McGee az első sárga trikós

GOMBKÖTŐ ROLAND jelenti PárizsbólGOMBKÖTŐ ROLAND jelenti Párizsból
Vágólapra másolva!
2003.07.05. 22:26
Címkék
Itt és most minden a Tour de France-ról szól! A napilapok egymással vetélkedve, hatalmas terjedelemben foglalkoznak a centenáriumát ünneplő körversennyel, az utcákon húszméterenként lehet sárga trikót vagy bringás kulacsot venni, s a bolt pörög, vevő mint a tenger.
Az ausztrál Bradley McGee gondoskodott arról, hogy ne kezdődjön hatalmas meglepetéssel a centenáriumi Tour
Az ausztrál Bradley McGee gondoskodott arról, hogy ne kezdődjön hatalmas meglepetéssel a centenáriumi Tour
Az ausztrál Bradley McGee gondoskodott arról, hogy ne kezdődjön hatalmas meglepetéssel a centenáriumi Tour
Az ausztrál Bradley McGee gondoskodott arról, hogy ne kezdődjön hatalmas meglepetéssel a centenáriumi Tour
Az ausztrál Bradley McGee gondoskodott arról, hogy ne kezdődjön hatalmas meglepetéssel a centenáriumi Tour
Az ausztrál Bradley McGee gondoskodott arról, hogy ne kezdődjön hatalmas meglepetéssel a centenáriumi Tour
Több mint egy millió érdeklődőt vártak a szervezők a 90. Francia körverseny szombati rajtjára, s nem is kellett csalódniuk, július 5-én még a párizsi kifliárusok is kerékpáros rajongóvá váltak. Az Eiffel-torony környékén szinte mozdulni sem lehet, a sokat bírált vaskolosszus lábai alatt hatalmas falu várja a vendégeket, a környéken tucatnyi teherautóból kínálják a Tour-ajándékcsomagokat, amelyekben a L’Équipe különszáma mellett néhány csecsebecse is jut az életre szóló élmény mellé.
Bár az első kerekes csak délután négy előtt rajtol, a show már reggel elkezdődik. A dudaszótól hangos, bábeli zûrzavarnak látszó helyzetben minden egyes teherautó, kamion és autó vezetője tudja, hol a helye, nem is csoda, minden pontos terv szerint zajlik, a világ legrangosabb kerékpáros viadalát ugyanis több mint négyezer (!) jármû kíséri végig a következő három hét során. S hogy miért van szükség ennyi négykerekûre? A csapatok gépkocsijai mellett a versenybírók, az orvosok és a sajtó képviselői elsősorban a mezőny mögött haladó karavánban kapnak helyet, de a bringások előtt is megy egy hatalmas kocsisor, telis-tele a szponzorok feldíszített autóival. Ezek néhány órával a rajt előtt útjukra indulnak, a pálya mellett várakozó nézőket szórakoztatják, elhalmozzák ajándékokkal, s mire a távolban feltûnnek a porfelhőlovagok, már mindenhol fesztiváli a hangulat.
Csoda?
Parányit irigyelhetnénk is a franciákat, alig ért véget a Roland Garros, majd a Konföderációs-kupa, ezen a hétvégén itt vendégeskedik a Formula–1, a napokban négy koncertet is ad a Rolling Stones, a Champs de Mars parkban pedig ott tekernek Lance Armstrongék…
Mellesleg az amerikait földi halandó megközelíteni sem tudta – ő a US Postal csapatának buszai között melegített a rajtra –, míg mások bátran állták, akadtak, akik keresték is a nyilvánosságot.
Kevéssel délután négy óra előtt – a felvező alpesisí-bajnok, Hermann Maier után – a svájci Pierre Bourquenoud útnak indult, s ezzel megkezdődött a centenáriumi Tour de France. A prológ az Eiffel-torony elől rajtolt, a kanyargós pálya átvezetett a Szajna túlsó partjára, majd vissza, a befutót pedig a 6.5 kilométeres táv végén, a torony melletti park másik oldalán jelölték ki. A nyelvtörő nevû svájci fiatal néhány percig virtuális sárga trikósnak érezhette magát, de aztán jöttek sorban a szám specialistái, akik közül a vb-ezüstérmes német Michael Rich egészen kiváló időt ért el (7:37). Ekkor már Bodrogi is előbújt a Quick Step buszából, s alaposan bemelegített, akkor pedig éppen a rajthoz szólították, amikor a spanyol Haimar Zubeldia majdnem tíz másodperccel lepipálva a németet átvette a vezetést. Meglepetés ez a javából, az Euskaltel kerekese az időfutamban eddig nem tartozott a legjobbak közé…
Bodrogi jól teljesített, csupán két másodperccel maradt el Rich idejétől (7:39), ám érezhető volt, hogy mindez ezúttal nem lesz elegendő az első tíz közé kerüléshez.

90. Tour de France
Prológ, egyéni idôfutam, Párizs (6.5 km): 1. Bradley McGee (ausztrál, fdjeux.com) 7:26.160 (52.466 km/óra), 2. Millar (brit, Cofidis) 7:26.240, 3. Zubeldia (spanyol, Euskaltel) 7:28.252, 4. Ullrich (német, Bianchi) 7:28.266, 5. Pena (spanyol, US Postal) 7:32.240, 6. Hamilton (amerikai, CSC) 7:32:430, 7. Armstrong (amerikai, US Postal) 7:33:550, 8. Beloki (spanyol, ONCE) 7:35.330, 9. Botero (kolumbiai, Telekom) 7:35:400, 10. Jekimov (orosz, US Postal) 7:37.020, …17. Bodrogi László (magyar, Quick Step-Davitamon) 7:39:020
Az összetettben: 1. (sárga trikóban) Bradley McGee 7:26, 2. Millar azonos idôvel, 3. Zubeldia 2 mp h., …17. Bodrogi László 13 mp h.
A pontversenyben: 1. (zöld trikóban) Bradley McGee 15 pont, 2. Millar 12, 3. Zubeldia 10
A csapatversenyben: 1. US Postal (amerikai) 22:42, 2. Bianchi (olasz) 8 mp h., 3. fdjeux.com (francia) 17 mp h, …9. Quick Step-Davitamon (belga) 22 mp h.
Következik: 1. szakasz, Montgeron–Meaux (168 km). Tv: Eurosport, 14.30 (élô). Internet: www.letour.fr
Mert a prológ esélyeseinek többsége csak a mezőny második felében következett. A nagy visszatérő Jan Ullrich színre lépéséig senki sem veszélyeztette Zubeldia első helyét, ám a Bianchi német kapitánya bizonyítani tudta: valóban egyre jobb formába lendül, nem véletlenül szerepelt olyan jól a Tour legrangosabb felvezető viadalán, a Svájci körversenyen. A célegyenesben mégis hiába állt ki a nyeregből, 14 ezredmásodperccel elmaradt a spanyol idejétől…
Arról, hogy mégse világraszóló meglepetéssel kezdődjön a Tour, Bradley McGee gondoskodott. A korábban 4000 méteres egyéni üldözőversenyben pályavilágbajnok ausztrál kerekes két másodperccel megelőzte Zubeldiát, s átvette a vezetést. Még nála is jobb időt érhetett volna el a brit David Millar, de az utolsó egyenesben a láncával gondjai akadtak, s nyolc századmásodperccel lemaradt az első helyről. Ezek után az időfutam-világbajnok Santiago Boterónak és a tavalyi prológgyőztes Armstrongnak sem sikerült javítania, így az eredményhirdetésnél McGee húzhatta fel a sárga trikót.
A csapatversenyben Armstrongék vitték el a pálmát, a második helyezett jogán vasárnap a brit Millar viselheti majd a zöld trikót, Bodrogi László pedig mindössze 13 másodperces hátránnyal a 17 helyen végzett.
A felvezetés tehát megtörtént, vasárnap kezdődhet az igazi verseny. Igaz, az ünnepségsorozat az első szakasz rajtja előtt is folytatódik. Vasárnap a Stade de France-ból kerékpáros-aréna lesz, ahol már reggel fél kilenckor kezdődik a program, pedig a rajtra csak kevéssel dél előtt kerül majd sor…
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik