Az FIA eljárást indít a "hetek" ellen a botrány miatt
Vágólapra másolva!
2005.06.21. 14:29
Megosztás
Vágólapra másolva!
Címkék
Eljárást indít a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) az ellen a hét csapat ellen, amelyek vasárnap Indianapolisban a felvezető kör után visszahívták pilótáikat a boxba, és nem rajtoltak el a Formula-1-es Egyesült Államok Nagydíján. A szóban forgó istállók: a McLaren-Mercedes, a Williams-BMW, a Renault, a Sauber-Petronas, a Toyota, a Red Bull Cosworth és a BAR-Honda.A bortány visszhangjai: " "
Az FIA közleményében úgy fogalmaz: az említett csapatok "jogtalanul megtagadták" a versenyzést, s ezzel a demonstratív lépéssel "rontották a Formula-1 imázsát". Az említett hét istálló képviselőinek június 29-én kell megjelenniük Párizsban az FIA előtt.
Bár az FIA a Michelin francia gumigyártó céget és a csapatokat tette felelőssé a vasárnapi Formula-1-es Egyesült Államok Nagydíján történt botrány miatt, az érdekeltek - szurkolók, tévénézők, jelenlegi és egykori pilóták, csapatvezetők - többsége szerint a főbűnös maga az FIA.
Bár kétségtelen, hogy az alapvető hibát a Michelin követte el azzal, hogy nem megfelelő gumiszettet szállított Indianapolisba - ezért Pierre Dupasquier, a cég motorsport-főnöke bocsánatot is kért mindenkitől -, a felelősség sokak szerint elsősorban az FIA-t terheli, mert a világszervezet dolga, hogy az ilyen esetekben megoldást találjon a problémára, és biztosítsa a normális verseny lebonyolítását.
Jean Todt
Az eurosport.com írása szerint az egyetlen olyan lehetőség, amely garantálta volna egy valódi verseny lebonyolítását, a sokat emlegetett sikán beépítése lett volna. Ebben az esetben a futamot ugyan rendben lebonyolítják, ám az eredmény nem számított volna bele az értékelésbe. Kilenc csapatvezető közül kilenc bele is egyezett abba, hogy lassítót helyezzenek el a 13-as kanyar előtt, a Ferrari azonban nem.
Érdekesség, hogy Jean Todt, a Ferrari csapat első számú operatív vezetője azt mondta: az ő beleegyezésüket senki nem kérte.
"Az, hogy igent mondtunk volna-e vagy nem, más lapra tartozik - őszintén szólva a válaszunk a nem lett volna, de bennünket senki nem kért erre."
Jean Todt azt is hozzátette, hogy a Ferrari pilótái nem rajtoltak volna el, ha "bajnokságon kívülivé" nyilvánítják az Egyesült Államok Nagydíját.
Nigel Mansell
A sportportál megszólaltatta az ügyben a sportág két legendás alakját, az 1992-es világbajok Nigel Mansellt és a háromszoros világbajnok Jackie Stewartot.
"A csapatok nem hibáztathatók azért, mert figyelembe vették az intést, és nem kockáztatták a versenyzőik biztonságát - mondta Mansell. Ha a versenyzők, illetve talán a szurkolók biztonsága is megkérdőjeleződik, akkor nincs helye mérlegelésnek."
Mansell is úgy gondolja, hogy a sikán beépítése lett volna a legjobb megoldás: "Muszáj lett volna kompromisszumot kötni, és ez a lassító megépítése lehetett volna. Egyszerű és hatékony."
Jackie Stewart
Jackie Stewart szintén amondó, hogy a plusz kanyarra szükség lett volna.
"Rengeteg idő állt rendelkezésre ahhoz, hogy ezt megtegyék. Az FIA-nak nyitottnak kellene lennie a kompromisszumra, amikor szokatlan vagy különleges helyzet áll elő, különösen azért, mert a versenyt az Egyesült Államokban rendezték. A Formula-1 nem engedhet meg magának sok olyan napot, mint ez."