Sebastian Vettel idei 8. győzelmét aratta, s 2008 után ismét nyert Monzában (Fotók: Reuters) |
Sebastian Vettel nem teketóriázott Monzában, bár a rajtnál visszaesett Fernando Alonso mögé, hamar visszaverekedte magát az élre, és vissza sem nézett, ugyanolyan magabiztos győzelmet aratott Monzában, mint három éve a Toro Rossóval, élete első diadala alkalmával. Sikerével 112 pontra növelte előnyét a vb-pontversenyben, s ha Szingapúrban nyer, és nem Fernando Alonso, Jenson Button vagy Mark Webber a második, és Alonso a 3. helyről is lecsúszik, a német második vb-címét már a következő futamon megünnepelheti.
Bár Vettel győzelmét senki sem veszélyeztette, a vb-éllovas mögött óriási csaták alakultak ki, Lewis Hamilton és Michael Schumacher hatalmas csatát vívott egymással, a veterán németre rá is kellett szólni a boxból, hogy ne védekezzen olyan agresszívan – végül ez döntötte el csatájukat, amikor ugyanis egyenesben maradt, Hamilton könnyedén elment mellette.
Az első sorból rajtoló angol végül így csak 4. lett, az utolsó körre hiába érte utol a Buttonnal korábban szintén nagy csatát vívó, a közepesen kemény Pirelli-gumikon ismét szenvedő Alonsót, elfogyott az ideje, és nem tudott előzni.
A dobogóra így Button mellett Alonso állhatott fel. Az eddigi vb-második Webber a futam elején koccant Felipe Massával, elveszítette első légterelőjét, és a boxba tartva a Parabolica-kanyarban kicsúszott, véget ért a versenye.
A legutóbbi hét futamából ötön pontot szerző Jauime Alguersuari 7. helyezése élete legjobbja, akárcsak a 9. helyen célba érő Bruno Sennáé, aki élete első vb-pontjait szerezte meg.
ELŐZMÉNYEK
A borús Brit, Német, Magyar és Belga Nagydíj után újra szikrázó napsütésben rendeznek Formula–1-es futamot, de Monzában a két DRS-zóna miatt a száraz pályán legalább olyan eseménydús körözésre számíthatunk, mint az elmúlt két hónapban.
Egyes várakozások szerint a régi idők klasszikusait idézheti fel a futam, a versenyzők egymás szélárnyékából kibújva a két DRS-zónában oda-vissza előzhetik egymást. Ám néhányan, köztük Adrian Sutil is, rámutattak, hogy közel sem lesz könnyű az előzés, ezért téveszme sok előzést várni.
Sebastian Vettel részéről mindenesetre az volt a legfontosabb, hogy az első két körben lerázza a két McLaren-Mercedest, és egy másodpercnél nagyobbra növelje előnyét, mert így a mögötte száguldók nem nyithatják ki a célegyenesben és az Ascari-sikán előtt a hátsó légterelőt.
A Mercedes pilótái különböző stratégiát alkalmaznak, Nico Rosberg az előtte levő nyolc pilótától eltérően közepesen kemény gumikon rajtol, azaz a verseny végén lágy gumikat használhat, ami a segítségére lehet. Ám nagy kérdés, addigra nem kerül-e túl nagy hátrányba?
A pilóták többsége jeges mellényt öltött magára, a 29 fokos levegő és 41 fokos aszfalt miatt nagy szükség van rá.
A FUTAM
Senna Rosberg taktikáját követve a közepesen kemény gumikat választotta. A mezőny gond nélkül teljesítette a felvezető kört.
A rajt Alonsónak sikerült a legjobban, a 4. helyről feljött az élre, míg a McLaren nem csak hogy nem jött előre, Schumacher mögé került. Hamilton visszaelőzte a hétszeres világbajnokot.
Liuzzi a célegyenesben megcsúszott, a füvön az első kanyarban bekanyarodók közé csúszott, Rosberg és Petrov is kiesett, bejött a biztonsági autó. Rosberg taktikájáról nem derülhetett ki, hogy jó-e.
Ricciardo el sem tudott indulni, Barrichello, Kobajasi és D'Ambrosio a boxba hajtott.
A biztonsági autó mögött Alonso, Vettel, Hamilton, Schumacher, Massa, Button, Webber, Di Resta, Maldonado, Pérez volt az első 10 sorrendje, Ricciardo elindult.
A 4. körben újraindult a verseny, Schumacher megelőzte Hamiltont. Webber Button mellett ment el, a meredek szárnybeállítások miatt a McLaren szenvedett az egyenesekben.
Webber kilökte Massát az első kanyarkombinációban, Vettel a második sikán előtt a fűre futva támadta Alonsóüt, és el is ment a Ferrari mellett.
Az első légterelőjét elveszítő Webber a Parabolicában kicsúszott a pályáról, és feladta a versenyt. Vettel elhúzott Alonsótól, akit Schumacher támadott.
Massa tovább tudott menni, a 9. helyen, Di Resta mögött haladt.
Vettel a 7. körre 3.5 másodpercre növelte az előnyét, a nem éppen versenyképes Alonsóval szemben zsebben érezhette a győzelmét. Schumacher lemaradt Alonsótól, és a Hamilton elleni védekezésre összpontosított. A Mercedest a DRS-zónában sem lehetett megközelíteni.
Massa a 8. körre Pérez és Di Resta elé, a 7. helyre került, a Ferrarin nem volt nyoma súlyos sérülésnek. A 10. kör elején Maldonadón is átverekedte magát.
Vettel továbbra is közel egy másodpercet adott Alonsónak körönként, a 11. körben 6.8 másodperccel vezetett. Hamilton képtelen volt megelőzni Schumachert, körről körre a Parabolica előtt került a legközelebb hozzá, de a Mercedes nagy végsebessége miatt tehetetlen volt.
Hamilton a 13. kör elején aztán elment Schumi mellett, de a veterán a következő egyenesben simán visszaelőzött. Button megérkezett mögéjük, Alonso 4 másodperces előnyt épített.
Hamilton sokkal türelmesebben versenyzett, mint az utóbbi hetekben, hónapokban – igaz, nem tudhattuk, mi zajlik a bukósisakon belül…
Hamilton a 16. körben tett kísérlete során a fűre futott, Button el tudott menni mellette, az angol az Ascariban első kísérletre megelőzte Schumachert. A német a boxba hajtott új gumikért.
Alonso előnye a 16. körben 5.7 másodperc volt Buttonnal szemben, az angol a kör végén kereket cserélt. Hamilton 7.1 másodpercre követte Alonsót.
Button nagyon gyors volt az új gumikon, Hamilton is jött kerékcserére. Az angol éppen Schumacher mögé jött vissza, újra kezdődhetett a csata. Alonso a 19. körben szervizelt, Vettel egy körrel később.
Button 2 másodpercen belül volt Alonsóhoz képest, Hamilton az előtte cikázó Schumira panaszkodott a rádión.
Massa boxkiállása után a Vettel, Alonso, Button, Schumacher, Hamilton, Pérez, Massa, Di Resta, Alguersuari, Maldonado sorrend alakult ki, a mexikói még nem volt a boxban.
Vettel a 24. körben 12.2 másodperccel vezetett Alonso előtt, a spanyol mögé a verseny leggyorsabb körével (1:27.689) megérkezett Button.
Ross Brawn szólt Schumachernek, hagyjon helyet a pályán Hamiltonnak, mert büntetés lehet a vége. Az angol a 27. körben meg is előzte a németet.
Schumacher nem szakadt le Hamiltonról, a DRS-zónákat kihasználva tapadt a McLarenre.
Button már Alonso nyakán volt. Schumacher a 29. körre 1.3 másodperces hátrányba került Hamiltonnal szemben, le kellett mondania a DRS-ről, s egyre inkább leszakadt a 2008-as bajnokról. Alonso is lerázta magáról Buttont, közeledtek a 2. boxkiállások.
A boxba menet Button utolérte a boxot lassan megközelítő Barrichellót, megpróbálta megelőzni, de a sebességhatárhoz érve ezt nem tehette meg.
A taktikájának köszönhetően előrekerülő Pérez kiesett, Alonso és Hamilton a 34. körben szervizelt. Vettel a 35. kör végén látogatta meg szerelőit.
A McLaren hatékonyabban használja friss közepesen kemény gumijait, mint a Ferrari, Button ezt kihasználva a 36. körben megelőzte Alonsót, és feljött a 3. helyre a boxkiállását későbbre halasztó Schumacher mögé.
Schumi a 37. körben hajtotta végre második kerékcseréjét, Hamilton mögé jött vissza.
A verseny leggyorsabb körét futó (1:27.004) Vettel a 39. körben 16 másodperccel előzte meg Buttont, aki egyre inkább lerázta magáról Alonsót. A 40. körben Hamilton 1:26.941-es kört ment, s már 4 másodperccel haladt Schumacher előtt.
Massa a 4. helyről a 41. körben szervizelt. Hamilton és Schumacher mögé, a 6. helyre esett vissza.
Bruno Senna a 10. helyen haladva első pontja felé száguldott, a lágy gumikon haladva Buemit üldözte, még többre vágyott. Előrébb az összes pozíció sorsa eldőlt.
Senna a 48. kör elején megelőzte Buemit, és feljött a 9. helyre.
A hajrában Hamilton gyorsabb volt Alonsónál, az utolsó kör elejére utol is érte a spanyolt. Az angol két éve az utolsó körben esett ki Monzában, a Brawn duóját üldözve.
Vettel megnyerte az Olasz Nagydíjat, Button lett a második, Alonso pedig vissza tudta verni Hamilton támadását. Schumi lett az 5., Massa a 6., Alguersuari a 7., a Senna támadásait a végén visszaverő Di Resta a 8., s egy pont jutott Bueminek is.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:20:46.172 |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 9.590 mp h. |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 16.909 mp h. |
4. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 17.417 mp h. |
5. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 32.677 mp h. |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 42.993 mp h. |
7. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
8. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
9. | Bruno Senna | brazil | Renault | 1 kör h. |
10. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
11. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1 kör h. |
12. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1 kör h. |
13. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 2 kör h. |
14. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 2 kör h. |
15. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 2 kör h. |
Célba ért, de nem teljesítette a verseny 90 százalékát | ||||
Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 39 megtett kör | |
FELADTA | ||||
Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 32 | |
Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 21 | |
Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 9 | |
Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 4 | |
Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1 | |
Vitalij Petrov | orosz | Renault | 0 | |
Nico Rosberg | német | Mercedes | 0 | |
Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 0 | |
Leggyorsabb kör: Hamilton (52. kör) 1:26.187 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZ. | PONT | ||||
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 8 | 12 | 13 | 284 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1 | 7 | 12 | 172 |
3. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 2 | 7 | 11 | 167 |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | – | 7 | 12 | 167 |
5. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 2 | 4 | 11 | 158 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | – | – | 10 | 82 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | – | – | 8 | 56 |
8. | Michael Schumacher | német | Mercedes | – | – | 8 | 52 |
9. | Nick Heidfeld | német | Renault | – | 1 | 6 | 34 |
10. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | – | 1 | 6 | 34 |
11. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | – | – | 7 | 27 |
12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | – | – | 4 | 18 |
13. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 5 | 16 |
14. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 6 | 13 |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | – | – | 4 | 12 |
16. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | – | – | 2 | 8 |
17. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | – | – | 2 | 4 |
18. | Bruno Senna | brazil | Renault | – | – | 1 | 2 |
19. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 451 |
2. | McLaren-Mercedes | 325 |
3. | Ferrari | 254 |
4. | Mercedes | 108 |
5. | Renault | 70 |
6. | Sauber-Ferrari | 35 |
7. | Force India-Mercedes | 30 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 29 |
9. | Williams-Cosworth | 5 |