F1: A Red Bull nyeri a bajnokságot, ha nem fejlődünk – Mercedes

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2021.04.20. 19:28
null
Hamilton és Verstappen etapjai más-más képet mutattak, de egy bizonyos minta kirajzolódott a gumikopást illetően (Fotó: AFP)
A Formula–1-es Mercedes vezető versenymérnöke, Andrew Shovlin szerint az elmúlt évekkel ellentétben szenvednek az abroncsok felmelegítésével, ami Valtteri Bottast hátráltatja leginkább. Az „ezüstnyilak” gyengesége ugyanakkor pont az egyik erősségük is, a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner ugyanis úgy érzi, a rivális egyértelműen jobb eredményeket tud felmutatni a gumikopás területén.

 

A Mercedes egyértelműen előrelépett Imolában, s a versenyzők már az első naptól fogva jobban érezték magukat az autóban. Lewis Hamiltonnak sikerült is megszereznie a pole pozíciót, igaz, ehhez kellett az is, hogy mindkét Red Bull-pilóta hibázzon a gyors körein az utolsó szakaszban. A pénteki szabadedzéseken még leggyorsabb Valtteri Bottasnál azonban szokatlan probléma lépett fel a kvalifikáción: a kanyarok bejáratánál tört ki a W12-es hátulja.

1. EMILIA-ROMAGNAI NAGYDÍJ
ÁPRILIS 16., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Bottas 1:16.564
2. szabadedzés: 1. Bottas 1:15.551
ÁPRILIS 17., SZOMBAT
3. szabadedzés: 1. Verstappen 1:14.958
Időmérő: 1. Hamilton 1:14.411
ÁPRILIS 18., VASÁRNAP
A verseny: 1. Verstappen, 2. Hamilton, 3. Norris
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Május 2., 16.00Portugál Nagydíj, Portimao
Május 9., 15.00Spanyol Nagydíj, Barcelona
Május 23., 15.00 Monacói Nagydíj, Monte-Carlo

A versenyen aztán Hamilton már a rajtnál elbukta a vezetést, s amikor a helyezkedésben összeért az élre törő Max Verstappennel, az első vezetőszárnya is megsérült. Ez azonban nem volt magyarázat arra, miért vesztett ilyen gyors ütemben időt a hollandhoz viszonyítva, aki viszonylag hamar öt másodperces előnyt épített ki az élen.

Az etap végére aztán fordult a kocka, s a hétszeres világbajnok kezdte el lopni a távolságot, aminek révén utol is érte Verstappent. A Mercedes stratégiája viszont nem jött be, amikor úgy határozott, egy körrel később vált száraz pályára alkalmas gumikra, mint a rivális.

A kerékcserét követően ugyanis a brit megint nagyjából öt szekundumos lemaradásban találta magát, ami az előző etap alapján tovább is nőhetett volna. Ezúttal viszont a brit a távolodás helyett közeledni kezdett a hollandra egészen addig, amíg nem hibázott a lekörözéseknél, s veszített sok pozíciót a piros zászló megjelenése előtt.

Hamilton ezt követően a kilencedik helyről kezdte meg a felzárkózást, s útja egészen a dobogó második fokáig vezetett, miközben ő futotta meg a verseny leggyorsabb körét is, aminek révén egy ponttal továbbra is vezeti a vb-összetettet. A brit és Verstappen tehát szinte fej fej mellett halad, míg csapattársaiknak eddig nem nagyon volt lehetősége beleszólni kettejük párharcába.

Pérez és Bottas is felejthető futamot teljesített Imolában, utóbbi futam eleji küszködése ráadásul újabb problémára irányította rá a figyelmet a Mercedesszel kapcsolatban: az elmúlt évekhez képest nehezebben tudja felmelegíteni az abroncsait.

A Red Bull meg fogja nyerni a bajnokságot, ha nem fejlődünk, méghozzá nagyon gyorsan. Így állunk hozzá, még mindig úgy érezzük, hogy mi vagyunk az üldözők" – jelentette ki a vezető versenymérnök, Andrew Shovlin, míg Bottas a problémára mutatott rá.

„Az elmúlt években sokszor előfordult, hogy szenvedtünk melegebb időjárási körülmények között, míg hűvösebb időben jobban éreztük magunkat, mivel jók voltunk a gumik működésre bírásában. Sokat dolgoztunk az autón annak érdekében, hogy ne melegítsük túl az abroncsokat, de ennek a negatív hozadéka az, hogy bizonyos csapatok megelőztek minket abban a tekintetben, hogy milyen gyorsan tudják felmelegíteni a gumikat" – magyarázta az első etapja során a Lance Stroll mögé beragadó finn.

„Ebben a tekintetben én sokkal inkább táncolok a határon, mint Lewis. Ezt az időmérőn is láthattuk, néha sikerül elérnem a tartományt, mint az első szakaszban is, amikor jobb köridőt jegyeztem, mint a harmadikban. Mindössze két-három Celsius-foknyi különbségről van szó az aszfalt és a gumik terén. Elég nehéz ezt elmagyarázni. A kvalifikáción némileg változott például a pálya hőmérséklete attól függően, hogy a felhők épp mennyire takarták el a napot, és ez is közrejátszhatott abban, hogy a Q1-ben gyorsabb kört értem el" – tette hozzá a finn, aki az első szakaszban jegyzett körével a negyedik rajtkockát szerezhette volna meg.

A Mercedes vezető versenymérnöke, Shovlin is kitért az abroncsokat érintő problémákra, és megosztotta, javulniuk kell ezen a területen annak érdekében, hogy Bottas előre tudjon lépni.

„Ami a gumihőmérsékletet illeti, sokszor nagyon kis eltérés okoz nagy különbséget a kopást illetően. Sajnos Valtteri időmérője nem alakult jól, aminek következményeként rosszabb rajtpozícióból indulhatott. Ez olyan dolog, amin még dolgoznunk kell az esetében, és segítenünk kell neki megérteni a dolgokat. A versenyen aztán nehézséget okozott neki más kocsik követése, valamint az előzés is, ami azért történt, mert nem volt elég tapadása elöl, és hátul sem volt túl jó a helyzetet. Ezt ugyancsak az váltotta ki, hogy nem tudta rendesen felmelegíteni a gumikat. Aztán amikor a közepes keverékre váltottunk, abban a körben, amikor munkára kellett volna bírnia az abroncsokat, sokan érték utol, köztük a vezető Verstappen is, és ezek a történések vezettek ahhoz a momentumhoz, ami a versenye végét jelentette" – utalt arra, hogy George Russellnek is ezért sikerült megtámadnia a küszködő finnt, ami a nagy balesethez vezetett.

„Minden negatívum ehhez a bizonyos gumimelegítési problémához vezethető vissza, szóval megoldást kell találnunk. Ha ez sikerül, minden össze fog állni."

A Mercedes gyenge pontját tehát a gumi felmelegítése jelenti, ugyanakkor a Red Bull véleménye szerint maga a gumikezelés éppen az a terület, amelyen az „ezüstnyilak" előnyben lehetnek hozzá képest.

„Nagyon szoros a harc a Mercedes és a Red Bull között, és vannak olyan területek, amelyeken mi, míg másokon ők állnak jobban. Ha például megnézzük a köztes esőgumin teljesített etapot, akkor az elején mi voltunk gyorsabbak, míg a végén ők. A gumikopás elég máshogy nézett ki a két kocsin. Amikor azonos keveréken futottunk, és a Mercedes előtt is tiszta volt a levegő, akkor nagyon erősnek tűnt. Lewis futotta a leggyorsabb kört is. Összességében azt mondanám, hogy Bahreint és Imolát alapul véve a Mercedes erősebb az etapok végén, mint mi" – magyarázta a „vörös bikák" csapatfőnöke, Christian Horner.

A német alakulat vezető versenymérnöke elmagyarázta, miként dolgoztak azon, hogy megtalálják a megfelelő egyensúlyt a gumimelegítés és -kopás terén: „Mindig kompromisszumot kell kötnöd a gumifelmelegítés és -kopás között. A köztes keveréken futott etapból kiindulva a Red Bull jobb volt az abroncsok működésre bírásában, azonban nem szabad figyelmen kívül hagynunk azt sem, hogy Lewis esetében ott volt a sérülés. A közepeseken viszont már nem volt ilyen egyértelmű a helyzet, úgy hiszem, akkor mi is elég jók voltunk a gumik felmelegítésében" – emelte ki Shovlin, hogy a különböző etapok más-más képet mutattak.

A nyár beköszönte Bottas esetében megoldhatja a felmelegítésből adódó problémákat, azonban addig a Mercedesnek kell kompromisszumra törekednie, hogy továbbra is meg tudja tartani a vezetését mindkét bajnokságban az egyelőre gyorsabb Red Bull-lal szemben. A „vörös bikák" hátránya jelenleg hét pont a csapatbajnoki tabellán.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik