Az autós mezőnyből immár harmadszor a Kis Sándor, Czeglédi Péter kettős volt a leggyorsabb magyar egység, miközben az első két motorosunk helyet cserélt: a tavalyi távot sikeresen teljesítő Varga Ákos került lépéselőnybe az ezen a napon fair play díjat kiérdemlő Kátai Péterrel szemben.
A Liszi László, Tóth Dénes kettôs lényegében egyetlen percig sem tudott a saját tempójában autózni, mert három elôtte poroszkáló kamiont is meg kellett elôznie az úttalan utakon
A Liszi László, Tóth Dénes kettôs lényegében egyetlen percig sem tudott a saját tempójában autózni, mert három elôtte poroszkáló kamiont is meg kellett elôznie az úttalan utakon
Pokolian telt a versenyzők első afrikai éjszakája. Valószínűleg nem akadt olyan ember a táborban (pedig több mint kétezren vagyunk itt a kiesések ellenére is), aki ne didergett volna egész éjszaka. Marokkóban ugyanis olyan a tél, hogy bár nappal viszonylag jó idő van – az árnyékban azért elkél a vastag pulóver –, éjszaka viszont nulla fok alá süllyed a hőmérő higanyszála. Hétfőn éjjel mínusz öt fok volt, és bár a hálózsákokra az van ráírva, hogy mínusz húsz Celsius-fokig garantálják a meleget, ez már mínusz ötre sem igaz.
Reggelre deres volt a sátrak teteje, és fagyos az emberek hangulata. A szokásos ,,hogy aludtál?" kérdésre pedig a legtöbben csak csúnya nézéssel reagáltak. Ilyen hangulatban kezdődött el a keddi szakasz, amelynek során a versenyzőknek át kellett küzdeniük magukat a híres-hírhedt Merzuga-ergen, amely puha homokjával jó néhány versenyző rémálma.
Kátai vontatta a vetélytársát
Természetesen ezen a napon is a motorosok rajtoltak elsőként – akkor még sötét volt – a magyarok közül Kátai Péter. Az eddig kiválóan teljesítő Dakar-újonc ugyan a fair play díjat érdemelne, ezzel együtt nem volt túl jó napja. A pilóta, akivel együtt rajtolt (a motorosok párosával startolnak) kénytelen volt megállni a szakaszon, mert elfogyott a benzinje. Könyörgött Kátainak, segítsen neki, de mivel a magyar nem tudta, hogy az ő üzemanyaga elég lesz-e egyáltalán a tankolóállomásig, nem benzint adott, hanem elkezdte vontatni vetélytársát. ,,Ki tudja, lehet, hogy holnap én kerülök bajba, és akkor nekem is jól jön majd a segítség?!" Ezen gondolkodott, miközben elérték a tankolózónát. Egy bollyal indultak tovább, amely azonban úgy eltévedt, hogy sokáig azt sem tudta, hol van. Harminc kilométert tettek meg fölöslegesen, mire visszataláltak a helyes útra. Kátai új oldaláról ismerte meg a Dakart, az összetettben azonban visszaesett a 49. pozícióba.
Varga Ákos ezzel szemben kifejezetten jót motorozott: a 43. helyen ért célba, és ez az összetettbeli pozíciója is. A tavalyi viadal negyedik legjobb újonca bevallotta, nagyon utálja már a köves, gyors szakaszokat, mert egyszerűen életveszélyesek. A dűnés rész (amely pedig nem szokott a pilóták kedvence lenni) szinte felüdülésnek számított. Történt egy kis malőr is Vargával ezen a napon: a tankolózónában a segítő ember nem zárta le a tankot, úgyhogy az ülésen és versenyzőnk lábán folyt végig a benzin. Varga menet közben igyekezett szárítgatni a ruháit, hogy ne égesse meg a lábát az üzemanyag.
Greff valószínűleg kiesett a viadalból
Hermann Henrik és Szilvási Péter ezúttal is a mezőny hátsó régióiban végzett, de számukra ez egyáltalán nem okoz lelki válságot – azért jöttek ide, hogy teljesítsék a sivatagi show távját, és jó úton haladnak. Sajnos Greff Róbertről már nem szolgálhatunk ilyen jó hírekkel – az egyetlen quados (négykerekű motoros) pilóta reggel már a rajt után eltévedt (az RTL Motorsport Klub szervizkamionja látta, amint a helyessel ellentétes irányból érkezett), és lapzártánkig az első ellenőrző ponton sem haladt át. Ez valószínűleg a verseny végét jelenti számára, de ez egyelőre nem hivatalos.
Az autósoknál a Kis Sándor, Czeglédi Péter kettősnek is volt gondja bőven, de még így is a legjobb magyarként (37. hely) teljesítette a távot. Először defektet kapott, majd pedig a futómű sérült meg – a jobb hátsó kerék egyszerűen befordult a kocsi alá, úgyhogy a pilóta kénytelen volt megállni. ,,Körülbelül fél órát szereltünk, a huszadik hely környékén értünk volna célba, ha nem üt be a krach. De be kellett látnom, hogy három keréken lehetetlen közlekedni, több kárt tettünk volna az autóban, mint amennyi hasznunk lett volna az ügyből" – mondta Kis a célban. Az összetettben a 27. helyen álló Nissan-pilóta arra már fel sem kapta a fejét, hogy miközben valaki mögött a porban autózott, egy felcsapódó kő belyukasztotta a szélvédőt. ,,Annyi baj legyen!" – mondta, és a szervizcsapat gondjaira bízta a megviselt Pick-Upot.
Szalay: már megint a szervó
Szalay Balázs és Bunkoczi László szervizeseinek is volt mivel foglalkozniuk a késő esti órákban, ugyanis az Opelben – a két nappal ezelőttihez hasonlóan – megint tönkrement a kormányszervó. A különbség mindössze annyi volt, hogy a magyar pilótának most nem néhány tucat kilométert kellett megtennie a kocsival birkózva, hanem majdnem kétszázat. Ez akkor sem esett volna jól neki, ha egészséges, ám úgy, hogy napok óta küszködik a jobb keze sérült hüvelykujjával, még jobban megviselte az eset, mint egyébként.
,,A szervón kívül más gondunk nem volt, nem mintha az nem lett volna elég – mondta Szalay. – Egyszer kellett megállnunk, hogy leengedjük a kerekeket, amikor a mély, homokos szakaszra értünk, de ez természetes, mivel a központi kerékfújó használatát már tavaly betiltották." A Liszi László, Tóth Dénes kettősnek eléggé hátulról kellett rajtolnia, három kamion is előle indult, ami azt jelenti, hogy folyamatosan nyelte a port. Lisziék az ötvenedik kilométernél előzték meg az első böhöm járművet, és szépen sorban leküzdötték a többit is, de egyetlen pillanatig sem tudtak a saját tempójukban menni. A pilóta a fentiek fényében nem elégedetlen az eredménnyel. Kristóf Mártonról és Hujber Imréről lapzártánkig csak annyi hír érkezett, hogy teljesítették a szelektív szakaszt (a 101. helyen), de azt nem tudni, mi történt velük. A kamionosok mezőnyében Darázsi Zsolt továbbra is ott van a mezőny első harmadában: a keddi napot a 14. helyen zárta. A másik két kamionos egység viszont nem ért célba lapzártánkig.
28. dakar-rali 4. nap, er-Rasidia–Ouarzazate (össztáv: 639 km, ebből szelektív szakasz: 386 km) Autósok: 1. Carlos Sainz, Andreas Schulz (spanyol, német, Volkswagen Touareg) 3:52:48, 2. Magnaldi, Debron (francia, Schlesser-Ford) 2:00 perc hátrány, 3. Alphand, Picard (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 3:10 p h., …37. Kis, Czeglédi (Nissan Pick-Up) 1:28:50 óra h., …39. Szalay, Bunkoczi (Opel Frontera) 1:31:43 ó h., …62. Liszi, Tóth D. (Mitsubishi Pajero) 2:06:33 ó h., …101. Kristóf, Hujber (Bowler) 3:09:41 ó h. Motorosok: 1. Isidre Esteve Pujol (spanyol, KTM) 4:13:01, 2. Coma (spanyol, KTM) 28 mp h., 3. De Gavardo (chilei, KTM) 5:15 p h., …43. Varga (KTM) 1:23:04 ó h., …107. Kátai (KTM) 2:11:11 ó h., …144. Hermann (KTM) 2:39:00, …194. Szilvási (KTM) 5:50:00 ó h. Kamionosok: 1. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 4:57:09, 2. Stacey, Gotlieb, Kinderen (holland, belga, holland, MAN) 2:42 p h., 3. Kabirov, Beljajev, Mokejev (orosz, Kamaz) 17:10 p h., …14. Darázsi, Szalai, Rack (MAN) 1:17:10 ó h.
Az összetettben. Autósok: 1. Sainz 9:21:18, 2. Saby, Perin (francia, Volkswagen Touareg) 4:51 p h., 3. Kleinschmidt, Pons (német, olasz, Volkswagen Touareg) 5:09 p h., …27. Kis 2:19:32 ó h., …35. Szalay 2:37:29 ó h., …62. Liszi 3:35:49 ó h., …88. Kristóf 4:52:31 Motorosok: 1. Marc Coma 10:17:57, 2. Esteve Pujol 4:51 p h., 3. Despres (francia, KTM) 5:06 p h., …43. Varga 2:34:27 ó h., …49. Kátai 2:46:47 ó h., …112. Hermann 4:38:20 ó h., …190. Szilvási 9:55:35 ó h. Kamionosok: 1. Csaguin 11:35:30, 2. K. Loprais, Gilar, A. Loprais (cseh, Tatra) 1:08:47 ó h., 3. Kabirov 1:18:41 ó h., …13. Darázsi 2:39:27 ó h. ---- A ---- &