Vajon mi a perspektíva egy au tógyár – történetesen a FIAT – számára abban, hogy a gyorsasági motoros világbajnokságon induló Yamaha-csapatot támogassa? Az ok nem is olyan misztikus, mint sokan gondolnák. Az olasz óriásvállalat mindig is érdeklődött Valentino Rossi iránt – attól kezdve, hogy a hétszeres világbajnok életében először ült a Formula–1-es Ferrari volánja mögé Fioranóban, pedig az jó ideje történt, még 2004 elején. (A briliáns motoros azóta többször vezetett Ferrarit, tesztelt Maseratit, sőt Punto Super2000-es raliautót is.)
Visszatérve az eredeti témához! Michael Schumacher viszszavonulása után a FIAT-nak új szupersztárra van szüksége – márpedig Rossi népszerűsége semmihez sem fogható, és ez még akkor is így van, ha az utóbbi években osztoznia kellett a rivaldafényen a Ferrari német pilótájával.
Az emberek azért szeretik Rossit, mert bohém, bolondos figura, aki mindig kitalál valami viccet – hol csirkének öltözik a levezető körben, hol Gabriel arkangyalnak, hol rendőrnek, máskor meg orvosnak – közben pedig „agyonveri a világot”. Eddig hétszer sikerült neki.
Nincsenek botrányos ügyei, az utóbbi években már arról is leszokott, hogy kétes hírű hölgyekkel láthassák a pletykamagazinok címlapján, nem kapják le a lesifotósok, miközben elegáns éjszakai bárokban mulatozik – győzelmei után inkább a sarki kávéházban ünnepel.
Olyan, mint a fiú a szomszédból. Illetve valamiben mégis más – nála gyorsabban ez idő tájt nemigen vezet senki gyorsasági motorkerékpárt.
Ezért aztán ha az olasz autógyár a fiatalok meghódítására készül – márpedig arra készül, ez nem titok –, keresve sem találhatott volna magának jobb „arcot” Rossiénál. A hírek szerint hamarosan megújul a régi 500-as FIAT, amelyből népautót szeretnének faragni, alacsonyan tartani az árát, és eladni az ifjaknak. Menni fog, ha a „Doktor” a nevét adja hozzá.
Rossinak a hírek szerint voltak feltételei – ám ez nem meglepő, hiszen ő mindig is ragaszkodott bizonyos függetlenséghez. Megteheti, hiszen az ajtaja előtt sorban állnak a multicégek, amelyek csak arra várnak, hogy támogathassák.
Ám neki elvei vannak, amelyekhez éppen úgy ragaszkodik, mint 46-os rajtszámához.
Még mindig csak 28 éves, és bár a következő két évet biztosan a MotoGP-ben tölti (nemrég írt alá újabb kétéves szerződést a Yamahával), valószínűleg utána is kap majd ajánlatokat bőven.
Mindannyian tudjuk, eljön az a nap, amikor Rossi elhagyja a MotoGP-t. De mi lesz azután? Talán megnyeri a 24 órás Le Mans-i megbízhatósági versenyt egy Maserati volánja mögött, vagy a rali-világbajnokság egyik főszereplőjévé válik. Az majdnem biztos, hogy nem a Formula–1-ben folytatódik a pályafutása, mert bár élvezte a teszteket, és az időeredményei sem voltak rosszak, a tavalyi Új-Zéland-rali után egyértelműen a rali mellett tette le a voksát.
Hogy a Subaru tetszett-e meg neki ennyire, vagy a új-zélandi ugratásokat élvezte, nem tudni, a célba érkezés után (az előkelő 11. helyen végzett) azonban azt nyilatkozta: a rali a második legjobb dolog az életben a gyorsasági motorozás után.
Talán véletlen (de valószínűleg nem), hogy a hírek szerint a FIAT 2009-re tervezi a visszatérését a rali-világbajnokságra...