Január 17-ei számunkban ezeken a hasábokon oldalas összeállítást közöltünk, amelyben felmértük, vajon a három népszerű magyar futballklubnál (Debrecen, Ferencváros, Újpest) miképpen szervezték meg a tőlünk nyugatabbra már évtizedek óta hatékonyan működő, és minden esetben a szurkolókat maximálisan kiszolgáló marketingtevékenységüket. Ezzel párhuzamosan pedig arra is kíváncsiak voltunk, hogy a csapatoknál milyen kötelezettségeket rónak a játékosokra annak érdekében, hogy hatékonyan népszerűsítsék klubjukat a szurkolók és a most felnövő generáció körében. Külföldön gyerekek százezrei kezdenek el futballozni pusztán azért, mert David Beckham vagy például Francesco Totti nyomdokaiba akarnak lépni. Nálunk, persze, más a helyzet. Ekkora klasszisok évtizedek óta nincsenek a magyar labdarúgásban, de hiba lenne azt hinni, hogy a Gera Zoltánok, a Kovács Zoltánok vagy éppen a Bajzát Péterek ne lennének sok-sok fiatal példaképei. Ezúttal három nyugat-magyarországi klubnál érdeklődtünk. Nézzük, mi a helyzet Sopronban, Zalaegerszegen, illetve Szombathelyen, ugyanis e városokból sem érkezett olyan hír a Napi program című rovatunkba, ami a szurkolókkal való szorosabb kapcsolattartást, ne pedig csak az edzések időpontját hirdette volna.
Ha a csatár – mint Tóth Mihály – azzal hívja fel magára a figyelmet, hogy szép gólokat lô, akkor a szurkolók számára példakép lesz
Ha a csatár – mint Tóth Mihály – azzal hívja fel magára a figyelmet, hogy szép gólokat lô, akkor a szurkolók számára példakép lesz
Gondolták volna, hogy Sopronban akad olyan tizenéves futballpalánta, aki kizárólag Tóth Mihály kedvéért kezdte el megnöveszteni a haját? Pedig szerencsére még vannak fociőrült gyerekek ebben az 58 ezres lélekszámú városban, akik kedvencükhöz hasonlítandó többé hallani sem akarnak a fodrászról, nehogy véletlenül egy elegáns szalonban levágják serkenő hajkölteményüket. Kétség nem fér hozzá: Tóth Mihály ideális példakép – még akkor is, ha egy hirtelen ötlettől vezérelve a támadó nemrég rövidebbre vágatta frizuráját. Sopronban azonban ennek ellenére is egyértelműen ő a legnépszerűbb játékos, aki nem csupán góljaival, hanem a pályán kívül, a magánéletben tanúsított viselkedésével is méltán vívta ki a szurkolók elismerését. A Matáv FC kiscsapatnak számít a magyar futballéletben, így méginkább példaértékű az a fajta klubvezetői törekvés, amellyel a hazai, szűkre szabott piaci lehetőségeket próbálják kiaknázni – természetesen mindent alárendelve a csapat érdekeinek.
Manchester: mozifilm és mobilcsengôhang
A Manchester Unitedet méltán tartják profin működtetett klubnak. Míg nálunk jobb híján a technikai vezetôk vagy az ügyvezetô igazgatók foglalkoznak a csapatok – amúgy is gyerekcipôben járó – PR- és marketing-tevékenységeivel, addig az MU-nál természetesen több tucatnyian és külön csapat tagjaként intézik a feladatokat. E hely most kevés lenne arra, hogy felsoroljuk, mely ténykedéssel sikerül tökéletes sikerrel népszerűsíteni a „Vörös Ördögöket”, ám néhány érdekességet azért mindenképpen megemlíthetünk. Így például azt, hogy a klub a saját újságján, rádióállomásán kívül ötcsatornás televízió-hálózatot üzemeltet, kiegészítve mindezt egy on-line tévével. A Manchester United a Warner Village-vel együttműködve Red Cinema-néven egy ugyancsak a klubot népszerűsítô mozit is létrehozott, ahol a székektôl kezdve a pattogatott kukoricás dobozig minden a csapatot hirdeti. Nem csoda, ha a Cristiano Ronaldóért rajongó drukkerek Manchesterben szinte kizárólag ebben a moziban hajlandóak filmeket nézni. Annál is inkább, mert állandó akciókkal és kiállításokkal még több vendéget becsalogatnak a Manchester központjától keletre található salfordi Red Cinemába, plusz hétfônként például minden MU-mezben érkezô látogató bizonyos százalék kedvezményt kap a jegy árából. Évente adnak ki videokazettáket, dvd-ket, cd-ket, mi több, már videojátékot is forgalmaz a klub. A Club Football – Manchester United nevű programmal a felhasználók Sir Alex Ferguson szerepébe bújva irányíthatják kedvenc csapatukat és a klubot. A Vodafone-nal kötött szerzôdéssel az elmúlt években új távlatok nyíltak meg a klub elôtt. A mobiltelefon-szolgáltató cég és az MU pár éve kifejezetten az együttes szurkolóinak szánt csomagban is árul készülékeket. Jellemzô módon ezeket a telefonokat piros-fekete elôlappal, illetve United-dalokat tartalmazó csengôhangokkal is meg lehet vásárolni.
"A Matáv FC-nek és nekünk, játékosoknak is fontos, hogy a lehető legtöbb helyen, legtöbb rendezvényen megjelenjünk, és népszerűsítsük a csapatunkat – hangsúlyozta Tóth Mihály. – Ez egyébként természetes is, külön felesleges felhívni minden egyes labdarúgónak a figyelmét, elvégre egy profinak ezzel tisztában kell lennie. Ami pedig a klubon belüli kötelezettségeinket illeti: korábbi csapatkapitányunk, az azóta Pécsre igazolt Szabados József többször is tartott edzést a serdülőcsapatoknak, és ez nagy élmény volt a gyerekeknek. Ha engem felkérnének, egy-egy alkalommal én is nagyon szívesen mutatnék cseleket, apróbb trükköket a kisebbeknek, hiszen tudom, hogy az ilyesmi sokat jelenthet a számukra. Decemberben egy soproni gyerektornán csapattársaimmal együtt adtuk át a díjakat a győzteseknek, az nagyszerű program volt, s biztos az idén is lesz ehhez hasonló esemény. A frizurámról pedig annyit, hogy tényleg találkoztam már olyan gyerekekkel, akik miattam kezdték el megnöveszteni a hajukat, és ez hihetetlenül jó érzés, hiszen azt jelzi, elismerik az embert és a teljesítményét. Arra azért kíváncsi vagyok: most, hogy levágattam a hajamat, vajon ők is elmennek-e a fodrászhoz?"
Játékosportrék a borosüvegen
Tóth Mihály, és a többi meghatározó soproni labdarúgó értékét azonban nem csupán gólokban, avagy pénzben lehet mérni. Ezt tudják Sopronban is, így a klubimázs fejlesztését szem előtt tartva e kézenfekvő megoldást a jövőben hatékonyabban használhatja ki a labdarúgó-kft. Hamarosan piacra kerül ugyanis az a 2000-es évjáratú kékfrankos vörösbor (megjegyzendő: az évjárat a Matáv FC élvonalba jutásának dátumát fejezi ki), amelynek címkéjén népszerű soproni labdarúgók fényképe látható majd. Hasonló és az országban egyedülálló újításként pedig február második felében egy nyugat-magyarországi regionális rádióval kötött megállapodás szerint heti egyórás műsoridőt sugározhat a Matáv FC, amelyben a csapat játékosai, edzői állandó szereplési lehetőséghez juthatnak. "E vállalkozások is azt a célt szolgálják, hogy megfelelő és sikeres arculatépítő tevékenységgel rendelkezzen a Matáv FC – mondta Gőbl Gábor ügyvezető, aki a kinevezése előtt évekig a klub menedzsereként és marketingfelelőseként dolgozott Sopronban. – Ma már elengedhetetlen ennek a folyamatnak az életben tartása, gerjesztése, még akkor is, ha például a Ferencvárossal azért nem tudjuk felvenni a versenyt ezen a téren. Itt nálunk – sok más egyéb és fontos tényező mellett – meghatározó volt a stadion felépítése, hiszen ezzel a korszerű létesítménnyel végképp új dimenziók nyíltak meg a soproni futball előtt." A városi önkormányzat szerepvállalása a stadionrekonstrukcióban valóban elengedhetetlen volt: az őszi szezonban ugyanis az utóbbi évekhez képest tartós nézőszám-növekedést eredményeztek a rendezett körülmények. A szurkolók maximális kiszolgálásának érdekében újra rendszeressé válik majd a csapatról szóló Foci Magazin megjelenése, s ne feledjük, hogy a közelmúltban megújult a klub internetes oldala, mi több, folyamatosan bővül az ajándéktárgyak kínálata is. Sőt, a tavaszi szezonra új csapatposzterrel lepik meg az első, Ferencváros elleni bajnoki mérkőzésre kilátogató hazai drukkereket, tovább javítva az FC és a szurkolók kapcsolatát.
A Herthánál másféle a módi
A Zalaegerszeg 2002. augusztus 14-én a BL-selejtezőben, az első mérkőzésen felülkerekedett a nagyszerű játékosokat felvonultató és az egész világon is hihetetlenül népszerű Manchester Uniteden. Azzal, hogy a ZTE a tavalyelőtti kupameccsen 1–0-ra legyőzte a "vörös ördögöket", egyik pillanatról a másikra közkedvelt klub lett országszerte. A győztes gólt szerző Koplárovics Bélát – akiről addig nem sokat hallhattunk – a mérkőzés utáni napon már sztárként ünnepelte a média, sőt a szurkolók dalba is foglalták a nevét. Ám a mi kis országunk könnyen felejt, a visszavágó után – Manchesterben 5–0-ra kikapott a ZTE – már senki sem foglalkozott a hazai diadallal. Pedig ha azt nézzük: nem mindennap veri meg magyar együttes Ryan Giggséket, tehát ha a Zalaegerszeg vezetői akkor több figyelmet szentelnek a klub marketingtevékenységére, talán profitálhatott is volna az egylet. Nem így történt – jelenleg a ZTE az utolsó helyről várja az Arany Ászok Liga tavaszi folytatását, nem pedig ázsiai túrát szervez – mint teszi azt rendszeresen a Manchester United. Persze, mint minden együttesnél, a Zalaegerszegnél is szeretnének nyugati példára működni, így a ZTE futballistáinak is vannak kötelező elfoglaltságaik az edzéseken és mérkőzéseken kívül. "Vannak olyan kötelességek, amiket teljesítenünk kell, és ez a szerződésünkben is szerepel – mondta Egressy Gábor. – Természetesen az nekünk, futballistáknak is előnyös, ha minél többet szerepelünk. Ám minden alkalommal, amikor meghívást kapunk, egyeztetnünk kell a vezetőkkel. Persze, a klub is szervez programokat, rendszerint ellátogatunk különböző helyi iskolákba, óvodákba, ahol élménybeszámolókat tartunk. Sajnos azonban ez is alkalomszerű, nincs úgy megszervezve, mint Nyugaton. Amikor a BVSC-ben játszottam, és Mezey György volt az edzőm, ő sokszor leküldött bennünket a serdülőcsapatok gyakorlásaira. Meg kell mondjam, nagyon élveztem ezeket a foglalkozásokat, sőt érdekes, Bicskei Bertalan utánpótlás-nevelésről szóló szakkönyvének címoldalán én vagyok látható, amikor Dárdai Pállal éppen edzést tartunk a gyerekeknek. És ha már szóba került Pali: vele sokat szoktunk beszélgetni, s ő mindig megemlíti, hogy a Herthánál hetente legalább ötezer autogramkártyát alá kell írniuk. Remélem, Magyarországon is hasonló kezdeményezések lesznek a jövőben, és még az is elképzelhető, hogy ebben én is benne leszek, ugyanis a Testnevelési Egyetem Sportmenedzser szakára járok." Szalay Péter, a Zalaegerszeg ügyvezető igazgatója elmondta, a játékosoknak a klub által kiadott feladatokon kívül a szponzori szerződésekben megadott kötelességeknek is eleget kell tenniük. "A labdarúgókkal kötött szerződésekben kikötötték, hogy mely futballistának hány alkalommal kell megjelennie különböző rendezvényeken – mondta Szalay Péter. – Sajnos, infrasrukturálisan nagyon le vagyunk maradva a nyugati országok csapatainak marketingtevékenységétől. Persze, ahhoz, hogy felzárkózzunk, rengeteg munkára és pénzre lenne szükség. A ZTE vezetősége mindent elkövet, hogy a lehetőségeinkhez képest maximálisan kielégítsük a szurkolók igényeit."
Előbb a siker, majd az üzlet
Szombathelyen szintén szerződésbe foglalják: a játékosnak kötelessége a sajtó rendelkezésére állni, továbbá eleget tenni különféle meghívásoknak. Illés Zoltán klubigazgató elmondta, a Lombard FC Haladás futballistái, edzői, vezetői havi rendszerességgel díszvendégek utánpótlás-tornákon, valamint általános iskolai rendezvényeken. Az elöljáró szerint fontosak az efféle események, a labdarúgók megjelenésükkel sokat segíthetnek a klub jó megítélésén, bár hozzátette, Vas-megyében azért elismert egyesület a Haladás. Mindezek mellett a klub büszke arra, hogy a térség nevelőotthonainak lakóit ingyen engedik be a csapat hazai mérkőzéseire, sőt, nem ritkán közülük kerül ki az a fiatal is, aki elvégzi a találkozó kezdőrúgását. "A közszereplést fontosnak tartjuk, szeretnénk, ha a játékosainkra felnéznének a fiatalok. Elvégre nem csupán a pályán mutatott teljesítményük miatt lehet belőlük példakép – említi Illés Zoltán. – Ezen segíthet az is, hogy korábban, Glázer Róbert edzősködése idején többször előfordult, az első csapattal gyakoroltak a gyerekek, ma már – a Haladás kiterjedt utánpótlás-nevelése miatt – inkább a megyei futballiskolákban tesznek látogatást a játékosaink." A klubcímeres relikviák értékesítésével – angol kifejezéssel élve, a merchandising-tevékenységgel – kapcsolatban Illés Zoltán úgy véli, Magyarországon kizárólag a Ferencvárosnál származik ebből a tevékenységből számottevő bevétel, éppen emiatt a Haladás korábban értékesítette a reklámjogokat. A sportvezető szerint abban az esetben bosszankodhatnának emiatt az üzletkötés miatt, ha a gárda a bajnoki címért, kupagyőzelemért küzdene. Az ajándéktárgyak eladása ugyanis nagyban függ a csapat teljesítményétől.