Az 1934 óta létező balatoni tókerülő-verseny, a Kékszalag krónikáskönyvében eddig egyetlen olyan kormányos nevét jegyezték fel, aki egymást követő három évben is győzelemre vitte a csapatát. Németh Istvánnak (1951, 1953, 1955) azonban Litkey Farkas személyében immár társa akadt, hiszen az egykori olimpikon a Pleasure (2001) és a Gardazzurra (2002) után a Lisával is elsőként haladt át a célvonalon. Méghozzá óriási fölénnyel.
Litkey Farkas (fent) és a Lisa Kékszalagon gyôzedelmes legénysége (Fotó: Tumbász Hédi)
Litkey Farkas (fent) és a Lisa Kékszalagon gyôzedelmes legénysége (Fotó: Tumbász Hédi)
– A verseny előtt sokan azt rebesgették, a Lisa csak gyenge szélben gyors. Az idei Kékszalagon elég erős szél volt, a hajójuk mégis több mint egy órát vert a második helyezett Remetére. Önt is meglepte az eredmény? – Nem mondanám, egyszerűen arról van szó, hogy a Lisa esetében a remek technológia találkozott a jó designnal. A mezőnyben ugyan akad olyan hajó, amely a konstrukcióját tekintve azonos a mi hajónkkal, ilyen például a második Remete is, ám ott az anyagban van különbség. Míg azoknál a vitorlásoknál, amelyeknél azonos a felhasznált anyag, a konstrukció nem olyan jó, mint a Lisánál – mondta Litkey Farkas. – Eszerint jövőre is ezzel a hajóval áll rajthoz a Kékszalagon? – Mivel a páros években trapézolható hajók is indulhatnak, természetesen a Gardazzurrával vágunk neki a távnak. Egy Libera ugyanis a mostani szélben jó huszonöt százalékkal gyorsabb lett volna a Lisánál. – Nem akarok ünneprontó lenni, de akadnak olyan vélemények, hogy ezekhez a hajókhoz már nem is szükségeltetik tudás, a legénység csak a lábát lógatja… – Hogy mást ne mondjak, ahhoz is tudás kell, milyen hajót vásároljon az ember. Mert sokan vettek, vagy építettek már a magyar mezőnyből új hajót a Kékszalagra, mégsem nyertek vele soha. Vagyis ha a kétkedők mást nem is, azt legalább elismerhetik, hogy választani tudunk… – Bántják ezek a "felhangok”? – Igen, mert a csapat évek óta igenis komolyan készül a szalagversenyekre, amelyek kétségtelenül más vitorlástudást kívánnak, mint a pályaversenyek. És nemcsak az itthoniról van szó, hanem a Garda-tavi Centomigliáról és a Bodensee-i Rundumról is. Nekünk ezek a legfontosabb események a szezonban. – Ez azt jelenti, hogy innentől fogva már a szeptemberi Centomigliára koncentrál? – Igen, a Lisa most pihenőt kap, és augusztustól Olaszországban folytatjuk a versenyzést a Gardazzurrával. – Az a hír járja, hogy Olaszországban reklámot kívánnak csinálni a Balatonnak. – Azt szeretnénk, hogy a Kékszalagra eljöjjön egy-két olasz Libera. Furcsán hangozhat, hogy azért dolgozunk, hogy esélyünk se legyen jövőre nyerni, hiszen ők lényegesen gyorsabbak nálunk, de számunkra fontos, hogy még rangosabbá tegyük ezt a csodálatos, nagy hagyományú versenyt.