H. L. 2021.12.06 12:54 Frissítve: 2021.12.06 13:48

F1: Marko szerint a Red Bullt nem ugyanúgy kezelik, mint a Mercedest

A Formula–1-es Red Bull tanácsadója, Helmut Marko úgy érzi, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) a Mercedesnek kedvez, míg a csapatfőnök, Christian Horner arról beszélt, hogy a Szaúdi Nagydíjon látott káosz megmutatta, mennyire hiányzik 2019-ben elhunyt Charlie Whiting.

Horner (jobbra) úgy véli, túlszabályozott az F1 (Fotó: AFP)

 

Óriási káoszba fulladt a múlt hétvégi Szaúdi Nagydíj versenye, a főszerepet a két vb-aspiráns, Lewis Hamilton és Max Verstappen játszotta, akik többször is összecsaptak egymással a pályán a számos megszakítást, virtuális, valamint valódi biztonsági autós szakasz is hozó 50 kör során.

1. SZAÚDI NAGYDÍJ
DECEMBER 3., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Hamilton 1:29.786
2. szabadedzés: 1. Hamilton 1:29.018
DECEMBER 4., SZOMBAT
3. szabadedzés: 1. Verstappen 1:28.100
Időmérő: 1. Hamilton 1:27.511
DECEMBER 5., VASÁRNAP
Verseny: 1. Hamilton, 2. Verstappen, 3. Bottas
A KÖVETKEZŐ FUTAM
December 12, 14.00 Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi

Ráadásul kétes szituációkból és manőverekből sem volt hiány: a holland először 5 másodperces, majd utólag 10 másodperces időbüntetésben is részesült, és összesen három büntetőponttal sújtották.

A futam végül Hamilton győzelmével zárult, aki a leggyorsabb körért szerzett pluszpontjával utolérte a másodikként befutó Verstappent a tabellán, a holland így már csak a több futamgyőzelmének köszönhetően vezeti a tabellát, eddigi pontelőnye semmisé vált a most hétvégi idényzáró előtt.

A két versenyző között nemcsak a pályán, hanem azon kívül is forrtak az indulatok: Hamilton kijelentette, hogy szerinte vetélytársa úgy érzi, rá nem vonatkoznak a szabályok, míg Verstappen a büntetésekkel nem értett egyet, főleg azt követően, hogy Brazíliában nem lett következménye, amikor úgy tudta csak megvédeni a pozícióját, hogy elhagyta a nyomvonalat.

A kiosztott szankciókkal a „vörös bikák" tanácsadója, Helmut Marko sem értett egyet, aki azzal vádolta meg a Nemzetközi Automobil-szövetséget (FIA), hogy a Mercedesnek kedvez.

„A mérnökeink készülnek, hogy bebizonyíthassuk, Max egyenletesen fékezett, és nem féktesztelte Hamiltont, ahogyan azt ő állította. Aztán belement hátulról az autónkba" – mondta még a 38. körben történt incidens kapcsán, amiért Verstappent utólag 10 másodperces időbüntetéssel sújtották, miután kiderült, hogy hirtelen és jelentős mértékben fékezett, ennélfogva döntő mértékben ő okozta a balesetet.

„Sajnos ejtett két vágást is a hátsó guminkon és olyan nagy volt a kontaktus, hogy nem tudtunk támadni, vissza kellett vennünk. Ez volt az egyik dolog, aztán ott volt, hogy Hamilton a második újrarajtnál több mint tíz autónyival lemaradt, minket megbüntették ezért hasonló esetben Budapesten – utalt a 2010-es Magyar Nagydíjra. – Arra játszott, hogy jobban fel tudja melegíteni az abroncsait. Aztán le is szorította Maxot, mégsem lett semmi következménye. Szóval úgy érezzük, nem egyformán kezelnek minket."

Marko emellett rámutatott, hogy Hamiltont szombaton két incidens kapcsán is vizsgálták, de a sportfelügyelők mindössze egy megrovást adtak neki. A britet Nyikita Mazepin feltartásáért szankcionálták, míg a dupla sárga zászlós esetben felmentették, miután kiderült, tévedésből mindössze egy pillanatra villant fel a jelzés, amit a versenyző nem is vehetett észre.

„Elég egyoldalú a bíráskodás – jelentette ki, és azt a felvetést is viccesnek találta, hogy pilótája sokszor túllép a határon. – Nem hiszem, hogy bármi oka is lenne arra, hogy lehiggadjon. Ez a küzdelem a Mercedes és a Red Bull, valamint Hamilton és Verstappen között zajlik. És emlékezzünk, mi történt Silverstone-ban és Budapesten. Ezeket sem feledjük."

Míg a tanácsadó tehát úgy érezte, a szövetség a Mercedesnek kedvezett, a csapatfőnök, Christian Horner arra mutatott rá, hogy túlszabályozott a Formula–1, és kiemelte, megtélése szerint vasárnap hiányzott a 2019-ben elhunyt versenyigazgató Charlie Whiting tapasztalata.

Túlszabályozott az F1. Ott vannak például a tíz autóhosszt érintő szabályok, de a felvezető kör nem felvezető kör, ha újraindításról van szó. Úgy vélem, túl sok a szabály, és úgy éreztem, hogy a sportnak vasárnap hiányzott Charlie Whiting. Sajnálom, hogy ezt mondom, de ezt tapasztaltam."

„Nagyon frusztráló volt, de Michealnek (Masi) és a sportfelügyelőknek sincs könnyű dolga, főleg egy olyan pályán, mint ez, ahol sok a törmelék, és ilyen típusú kanyarok vannak. Szinte az összes döntés ellenünk született, ahogy pár hete Katarban is. Aztán ott volt a két szombati incidens is. Eléggé változó, hogy ítélik meg az esetetek" – emelte ki, majd azt is elismerte, hogy vasárnap nem lehetett könnyű dolga a versenyirányításnak.

„Ezt a versenyt nehéz volt irányítani. Sok törmelék volt, nagy volt forgalom a versenyirányításnál is a különböző incidensek miatt, aztán voltak virtuális és valódi biztonsági autós szakaszok, illetve újraindítások is. Szóval nehéz volt, de szerintem sok tanulsága van ennek a futamnak, amelyekről hosszan elbeszélgetünk majd a következő hetekben."

SZAÚDI NAGYDÍJ, A VERSENY VÉGEREDMÉNYE
1.Lewis Hamilton
brit 
 Mercedes  
2. Max Verstappen* holland Red Bull-Honda 11.825 mp h.  
3. Valtteri Bottas finn Mercedes 27.531 mp h.  
4. Esteban Ocon francia Alpine-Renault 27.633 mp h.  
5. Daniel Ricciardo ausztrál McLaren-Mercedes 40.121 mp h.  
6. Pierre Gasly francia AlphaTauri-Honda 41.613 mp h.  
7. Charles Leclerc monacói Ferrari 44.475 mp h.  
8. Carlos Sainz spanyol Ferrari 46.606 mp h.  
9. Antonio Giovinazzi olasz Alfa Romeo-Ferrari 58.505 mp h.  
10. Lando Norris brit McLaren-Mercedes 1:01.358 p h.  
11. Lance Stroll kanadai Aston Martin-Mercedes 1:17.212 p h.  
12. Nicholas Latifi kanadai Williams-Mercedes 1:23.249 p h.  
13. Fernando Alonso spanyol Alpine-Renault 1 kör h.  
14. Cunoda Juki japán AlphaTauri-Honda 1 kör h.  
15. Kimi Räikkönen finn Alfa Romeo-Ferrari 1 kör h.  
  FELADTÁK     megtett körök kiesés oka
  Sebastian Vettel német Aston Martin-Mercedes 44 feladta
  Sergio Pérez mexikói Red Bull-Honda 14 feladta
  George Russell brit Williams-Mercedes 14 feladta
  Nyikita Mazepin orosz Haas-Ferrari 14 feladta
  Mick Schumacher német Haas-Ferrari 8 feladta
*: A futam során öt másodperces időbüntetést kapott pályaelhagyásért, a futam után pedig újabb 10 másodperces időbüntetést kapott ütközés okozásáért.
A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
  PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1. Max Verstappen 9
17 18
5 369.5  
2. Lewis Hamilton 8
16 19 6
369.5  
3. Valtteri Bottas 1 11 14 4 218 
4. Sergio Pérez 1 5 16 1 190
5.Charles Leclerc
-
117-158 
6. Lando Norris - 4 19 1 154 
7. Carlos Sainz Jr. - 3 19 1 149.5  
8. Daniel Ricciardo 1 1 13 - 115  
9. Pierre Gasly - 1 14 1 100 
10. Fernando Alonso - 1 13 - 77  
11. Esteban Ocon 1 1 13 1 72 
12. Sebastian Vettel - 1 7 1 43  
13. Lance Stroll - - 9
- 34  
14. Cunoda Juki - - 6 - 20  
15. George Russell - 1 4 1 16  
16. Kimi Räikkönen - - 4 - 10  
17. Nicholas Latifi - - 2 - 7  
18.  Antonio Giovinazzi - - 2
- 3  
KONSTRUKTŐRÖK 
1. Mercedes 587.5  
2. Red Bull-Honda 559.5  
3. Ferrari 307.5  
4. McLaren-Mercedes 269 
5. Alpine-Renault 149 
6. AlphaTauri-Honda 120 
7. Aston Martin-Mercedes 77  
8. Williams-Mercedes 23  
9. Alfa Romeo-Ferrari 13 
10.Haas-Ferrari
2022.01.10 12:23:51

F1 ZSOLDOS BARNA, DANCSÁK ANDRÁS (INFOGRAFIKA)

Húsz év, kilenc hónap és nyolc nap sikerei számokban, avagy ez volt a Jégember F1-es karrierje.

2021.12.20 12:22:58

F1 ZSOLDOS BARNA

Minden idők legfiatalabbjaként mutatkozott be az F1-ben, majd hat évvel később felért a csúcsra.

2021.12.12 23:24:56

F1 ZSOLDOS BARNA

NS-VÉLEMÉNY. Ennél ellentmondásosabban aligha lehetett volna levezényelni az utolsó köröket.

2021.12.12 10:12:09

F1 B. Ö. B.

Egy késői biztonsági autós fázis után egy köre maradt Verstappennek, de élt a lehetőséggel.