Hanyas vagy? – kérdezték oly sokan egymástól a hetvenes évek derekán, összekacsintva, sejtelmesen. Nem csoda, hiszen ők félszavakból is értették egymást. Nem úgy, mint manapság a magyar országúti kerékpársport prominensei. Noha a szakág meglehetősen szűk bázist ölel fel – akár családias is lehetne a hangulat –, mégis vibrál a levegő a bringások háza táján.
Meggyesi Bálint
A dolgok jelenlegi állása szerint ketten kiálthatják világgá az idén, hogy megnyerték a Tour de Hongrie-t
Meggyesi Bálint
A dolgok jelenlegi állása szerint ketten kiálthatják világgá az idén, hogy megnyerték a Tour de Hongrie-t
A keserű történet nagyjából akkor kezdődött el, amikor a Magyar Kerékpáros Szakági Szövetség (MKSzSz) aláírta a szerződést a Tour de Hongrie új szervezőjével, a Kerékpársport 2000 Alapítvánnyal. Pontosabban: személyes és szakmai ellentétek már korábban is léteztek, ám az új megállapodás hozta őket felszínre. Egyesek szerint túl jól ment a magyar körverseny, így nem meglepő, hogy más is szemet vetett rá, mások szerint a két kerékpáros szövetség vezetője közötti nézeteltérés áll a dolgok hátterében.
De nézzük a tényeket! Az első Tour de Hongrie-t 81 évvel ezelőtt, 1925-ben rendezték meg, tavaly mégis csak a harminckettedik magyar körversenyre került sor. A verseny története ugyanis népmesei – hol volt, hol nem volt. 2000-ben, például, éppen nem volt, ám akadt egy, az olimpiát is megjáró egykori versenyző, Eisenkrammer Károly, aki gondolt egy merészet, és úgy határozott, hogy ambiciózus csapatával karöltve ő bizony feltámasztja a versenyt. 2001-ben meg is rendezte az első Tourját, amelyet még négy követett. Azért csak ennyi, mert Eisenkrammer cége, a Vuelta Kft. csak öt évre szóló megállapodást kötött a viadalra.
Tavaly tehát az ötödik Eisenkrammer-féle magyar Tourt tekerték le a versenyzők, a hozzáértők szerint ez volt a legszervezettebb, a legsikeresebb mind közül. Nyugodtan várták tehát az év végén esedékes szerződéshosszabbítást – mindhiába. Telt-múlt az idő, Eisenkrammer Károly pedig a szerződéshosszabbítás híján is felvette a kapcsolatot a Nemzetközi Kerékpáros-szövetséggel (UCI), hogy elkezdhesse a tárgyalásokat a verseny folytatásáról. Erre egyébként volt joga, a Magyar Kerékpáros-szövetség (MKSZ) alapszabályának I §/4. pontjának értelmében mindenképpen. Az MKSZ amúgy új szereplő a történetünkben: ez a nagy, ha úgy tetszik, a fő tömörülés, hozzá tartoznak a különböző szakági szövetségek is, közöttük az MKSzSz. Meglehet, hogy ez első olvasásra kissé bonyolult, hát még ha hozzátesszük, hogy az MKSZ elnökét Eisenkrammer Károlynak hívják.
De menjünk tovább… Eisenkrammer Károly – az MKSZ elnökeként és a Tour de Hongrie-t szervező kft. vezetőjeként egyaránt – felvette a kapcsolatot a nemzetközi szövetséggel, jelezve, hogy a versenyt 2006-ban is meg akarják tartani. Az adminisztráción és a nemzetközi versenynaptárba való bejegyzésen túl egyébként mindez pénzbe is került, hozzávetőleg 650 ezer forintba. Ezután nyilván Eisenkrammer Károlyt lepte meg a legjobban, hogy tavaly decemberben a versenyt szervező szakági szövetség, az MKSzSz aláírta a szerződést a már említett Kerékpársport 2000 Alapítvány képviselőivel, Törzsök Zsolttal és Sutkó Mihállyal. (Ha meglepte egyáltalán…) Mert alaposságot, körültekintést sugall, hogy Eisenkrammer Károly még az új, a számára kedvezőtlen szerződéskötés előtt levédette a Tour de Hongrie márkajelet a Magyar Szabadalmi Hivatalnál, ráadásul nem a cége, hanem a saját nevében (a bejegyzési igényt 2005. november 18-án rögzíttette Eisenkrammer Károly, a védelmet meg is kapta – M0503709-es nyilvántartási számon). Az MKSzSz mellesleg nem indokolta, hogy miért kíván változtatni a már működő struktúrán – igaz, ez nem kötelessége. Ezzel együtt a szervezet nem titkolta, hogy jelentős bevételt remél a versenytől, amelyet aztán a sportág fejlesztésére fordíthat.
És itt válik ketté a Tour de Hongrie. Az új szervezők az aláírt szerződés birtokában azon nyomban hozzáláttak a 2006-os verseny előkészítésének.
„Nem értem Eisenkrammer Károly felháborodását – mondta Törzsök Zsolt, az egyik főszervező. – A Vuelta Kft. szerződése lejárt, míg nekünk már nemcsak érvényes megállapodásunk, hanem bizonyos kötelezettségeink is vannak, amelyeknek nem tesz jót a másik verseny szervezésének a híre. De persze miért is ne lehetne egy másik verseny, csak nem Tour de Hongrie néven. Én egyébként a korábbi években is közreműködtem a szervezésben, s elmondhatom, igencsak rossz tapasztalatokat szereztem. Minden évben akadtak olyan gondok, amelyek egyre feszültebbé tették a kapcsolatunkat, tavaly be is jelentettem, hogy többé nem adom a nevem a versenyhez.”
Törzsök Zsolt elmondta még, hogy minden eddiginél izgalmasabb Tour de Hongrie-ra van kilátás, több hegyi szakasszal, neves csapatokkal, sztárversenyzőkkel, no meg egy nyílt szakasszal (Tour de Hongrie Open néven), amelyen az amatőrök is nekilódulhatnak a profik után, ugyanazon a terepen, hasonló biztonsági intézkedések mellett.
Eisenkrammer Károly szintén optimista. Elmondása szerint egyértelmű, hogy továbbra is a Vuelta Kft. rendezheti meg a Tour de Hongrie-t, jogosultságát bizonyítani tudja, mi több, a verseny márkajele nála van, levédve. A jövő hét közepén pedig összeül egy háromtagú, független bizottság, amely arra hivatott, hogy döntést hozzon a tarthatatlan helyzetben. (Törzsök Zsolt nem tudott erről a bizottságról). Eisenkrammer Károly szerint egyébként nem a verseny neve a fontos, hanem a színvonal és a mezőny erőssége.
„Márpedig továbbra is a Vuelta Kft. által szervezett versenyre jönnek a legjobbak, hiszen azt ismerik, s az UCI naptárában is ez szerepel Tour de Hongrie-ként – fejtegette Eisenkrammer Károly. – A csapatok nyilván ezt a viadalt választják. Ez a civakodás egyáltalán nem használ a magyar kerékpársportnak, mégis már most sokkal több csapat jelentkezett nálunk, mint korábban. Nem is tudunk mindenkit fogadni. Úgy gondolom, a körülmények ismeretében a mostani verseny nem lesz jobb a tavalyinál, de legalább lesz, legalábbis bízunk benne. A civódás nagyon sok szponzort és települést elriaszt a versenytől, félő, hogy örökre.”
A jelen állás szerint tehát két, egyaránt Tour de Hongrie néven futó verseny lesz az idén júliusban. Hogy melyik lesz az igazi, s hogy a zűrzavar mennyit árt a magyar országúti kerékpársportnak? A kérdésre képtelenség válaszolni. ---- N ---- T