Százötvenezren az utcai parádénMegadták a szezonkezdet módját a melbourne-iek: látványos utcai felvonulással hangoltak a Formula-1-es gyorsasági autós világbajnokság első futama előtt. A tavaly júliusi londoni menethez hasonlóan most is a versenyt rendező város leghíresebb utcáin dübörögtek végig a versenygépek - de ahhoz kellően lassan, hogy a 150 ezer néző megcsodálhassa őket.
Ezúttal három Formula-1-es autó vett részt a rendezvényen: a Williams-BMW-t a harmadik számú sofőr, a brazil Antonio Pizzonia vezette, míg a két Minardi-Cosworth pilótafülké- jében a holland versenyző, Christijan Albers és fura módon a csapatfőnök, Paul Stoddart ült.
"Mindenkinek csodálatos élményben volt része, a közönség igazán lenyűgöző volt"- lelkesedett a faenzai kiscsapat vezetője, akinek azonban - amint arról lentebb olvashatnak - nem lehetett felhőtlen a boldogsága, hiszen nem biztos, hogy pilótája három nap múlva a versenyen is autóba ülhet.
A helyiek kedvence, a csak egy nyitott tetős BMW-ben parádézó ausztrál Mark Webber viszont nagyon lelkes volt, miután rajongói testközelből ünnepelhették: "Számomra is fantasztikus érzés, mennyire örült mindenki, hogy ilyen közel kerülhetett a Formula-1-hez. Mindenki mosolygott és szemmel láthatóan jól érezte magát" - mondta a Williams versenyzője.
Michael Schumacher és Rubens Barichello ugyan nem vett részt a felvonuláson, de a melbourne-i városháza ablakából integetve köszöntötték a megjelenteket. Tavaly a Ferrarik elsöprő sikert arattak az idénynyitó versenyen, azonban a futam körrekordját is tartó hétszeres világbajnok nem számít arra, hogy megismétlődik a remek eredmény.
Schumacher szerint idő kell a Ferrarinak"Nagyon kíváncsi vagyok, hogyan alakulnak majd a dolgok Melbourne-ben. Alig várom, hogy újra a pályán lehessek" - lelkesedett a világ második leggazdagabb sportolója, aki valamennyire azért optimista az új, még formálódó Ferrarival kapcsolatban: "Az, hogy a régi kocsival megyünk, kicsit visszavet minket ahhoz képest, mintha végig az újjal indultunk volna. De meggyőződésem, az a helyes, ha kellő időt hagyunk rá, hogy a kifejlesszük a Ferrarit, amely így sokkal jobb lesz, mintha rögtön bevetettük volna. Így az első négy futamon egy jó kocsink lesz, a többi tizenötön meg egy kiváló."
"Különben sem az első futamon múlik a világbajnoki elsőség" - bölcselkedett a tavalyi 18-ból 15 futamot nyerő maranellóiak német sofőrje. "Az egész szezonra kell kidolgozni a stratégiát, és aszerint versenyezni. Ettől persze még szeretnék nyerni vasárnap, de így kisebbek az esélyeim, mint ha már kész lenne az új gép, mert idén sokkal nagyobb a verseny, mint tavaly."
"Korábban a riválisok elég gyenge munkát végeztek hozzánk képest, de úgy tűnik, mostanra tanultak a hibáikból. A tesztelések alapján azt mondanám, egészen versenyképes autókat készítettek. Egyelőre a Renault és a McLaren tűnik a legnagyobb vetélytársnak" - értékelt Schumacher, aki azonban elmondta azt is, hogy a téli tesztelések eredményeiből nem lehet következtetni a szezon végkimenetelére. "Mindenkinek megvan a maga véleménye a tesztelések után, de pontosan nem tudhatja senki, mi lesz a pályán."
Ebben pedig igaza van: még azt sem tudhatjuk, hány autó fog kigördülni az Albert Park aszfaltcsíkjára vasárnap.
A Ferrari megakadályozza a Minardi indulását?Lehet, hogy a Minardi csapat autói mégsem vehetnek részt a hétvégi idénynyitón, ugyanis az atlasf1.com című internetes szaklap írása szerint Jean Todt, a Ferrari sportigazgatója nem egyezett bele abba, hogy a faenzaiak pilótái a tavalyi szabályok szerint épített PS04-es modellel álljanak rajthoz Melbourne-ben.
Paul Stoddart, a Minardi ausztrál tulajdonosa a lap tudósítójának a következőket mondta:
"A mostani, azaz a szerda délutáni helyzet alapján a Minardi nem versenyez vasárnap, mert Jean Todt visszautasította a kérésünket."
Mint ismeretes, a Formula-1-es csapatok - a Ferrari kivételével - hozzájárultak ahhoz, hogy a legalacsonyabb költségvetéssel dolgozó, leglassabb autókkal induló Minardi a tavalyi versenygépeivel teljesíthesse az első három futamot 2005-ben.
"Jean Todt azt mondta nekem, hogy ez az ügy az FIA-ra, a Nemzetközi Automobil-szövetségre tartozik, és nem adja a beleegyezését" - folytatta Stoddart. "Azonban jól tudja, hogy nem így van, hiszen az FIA-nak az a fontos, hogy az autók megfeleljenek a biztonsági előírásoknak, és ha a többi kilenc csapat megengedi, akkor a Minardi indulhatna Melbourne-ben."
Az FIA szóvivője Stoddart szavait erősítette meg.
A Minardi azért nem készült el a 2005-ös autójával, mert motorszállítója, a Cosworth megszűnt, illetve később a Red Bull konszern tulajdonába került. Ekkor a faenzaiak felfüggyesztették az új autó tervezését, Paul stoddart szerint azért, mert kis csapatként nem engedhették meg maguknak, hogy az akkori bizonytalan helyzetben további súlyos milliókat invesztáljanak az új autó építésébe.
Jövőre nem Melbourne-é a szezonnyitóAz elmúlt tíz évben a világbajnokság első futamát mindig Melbourne-ben rendezték, és 2010-ig a városnak szerződése is van erre - 2006-ban azonban a helyiek kénytelenek lesznek lemondani a nagy presztízst jelentő pozícióról.
2006. március 15. és 26. között ugyanis az ausztrál város rendezheti meg a Brit Nemzetközösségi Játékokat, amely így egyidőben zajlana a Formula-1-es futammal - emiatt vált szükségessé a naptármódosítás.
"Habozás nélkül kijelenthetem, hogy nem márciusban lesz a futam. Az építők nem tudnák időben felhúzni az Albert Parkba a szükséges létesítményeket, és abban sem vagyok biztos, hogy a piacon lenne kereslet és pénz egyszerre két ekkora horderejű eseményre" - mondta Ron Walker, aki az Ausztrál Nagydíjat szervező cég elnöke, és a Nemzetközösségi Játékok szerbezőbizottságának feje is.
A jövő évi Melbourne-i futam valószínűleg a szezon utolsó harmadában kerül megrendezésre, a Maláj és a Bahreini Nagydíjak környékén.