F1: fogy a lelkesedés – mégsem építik át jövőre az autókat?

Vágólapra másolva!
2016.04.01. 16:29
Egyre kevésbé ízlik az F1-es csapatoknak a 2017-re felvázolt szabálytervezet, amely alapján az autókat építenék. A szélesebb, nagyobb aerodinamikai hatékonyságú autók gyorsabbak lennének az ideieknél, de ez sokak szerint nem garantálná a jobb versenyzést, ráadásul helyenként túlságosan nagy erőhatások érnék a pilótákat.

Lewis Hamilton már a szabályzat felvázolása után jelezte, nem ért egyet a törekvésekkel, mert minél nagyobb szerepet kap az aerodinamika, annál kényesebbek az autók szélárnyékban. Ezzel pedig lehetetlenné tennék a szoros csatákat. Persze Hamiltonra és a Mercedesre kapásból ráfogták, azért nem akarja a szabálymódosítást, mert a dominanciája ellen irányul.

Azóta egyes szimulációk kimutatták, hogy például Barcelonában egy kanyarban több másodpercen át 5.5 G-s erő hatna a pilótákra, ami ártalmas. Az 1980-as évek elején hasonló okok miatt tiltották be az úgynevezett szoknyákat, amelyeknek köszönhetően olyan szívóhatás keletkezett az autó és az aszfalt között, hogy egyes kanyarokban elviselhetetlenné vált a pilótákra ható erő.

„Ha elkötelezzük magunkat az új szabályrendszer mellett, nem lesz visszaút, mint az időmérő esetében, ezt nem lehet egyik napőról a másikra visszacsinálni” – mondta az egyik csapat szakembere. Az istállók többsége a Mercedes mellé állt a kérdésben, s a német Auto Motor und Sport szerint már csak a Red Bull, a Toro Rosso és a McLaren erőlteti az átfogó szabálymódosítást – a tehetős csapatok, amelyeknek most nem megy, de a reform esélyt adna nekik az élre ugráshoz.

Adrian Newey már lelkesen munkához is látott, a felvázolt szabályok szerint tervez autót, de ha április 30-ig nem fogadják el az új formulákat, egy évet csúszik a nagyszabású módosítás. Elvileg a csapatok többsége maradna a mostani autóknál, de az FIA és Bernie Ecclestone rájuk tudja erőltetni az akaratát.

Sebastian Vettel szerint sem ez lenne a jó döntés.

„Nincs baj az autókkal, egy körön nagyon gyorsak a mostani kocsik. A fő probléma a versenytempó. Túl nehezek az autók, túl gyorsan kopnak a gumik, a 2010-es állapothoz képest is ég és föld a különbség. A hibrid technológiától kellene megszabadulni, ez hibáztatható a mostani problémákért” – mondta Vettel.

Legfrissebb hírek

Jön a 40. Magyar Nagydíj! – az eddigi 20 győztes hungaroringi sztorijai

F1
2 órája

A Magyar Nagydíj előtt szerződést hosszabbított csapatfőnökével a Ferrari

F1
2 órája

Norris visszavágna a tavalyi elbukott győzelem után; a Ferrari újra dobogóra állna – az eső bolondíthatja meg a 40. Magyar Nagydíjat?

F1
20 órája

Jön a 40. Magyar Nagydíj! – futamunk sikerének öt titka

F1
22 órája

F1 75: a boxban kattant a bilincs Schumacher első győzelmének hétvégéjén

F1
Tegnap, 11:28

Magyar Nagydíj: Domenicali szerint Magyarország példát mutat a világnak

F1
Tegnap, 11:01

F1 75: Sennának nyolcadikra összejött a hazai siker

F1
2025.07.29. 16:46

Jön a 40. Magyar Nagydíj! – „az első osztály” emlékei

F1
2025.07.29. 11:17
Ezek is érdekelhetik