H. L. 2021.06.03 20:05 Frissítve: 2021.06.03 20:05

F1: a Red Bull győzelemre, a Mercedes óvásra készül Azerbajdzsánban

Egy szabad hétvége után folytatódik a Formula–1 2021-es idénye, a helyszín Azerbajdzsán, ahol az ötödik nagydíjat rendezik meg. Max Verstappen Monacóban könnyed győzelmet aratott, s négypontos előnyre tett szert, így  pályafutása során először vághat neki vb-éllovasként egy versenyhétvégének, amelyen a papírforma szerint jó esélyei vannak az újabb sikerre. A hercegségben a várakozásokon alul teljesítő Lewis Hamilton minél hamarabb visszavágna a visszaeső Mercedesszel, igaz, a hajlékony hátsó szárny ügye némileg elhomályosíthatja a pályán zajló eseményeket.

A Red Bull növelné az előnyét, a Mercedes visszavágna (Fotó: AFP)

 

AMIRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK AZ AZERI PADDOCKBÓL

Monaco előtt úgy tűnt, némi lendületet vesztett az évet fantasztikus formában kezdő Red Bull, ám a Mercedes a vártnál is rosszabb hétvégét teljesített a hercegségben, és ezúttal Lewis Hamilton is szokatlanul szenvedett a W12-es volánja mögött, ami azt eredményezte, hogy a brit a hetedik, míg Max Verstappen a második rajtkockát sajátította ki a hercegségben.

4. AZERI NAGYDÍJ
JÚNIUS 4., PÉNTEK
1. szabadedzés: 10.3011.30
2. szabadedzés: 14.00–15.00
JÚNIUS 5., SZOMBAT
3. szabadedzés: 11.00–12.00
Időmérő: 14.00–15.00
JÚNIUS 6., VASÁRNAP
A verseny (51 kör, 306.049 km) rajtja: 14.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Június 20., 15.00Francia Nagydíj, Paul Ricard
Június 27. 15.00
Stájer Nagydíj, Spielberg
Július 4., 15.00 Osztrák Nagydíj, Spielberg

Bár azzal, hogy Charles Leclerc el sem tudott indulni, mindkét versenyző nyert egy-egy pozíciót, a futamon a címvédő inkább hátrafelé lépdelt, s mindössze a leggyorsabb körért járó plusz ponttal tudott szépíteni a csúfos vereség után. Az ezúttal rossz stratégiát választó „ezüstnyilak” emellett nem várt problémával is szemben találták magukat, amikor az autóval most jobban boldoguló Valtteri Bottas versenye a kerékcserével ért véget.

Toto Wolffék így összesen hét pontot gyűjtöttek Monte-Carlóban, pontosan harminccal kevesebbet, mint a Red Bull, amely ennek köszönhetően a V6-os hibrid érában először állt a konstruktőri bajnokság élére, megtörve ezzel a Mercedes 2018-as Német Nagydíj óta íródó sikerszériáját.

A Red Bull egypontos előnyéhez Verstappen győzelme mellett Sergio Pérez is nagyban hozzájárult, aki remek gumikezeléssel ugrotta át Hamiltont, és futott be a negyedik helyen. Bár a mexikói vasárnap talán a legjobb formájában versenyzett az idén, teljesítményét beárnyékolta az időmérőn mutatott tempója.

Pérez ugyanis jócskán elmaradt a csapattárstól, és hét hellyel hátrébb kvalifikálta magát egy olyan helyszínen, ahol kulcsfontosságú a pályapozíció, és az idén nem is volt sikeres manőver (az első körben történő helycsere nem számít bele a statisztikába). A pilóta is tisztában van vele, hogy minél hamarabb javulnia kellene a kvalifikáción, azonban a vezetőség irányából érkező nyomás nem biztos, hogy a segítségére lesz ebben.

 ÚJ HÁTSÓ SZÁRNNYAL KÉSZÜLT A RED BULL
 A Red Bull az eddigitől meglehetősen eltérő hátsó szárnnyal jelent meg Azerbajdzsánban, a kérdés már csak az, hogy ezt az elemet használják-e az időmérőn, illetve a versenyen.

A tanácsadó, Helmut Marko egyenesen úgy fogalmazott, hogy a pilóta gyenge időmérős teljesítménye lehet a döntő a bajnoki címekért vívott csatában, és hogy jelenleg ő a leggyengébb pontjuk, ami biztosan nem érintette jól a szerződéshosszabbításban bízó mexikóit, akinek a nyári szünetig biztosan várnia kell még a tárgyalások megkezdésére.

Míg az osztrák Pérezre mutogatott, addig Wolff először Verstappent vette célba, mondván, hogy túl sok apró hibája miatt vette csak most át a vezetést a tabellán, majd a hajlékony hátsó szárnyak ügyében foglalt határozottan állást.

Mint ismert, a spanyolországi versenyhétvégén irányult először a figyelem a flexibilis elemre, amelyet mint utóbb kiderült a Red Bull mellett az Alpine, a Ferrari és az Alfa Romeo is bevallottan használ a riválisok szerint jogosulatlan előnyhöz jutva. A megoldás a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) figyelmét is felkeltette, és június 15-i hatállyal új mérési procedúrát léptet hatályba, hogy ellehetetlenítse a trükkös hátsó szárny használatát, ami a hírek szerint az említett négy alakulat mellett további hármat érint – a kivételt a Mercedes, a McLaren, valamint az Aston Martin jelentheti.

Bár a vetélytársak üdvözölték a döntést, azzal már egyáltalán nem értettek egyet, hogy miért kell ilyen sok időt hagyni az átállásra, és engedni, hogy a szóban forgó alakulatok továbbra is „szabálytalan” elemmel versenyezzenek.

A wokingiakat irányító Andreas Seidl nem is várt sokáig, s a szövetséghez fordult, míg Wolff nemegyszer kijelentette, hogy kész óvást benyújtani, amennyiben a hátrahajló hátsó szárny előnyeit talán legjobban kidomborító Azerbajdzsánra nem változik a helyzet.

Miután az FIA nem módosított a határidő időpontján, nem kizárt, hogy a hétvégén nem a pályán, hanem az azon kívül történtek kerülnek az előtérbe, és egy sakkjátszma veszi kezdetét a Red Bull és a Mercedes között.

A LEGNAGYOBB KÉRDÉSEK

Bár a Formula–1 ügyvezető igazgatója, Ross Brawn nem tart a jogi hercehurcától, arra alapozva, hogy az Azerbajdzsánban kijelölt sportfelügyelők nem fognak ellentmondani az FIA technikai csoportjának, ha ez mégis megtörténne, az ügy a nemzetközi Sportdöntőbíróságon köthet ki, ahol nem kizárt, hogy a határozatot követően fellebbezést nyújt be az elégedetlen fél.

Az ügy tehát akár hosszú hónapokig is húzódhatna, s a helyzetet tovább bonyolíthatja, hogy az osztrákok előrebocsátották, a rivális óvására óvással fognak reagálni, ugyanis megítélésük szerint a németek esetében az első vezetőszárny hajlik jobban a kelleténél.

Bár a fedélzeti kamerás felvételek alapján valóban flexibilisnek tűnik az elem, ám azokon az is jól kivehető, hogy ha picivel kevésbé is, de az RB16B légterelője is elhajlik, vagyis adott esetben az osztrákok is változtatásra kényszerülnének. De akkor vajon mégis miért érné meg az óvás a Red Bullnak?

Nos, a válasz egyrészről lehet az, hogy úgy vélik, ők összességében kevesebbet veszítenének a módosítással, de ennél is fontosabb lehet a pénzügyi szempont. Mint ismert, az idei évtől bevezették a költségvetési határt, amit kétségkívül a nagycsapatok éreznek meg leginkább, de úgy tűnik, közülük is a Mercedest érinthette a legérzékenyebben a megszorítás.

A németek már Bottas imolai balesetét követően is kijelentették, a plusz kiadás akár bajba is sodorhatja őket, s az, hogy nem a levegőbe beszéltek, jól mutatta, hogy lemondták a Pirelli 2022-es gumitesztjét (ezt a Ferrari vette át), mert túl drága lett volna a csapattagok utaztatása. Wolff emellett már arra is utalást tett, hogy a folytatásban nem készülnek átfogó fejlesztési csomaggal, szóval valóban kicentizhették az idei költségvetést.

Egy esetleges első szárnymódosítás pedig a hátsó szárnyénál is több pénzt ölhet fel, vagyis a Mercedes azt kockáztatja az óvással, hogy adott esetben az időveszteség mellett súlyos összeget kénytelen kiadni úgy, hogy már most behúzta a nadrágszíjat. Emellett a Red Bull azzal is tisztában van, hogy a Mercedes kerüli a botrányokat, és ez az egész ügy olyan helyzetbe hozhatja az „ezüstnyilakat”, ami nem biztos, hogy elnyerné a vezetőség tetszését.

A jelenlegi ügy tehát túlmutat a hátsó szárnyakon, s jól jelzi, milyen kiélezett az idei csata nemcsak a pályán, hanem azon kívül is.

A hátsó szárnyak ügye utólag át is írhatja a hétvégi eredményeket? (Fotó: AFP)

 

MI VÁRHATÓ AZ AZERI NAGYDÍJON?

Monaco után a mezőny megint olyan pályára látogat, amely tavaly a koronavírus-járvány miatt nem képezte részét a jócskán átalakított versenynaptárnak, így a csapatok nem rendelkeznek róla friss adatokkal. A monacói hétvége ugyanakkor jó indikátora lehet a mostani erősorrendnek is, igaz, a rendkívül hosszú egyenes némileg árnyalhatja a képet.

Ami a „történelmi" múltat illeti, Azerbajdzsán összességében az ötödik nagydíját bonyolítja le – az első évben még Európai Nagydíj néven szerepelt a programban –, s az eddigi négy versenyén négy különböző győztes locsolhatta a pezsgőt. Először Nico Rosberg állhatott fel a dobogó felső fokára, akit Daniel Ricciardo, Hamilton, majd tavalyelőtt Bottas követett a sorban, ráadásul a pole pozíciók tekintetében is hasonló volt a szórás, miközben két alkalommal nem az élről induló szelte át elsőként a célvonalat.

Bár a versenyzők közül senki sem tudott még duplázni a helyszínen, az eredményekből egyértelműen kirajzolódik, hogy a Mercedes meglehetősen jól érezte magát az utcai pályán, hiszen összességében három alkalommal aratott sikert szombaton és vasárnap is, ami leginkább a több mint két kilométeres egyenesben remeklő erőforrásának és a jó tapadásának volt köszönhető.

VERSTAPPEN FORDÍT A SZERENCSÉJÉN?
A holland versenyző két héttel ezelőtt úgy érkezett meg Monacóba, hogy előtte még nem ünnepelhetett ott a dobogón, majd győzelemmel távozott a helyszínről, így hasonló forgatókönyvben bízik az azeri pályán is, ahol a 2019-es negyedik, valamint a 2016-os nyolcadik helye mellett két kiesést jegyez.

Ám idén már más szelek fújnak, hiszen a németeknek már nincs meg a szokásos motorelőnyük, és a mechanikai tapadás tekintetében is a rivális járhat előrébb, aminek eredményeként rendkívül szoros csatára lesz kilátás a hét végén.

Ami az időmérőt illeti, úgy tűnik, a Red Bull továbbra is némileg előnyben lehet szombatonként, amit jól mutat, hogy Verstappennek az év ötödik helyszínén, Monacóban is esélye nyílhatott volna megszerezni a pole pozíciót, azonban ezt a Leclerc által előidézett piros zászló meghiúsította.

Emellett a kései kezdés – helyi idő szerint 16 órakor vált zöldre a bokszutca végi lámpa – is a Red Bull kezére játszhat, hiszen egy esetleges megszakítás miatti késlekedés okán csökkenhet a hőmérséklet a Q3-ra, ami a gumik működésre bírásával már az idén többször is küszködő Mercedest hátrányosan érintheti. Nem is beszélve arról, hogy Monacóhoz hasonlóan a leglágyabb Pirellik lesznek használatban, amelyek nem igazán dolgoztak jól a W12-esen. 

 MELEG, NAPOS IDŐRE VAN KILÁTÁS
A mezőny 2019-ben április végén látogatott el Azerbajdzsánba, míg most június elején versenyezhet a helyszínen, aminek következményeként jóval melegebb körülmények várják a csapatokat. Két évvel ezelőtt a három szabadedzésen 17 Celsius-fok körül alakult a maximum, míg most már péntekre 27 Celsius-fokot jósolnak. Igaz, délelőtt még némileg felhős idő fogadhatja a mezőnyt, délutánra kitisztul az ég, valamint felerősödik a szél, ami az arra érzékeny gárdákat nem fogja túl jól érinteni, hiszen a széllökések a 30–40 km/h-t is elérhetik. Ehhez hasonlóan fog alakulni szombaton, valamint vasárnap is az idő, igaz, utóbbi napon akár 50 km/h-s széllökések is nehezíthetik a versenyzők dolgát. Az időjárás a bajnoki címért küzdő csapatok közül talán a Mercedest segítheti jobban, hiszen a W12-es sokkal jobban működött Monacóban is a csütörtöki napsütésben, és a melegebb időben várhatóan kevésbé jelent számára problémát a gumik megfelelő tartományba hozása.

Ezen felül Hamilton sem remekelt eddig a helyszínen, ellentétben a csapattárssal, akinek kifejezetten feküdni szoktak a derékszögű kanyarokat is magába foglaló pályák, illetve Pérezzel, aki már két dobogós helyezést is ünnepelhetett ott, vagyis adott esetben Verstappen megint könnyen helyzeti előnyre tehet szert már a rajt előtt. Ugyanakkor Hamiltont és a Mercedest sem szabad előre leírni, hiszen már többször megmutatták, mennyire fel tudják szívni magukat egy rosszabbul sikerült hétvége után, s ezúttal nem is lesz olyan meghatározó a rajtpozíció, mint két héttel ezelőtt.

A két élcsapaton kívül most leginkább a McLarenre lesz érdemes figyelni, amely bizonyította, bármilyen pályán képes gyors lenni, így az idén eddig fantasztikusan teljesítő, s már kétszer is a top 3-ban záró Lando Norris akár a második rajtsort is megcélozhatja a remek végsebességgel rendelkező MCL35M-mel. A wokingiak mellett a Monacóban egész hétvégén kimagasló tempót mutató Ferrari is bízhat az erős eredményben, ugyanakkor óriási meglepetés lenne, ha Leclerc-ék megint harcba szállhatnának a pole pozícióért. 

Ami a versenyt illeti, talán a Mercedes veheti át az irányítást, hiszen amellett, hogy általában erősebb a versenytempója, Monte-Carlo kivételével rendre jobban is bánt a gumikkal vasárnap, s ezúttal a Red Bull sem vehetné vissza a tempót az élen, hiszen a nagyjából hat kilométeres aszfaltcsíkon több előzési pont is található, így a forgalom is jóval kisebb problémát jelenthet a kiállások után, mint két héttel ezelőtt.

A Red Bullnál tehát kulcsfontosságú lesz, hogy kihasználják a várható szombati előnyüket, s hogy Pérez is közel legyen Verstappenhez, hiszen ebben az esetben vasárnap stratégiailag blokkolhatják a Mercedest, és a versenyzőknek a pályán kellene dűlőre vinni a csatát.

Ami a dobogós esélyeket illeti, a konstruktőri harmadik helyért viaskodó McLaren és Ferrari utazhat leginkább a lepattanóra. A wokingiak versenyzői közül Norris eddig egy alkalommal versenyzett a helyszínen, míg a Monacóban a várakozásokon alul teljesítő Daniel Ricciardo 2017-ben a dobogó tetején ünnepelhetett. A maranellóiaknál eközben Carlos Sainz Jr. valamennyi ottani versenyen pontot szerzett, amikor célba ért, míg Leclerc 2018-ban a Sauber volánja mögött futott be a hatodik helyen, majd 2019-ben ő dominálta a hétvégét egészen addig, amíg a Q2-ben össze nem törte a Ferrarit. 

Norris újra felállhat a dobogóra? (Fotó: AFP)

 

Ami a további pontszerző helyeket illeti, talán az Aston Martin lehet a legbizakodóbb, hiszen Force India, majd Racing Point néven is remek eredményeket tudott felmutatni a helyszínen, ráadásul a pilótái közül Sebastian Vettel még egyszer sem zárt a top 4-en kívül, míg Lance Stroll ott állhatott fel először a pódiumra. A silverstone-i alakulat mellett az Alpine és az AlphaTauri is csatába szállhat a pontokért, előbbi visszavágna a monacói kudarc után, míg utóbbit a Honda erőforrása segítheti. 

Persze nem szabad elfeledkezni egy esetleges virtuális vagy valódi biztonsági autós szakaszról sem (a safety car az eddigi négy futamból hármon megjelent), hiszen az bármikor boríthatja a tervezett taktikákat, s jó helyzetbe hozhatja az addig még nem cserélőket, így nem kizárt, hogy meglepetés születik, és akár az Alfa Romeo vagy a Williams is elcsíphet egy-egy pontot.

2021.06.11 14:28:01

F1 H. L.

A McLaren fiatalját nem bosszantja, hogy elvesztette az egyéni összetett harmadik helyét.

2021.06.06 11:41:44

F1 B. Ö. B.

Verstappen vesztét a gumik okozták, Hamilton az újraindítást rontotta el • Vettel és Gasly a dobogón!

2021.06.05 12:31:10

F1 H. L.

A monacói mögött Hamilton és Verstappen zárt, míg Bottas a tizedik rajthelyet szerezte meg.

2021.06.05 09:36:30

F1 H. L.

A holland ugyanott törte össze a Red Bullt, ahol pénteken Leclerc hibázott.

2021.06.04 11:57:12

F1 B. Ö. B.

Hamiltonnak és Bottasnak sem sikerült bekerülni az első 10-be az eseménydús 2. szabadedzésen.