F1: Verstappen lemondott a győzelemről – a szigorítások okozták a visszaesést?

Vágólapra másolva!
2023.09.17. 13:15
null
Verstappen még nem nyert Szingapúrban (Fotó: AFP)
A Formula–1-es Red Bull versenyzői már a szingapúri időmérő második szakaszában búcsúztak azt követően, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) új technikai direktívákat vezetett be. A csapatfőnök, Chrtistian Horner tagadja, hogy a szigorítások állnak a formahanyatlás hátterében, míg a győzelmi esélyekről előre lemondó Max Verstappen szerint pályaspecifikus lehet a visszaesés. 

 

 

Sorozatban a rekordot jelentő tizedik győzelmét ünnepelhette, de Max Vestappen már a monzai leintést követően arról beszélt, nehéz hétvégére számít a soron következő Szingapúri Nagydíjon. A holland félelme nem volt alaptalan: az idén eddig veretlen Red Bull látványosan szenvedett már az első szabadedzéstől fogva, sikertelenül próbálta működésre bírni az RB19-est, majd 102 versenyhétvége után először nem képviseltette magát egyetlen autóval sem az időmérő harmadik szakaszában.

14. SZINGAPÚRI NAGYDÍJ
SZEPTEMBER 15., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Leclerc 1:33.350
2. szabadedzés: 1. Sainz 1:32.120
SZEPTEMBER 16., SZOMBAT
3. szabadedzés: 1. Sainz 1:32.065
Időmérő: 1. Sainz 1:30.984
SZEPTEMBER 17., VASÁRNAP
A verseny (62 kör, 306.143 km) rajtja: 14.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Szeptember 24., 7.00Japán Nagydíj, Szuzuka
Október 8., 19.00Katari Nagydíj, Loszaíl
Október 22., 21.00 Amerikai Nagydíj, Austin

Az egyéni vb-összetett a csapattársa előtt toronymagasan vezető Verstappen hiába úszta meg a büntetést, csak a tizenegyedik rajtkockából várhatja a 14 órakor kezdődő verseny rajtját. Bár a pilóta ennél hátrábbról is aratott már győzelmet, ezúttal a dobogót sem érzi elérhető célnak, így nagy esély van rá, hogy megszakad az ő, valamint a csapata sikerszériája.

Azt el lehet felejteni jelentette ki Verstappen, amikor arról kérdezték, harcba szállhat-e az első helyért. – Nem lehet előzni. Egyes pályákon, mint talán Spa-Francorchamps-ban az utolsó helyről is nyerhetsz, itt nem. Legalább két-három másodperccel kell gyorsabbnak lenned, hogy esélyed nyíljon az előzésre” – magyarázta, majd elmondta, tisztában volt vele, hogy egy nap véget ér a sikerszériája.

Tudtam, hogy eljön a nap, amikor nem győzhetek. De egészen eddig nagyon szép menetelésünk volt. Sokkal jobban örülök egy ilyen idénynek, amiben ilyen sokszor diadalmaskodom, és van egyetlen rossz hétvégém, mint fordítva, amikor nem vagy versenyben a világbajnoki címért, majd nyersz egy futamot” – emelte ki, és hangsúlyozta, a lényeg, hogy megértsék, mi okozta a formahanyatlást, s levonják a tanulságokat.

„Az a fontos, hogy megértsük, mit rontottunk el ezen a hétvégén, mert elég magabiztos vagyok azt illetően, hogy Szuzukában újra gyorsak leszünk. Már a szimulátorban is éreztem, hogy ez nehézkes beállítási tartomány lesz az autónkkal, de amikor Japánban mentem, újra elképesztőnek éreztem, olyannak, mint a többi versenyen."

A holland úgy érzi, az utolsó szabadedzés után alkalmazott változtatások csak rontottak a helyzeten. „Az utolsó gyakorlás jobban sikerült, előreléptünk. Még mindig nem ott tartottunk, ahol lenni szerettünk volna, de alakult. Ezt követően végrehajtottunk néhány módosítást, majd az időmérőn azzal szembesültem, hogy nem tudtam későn vagy keményen fékezni. Az utcai pályán kulcsfontosságú, hogy magabiztos legyél a féken, és támadhasd a kanyarokat. Én azonban nem tudtam. Emellett a lassú tempójú kanyarokban is végig szenvedtünk. Folyamatosan csúszkáltam."

„Nem értjük a problémát. Máskülönben nem hajtottunk volna végre is ilyen változtatásokat, hogy aztán még rosszabb legyen az autó. Határozottan nem értettük meg a kocsit ezen a hétvégén és ezen a pályán."

A Red Bull pont azon a versenyhétvégén esett látványosan vissza, amelyen a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) hatályba léptette a technikai direktívákat, melyekkel a szárnyak és a padlólemez rugalmasságát kívánta korlátozni. Már Szingapúr előtt is az a szóbeszéd járta, a padlólemezre vonatkozó szigorítások a „vörös bikákat" érinthetik a legrosszabbul, a csapat azonban tagadja, hogy a direktíva vetette vissza a teljesítményét.

„Nincs semmi köze hozzá. A mostani időmérőn használt autónk lényegében megegyezik azzal, mint amivel két héttel ezelőtt Monzában, illetve előtte Zandvoortban mentünk. Semmit sem változtattunk a gépen. Kipróbáltunk egy új aerodinamikai elemet pénteken, majd visszatértünk a régihez. Ez egy bejáratott és kipróbált beállítás, ám ezen a pályán, ezen az aszfalton egyszerűen nem reagál. Mindkét pilótánk számára nehézséget okozott a gumik megfelelő tartományba hozása” – magyarázta az osztrák istálló csapatfőnöke, Christian Horner.

Bár a Mercedest irányító Toto Wolff előzetesen megjegyezte, nem bánná, ha a Red Bull fél másodpercet lassulna a módosítások miatt, nem biztos benne, hogy valóban az új direktívák állnának a rivális visszaesése mögött.

„Egyelőre nehéz megítélni. Mindössze a pénteki és a szombati adatokból indulhatunk ki, ma lesz a verseny, aztán jövő héten teljesen más pályán fogunk versenyezni Szuzukában. Várjuk ki, ott mi lesz a helyzet. A múltban láthattuk, hogy a Mercedesnek is volt egy-egy ilyen versenyhétvégéje, így most inkább arra összpontosítok, mire lehetünk képesek a futamon, mintsem túl sokat gondolkozom azon, hogy esetleg megmutatkozhatnak-e már most a hatásai (a technikai direktíváknak – a szerk.)."

SZINGAPÚRI NAGYDÍJ, A RAJTSORREND
1. Carlos Sainz Jr. spanyol Ferrari
2. George Russell brit Mercedes
3. Charles Leclerc monacói Ferrari
4. Lando Norris brit McLaren-Mercedes
5. Lewis Hamilton brit Mercedes
6. Kevin Magnussen dán Haas-Ferrari
7. Fernando Alonso spanyol Aston Martin-Mercedes
8. Esteban Ocon francia Alpine-Renault
9. Nico Hülkenberg német Haas-Ferrari
10. Liam Lawson új-zélandi AlphaTauri-Honda RBPT
11. Max Verstappen holland Red Bull-Honda RBPT
12. Pierre Gasly francia Alpine-Renault
13. Sergio Pérez mexikói Red Bull-Honda RBPT
14. Alexander Albon thaiföldi Williams-Mercedes
15. Cunoda Juki japán AlphaTauri-Honda RBPT
16. Valtteri Bottas finn Alfa Romeo-Ferrari
17. Oscar Piastri ausztrál McLaren-Mercedes
18. Logan Sargeant amerikai Williams-Mercedes
Csou Kuan-jü* kínai Alfa Romeo-Ferrari
* a bokszutcából rajtolhat, miután a csapat megsértette a parc fermé-szabályokat
Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) nem áll rajthoz.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik