F1: felkészült a szezonra? Tudjon meg mindent a tesztek előtt!

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2018.02.25. 12:45
null
Az új logó csak a kezdet volt (Fotó: AFP)
Egyre közelebb a 2018-as Formula–1-es szezon kezdete, amely sok változást hoz magával a „száguldó cirkusz" világában. Eltűnnek a rajtrácslányok és változnak az események kezdési időpontjai, egy versenyen akár többször állórajtot vehet a mezőny, módosították a hátrasorolásos büntetések kiosztásának procedúráját, még tovább szigorodott az olajégetés, tiltott a „cápauszony", a T-szárny és a felfüggesztéssel történő trükközés, csökkent a felhasználható motorkomponensek száma, újabb keverékekkel bővült a Pirelli palettája, és kötelező elemmé vált a glória.

Egyszerűsített rajtbüntetés-kiosztás

Az elmúlt években rengetegszer változott a vasárnapi rajtfelállás az időmérőn kialakulthoz képest, Olaszországban például végül egyedül a pole pozíciót megkaparintó Lewis Hamilton indulhatott a kvalifikáción megszerzett helyéről. A sok büntetés sok kavarodást is okozott, pontosan ezért egyszerűsödött a hátrasorolások kiosztásának módszere. Ha egy pilóta legalább 15 pozíciós szankciót kap, akkor azonnal a mezőny végére csúszik vissza. Ha több versenyzőt is büntetnek, akkor a hátrasorolások odaítélésének időbeni sorrendje lesz a mérvadó.

Egy futam, több rajt

Az izgalom fokozására változik a piros zászlós procedúra is, hiszen a megszakítások után újra felsorakozik a mezőny, és állórajttal folytatódik a versenyzés. Ez azt jelenti, hogy például a 2017-es Azeri Nagydíjon a piros zászlós szakasz végén a pilóták újra felálltak volna a rajtrácsra.

A több rajt több kétes indulással is járhat, amire az idei kiírástól még nagyobb figyelem fog szegeződni. Tavaly Valtteri Bottas ausztriai elrugaszkodását érte sok bírálat, ami 2018-ban már áthajtásos, vagy 10 másodperces stop-and-go-büntetéssel járna.

Újabb keverékek:

2018-ban bemutatkozik az új hiperlágy abroncs, amely az Amerikai Nagydíjon már látott rózsaszín festéssel lesz jelölve. Emellett mindegyik korábbi keverék eggyel lágyabb lesz, ami az előzetes jelentések szerint körönként legalább egy másodperces javulást hozhat. A gyorsulás emellett több kerékcserét, kevesebb egykiállásos stratégiát és felfokozott izgalmakat hozhat.

A hiperlágyon kívül a keményebb gumik skálája is bővül a szuperkemény keverékkel, ezért változnak a színkódok is: hiperlágy – rózsaszín, ultralágy – lila, szuperlágy – piros, lágy – citromsárga, közepes – fehér, kemény – világoskék, szupekemény – narancs, intermediate – zöld, illetve extrém esős – sötétkék.

Az eddig bejelentett, választható keverékek
Ausztrália
ultralágy
szuperlágy
lágy
Bahrein
szuperlágylágyközepes
Kína
ultralágylágyközepes
Azerbajdzsán
ultralágyszuperlágylágy
A Pirelli 2018-as választéka (Fotó: AFP)
A Pirelli 2018-as választéka (Fotó: AFP)

Búcsúzó T-szárny és „cápauszony", betiltott trükközés és kötelező glória

A sok vitát kiváltó T-szárny és a „cápauszony" tiltott 2018-tól, mint ahogyan a felfüggesztéssel történő trükközés is. Így az olyan megoldások, mint amelyeket a Ferrari és a Red Bull tavaly alkalmazott, szabálytalanok lesznek.

A búcsúzó elemek mellett érkezett egy új is, a glóriának nevezett fejvédő keret. A kötelező elem azonban nem lesz teljesen egységes, hiszen meghatározott feltételek között reklámozási és aerodinamikai lehetőségeket nyújt a csapatoknak.

A „cápauszony
A „cápauszony" nélküli, glóriával felszerelt Ferrari és Mercedes (Fotó: F1)

A glória bevezetésével a minimum súlyhatár is megemelkedett 6 kilogrammal, így 734 kg lesz. Viszont ez sem fogja teljesen fedni a keletkező felesleget, hiszen az elem akár 14 kg-t is nyomhat. Az istállóknak kevesebb tere lesz a ballasztokkal játszani, miközben a nehezebb, magasabb pilóták még nagyobb hátrányt kénytelenek elszenvedni.

Az eddig bemutatott konstrukciók elérhetők itt.

Csökken a felhasználható motorok száma és az olajégetés mértéke

Egy pilóta tavaly mindegyik motorkomponensből négyet használhatott fel 20 nagydíj alatt, míg idén többnyire három (V6-os belső égésű motor, turbó, hőenergia-átalakító) és kettő (mozgásienergia-átalakító, energiatároló, elektronikus vezérlő) áll a rendelkezésére 21 versenyhétvégén.

A megbízhatóság tehát még fontosabb szerepet fog kapni a szezonban, miközben a gárdáknak így eggyel kevesebb lehetősége lesz továbbfejlesztett egységet bevetni. Ha az istálló a megfelelő időpontban képes előállni a módosított erőforrással, akkor nagy előnyre tehet szert a többiekkel szemben.

A kevesebb motor mellett még kevésbé lehet az olajégetés nyújtotta előnyöket kihasználni, hiszen 100 kilométeren csupán 0.6 litert lehet felhasználni.

Két búcsúzó, két újonc

A tavalyi szezonzárón induló csapatfelállások csak két gárdánál változtak. A visszavonuló Felipe Massa helyére végül nem Robert Kubica, hanem Szergej Szirotkin érkezett a Williamshez, miközben a DTM-be kényszerülő Pascal Wehrleint a GP3 és az F2 bajnoka, Charles Leclerc váltotta a Sauberben.

Gyerekek a rajtrácslányok helyett

A Liberty Media úgy döntött, hogy eltűnnek a csinos hölgyek a rajtrácsról és az eredményhirdetésekről is, őket a gyerekprogram résztvevői váltják.

Rajtrácslányok a 2017-es szezonzárón (Fotó: AFP)
Rajtrácslányok a 2017-es szezonzárón (Fotó: AFP)

Megváltozott kezdési időpont

Az amerikai vezetőség a rajtrácslányok eltüntetése után megreformálta a versenyhétvégék programját is, így a legtöbb európai verseny például a megszokott 14 órás rajt helyett 15.10-kor kezdődik.

Versenynaptár

Nemcsak a programok kezdési időpontja változott, hanem a versenynaptár is. 2008 után visszatért a Francia Nagydíj, miközben a Német Nagydíjat a megszokott 1 éves kihagyás után rendezik meg újra. A helyszínek száma Malajzia elköszönésével is növekszik, vagyis egy 2016-hoz hasonló, rekordhosszúságú idény vár a mezőnyre és a szurkolókra is 2018-ban.

2018-AS TESZTEK
IDÉNY ELŐTT
Február 26. – március 1.
Barcelona
Március 6–9.
Barcelona
IDÉNY KÖZBEN
Május 15–16.
Barcelona
Július 31. – augusztus 1.
Hungaroring
A VERSENYNAPTÁR
rajt
Március 25. Ausztrál Nagydíj, Melbourne 7.10
Április 8.
Bahreini Nagydíj, Szahír
17.10
Április 15.
Kínai Nagydíj, Sanghaj
8.10
Április 29.
Azeri Nagydíj, Baki
13.10
Május 13. Spanyol Nagydíj, Barcelona 15.10
Május 27. Monacói Nagydíj, Monte-Carlo 15.10
Június 10. Kanadai Nagydíj, Montreal 20.10
Június 24.
Francia Nagydíj, Paul Ricard
16.10
Július 1. Osztrák Nagydíj, Red Bull Ring
15.10
Július 8. Brit Nagydíj, Silverstone 15.10
Július 22.
Német Nagydíj, Hockenheim
15.10
Július 29. Magyar Nagydíj, Mogyoród 15.10
Augusztus 26. Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps 15.10
Szeptember 2. Olasz Nagydíj, Monza 15.10
Szeptember 16. Szingapúri Nagydíj, Szingapúr 14.10
Szeptember 30.
Orosz Nagydíj, Szocsi
13.10
Október 7. Japán Nagydíj, Szuzuka 7.10
Október 21. Amerikai Nagydíj, Austin 20.10
Október 26.
Mexikói Nagydíj, Mexikóváros
20.10
November 11. Brazil Nagydíj, Sao Paulo18.10
November 25. Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi14.10
2018-AS RAJTLISTA
rajtszámnév (nemzetiség)
csapat
motor
44 Lewis HAMILTON (brit) Mercedes Mercedes
77 Valtteri BOTTAS (finn) Mercedes Mercedes
5
Sebastian VETTEL (német)
Ferrari
Ferrari
7Kimi RÄIKKÖNEN (finn)
Ferrari
Ferrari
3 Daniel RICCIARDO (ausztrál) Red Bull TAG Heuer (Renault)
33 Max VERSTAPPEN (holland) Red Bull TAG Heuer (Renault)
11
Sergio PÉREZ (mexikói)Force India
Mercedes
31Esteban OCON (francia)
Force India
Mercedes
35
Szergej SZIROTKIN (orosz) Williams Mercedes
18 Lance STROLL (kanadai) Williams Mercedes
27
Nico HÜLKENBERG (német)
Renault
Renault
55
Carlos SAINZ Jr. (spanyol)
Renault
Renault
10Pierre GASLY (francia)
Toro Rosso
Honda
28
Brendon HARTLEY (új-zélandi)
Toro Rosso
Honda
20 Kevin MAGNUSSEN (dán) Haas Ferrari
8
Romain GROSJEAN (francia)
Haas
Ferrari
14Fernando ALONSO (spanyol)McLarenRenault
2
Stoffel VANDOORNE (belga)
McLarenRenault
16 Charles LECLERC (monacói)
Sauber Alfa Romeo (Ferrari)
9
Marcus ERICSSON (svéd) Sauber Alfa Romeo (Ferrari)
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik