Franz Tost: Kesjár Csaba eljutott volna a Formula–1-ig – exkluzív

Vágólapra másolva!
2023.07.22. 07:47
null
Fotó: AFP
Az Orlen új, Jakabpuszta melletti töltőállomásán adott exkluzív interjút a Nemzeti Sportnak az AlphaTaurit irányító Franz Tost, aki az 1980-as években együtt dolgozott és jó barátságba került a tragikus sorsú Kesjár Csabával.



Bár a hétvégén Baumgartner Zsolt F1-es bemutatkozásának 20. évfordulója van, szakmai berkekben egyöntetű vélemény, hogy Magyarországnak jóval hamarabb, az 1980-as években is lehetett volna már Formula–1-es versenyzője. Akkoriban Kesjár Csaba nagyon biztató eredményeket ért el az alsóbb formulakategóriákban, és valószínűleg csak idő kérdése lett volna a debütálás, ha 1988-ban nem szenved halálos kimenetelű F3-as balesetet a Norisringen.

Így vélekedik az AlphaTauri csapatfőnöke, Franz Tost is, aki az Orlen sajtóeseményén exkluzív interjút adott a Nemzeti Sportnak:

„Nagyon szorosan együtt dolgoztunk Csabával, mert abban az időben oktató voltam a Walter Lechner versenyzőiskolában, és ő ott tanult. Aztán támogattam a Formula–2000-ben a Reyardnál is – emlékszem, együtt utaztunk el Angliába busszal. Egész bonyolult volt a papírok és a bürokrácia miatt, hiszen ne feledjük, a nyolcvanas évekről van szó, amikor Magyarország még nem volt nyitott. Ennek következtében tehát sok bonyodalommal szembesültünk, de azért sikerült mindent megoldanunk. Megkapta az autót, és nagyon jó idényt futott vele. Az a szilárd véleményem, hogy Csaba nagyon tehetséges versenyző volt, és el is jutott volna a Formula–1-ig. Olyan képességei voltak, amelyek alapján biztosan kiérdemelt volna egy ülést, aztán ki tudja, hogyan folytatódott volna... Az F1-ben mindig a megfelelő időben a megfelelő csapatnál kell lenni, de a mezőnyben helye lett volna.”

A sors kegyetlen fordulata, hogy Tost éppen ott volt azon a Formula–3-as versenyhétvégén, amelyen bekövetkezett a tragédia. Az osztrák szakembert valósággal sokkolta a szörnyű hír: „A Norisringen voltam Wili Weber F3-as csapatával, és nagyon megrázott a hír, mert szerettem Csabát, aki a barátom volt. Nagyon-nagyon nehéz volt feldolgozni.”

A 67 éves Tost 2005 vége óta a Red Bull B-csapatának istállóvezetője, így azóta elsősorban az osztrák cég fiatal feltörekvő tehetségei­nek fejlesztése a célja. Elárulta ugyanakkor, hogy Kesjár Csabán kívül más honfitársunkban nem láttak különösebb fantáziát.

„Baumgartner Zsolt eljutott az F1-ig, és egész jó munkát végzett a Minardinál, de aztán megszakadt a karrierje. Vele sosem dolgoztam együtt, és ezután már nem is voltak magyar versenyzők a radarunkon. Szerintem egyébként manapság könnyebb sikereket elérni a motorsportban, mint néhány évvel ezelőtt, viszont a pénzre ugyanúgy szükség van most is. Azon múlik minden, hogy az ember tényleg akarja-e a sikert, ez a legfontosabb tényező. A fiatal versenyzőtől és családjától is rengeteg erőfeszítésre van szükség, de nekem az a tapasztalatom, hogy a fiatalabb generáció ma már olykor más iránt is érdeklődik. Viszont ha valakiben tényleg megvan az akarat, hogy profi versenyző legyen, annak könnyebb dolga van, mint a múltban.”

Franz Tost őszintén vallott Kesjár Csabához fűződő barátságáról kollégánknak, Zsoldos Barnának
Franz Tost őszintén vallott Kesjár Csabához fűződő barátságáról kollégánknak, Zsoldos Barnának

 

 

Legfrissebb hírek

Újabb elszalasztott lehetőségek, újabb kudarc – a Ferrari a Mercedesről venne példát

F1
9 órája

Fellángolás vagy áttörés volt a Mercedes számára a kanadai győzelem?

F1
10 órája

Nyilvánosság elé tárták a Hungaroring vadonatúj főépületét és főlelátóját

F1
11 órája

F1 75: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét

F1
13 órája

F1 75: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban

F1
2025.06.18. 12:21

„Nagyon kicsinyes és kisstílű volt” – Wolff odaszúrt a Red Bullnak az óvás miatt

F1
2025.06.17. 20:13

„Nagyon szomorú vagyok” – Hamilton elütött egy mormotát a kanadai versenyen

F1
2025.06.16. 11:10

Az FIA elutasította a Red Bull óvását; Norris büntetést kapott – hivatalos

F1
2025.06.16. 03:16
Ezek is érdekelhetik