Csatákat nyertek, háborút nem

Vágólapra másolva!
2005.10.19. 02:43
Címkék
A McLaren-istállót sokan a Renault elé helyezték az idény hajrájában, amikor a konstruktőr-világbajnoki esélyekről beszéltek, az ezüstnyilak mégis lemaradtak a trófeáról.
A McLaren Räikkönennel nagyon gyors volt, de amikor valami közbejött, Alonso azonnal lecsapott a lehetôségre
A McLaren Räikkönennel nagyon gyors volt, de amikor valami közbejött, Alonso azonnal lecsapott a lehetôségre
Imago
A McLaren Räikkönennel nagyon gyors volt, de amikor valami közbejött, Alonso azonnal lecsapott a lehetôségre
A McLaren Räikkönennel nagyon gyors volt, de amikor valami közbejött, Alonso azonnal lecsapott a lehetôségre
A McLaren Räikkönennel nagyon gyors volt, de amikor valami közbejött, Alonso azonnal lecsapott a lehetôségre
Imago
A McLaren Räikkönennel nagyon gyors volt, de amikor valami közbejött, Alonso azonnal lecsapott a lehetôségre
Hiába nyert meg mindenki másnál több versenyt a McLaren-istálló az idei szezonban, üres kézzel távozott az idényzáró Kínai Nagydíjról. Ron Dennis, az utóbbi hét futamból haton diadalmaskodó istálló vezetője büszke csapatára, mert bár elismeri, hogy mindent egybevetve vereséget szenvedett a Renault-tól, nem érzi úgy, hogy szégyellnie kellene teljesítményét.

"Emelt fővel távoztunk Kínából, nem gondoljuk, hogy megbuktunk. A McLaren vállalati filozófiája, hogy a lehető legtöbb versenyt megnyerjük, nem pedig az, hogy világbajnokok legyünk. Rajthoz állunk, és ha tudunk, győzünk. Persze az összetettbeli elsőség is nagy érdem, de ha nincs meg, az sem jelent bukást" – mondta Ron Dennis. A vezető nem győzi hajtogatni, hogy csapata az idény elején bukta el a vb-t, és hogy míg a Renault-nál a gyengébbik pilótát, Giancarlo Fisichellát zavarták a műszaki hibák, a McLarennél a vb-címre törő Kimi Räikkönent gyötörte a technika ördöge.

McLaren

Első Grand Prix: 1966, Monacói GP
Nagydíjak száma: 595 (2.)
Első győzelem: 1968, Belga GP
Győzelmek száma: 148 (2.)
Pole-ok száma: 122 (3.)
Leggyorsabb körök száma: 125 (3.)
Dobogós helyek száma: 385 (2.)
Első soros rajthelyek: 260 (3.)
Teljesített körök száma: 62 407 (2.)
Teljesített kilométerek: 294 095 (2.)
Versenyek, amelyeken vezetett: 247 (2.)
Az élen töltött körök száma: 8628 (2.)
Az élen töltött kilométerek száma: 40 630 (2.)
Pontok száma: 3149.5 (2.)
(Zárójelben az örökranglista-helyezéseket tüntettük fel.)
Konstruktőr-világbajnoki címek: 8 (1974, 1984, 1985, 1988, 1989, 1990, 1991, 1998)
Motorszállító partnerek: Ford (1966, 1968–1983, 1993), Serenissima (1966), BRM (1967), TAG Porsche Turbo (1983–1987), Honda (1988–1992),
Peugeot (1994), Mercedes (1995–)
Pilóták
Egyéni világbajnokok:
Emerson Fittipaldi (1974), James Hunt (1976), Niki Lauda (1984), Alain Prost (1985, 1986, 1989), Ayrton Senna (1988, 1990, 1991), Mika Häkkinen (1998, 1999)
Legtöbb nagydíjon szerepeltek: David Coulthard 150, Mika Häkkinen 131, Alain Prost 107, Ayrton Senna 96, Denny Hulme 86
Legtöbb győzelem: Alain Prost és Ayrton Senna 30–30, Mika Häkkinen 20, David Coulthard 12, James Hunt és Kimi Räikkönen 9–9
A finn San Marinóban, a Nürburgringen és Hockenheimben is az élről állt ki, átadva a győzelmet Fernando Alonsónak. A Jégember és a McLaren ezzel 36 pontot veszített Fernando Alonsóval és a Renault-val szemben, ezek nélkül mindkét kategóriában wokingi diadal született volna. (Persze Alonso Kanadában Räikkönen előtt haladt, mielőtt kiesett a versenyből.) Räikkönen ezen felül négyszer kapott tíz rajthelyes büntetést, miután a szabadedzések egyikén elromlott a motorja, és ki kellett cserélni. "A gyorsaságunkkal egyáltalán nem volt gond, és tudjuk, ha Kiminek a három kieséséből egy nem történik meg, most mi ünnepelünk" – vélekedett Dennis.

A jövőkép
A McLaren vezetői nemcsak azt tudják, hogyan lehet a csúcsra jutni, hanem azt is, hogyan kell ott maradni. A nyolcvanas éveket és a kilencvenes évek elejét végig uraló csapatnál jövőre is megmarad a roppant erős pilótapáros, bár Kimi Räikkönenről szüntelenül érkeznek pletykák, melyek szerint 2007-ben továbbáll a Ferrarihoz. A jövő évi erőviszonyokat nagyban befolyásolhatják az új szabályok, amelyek közül egyet – a kerékcsere újbóli megengedését – kifejezetten rosszall Ron Dennis csapatvezető. A jelenlegi remeklés oka ugyanis, hogy a teljes versenytávra való gumikhoz az MP4-20-asok alkalmazkodtak a legjobban, ezért nem lehet tartani velük a tempót. Ez a futam alatti kerékcserékkel megváltozhat, és azt sem lehet tudni, hogy a V8-as, 2.4 literes motorok mely csapatoknál sikerülnek a legjobban. Ám azt biztosra vehetjük, hogy a finn Jégember és dél-amerikai társa 2006-ban is ott lesz az élbolyban.

Történelem dióhéjban
Az új-zélandi Bruce McLaren legalább olyan jó mérnök volt, mint autóversenyző, ezért nagyon zavarta, amikor a Cooper-csapatnál nem engedték meg neki, hogy beleszóljon az autó építésébe, illetve finomhangolásába. "Dühében" saját csapatot szervezett, és miután különböző kategóriákban sikerrel járt, a Formula–1-ben is elindította autóit. Két évet kellett várnia az első győzelemre, amelyet saját maga aratott. Tesztelés közben bekövetkezett halála után a csapatot Teddy Meyer vette át, és tíz évig az ő neve fémjelezte a McLarent. 1980-ban a 32 éves Ron Dennis friss erőt hozott a csapatba, és megkérte Mansour Ojjehet, a TAG-vállalat első emberét, hogy csatlakozzon ő is. A korábban más csapatoknál szponzorként jelen lévő Ojjeh ötszázalékos részesedést kapott az istállóból, és átvette a motorfejlesztés irányítását, 1984-ben pedig Meyer részesedését felvásárolva a csapat 60 százalékos tulajdonosává vált. A sikeres nyolcvanas éveket a Mercedesszel kötött sikertelen "házasság" után mégis jól végződő kilencvenes évek követték, és a wokingi alakulat a Kimi Räikkönen, Juan Pablo Montoya párossal az idén is kis híján felíratkozott a világbajnokok közé. ---- H ---- &
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik