Megy a kötélhúzás a trükkös kipufogókról

Vágólapra másolva!
2011.05.18. 16:40
null
Az FIA által felvázolt tilalom átrendezheti az erőviszonyokat (Fotó: Action Images)
Címkék
A Nemzetközi Automobil-szövetség a Török Nagydíj után körlevélben közölte a csapatokkal, hogy ezentúl nem használhatják a kipufogócsövüket arra, hogy a kiáramló gázokkal a lassú kanyarokban is növeljék a diffúzorok hatásfokát – az istállók felháborodtak, az FIA meghátrált: egyelőre még lehet használni.

A Formula–1-es csapatok körében szinte teljesen elterjedt az a gyakorlat, amelyet a Red Bull vezetett be két évvel ezelőtt: a motorok akkor is nagyobb teljesítményen pörögnek, amikor a pilóták elveszik a lábukat a gázról, így bár a kocsi hajtása lecsökken, a kipufogócsöveken fokozottan ömlik ki a gáz, amely a diffúzorra áramolva növeli annak leszorító erejét.

Néhány csapat a motor beállításaival elérte, hogy fékezéskor és kanyarodáskor ugyanannyi gáz áramlik az aerodinamikai szempontból roppant fontos fenéklemezre, mint teljes gázadáskor, és növeli a kocsi stabilitását.

Az istállók 90 százaléka által sikerrel használt megoldás betiltásának hatásairól még vitáznak a szakemberek, egyesek szerint semmi sem változna meg, mások viszont úgy vélik, véget érhet a Red Bull uralma. A csapatok technikai vezetői viszont várnak a következmények felvázolásával.

„Biztosan minden autó teljesítménye megváltozik, de ne kérjék tőlem, hogy megjósoljam, melyik csapat mennyire esik vissza a tilalom miatt" – mondta Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke.

„A mi autóinkat biztosan lelassítja a szigorítás, és úgy hiszem, a riválisainkét is. Hogy az erősorrenden változtat-e az új helyzet, nem tudom" – tette hozzá Tim Goss, a McLaren főmérnöke.

Barcelonában még minden változatlan marad, de az FIA a lehető leghamarabb életbe akarja léptetni a tilalmat.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik