George Hincapie vasárnapi győzelme után szerdán Paolo Savoldelli is úgy nyert szakaszt a Tour de France-on, hogy belekeveredett egy szökésbe. Miután pedig mindketten Lance Armstrong legmegbízhatóbb csapattársai közé tartoznak, a sikerük jól jelzi, hogy az amerikai mennyire biztos a végső diadalban: ellenkező esetben aligha hagyta volna ennyire "elkolbászolni" az embereit. Az idei Tour leghosszabb etapjának számító 17. szakasz összességében roppant izgalmas és tanulságos volt, a következő sorokból kiderül, hogy miért.
Savoldelli (elöl) ha csak egy szakasz erejéig is, de kibújhatott Armstrong árnyékából az idei Touron
Savoldelli (elöl) ha csak egy szakasz erejéig is, de kibújhatott Armstrong árnyékából az idei Touron
Kezdjük egy idézettel! A 17. szakaszra alapvetően kétféle forgatókönyvet lehet elképzelni: vagy elenged a mezőny egy "ártalmatlan" kerékpárosokból álló kisebb (8-10 tagú) szökevénybolyt, amely aztán célba is ér, vagy hátul a zöld trikóért versengő sprinterek csapatai annyira felpörgetik a ritmust, hogy tömegbefutóval ér véget Revelben az etap.
A Nemzeti Sport szerdai számában megjelent "jóslatok" közül az első jött be, csupán az elengedett "ártalmatlan" kerékpárosok számában tévedtünk: a mezőny 17 bringást engedett el, ráadásul meglehetősen korán, már a negyvenedik kilométer környékén. A névsor: José Luís Rubiera és Paolo Savoldelli (Discovery Channel), Óscar Sevilla (T-Mobile), Kurt-Asle Arvesen (CSC), Erik Dekker (Rabobank), Allan Davis (Liberty Seguros-Würth), Sébastien Hinault (Crédit Agricole), Dario Cioni (Liquigas-Bianchi), Stéphane Augé (Cofidis), Bram Tankink (Quick Step), Pierrick Fédrigo (Bouygues), Daniele Righi (Lampre-Caffita), Carlos Da Cruz és Thomas Lövkvist (Française des Jeux), Andrei Grivko (Domina Vacanze), Samuel Dumoulin és Simon Gerrans (Ag2r-Prevoyance).
És mentek, és mentek, és mentek… Ha már a neveknél és a számoknál tartunk, rögzítsük gyorsan, hogy a szerdai szakasz Pau és Revel között 239.5 kilométeren át kígyózott Közép-Franciaország déli részén, azaz ez volt az idei Tour leghosszabb etapja. A nap során a kerekeseknek csupán pindurka emelkedőkkel kellett megbirkózniuk: a Cote de Baleix-vel (348 méter magas, 3. kategória), a Cote de Betbeze-zel (407 méter, 4. kategória), a Cote de Capens-nel (285 méter, 4. kategória) és a Cote de Saint-Ferreollal (362 méter, 3. kategória).
A mezőnyben a rajtnál még ott volt Andreas Klöden, a tavalyi Tour második helyezettje, a T-Mobile egyik menője, aki azonban a keddi szakaszon elszenvedett csuklócsonttörése miatt néhány kilométer elteltével feladta a versenyt.
És mentek, és mentek, és mentek… A szökevények előnye hihetetlen sebességgel gyarapodott, hátul ugyanis a Discovery Channelt nem érdekelte a szökés, két okból sem: egyrészt Savoldelli és Rubiera személyében a gárda két tagja is benne volt az elmenésben, másrészt a szökevények közül a legelőkelőbb helyen Óscar Sevilla volt, aki 38:51 perces hátránnyal a 25. helyen állt, azaz semmiképpen sem lehetett veszélyes a sárga trikósra.
Így aztán nem véletlen, hogy az "üldözést" - ha egyáltalán annak lehet nevezni, amit a főboly csinált -, nem a Discovery irányította, hanem a Crédit Agricole (így tűnt fel egyszer-kétszer Bodrogi László is a mezőny élén), a Gerolsteiner, a Lampre, azok a csapatok, amelyeknek félteniük kellett az összetett első 5-15. helyezettje körül valakijüket Sevillától. (Arról nem beszélve, hogy a két szökevénynek köszönhetően a Discovery a nap végére átvette a vezetést a csapatversenyben!)
És mentek, és mentek, és mentek… A szökevények közül Dekker robbantott elsőként, 50 kilométerre a céltól: a hollandnak talán eszébe jutott, hogy 2000-ben nyert már szakaszt Revelben, és akkor is szökés végén. (Erről a városkáról Armstrongnak is lehetnek emlékei: 1995-ben Ucsakov mögött második lett itt.) Dekker robbantása és az azt követő ellentámadás következtében nyolcan maradtak elöl: Grivko, Gerrans, Sevilla, Savoldelli, Righi, Tankink, Arvesen és Hinault, akik közül Hinault (aki csak névrokona a nagy Bernard-nak), valamint az idei Giro-győztes Savoldelli elment, de aztán Arvesen és Gerrans utolérte őket.
Szavazás
És mentek, és mentek, és mentek… Az utolsó három-négy kilométer leírhatatlanul izgalmas volt. A versenyzők felváltva küldték el egymást melegebb éghajlatra, különösen Arvesen és Savoldelli, akik ki voltak akadva a mögöttük lebzselő másik kettőre. Hamarosan azonban kiderült, hogy a francia és az ausztrál azért nem húzott, mert teljesen elkészült az erejével, így a hajrában az utolsó kilométeren kilövő Arvesen és az őt üldöző Savoldelli csatázott, közülük utóbbi fantasztikus küzdelemben nyert. "Eszemben sem volt belekeveredni ebbe a szökésbe, egyszerűen így alakult, és számunkra ez tökéletes volt, mert a többi csapattársunk hátul pihenni tudott. Ennek megfelelően a szakaszgyőzelem is teljesen váratlanul jött, és megkoronázza a részvételemet ezen a Touron, amelyre csak azért jöttem, hogy segítsek Lance-nak megszerezni a végső győzelmet" - mosolygott a célban a szakasz győztese.
Ne feledkezzünk meg persze a mezőnyről sem, amely mintegy félórás hátránnyal tekergett hátul, amíg az utolsó kaptatón Vinokurov, majd Ullrich úgy meg nem húzta a bolyt, hogy az pillanatokon belül kettészakadt: elöl maradt az összes ász, Armstrongostul, Bassóstul, míg mindenki más (köztük a mi Bodrogink) lemaradt néhány másodperccel. Ez a kis "közjáték" két dologra volt jó: bebizonyította, hogy a Touron mindig figyelni kell, továbbá az Armstrongékkal beérő Vinokurov a néhány másodperces előnynek köszönhetően feljött a kilencedik helyről a hetedikre. Az az utolsó néhány kilométer, amit a szökevények, majd huszon-egynéhány perccel később az élboly produkált, felejthetetlenné tette az idei Tour leghoszszabb szakaszát.
92. TOUR DE FRANCE, a 17. szakasz (Pau–Revel, 239,5km) eredménye:
1. Paolo Savoldelli
Discovery Chanell
olasz
5:41:19 óra
2. Kurt-Asle Arvesen
CSC
norvég
azonos idővel
3. Simon Gerrans
AG2-R
ausztrál
+ 8 mp
4. Sébastien Hinault
Crédit Agricolé
francia
+ 11 mp
5. Andrij Grivko
Domina Vacanze
ukrán
+ 24 mp
6. Oscar Sevilla
T-Mobile
spanyol
+ 51 mp
7. Bram Tankink
Quickstep
holland
+ 51 mp
8. Daniele Righi
Lampre
olasz
+ 53 mp
9. Samuel Dumoulin
AG2-R
francia
+ 3:14 perc
10. Allan Davis
Liberty Seguros
ausztrál
+ 3:14 perc
11. Pierrick Fedrigo
Bouygues
francia
+ 3:14 perc
12. Dario Cioni
Liquigas-Bianchi
olasz
+ 3:14 perc
13. José Luis Rubeira
Discovery Channel
spanyol
+ 3:14 perc
14. Carlos Da Cruz
Francaise des Jeux
francia
+ 4:09 perc
15. Erik Dekker
Rabobank
holland
+ 4:09 perc
16. Stéphane Auge
Cofidis
francia
+ 4:09 perc
17. Thomas Lövkvist
Francaise des Jeux
svéd
+ 4:09
18. Jaroslav Popovics
Discovery Channel
ukrán
+ 22:28 perc
19. Alekszandr Vinokurov
T-Mobile
kazah
+ 22:28 perc
20. George Hincapie
Discovery Channel
amerikai
+ 22:28 perc
21. Levi Leipheimer
Gerolsteiner
amerikai
+ 22:28 perc
22. Jan Ullrich
T-Mobile
német
+ 22:28 perc
23. Lance Armstrong
Discovery Channel
amerikai
+ 22:28 perc
24. Mickael Rasmussen
Rabobank
dán
+ 22:28 perc
25. Eddy Mazzoleni
Lampre
olasz
+ 22:28 perc
26. Ivan Basso
CSC
olasz
+ 22:28 perc
27. Francisco Mancebo
Illes Ballears
spanyol
+ 22:28 perc
…135. Bodrogi László
Crédit Agricole
magyar
+ 25:54 perc
Az összetett élcsoportja 17 szakasz után:
1.
Armstrong, Lance
Discovery
amerikai
72:55:50 óra
2.
Basso, Ivan
CSC
olasz
+ 2:46 perc
3.
Rasmussen, Mickael
Rabobank
dán
+ 3:09 perc
4.
Ullrich, Jan
T-Mobile
német
+ 5:58 perc
5.
Mancebo, Francisco
Illes Ballears
spanyol
+ 6:31 perc
6.
Leipheimer, Levi
Gerolsteiner
amerikai
+ 7:35 perc
7.
Vinokurov, Alexandre
T-Mobile
kazah
+ 9:38 perc
8.
Evans, Cadel
Davitamon-Lotto
ausztrál
+ 9:49 perc
9.
Landis, Floyd
Phonak
amerikai
+ 9:53 perc
10.
Moreau, Christophe
Crédit Agricole
francia
+ 12:07 perc
…123.
Bodrogi László
Crédit Agricolé
magyar
+ 3:04,22 óra
A gyorsasági pontverseny: 1. (zöld trikóban) Tor Hushovd (norvég, Crédit Agricole) 164 pont, 2. O’Grady (ausztrál, Cofidis) 150, 3. McEwen (ausztrál, Davitamon-Lotto) 142, …48. Bodrogi László 24. A hegyi pontverseny: 1. (pöttyös trikóban) Mickael Rasmussen 185, 2. Pereiro Sio (spanyol, Phonak) 135, 3. Armstrong 92, …67. Bodrogi László 3. A csapatverseny: 1. Discovery Channel (amerikai) 216:19:20, 2. T-Mobile (német) 37 mp h., 3. CSC (dán) 22:04 p h., 4. Crédit Agricole (francia) 28:48 p h. ---- Vinokurov búcsúzik Alekszandr Vinokurov az idény végén elhagyja a T-Mobile-t. A hírt Olaf Ludwig, a német gárda menedzsere jelentette be a csapat honlapján, majd így indokolt: "Alekszandr szeretne csapatkapitányként részt venni és győzni a Tour de France-on, ezért határozott úgy, hogy máshová igazol. Nagyon sajnáljuk a döntését, de megértjük az indokait, és megköszönjük neki, amit az elmúlt években a T-Mobile-ért tett." A bejelentés nem érte váratlanul a szakértőket, hiszen tudni lehetett, hogy a Tour során igencsak megromlott a viszony Ullrich és Vinokurov, a T-Mobile két sztárja között, és a Francia körverseny bebizonyította, hogy itt sem jó két dudás egy csárdában. A 31 éves kazah kerékpáros iránt a Cofidis, a Crédit Agricole és az Ag2r érdeklődik, míg Johan Bruyneel, a Discovery Channel csapatfőnöke tagadta, hogy szerződtetni akarnák Vinót: "Egyike a karaván legtapasztaltabb, legerősebb és legintelligensebb versenyzőinek, de szerintem nem képes arra, hogy megnyerje a Tourt."
Flehca is elköszön Az ANP nevű holland hírügynökség értesülése szerint Juan-Antonio Flecha, a Fassa Bortolo spanyol kerékpárosa az idény végén elhagyja az olasz csapatot, és a holland Rabobankhoz szerződik. A döntés hátterében az áll, hogy a Fassa szponzora a visszalépést fontolgatja, így elképzelhető, hogy megszűnik az olasz team. Flechára a Rabobank az egynaposokon és a háromhetes körversenyeken is számít. ---- Ha a 2005-ös Tour de France összetett állása nem volna olyan "lötyögős", hanem sokkal szorosabb lenne; ha Lance Arsmtrong és csapata, a Discovery nem fogná vasmarokkal a karaván gyeplőjét; ha az üldözőknek lenne minimális matematikai esélyük a sárga trikós megfogására, egyszóval ha nem dőlt volna el a legfontosabb kérdés a Francia körversenyen, akkor azt mondanánk, hogy a 18. szakaszon elszabadulhatna a pokol.
Az Albi és Mende közötti 189 kilométer során ugyanis jó néhány kisebb (második, harmadik, negyedik kategóriás) hegyet meg kell mászniuk a versenyzőknek, ráadásul a cél előtt rövid, de brutális emelkedő vár rájuk: a Cote de la Croix-Neuve ugyan csak 1084 méter magas (pipafüst az Alpok és a Pireneusok magaslataihoz képest), ám a 3.1 kilométeres kaptató átlagosan 10.1 százalékkal emelkedik, amit a szakasz (és a Tour) végén bizony már a legjobbak is megéreznek. Könnyen elképzelhető, hogy ezen a kaptatón néhány bátor jelentkező megpróbálja megrángatni Armstrong király bajszát, és az is elképzelhető, hogy ez a csata nem a szakaszgyőzelemért zajlik majd: a terep ideális a szökésre, az általunk már idézett www.cyclingnews.com szerint ezen az etapon jól érezte volna magát egy olyan "szökésművész", mint a már visszavonult Laurent Jalabert. Keressük az utódját!
Tv: ARD (14:30), Eurosport (14:30), RAITRE (14:30). Internet: www.letour.fr ---- "Megint irtózatosan elfáradtam. A nap elején merevek voltak az izmaim, nem éreztem a lábamat, ráadásul a rengeteg kis emelkedő és lejtő, valamint az első órák roppant magas átlagsebessége sem segített abban, hogy magamhoz térjek.
Aztán amikor elment a szökés, hátul megnyugodott egy kicsit a helyzet, ekkor már csak azzal kellett foglalkoznunk, hogy azért Moreau tizedik helye ne legyen veszélyben, én is előrementem kicsit húzni a bolyt, de a munka nagy részét a T-Mobile vállalta magára, amely nem akarta elveszíteni a csapatverseny első helyét.
A nap közepére már egészen jól éreztem magam, de a hajrában, azon a hegyen, amelyiken Ullrichék megnyomták, megint leszakadtam, és végül hozzájuk képest néhány perces hátránnyal, egy nagyobb bolyban futottam be. Hallottam, mi történt elöl, beszéltem Hinault-val, és mondta, hogy teljesen elfáradt. Ha nem annyira fáradt, biztosan ő nyerte volna meg a szakaszt.
A csütörtöki etapra egyetlen feladatom maradt: túlélni, túlélni, túlélni. Nekem most már a szombati időfutam mindennél fontosabb, megpróbálok majd bekerülni az első tíz helyezett közé. Nem jártam még végig az útvonalát, de a környéken versenyeztem már korábban, úgyhogy elképzelhető, hogy helyenként ismerős lesz az útvonal."