Vettel Monzát is kipipálta, mögötte tűzijáték volt

Vágólapra másolva!
2011.09.11. 13:47
Címkék
Sebastian Vettel idei tizedik rajtpozícióját a nyolcadik győzelmére váltotta Monzában, ahol ezzel újabb lépést tett második világbajnoki címe felé A McLaren pilótái a győzelmet célozták meg, de a rajtnál pozíciót veszítettek, és küzdeniük kellett: Jenson Button Fernando Alonsóval, Lewis Hamilton Michael Schumacherrel vívott emlékezetes csatát. Végül Button és Alonso állhatott még fel a dobogóra, míg a futam előtt a vb-pontverseny 2. helyén álló Mark Webber kiesett.

Sebastian Vettel idei 8. győzelmét aratta, s 2008 után ismét nyert Monzában (Fotók: Reuters)
Sebastian Vettel idei 8. győzelmét aratta, s 2008 után ismét nyert Monzában (Fotók: Reuters)
Sebastian Vettel idei 8. győzelmét aratta, s 2008 után ismét nyert Monzában (Fotók: Reuters)

Sebastian Vettel nem teketóriázott Monzában, bár a rajtnál visszaesett Fernando Alonso mögé, hamar visszaverekedte magát az élre, és vissza sem nézett, ugyanolyan magabiztos győzelmet aratott Monzában, mint három éve a Toro Rossóval, élete első diadala alkalmával. Sikerével 112 pontra növelte előnyét a vb-pontversenyben, s ha Szingapúrban nyer, és nem Fernando Alonso, Jenson Button vagy Mark Webber a második, és Alonso a 3. helyről is lecsúszik, a német második vb-címét már a következő futamon megünnepelheti.

ÍGY ELŐZTE MEG VETTEL ALONSÓT

Bár Vettel győzelmét senki sem veszélyeztette, a vb-éllovas mögött óriási csaták alakultak ki, Lewis Hamilton és Michael Schumacher hatalmas csatát vívott egymással, a veterán németre rá is kellett szólni a boxból, hogy ne védekezzen olyan agresszívan – végül ez döntötte el csatájukat, amikor ugyanis egyenesben maradt, Hamilton könnyedén elment mellette.

Az első sorból rajtoló angol végül így csak 4. lett, az utolsó körre hiába érte utol a Buttonnal korábban szintén nagy csatát vívó, a közepesen kemény Pirelli-gumikon ismét szenvedő Alonsót, elfogyott az ideje, és nem tudott előzni.

A dobogóra így Button mellett Alonso állhatott fel. Az eddigi vb-második Webber a futam elején koccant Felipe Massával, elveszítette első légterelőjét, és a boxba tartva a Parabolica-kanyarban kicsúszott, véget ért a versenye.

A legutóbbi hét futamából ötön pontot szerző Jauime Alguersuari 7. helyezése élete legjobbja, akárcsak a 9. helyen célba érő Bruno Sennáé, aki élete első vb-pontjait szerezte meg.

ELŐZMÉNYEK

A borús Brit, Német, Magyar és Belga Nagydíj után újra szikrázó napsütésben rendeznek Formula–1-es futamot, de Monzában a két DRS-zóna miatt a száraz pályán legalább olyan eseménydús körözésre számíthatunk, mint az elmúlt két hónapban.

Egyes várakozások szerint a régi idők klasszikusait idézheti fel a futam, a versenyzők egymás szélárnyékából kibújva a két DRS-zónában oda-vissza előzhetik egymást. Ám néhányan, köztük Adrian Sutil is, rámutattak, hogy közel sem lesz könnyű az előzés, ezért téveszme sok előzést várni.

Sebastian Vettel részéről mindenesetre az volt a legfontosabb, hogy az első két körben lerázza a két McLaren-Mercedest, és egy másodpercnél nagyobbra növelje előnyét, mert így a mögötte száguldók nem nyithatják ki a célegyenesben és az Ascari-sikán előtt a hátsó légterelőt.

A Mercedes pilótái különböző stratégiát alkalmaznak, Nico Rosberg az előtte levő nyolc pilótától eltérően közepesen kemény gumikon rajtol, azaz a verseny végén lágy gumikat használhat, ami a segítségére lehet. Ám nagy kérdés, addigra nem kerül-e túl nagy hátrányba?

A pilóták többsége jeges mellényt öltött magára, a 29 fokos levegő és 41 fokos aszfalt miatt nagy szükség van rá.

A FUTAM

Senna Rosberg taktikáját követve a közepesen kemény gumikat választotta. A mezőny gond nélkül teljesítette a felvezető kört.

A rajt Alonsónak sikerült a legjobban, a 4. helyről feljött az élre, míg a McLaren nem csak hogy nem jött előre, Schumacher mögé került. Hamilton visszaelőzte a hétszeres világbajnokot.

Liuzzi a célegyenesben megcsúszott, a füvön az első kanyarban bekanyarodók közé csúszott, Rosberg és Petrov is kiesett, bejött a biztonsági autó. Rosberg taktikájáról nem derülhetett ki, hogy jó-e.

A RAJT UTÁNI BALESET

Ricciardo el sem tudott indulni, Barrichello, Kobajasi és D'Ambrosio a boxba hajtott.

A rajt után Vitantonio Liuzzi tömegkarambolt okozott
A rajt után Vitantonio Liuzzi tömegkarambolt okozott

A biztonsági autó mögött Alonso, Vettel, Hamilton, Schumacher, Massa, Button, Webber, Di Resta, Maldonado, Pérez volt az első 10 sorrendje, Ricciardo elindult.

A 4. körben újraindult a verseny, Schumacher megelőzte Hamiltont. Webber Button mellett ment el, a meredek szárnybeállítások miatt a McLaren szenvedett az egyenesekben.

Webber kilökte Massát az első kanyarkombinációban, Vettel a második sikán előtt a fűre futva támadta Alonsóüt, és el is ment a Ferrari mellett.

Az első légterelőjét elveszítő Webber a Parabolicában kicsúszott a pályáról, és feladta a versenyt. Vettel elhúzott Alonsótól, akit Schumacher támadott.

Massa tovább tudott menni, a 9. helyen, Di Resta mögött haladt.

Vettel a 7. körre 3.5 másodpercre növelte az előnyét, a nem éppen versenyképes Alonsóval szemben zsebben érezhette a győzelmét. Schumacher lemaradt Alonsótól, és a Hamilton elleni védekezésre összpontosított. A Mercedest a DRS-zónában sem lehetett megközelíteni.

Massa a 8. körre Pérez és Di Resta elé, a 7. helyre került, a Ferrarin nem volt nyoma súlyos sérülésnek. A 10. kör elején Maldonadón is átverekedte magát.

Vettel továbbra is közel egy másodpercet adott Alonsónak körönként, a 11. körben 6.8 másodperccel vezetett. Hamilton képtelen volt megelőzni Schumachert, körről körre a Parabolica előtt került a legközelebb hozzá, de a Mercedes nagy végsebessége miatt tehetetlen volt.

Hamilton a 13. kör elején aztán elment Schumi mellett, de a veterán a következő egyenesben simán visszaelőzött. Button megérkezett mögéjük, Alonso 4 másodperces előnyt épített.

Hamilton sokkal türelmesebben versenyzett, mint az utóbbi hetekben, hónapokban – igaz, nem tudhattuk, mi zajlik a bukósisakon belül…

Hamilton a 16. körben tett kísérlete során a fűre futott, Button el tudott menni mellette, az angol az Ascariban első kísérletre megelőzte Schumachert. A német a boxba hajtott új gumikért.

Alonso előnye a 16. körben 5.7 másodperc volt Buttonnal szemben, az angol a kör végén kereket cserélt. Hamilton 7.1 másodpercre követte Alonsót.

Button nagyon gyors volt az új gumikon, Hamilton is jött kerékcserére. Az angol éppen Schumacher mögé jött vissza, újra kezdődhetett a csata. Alonso a 19. körben szervizelt, Vettel egy körrel később.

Button 2 másodpercen belül volt Alonsóhoz képest, Hamilton az előtte cikázó Schumira panaszkodott a rádión.

Massa boxkiállása után a Vettel, Alonso, Button, Schumacher, Hamilton, Pérez, Massa, Di Resta, Alguersuari, Maldonado sorrend alakult ki, a mexikói még nem volt a boxban.

Vettel a 24. körben 12.2 másodperccel vezetett Alonso előtt, a spanyol mögé a verseny leggyorsabb körével (1:27.689) megérkezett Button.

Ross Brawn szólt Schumachernek, hagyjon helyet a pályán Hamiltonnak, mert büntetés lehet a vége. Az angol a 27. körben meg is előzte a németet.

Schumacher nem szakadt le Hamiltonról, a DRS-zónákat kihasználva tapadt a McLarenre.

Button már Alonso nyakán volt. Schumacher a 29. körre 1.3 másodperces hátrányba került Hamiltonnal szemben, le kellett mondania a DRS-ről, s egyre inkább leszakadt a 2008-as bajnokról. Alonso is lerázta magáról Buttont, közeledtek a 2. boxkiállások.

A boxba menet Button utolérte a boxot lassan megközelítő Barrichellót, megpróbálta megelőzni, de a sebességhatárhoz érve ezt nem tehette meg.

A taktikájának köszönhetően előrekerülő Pérez kiesett, Alonso és Hamilton a 34. körben szervizelt. Vettel a 35. kör végén látogatta meg szerelőit.

A McLaren hatékonyabban használja friss közepesen kemény gumijait, mint a Ferrari, Button ezt kihasználva a 36. körben megelőzte Alonsót, és feljött a 3. helyre a boxkiállását későbbre halasztó Schumacher mögé.

Schumi a 37. körben hajtotta végre második kerékcseréjét, Hamilton mögé jött vissza.

A verseny leggyorsabb körét futó (1:27.004) Vettel a 39. körben 16 másodperccel előzte meg Buttont, aki egyre inkább lerázta magáról Alonsót. A 40. körben Hamilton 1:26.941-es kört ment, s már 4 másodperccel haladt Schumacher előtt.

Massa a 4. helyről a 41. körben szervizelt. Hamilton és Schumacher mögé, a 6. helyre esett vissza.

Bruno Senna a 10. helyen haladva első pontja felé száguldott, a lágy gumikon haladva Buemit üldözte, még többre vágyott. Előrébb az összes pozíció sorsa eldőlt.

Senna a 48. kör elején megelőzte Buemit, és feljött a 9. helyre.

A hajrában Hamilton gyorsabb volt Alonsónál, az utolsó kör elejére utol is érte a spanyolt. Az angol két éve az utolsó körben esett ki Monzában, a Brawn duóját üldözve.

Vettel megnyerte az Olasz Nagydíjat, Button lett a második, Alonso pedig vissza tudta verni Hamilton támadását. Schumi lett az 5., Massa a 6., Alguersuari a 7., a Senna támadásait a végén visszaverő Di Resta a 8., s egy pont jutott Bueminek is.

OLASZ NAGYDÍJ, VÉGEREDMÉNY
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:20:46.172
2. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 9.590 mp h.
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 16.909 mp h.
4. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 17.417 mp h.
5. Michael Schumacher német Mercedes 32.677 mp h.
6. Felipe Massa brazil Ferrari 42.993 mp h.
7. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
8. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1 kör h.
9. Bruno Senna brazil Renault 1 kör h.
10. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
11. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 1 kör h.
12. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 1 kör h.
13. Heikki Kovalainen finn Lotus-Renault 2 kör h.
14. Jarno Trulli olasz Lotus-Renault 2 kör h.
15. Timo Glock német Virgin-Cosworth 2 kör h.
Célba ért, de nem teljesítette a verseny 90 százalékát
Daniel Ricciardo ausztrál Hispania-Cosworth 39 megtett kör
FELADTA
Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 32
Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 21
Adrian Sutil német Force India-Mercedes 9
Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 4
Jerome D'Ambrosio belga Virgin-Cosworth 1
Vitalij Petrov orosz Renault 0
Nico Rosberg német Mercedes 0
Vitantonio Liuzzi olasz Hispania-Cosworth 0
Leggyorsabb kör: Hamilton (52. kör) 1:26.187
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZ. PONT
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 8 12 13 284
2. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1 7 12 172
3. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 2 7 11 167
4. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 7 12 167
5. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 2 4 11 158
6. Felipe Massa brazil Ferrari 10 82
7. Nico Rosberg német Mercedes 8 56
8. Michael Schumacher német Mercedes 8 52
9. Nick Heidfeld német Renault 1 6 34
10. Vitalij Petrov orosz Renault 1 6 34
11. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 7 27
12. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 4 18
13. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 5 16
14. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 6 13
15. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 4 12
16. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 2
8
17. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 2 4
18. Bruno Senna brazil Renault 1 2
19. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 451
2. McLaren-Mercedes 325
3. Ferrari 254
4. Mercedes 108
5. Renault 70
6. Sauber-Ferrari 35
7. Force India-Mercedes 30
8. Toro Rosso-Ferrari 29
9. Williams-Cosworth 5
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik