTTEL
Ross Brawn szerint a Mercedes az FIA állításával szemben nem húzott hasznot a tesztből.

„Egy ilyen teszten semmit sem lehet megtudni az autóról.Nem tudtuk, milyen gumi van a kocsin, és hogy mi a Pirelli célja a teszttel. Mindig is azt vallottuk, hogy jobb a nulla információ, mint a rossz információ. Erről a tesztről semmilyen adatot nem tudunk felhasználni" – mondta Brawn, hangsúlyozva, hogy a telemetria biztonsági okokból lett bekapcsolva, hogy tudják, mi történik az autóval.

Brawn elmondta, amikor engedélyt kért a tesztre, eszébe sem jutott megkérdőjelezni Charlie Whiting számára kedvező véleményét.

„Mindig is Charlie a legfontosabb forrásunk a sportszabályzati kérdésekben, főleg a versenyhétvégéken, ahol az FIA versenyigazgatójaként neki kell eljárnia. Tudtuk, hogy nehéz kérdést tettünk fel, amely ellenőrzést igényel" – mondta Brawn, hozzátéve, sohasem kér írásos engedélyt Whitingtől, mert a gyorsan zajló versenyhétvégéken ez nem praktikus.

A Mercedes azt is hangsúlyozta, hogy az FIA következetlenül jár el a Formula–1-es csapatok tesztjeivel kapcsolatban. Jogásza szerint a Spanyol Nagydíj előtt, illetve tavaly szintén soron kívül tesztelő Ferrari legalább annyira bűnös, mint a Mercedes. Bár a Scuderia 2011-es autót használt, az a szabályok állandósága miatt alig tér el az idei géptől.

„A szabályzat azt mondja, a világbajnokságban szereplő istállók nem tesztelhetnek olyan autóval, amely alapvetően hasonlít az idei, a tavalyi vagy a jövő évi előírásoknak megfelelő autókhoz. Ha a Mercedes vétett a szabályok ellen, akkor a Ferrari is ezt tette, hiszen a Spanyol Nagydíj előtt tesztelt Barcelonában, méghozzá olyan autóval, amely alapvetően hasonlít az idei és a tavalyi szabályokban előírt négykerekűekhez – mondta Harris. – A Ferrari a 2011-es autóját használta, s mivel alig változtak a szabályok, az az autó alapvetően hasonlít az ideihez. Az időeredmények csak fél másodperccel tértek el a 2011-es és a 2013-as autók között, azaz a két autó teljesítménye szinte megegyező."

A Mercedes arra is rámutatott, hogy az idén Pedro de la Rosát az autójába ültető Ferrari tavaly Felipe Massával is tesztelt. „Sajnálatos, hogy következetlenül jár el az FIA a két Ferrari-teszt és a mi tesztünk kapcsán" – mondta Harris.

A jogász ugyanakkor bocsánatot kért azért, mert a Mercedes pilótái festés nélküli sisakban teszteltek, míg a telemetriai mérések szükségességét biztonsági okokkal magyarázta.

A tárgyaláson Christian Horner, a Red Bull csapatvezetője is megjelent megfigyelőként. A Red Bull mellett a Ferrari, a Williams és a McLaren is küldött megfigyelőt.

Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója és Christian Horner, a Red Bull „megfigyelője”
Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója és Christian Horner, a Red Bull „megfigyelője”

Emlékezetes, a Pirelli felkérésére a Mercedes a Spanyol Nagydíj után három napon át ezer kilométert tesztelt az idei autójával, ami egyértelműen a sportszabályzat 22.1-es pontjába ütközik.

Az eljárási folyamat kísértetiesen hasonlít a hétköznapi bírósági ügymenetre. Feljelentés alapján (ez volt a csapatok óvása Monacóban) az illetékes hatóság (ez esetben maga Jean Todt FIA-elnök) a panasz kivizsgálása után a bíróság elé terjesztette az ügyet (FIA nemzetközi bíróság). A szövetség által 2010-ben életre hívott szervezetnek 12 tagja van (foglalkozásuk szerint ügyvédek, ügyészek, bírók, jogi szakemberek), ebből legkevesebb háromnak kell alkotnia a bírói kart – a Mercedes és a Pirelli érintettsége miatt azonban közülük egyik sem lehet német, illetve olasz.

 

Legfrissebb hírek

F1, Szingapúri Nagydíj, 3. szabadedzés

F1
55 perce

Norris egyelőre lépéshátrányban, Piastri és Verstappen magabiztos Szingapúrban

F1
16 órája

Piastri, Hadjar és Verstappen a top 3-ban, Russell és Lawson a falban zárta a villanyfényes edzést

F1
21 órája

Alonso a leggyorsabb a szingapúri nyitányon

F1
Tegnap, 11:12

Verstappen először nyer Szingapúrban? Piastri visszavág?

F1
2025.10.02. 15:50

F1: hőségriadót rendeltek el a Szingapúri Nagydíjra

F1
2025.10.02. 14:53

Steiner szerint a Ferrarinál már bánják Hamilton szerződtetését

F1
2025.10.01. 11:36

Gyászol Lewis Hamilton, elvesztette hű társát

F1
2025.09.29. 16:19
Ezek is érdekelhetik