F1: a Mercedes megismétli a tavalyi brazíliai sikerét?

Vágólapra másolva!
2023.11.02. 14:59
null
A Mercedes újra legyőzheti a Red Bullt Interlagosban? (Fotó: AFP)
Szünet nélkül folytatódik a 2023-as Formula–1-es világbajnokság, a huszadik állomás Sao Paulo, ahol a harmadik Sao Pauló-i Nagydíjat rendezik meg. Noha Max Verstappen számít a fő esélynek, a helyszínen tavaly kettős győzelmet szerző Mercedes nagy fenyegetést jelenthet rá. A McLaren visszaesésre számít, a Ferrari újra dobogóra állna, míg az Aston Martin nem fél tesztként tekinteni a futamra. A szombati sprint eközben akár a sportág jövőjét is meghatározhatja.   

 

 

ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBAN

Max Verstappen idénybeli tizenhatodik, míg pályafutása ötvenegyedik győzelmét aratta a múlt hétvégi Mexikóvárosi Nagydíjon. A holland egyrészről megdöntötte az egy idényben szerzett legtöbb siker rekordját, másrészről utolérte a négyszeres világbajnok Alain Prostot is a vonatkozó örökranglistán, és így már csak három versenyző, Sebastian Vettel (53), Michael Schumacher (91) és Lewis Hamilton (103) foglal helyet előtte.

3. SAO PAULÓ-I NAGYDÍJ
NOVEMBER 3., PÉNTEK
Szabadedzés: 15.30–16.30
Időmérő: 19.00–20.00
NOVEMBER 4., SZOMBAT
Sprintidőmérő: 15.00–15.44
Sprint: 19.30–20.30
NOVEMBER 5., VASÁRNAP
A verseny (71 kör, 305.879 km) rajtja: 18.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
November 19., 7.00 Las Vegas-i Nagydíj, Las Vegas
November 26. 14.00Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi

A holland ráadásul a soron következő Sao Pauló-i GP-n újra átírhatja a történelemkönyveket, hiszen mindössze egyetlen diadalra van attól, hogy túlszárnyalja az egy adott idényben elért legmagasabb győzelmi arányt. A Red Bull-os a tizenhetedik sikerével Alberto Ascari csúcsát adhatja át a múltnak – az olasz versenyző 1952-ben nyolcból hat futamon szelte át elsőként a célvonalat.

Míg Verstappen rekordot rekordra halmoz, a garázs túlsó oldalán egyre aggasztóbb Sergio Pérez helyzete. A két versenyző között az év előrehaladtával folyamatosan nyílt az olló, és mostanra a holland több ponttal előzi meg a csapattársát, mint amennyivel Pérez vezet az összetett utolsó helyén álló Nyck de Vries előtt. Bár a mexikói hazai pályán már valamivel jobb formát mutatott, és jó esélye volt rá, hogy növelje az előnyét az egyéni vb-összetettben Hamilton előtt, a versenye csúfos véget ért a kavicságyban.

Míg Pérez a győzelem reményében kockáztatott, és ütközött már az első kanyarban, a brit másodikként szelte át a célvonalat, és megfutotta a verseny leggyorsabb körét is, aminek révén 39-ről 20 pontra faragta a lemaradását, vagyis újra lőtávolba került a Red Bull-oshoz képest.

Noha a „vörös bikák” nemegyszer tagadták a paddockban többször is felerősödő pletykát, miszerint Pérez jövője a második helytől függ, és ha nem sikerül megszereznie, akkor a 2024 végéig érvényes szerződése ellenére is elveszítheti az ülését, az egyértelmű, nagyon fontos a csapat számára, hogy fennállása során először megszerezze az első két pozíciót az egyéni bajnokságában.

A csapatfőnök, Christian Horner Brazília előtt kijelentette, biztos benne, hogy Péreznek sikerül megvédenie a második helyet, azonban a két versenyző által nyújtott teljesítmény alapján már egyáltalán nem ilyen egyértelmű a helyzet. Bár a britnél és a mexikóinál is látható hullámzás, Hamilton összességében jóval kiegyensúlyozottabb, és jobban kiaknázza az autóban rejlő potenciált, míg Pérez sokszor formán kívül versenyez.

A hétszeres világbajnok pontosan ezért fogalmazott úgy, hogy vetélytársa versenyeitől függ, mi lesz az év végi eredmény. A mercedesest az elmondása szerint nem is igazán izgatja, hogy a második vagy a harmadik helyen végez, számára az a fontos, hogy csapata a Ferrari előtt tudjon maradni a konstruktőri bajnokságban. A két alakulatot jelenleg 22 pont választja el egymástól, így az „ezüstnyilak” egyáltalán nem dőlhetnek hátra, hiszen ez a különbség akár egyetlen hétvége alatt teljesen eltűnhet.

Míg a németek és az olaszok a második helyért küzdenek, a mezőny hátsó felében egyre fokozódik a helyzet. Már múlt hétvégén is fontos helycserék történtek, de még nem dőlt el semmi, hiszen mindössze négy pont van az utolsó három helyezett között. A tizedikről a nyolcadik pozícióba előrelépő AlphaTauri jelenleg pontazonossággal áll az Alfa Romeóval, míg a sereghajtó szerepét a Haas vette át.

Az amerikaiak Austinban bevetett, jelentős fejlesztési csomagja nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, de a csapat némi erőt meríthet a tavalyi interlagosi hétvégéből, amikor Kevin Magnussen óriási meglepetésre megszerezte az első rajthelyet az időmérőn. Akkor a szombati sprint rajtsorrendjéről döntő pénteki kvalifikációt esős időben rendezték meg, és most is nagy a valószínűsége annak, hogy vizes pálya várja a mezőnyt pénteken.

A Haas mellett az Aston Martinnak is szüksége lenne erős eredményre: az évet fantasztikus formában kezdő silverstone-iak folyamatosan hátrafelé lépkedtek, és az idény első felében még hat dobogós helyet jegyző Fernando Alonso az elmúlt hat nagydíjon mindössze tizenöt pontot gyűjtött. Bár a spanyol pilóta elmondása szerint akkor is jó idénynek könyvelné el a mostanit, ha a fennmaradó valamennyi futamon kiesnének, a következő idény szempontjából fontos lenne, hogy az alakulat újra formába lendüljön, és a lehető legszebben zárja le a 2023-as bajnokságot.

MI VÁRHATÓ A SAO PAULÓ-I NAGYDÍJON?

Nincs megállás, szünet nélkül folytatódik az idény, a triplahétvége harmadik állomása Sao Paulo, ahol a harmadik Sao Pauló-i Nagydíjat rendezik meg. Interlagos 1973-ban látta először vendégül a mezőnyt, s azóta összesen 39 versenynek adott otthont, ebből 37-et a Brazil GP keretein belül tartottak meg, míg az utóbbi két esztendőben a városról kapta a nevét a Grand Prix.

Ami a történelmi múltat illeti, az aktív versenyzők közül Hamilton számít a legsikeresebbnek, a brit három ízben aratott sikert a brazíliai aszfaltcsíkon. Őt a honfitárs, George Russell, valamint a háromszoros világbajnok Verstappen követi egyaránt egy győzelemmel. Noha nyernie nem sikerült, fontos említést tenni Alonsóról is, aki nyolc alkalommal ünnepelhetett a dobogón, rajta kívül Carlos Sainz Jr. és Valtteri Bottas fejenként kétszer, míg Pierre Gasly egyszer zárt a top 3-ban.

Ami a jelenlegi formát illeti, a rekordot jelentő tizenhat diadalnál járó Verstappennek remek sansza van, hogy 2019 után újra felálljon a dobogó felső fokára Interlagosban, igaz, ebbe a Mercedesnek is lehet némi beleszólása, amely 2014 óta valamennyi alkalommal a pódiumon képviseltette magát, ráadásul az utóbbi két évben győzedelmeskedett is a helyszínen.

A sprinthétvégés lebonyolítás, valamint a jósolt eső azonban könnyen átírhatja az esélyeket, és akár káoszt is teremthet Sao Paulóban, így nem kizárt, hogy meglepetéseredmény születik a hétvégén.

Ami az időmérőt illeti, a mezőny egyáltalán nem lesz könnyű helyzetben, hiszen amellett, hogy mindössze hatvan perce lesz rá, hogy megtalálja a megfelelő beállításokat, az eső is nehezítheti a csapatok és a versenyzők felkészülését. A szimulátorban elvégzett munka, így meghatározó szerepet kaphat, vagyis az az alakulat kerülhet igazán jó helyzetbe, amelyiknél a szimuláció a legközelebb lesz a valósághoz.

Bár a McLaren Lando Norris elmondása alapján általában remek alapokkal vág neki egy-egy hétvégének, és többnyire csak finomhangolja az autót, a wokingiak arra számítanak, hogy az interlagosi pálya kevésbé fog feküdni az MCL60-asnak, így nem lehet olyan kiugró eredményt várni tőlük, mint Katarban. Hogy a wokingiak mennyire esnek hátra a pályakarakterisztika miatt egyelőre kérdéses, de nem lenne meglepő, ha most is ott lennének a mezőny elejében.

Az idei évet figyelembe véve továbbra is a Red Bull és Verstappen számít a fő esélyesnek a pole pozícióra, de a hollandnak nem lesz egyszerű dolga, hiszen három alakulat, a McLaren, a Mercedes és a Ferrari is nyomás alá helyezheti. Az „ezüstnyilak” egy évvel ezelőtt az első sorból várhatták a piros lámpák kialvását a vasárnapi futamon Sao Paulóban, és most hétvégén is erős teljesítményt várnak, míg a maranellóiak az elmúlt hat versenyhétvégéből öt alkalommal szereztek rajtelsőséget, így mindenképpen számolni kell velük egy körön.

Esőben ráadásul nem várt vetélytárs is kihívóvá léphet előre.Elég egyetlen évet visszamenni az időben, hogy lássuk, milyen nagy kavarodást okozhat a csapadék, akkor Magnussen révén a Haas szerezte meg az első helyet.

Ami a sprintidőmérőt illeti, megint arra lehet számítani, hogy az érvényben lévő parc fermé ellenére is átalakul a sorrend péntekről szombatra, főleg, ha az időjárás is más arcát mutatja a két eseményen. Azerbajdzsánban hat, Ausztriában kettő, Belgiumban és Katarban egyaránt egy, míg az Amerikai Egyesült Államokban három versenyző kvalifikálta magát ugyanabba a pozícióba mindkét nap.

Három helyszínen ráadásul a pole pozíciós személye is eltérő volt a két megmérettetésen, s a legutóbbi két alkalommal a Red Bull alulmaradt a rövidített időmérőn.

Ami a sprintet illeti, a sportág jövője szempontjából is meghatározó lehet, milyen izgalmakat tartogat a szombati száz kilométeres verseny, hiszen a vezetőség nem teljesen elégedett a jelenlegi szisztémával. Sajtóhírek szerint az ötletek között szerepel a külön sprintbajnokság létrehozása, az 1 millió dolláros pénzjutalom kiosztása, valamint a részben, vagy teljesen megfordított rajtrács bevezetése is.

Ha az intergalosi minifutam sok csatát és élvezetes versenyzést hoz, a vezetőség talán kevésbé radikális megoldások felé megy el, azonban ha nem lesz túl sok pozíciócsere, és nem történik semmi váratlan, nem kizárt, hogy óriási változtatások lépnek életbe jövőre.

Ami a versenyt illeti, Verstappen újabb rekordot adhat át a múltnak, hiszen ha sikerül nyernie az övé lesz a legnagyobb győzelmi arány egy adott idényben. A tizenhetedik sikerhez vezető út ugyanakkor tartogathat meglepetéseket, és a Mercedes talán minden eddiginél nagyobb fenyegetést jelenthet vasárnap.

Az „ezüstnyilak” tavaly Russell vezérletével kettős győzelmet könyvelhettek el Sao Paulóban, és a várakozások szerint most hétvégén is erősek lehetnek. A múlt hétvége előtt a csapat úgy fogalmazott, Mexikóban és Brazíliában is esélye nyílhat a győzelemre. Előbbi helyszínen Hamilton másodikként szelte át a célvonalat, és megfutotta a leggyorsabb kört is a versenyen, ami mindenképpen bizakodásra adhat okot Brackleyben.

A változó időjárás ugyanakkor megnehezítheti a résztvevők dolgát, hiszen a nyitó naphoz képest várhatóan tíz Celsius-fokkal lesz hűvösebb a versenyen, ami a gumikezelésre is nagy hatással lehet.

Ami a dobogós helyezéseket illeti, a újabb nagy csatára lehet számítani a McLaren, a Ferrari, valamint a Mercedes között. A wokingiak az elmúlt öt versenyből négyszer végeztek az első hármasban, ráadásul két ízben mindkét pilótájukkal, így határozottan számolni kell az idén már nyolc pódiumot (a Red Bull mögött a legtöbbet) számláló alakulattal. A maranellóiak eközben az elmúlt két hétvégén képviseltethették magukat a dobogón (Austinban Hamilton kizárásának köszönhetően), míg az „ezüstnyilak" a tavalyi sikerre és az austini előrelépésre alapozhatnak.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, az Alpine tűnik a legmagabiztosabbnak, hiszen az enstone-iak a legutóbbi öt nagydíj mindegyikén az első tízesben zártak legalább egy autóval. Az Aston Martin helyzete eközben érdekes lehet, mivel az alakulat jelezte, adott esetben újra megszegheti a parc fermé-szabályokat annak érdekében, hogy minél több adatot tudjon gyűjteni a futamon, így nem hatna meglepetésként, ha a két versenyző esetleg a bokszutcából vágna neki a vasárnapi eseménynek.

Fontos említést tenni a Williamsről és az AlphaTauriról is, előbbi istálló pontszerző sorozata három nagydíjat ölel már fel, míg utóbbi az elmúlt két futamon az idei két legjobb eredményét könyvelhette el.

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
PILÓTAGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSLGYKPONT
1.Max Verstappen1618228491
2.Sergio Pérez28172240
3.Lewis Hamilton-6194220
4.Carlos Sainz Jr.1319-183
5.Fernando Alonso-7181183
6.Lando Norris-616-169
7.Charles Leclerc-415-166
8.George Russell-1181151
9.Oscar Piastri-211-87
10.Pierre Gasly-112-56
11.Lance Stroll--10-53
12.Esteban Ocon-111-45
13.Alexander Albon--8-27
14.Valtteri Bottas--4-10
15.Nico Hülkenberg--2-9
16.Cunoda Juki--3-8
17.Daniel Ricciardo--1-

6

18.Csou Kuan-jü--3-6
19.Kevin Magnussen--3-3
20.Liam Lawson--1-2
21.Logan Sargeant--1-1

KONSTRUKTŐRÖK
1.Red Bull-Honda RBPT731
2.Mercedes371
3.Ferrari349
4.McLaren-Mercedes256
5.Aston Martin-Mercedes236
6.Alpine-Renault101
7.Williams-Mercedes28
8.AlphaTauri-Honda RBPT16
9.Alfa Romeo-Ferrari16
10.Haas-Ferrari12
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik