nemzetisport.hu 2013.06.08 07:49 Frissítve: 2015.02.01 02:38

A Lotus szenved a gumikkal, a Mercedes nem

Két fronton zajlottak a csaták pénteken a Kanadai Nagydíjon: miközben a versenyzők a pályán készültek a szombati időmérőre és a vasárnapi versenyre, a csapatfőnökök az FIA sajtótájékoztatóján vitatták meg a Mercedes és a Pirelli privát májusi tesztjét. No nem mindenki, Paul Hembery a Pirelli ügyvédeinek tanácsára távol maradt az eseménytől, amelyen Ross Brawn higgadtan érvelt, de ezzel sem győzte meg a Red Bull és a Ferrari csapatfőnökét.

Kimi Räikkönen és a Lotus örömmel venné, ha szombatra és vasárnapra felmelegedne az idő Montrealban (Fotó: Reuters)

A Kanadai Nagydíj pénteki edzésnapját az élen záró Fernando Alonso óvatosan nyilatkozott csapata esélyeiről, szerinte a változékony időjárás még beleszólhat az időmérő sorrendjébe, és a versenyre is hatással lehet.

„Az eső miatt nem tudtuk teljesíteni a programunkat, de legalább kipróbáltuk az új gumikat. Sok teendő maradt szombatra, de az időmérőn az időjárás is meghatározó lesz és az is, hogy sikerül-e tiszta kört futni. Pénteken ez nagyon nehéz volt, a pálya állapota gyorsan változott, s ha ez marad a tendencia, nagyon bonyolult hétvége elé nézünk" – mondta a spanyol.

44. KANADAI NAGYDÍJ 
SZOMBAT
16.00–17.00: 3. szabadedzés
19.00–20.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
20.00: a verseny rajtja
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.
BÜNTETÉS. Romain Grosjean tíz rajthelyes büntetést hoz magával a Monacói Nagydíjról. A két héttel ezelőtti futam sportfelügyelői azért rótták ki rá a büntetést, mert a hercegségben kilökte Daniel Ricciardót.

KANADAI PÁLYÁK. Ez lesz a 44. Formula–1-es futam Kanadában. A jelenlegi pálya a Kanadai Nagydíj harmadik otthona, amelyen a 34. F1-es GP-t rendezik meg. Korábban Mosport (nyolcszor) és Mont-Tremblant (kétszer) adott otthont a futamnak, előbbiről ide kattintva olvashat.

Lewis Hamilton úgy érzi, Kanadában, F1-es karrierje első futamgyőzelme helyszínén lábra tud állni Nico Rosberggel szembeni csapaton belüli párharcában, amelyből a legutóbbi két futamon „vesztesként" jött ki, ráadásul Rosberg monacói győzelme után a brit sajtó nagy terhet rakott a vállára.

„Száraz pályán igenis versenyképesek vagyunk, az autó nagyon jó, és úgy érzem, elkaptam a fonalat – mondta a második szabadedzést mindössze 12 ezredes hátránnyal a második helyen záró Hamilton, aki szerint a hűvös pénteki edzésen nagyon jók voltak a gumik. – Nem tudom, hogy néznek ki az abroncsok, de az autó nagyon jól kezelhető volt, még a hosszú menet végén is. Az utolsó két körömet még meg is tudtam nyomni, mert annyira jó volt a tapadás. Gondolom, nem csak én tapasztaltam ezt, de nem érzem úgy, hogy bajban lennénk a gumik kopásával."

Hamilton elmondta, még mindig kényelmetlenül érzi magát a Mercedesben ülve, s a helyzet javítása érdekében annyira meghúzta a biztonsági övetek, mint még soha. A helyzet nem tökéletes, de érez némi javulást ezen a téren is.

Sebastian Vettel szerint a Red Bull-istálló továbbra is elmarad riválisaitól a könnyű autós, egykörös menetek terén. A címvédő – aki még sohasem nyert Kanadában – a 7. helyen zárta a második szabadedzést.

„Az első edzésen vizes volt a pálya, nehéz volt így vezetni rajta, de szerencsére a második edzésen végig szárazon mehettünk. Így is nagyon csúszott az aszfalt, alig volt tapadása a kocsinak. A hosszú menetünkkel elégedett vagyok, de nem tudhatjuk, mit csinálnak a riválisaink. Fogjuk rá, hogy elégedett vagyok, de az egykörös tempónkon még mindig van mit javítani" – mondta a legutóbbi két Kanadai GP-t az első rajthelyről kezdő Vettel.

„A Mercedes megint esélyes a pole-ra, a Ferrari könnyű és nehéz autóval is meggyőző. Ez a két csapat a legfőbb riválisunk, és persze sohasem szabad elfelejteni a Lotust, amely tovább tartja használható állapotban a gumijait a versenyen, mint bárki más" – tette hozzá Vettel.

Kimi Räikkönen azonban azt mondta, a Lotus ezúttal koránt sincs olyan jó helyzetben, ahogy azt az eddigi versenyeken megszokhattuk.

„Tudom, hogy nem a legjobb az időeredményem, de itt kis javítással is rengeteg helyet lehet nyerni, annyira szoros a mezőny – mondta az első napot 11.-ként záró finn. – Nem rossz az autó, de valahogy nem tudjuk felmelegíteni a gumikat. Ha ez a gond megoldódna, sokkal nagyobbat lépnénk előre, mint a beállítások módosításával. Ugyanez volt Monacóban is, nem voltunk lassúak, de a gumikat nem tudtuk felmelegíteni."

A jelek szerint a Mercedesszel szemben (bár Hamilton száraz időt kíván, annak biztosan nem örülne, ha kétszeresére nőne az aszfalt hőfoka) a Lotusnak jól jönne egy melegebb szombat és vasárnap, de az időjósok csak az utóbbi kapcsán mondtak biztató híreket – bár már a versenynap sem tűnik annyira egyértelműen csapadékmentesnek, mint a hét közepén.

BRAWN: ÉN DÖNTÖTTEM EL, HOGY AZ IDEI AUTÓKKAL TESZTELJÜNK

A pénteki edzésnap pályán kívüli fő eseménye a csapatvezetők sajtótájékoztatója volt, amelyen a Mercedes titkos tesztje volt a fő téma. A kijelölt csapatfőnökök között szerepelt a Mercedes részéről Ross Brawn, a Monacói Nagydíjat megóvó Red Bull és Ferrari csapatfőnöke, a Sauber és a McLaren képviselője, valamint Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója.

Tapintható a feszültség: Hembery széke üres, a nagycsapatok főnökeinek tekintete borús
DOBHATJÁK AZ ÚJ GUMIKAT

Előfordulhat, hogy a 2013-as idényben egyáltalán nem fogják használni a Kanadai GP pénteki edzésein kipróbált új gumikat, amelyek a versenyzés biztonságosabbá tétele céljából készültek el. Az idén bevezetett fém alapú abroncs helyett a tavalyi kevlár szalagot tették az aszfalttal érintkező gumi alá, mert arról nem válik le hirtelen a futófelület.  Ám több csapat, köztük a Lotus rámutatott, hogy az abroncs felhevítését is alapvetően megváltoztatja a módosítás, így egyes istállók jogosulatlan előnyt szereznek.

A Pirelli hétfőre találkozót szervez a csapatok képviselőivel, hogy a kanadai tapasztalatok alapján eldöntsék, a Brit GP-től bevetik-e az új típusú abroncsokat. Az első edzésnapon nem volt defekt, és ha szombaton és vasárnap is megússza a mezőny baleset nélkül, megnő az esélye annak, hogy az idény végéig maradnak az év eleje óta használt szerkezetnél, és a futófelületet a kerékvázhoz ragasztó anyag módosításával próbálják meg csökkenteni a defektek esélyét.

Az első érdekes fejlemény az volt, hogy a Pirelli jelezte, Hembery az FIA-vizsgálat miatt a cég ügyvédei tanácsára távol marad, nehogy olyat mondjon, ami felhasználható lesz az olaszok ellen a teszt tárgyalásán. Utólag beszélt az újságírókkal, de csak annyit mondott, hogy a Pirelli szívesen elmondja a saját verzióját, méghozzá az FIA tárgyalásán.

Brawn a kérdésekre elmondta, egyedül az ő döntése volt, hogy a Pirelli tesztjére (mindig kiemelte, hogy a teszt a Pirelli égisze alatt zajlott) az idei autót adja oda a Mercedes, de cáfolta, hogy titkos volt a tréning, inkább a privát kifejezést használta („Ostobaság lett volna azt hinni, hogy nem derül ki."). Niki Lauda és Toto Wolff szerepéről nem beszélt, azt mondta, az FIA tárgyalásán minden kiderül. Nem gondol rá, hogy bűnbak lenne, ami alkalmat ad az elbocsátására, azt mondta „ezt túl sokszor hallottam már az elmúlt hónapokban, mégsem történt semmi."

Végig higgadtan és magabiztosan beszélt, a helyszínen tartózkodók szerint a viselkedése azt árulta el, hogy a Mercedes nem jöhet ki rosszul az ügyből.

Másképp vélekedett Christian Horner és Stefano Domenicali, a Red Bull és a Ferrari csapatfőnöke. Előbbi sokadszorra is elmondta, nem örült neki, hogy másodkézből szerzett tudomást a tesztről, amelyre a Red Bullt is meghívta ugyan a Pirelli, ő mégis elutasította az invitálást, mert úgy vélte, „szabálytalan a teszt, hiszen akármit is próbálgat egy csapat, minden egyes kilométerrel jobban ismeri az autót."

Domenicali azt mondta, a Pirelli olyan autót akart, amely értékes adatokkal tud szolgálni, ezért a Ferrari áprilisban a 2011-es négykerekűjét bocsátotta a rendelkezésére. Számára elfogadhatatlan, hogy a Mercedes esetében ez az idei autó volt.

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke rámutatott, a Mercedes a 2014-es idényben is élvezni fogja a májusi teszt hasznát, míg Martin Whitmarsh – talán a Mercedes és a McLaren kapcsolata miatt – minden, az ügyhöz kapcsolódó kérdésre annyit mondott: no comment.

KANADAI NAGYDÍJ, 2. SZABADEDZÉS 
1. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:14.818 átlag: 209.837 km/ó 48 kör
2. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:14.830 0.012 mp h. 45
3. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:15.083 0.265 40
4. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:15.212 0.394 46
5. Nico Rosberg német Mercedes 1:15.249 0.431 46
6. Felipe Massa brazil Ferrari 1:15.254 0.436 43
7. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:15.280 0.462 41
8. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:15.396 0.578 43
9. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:15.422 0.604 29
10. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:15.566 0.748 38
11. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:15.599 0.781 35
12. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:15.661 0.843 39
13. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:15.855 1.037 22
14. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:16.319 1.501 46
15. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:16.351 1.533 38
16. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:16.374 1.556 40
17. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:16.475 1.657 45
18. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:16.929 2.111 35
19. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:17.070 2.252 41
20. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:17.236 2.418 35
21. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:17.888 3.070 45
22. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:18.392 3.574 39
 1. SZABADEDZÉS
1. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:21.020 átlag: 193.774 km/ó 10 kör
2. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:21.108 0.088 mp h. 20
3. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:21.258 0.238 21
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:21.308 0.288 16
5. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:21.608 0.588 22
6. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:22.068 1.048 18
7. Nico Rosberg német Mercedes 1:22.402 1.382 22
8. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:22.587 1.567 17
9. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:23.047 2.027 26
10. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:23.131 2.111 16
11. Felipe Massa brazil Ferrari 1:23.341 2.321 13
12. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:23.352 2.332 17
13. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:23.386 2.366 19
14. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:23.417 2.397 19
15. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:23.957 2.937 33
16. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:25.054 4.034 21
17. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:25.354 4.334 22
18. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:25.753 4.733 21
19. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:25.821 4.801 19
20. Alexander Rossi amerikai Caterham-Renault 1:27.143 6.123 20
21. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:27.522 6.502 11
22. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:29.306 8.286 8

 

2021.01.18 07:05:48

F1 ZSOLDOS BARNA

Bár nyernie nem sikerült, talán emlékezetesebb marad a története, mint sok futamgyőztesé.

2021.01.11 19:50:58

F1 ZSOLDOS BARNA

Michael Schumacher utódját látták benne, ám Vettel és a Ferrari kapcsolata katasztrofális véget ért.

2020.12.27 09:28:00

F1 ZSOLDOS BARNA

Rekordok, furcsaságok, megvalósult álmok, nagy győzelmek és főleg egy csodás megmenekülés története.

2020.12.24 22:53:38

F1 TÓTH ANITA

Hazánk egyetlen Formula–1-es pilótája háromgyerekes apaként már óvatosabban nyomja a gázpedált.

2020.12.22 22:26:36

F1 MONCZ ATTILA

ALAPVONAL. A Formula–1 jövője és a következő generáció miatt fontos, hogy legyenek olyan nevek, amelyek felkeltik a nézők érdeklődését. Márpedig a Schumacher név ilyen, függetlenül attól, hogy érdekli őket az F1 vagy sem.