F1: az első meccslabda a hollandé, de meg lehet-e állítani Hamiltont Dzsiddában?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2021.12.02. 17:15
null
Verstappen (jobbra) már most hétvégén lezárhatja a bajnoki harcot (Fotó: DPPI)
Egy szabad hétvége után folytatódik a Formula–1 2021-es idénye, a helyszín Dzsidda, ahol az első Szaúdi Nagydíjat rendezik meg. Noha Max Verstappen továbbra is vezeti a bajnoki összetettet Lewis Hamilton előtt, s akár már vasárnap megnyerheti első vb-címét, az előzetes várakozások szerint a Mercedesnek feküdhet jobban a rendívül gyorsnak ígérkező pálya, így akár pontazonosság is előállhat a két vb-aspiráns között a jövő heti idényzáró előtt.

 

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A DZSIDDAI PADDOCKBÓL

Lewis Hamilton Brazília után Katarban sem állt meg a győzelemig, aminek révén nyolc pontra csökkentette a lemaradását az egyéni összetettet az október 10-i Török Nagydíj óta vb-éllovas Max Verstappen mögött.

1. SZAÚDI NAGYDÍJ
DECEMBER 3., PÉNTEK
1. szabadedzés: 14.30–15.30
2. szabadedzés: 18.00–19.00
DECEMBER 4., SZOMBAT
3. szabadedzés: 15.00–16.00
Időmérő: 18.00–19.00
DECEMBER 5., VASÁRNAP
A verseny (50 kör, 308.45 km) rajtja: 18.30
A KÖVETKEZŐ FUTAM
December 12, 14.00 Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi

A lendület tehát egyértelműen a címvédőnél van két fordulóval a vége előtt, ráadásul jó esélyekkel érkezhet meg a soron következő szaúdi helyszínre is, hiszen amellett, hogy az előzetes várakozások szerint az ő autójának fog jobban feküdni a 6147 méter hosszú pálya, az Interlagosban debütáló „rakétamotor” is a segítségére lehet a tempós dzsiddai nyomvonalon.

A Mercedes esetleges erőfölényére a rivális Red Bull is készül, és azt a német csapat is elismerte, hogy papíron kedvezhet a W12-esnek az új helyszín. A vezető versenymérnök, Andrew Shovlin ugyanakkor óvatosságra intett, mondván, az idén már többször is alulmaradtak a „vörös bikákkal” szemben olyan aszfaltcsíkokon, amelyeken előzetesen az ő egyeduralmukra lehetett számítani.

A legutóbbi ilyen példát Austin szolgáltatta, ahol Verstappen először megtörte az „ezüstnyilak” 2014 óta íródó pole pozíciós sorozatát, majd elsőségét másnap győzelemre váltotta Hamilton egyik kedvenc vadászterületén. A szakember kiemelte azt is: noha rendkívül szoros a két csapat közötti harc, nagy teljesítményingadozás volt tapasztalható az előző futamokon, és rámutatott arra, hogy egy új pálya mindig ugrás az ismeretlenbe, így hiába a papírforma, a minél jobb felkészülés lesz a kulcs.

Bár mindkét alakulat igyekszik nyugodtnak mutatni magát, egyértelműen nagy nyomás nehezedik rájuk, hiszen a véghajrában már egyetlen hiba is sorsfordító lehet főleg annak tudatában, hogy már most hétvégén pont kerülhet mindkét bajnoki harc végére.

A BAJNOKI CSATA
VERSTAPPEN
HAMILTON
9
POLE POZÍCIÓ
4
5VERSENYEN FUTOTT LEGGYORSABB KÖR
5
620
ÉLEN TÖLTÖTT KÖRÖK
228
16
DOBOGÓ
15
9
GYŐZELEM
7
351.5PONT
343.5

Ami a versenyzőket illeti, az első meccslabda Verstappené, a holland ugyanis egy esetleges győzelemmel vagy második hellyel bebiztosíthatja a címet, méghozzá Hamilton helyezésétől függően. Ha a holland elsőként szeli át a célvonalat, és leggyorsabb kört fut, akkor a britnek nem szabad az első ötösben zárna, míg a pluszpont nélküli sikernél a mercedesesnek már a top 6-on kívül kell végeznie.

Ha Verstappen második, és övé a leggyorsabb kör is, akkor Hamilton legjobb esetben is csak kilencedik lehet, míg pluszpont nélkül akkor ünnepelhet, ha a címvédő nem szerez pontot Dzsiddában – a mercedeses kétszer, Azerbajdzsánban és Olaszországban esett ki az idén, ha pedig célba ért, valamennyi alkalommal a mezőny első felében intette le a kockás zászló.

A számolgatás tehát abban az esetben kezdődhet el, ha a holland a top 2-ben, míg a brit a top 5-ön kívül zár, vagyis valami olyasminek kellene történnie Katarban, ami csak egyszer fordult elő 2021-ben.

A Red Bull-os ugyanis egyedül Monacóban tudott legalább 18 ponttal többet gyűjteni a vetélytársnál egy adott hétvégén, szóval a korai bajnokavatáshoz nagy valószínűség szerint az kell, hogy Hamilton vagy a Mercedes hibázzon, esetleg valami technikai malőr történjen a W12-esen.

VERSTAPPEN VILÁGBAJNOK SZAÚD-ARÁBIÁBAN, HA…
…nyer és leggyorsabb kört fut, miközben Hamilton hatodik vagy annál rosszabb.
…nyer, miközben Hamilton hetedik vagy annál rosszabb.
…második és leggyorsabb kört fut, miközben Hamilton tizedik vagy annál rosszabb.
…második, miközben Hamilton nem szerez pontot.

Ami a csapatbajnoki tabellát illeti, épp ellentétes forgatókönyv játszódott le az elmúlt versenyeken, hiszen a Red Bull volt az a küzdő fél, amelyiknek sikerült nagy mértékben faragnia a lemaradásán. A sorozatban hét egyéni és konstruktőri címet nyerő Mercedes előnye mindössze öt pontra csökkent két fordulóval a vége előtt, ami azt jelenti, jócskán elhalványultak az esélyei a korai címvédésre.

Az „ezüstnyilaknak” ugyanis legalább 40 ponttal kellene többet gyűjtenie a „vörös bikáknál” ahhoz, hogy már Katarban biztossá tegyék elsőségüket, vagyis legalább egy első és egy harmadik helyet kell szerezniük, miközben a rivális nem zárhat egyik autójával sem a top 10-ben.

Érdekesség, hogy a mostani kiírásban eddig egyik bajnokesélyes istálló sem tudott 1–2-ben zárni, erre egyedül a McLaren volt képes, amely Monzában aratott kettős sikert. Arra, hogy egy alakulat anélkül legyen konstruktőri első, hogy az első két helyen fusson be legalább egy versenyen, 2005-ben volt legutóbb példa – akkor a Renault hajtotta ezt végre –, míg arra, hogy az egyetlen ilyen sikert elérő gárda a top 3-ban se tudjon végezni az év végén, legutóbb 1997 szolgáltatott példát az összetettbeli negyedik McLaren révén.

A MERCEDES VILÁGBAJNOK SZAÚD-ARÁBIÁBAN, HA...
...kettős győzelmet arat és megszerzi a leggyorsabb kört, miközben a Red Bull legfeljebb 4 pontot gyűjt.
...kettős győzelmet arat, miközben a Red Bull legfeljebb 3 pontot gyűjt.
...első és harmadik helyen végez és leggyorsabb kört fut, miközben a Red Bull legfeljebb 1 pontot gyűjt.
...első és harmadik helyen végez, miközben a Red Bull nem szerez pontot.

A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

Míg a két legfontosabb kérdés tehát jó eséllyel megválaszolatlan marad Szaúd-Arábiában, több csapatnak és versenyzőnek is lehetősége nyílhat rá, hogy pontot tegyen egy-egy harc végére.

Az egyik ilyen csata a csapatbajnoki tabella harmadik helyéért folyik a McLaren és a Ferrari között, és noha az év nagy részében úgy tűnt, a wokingiaknak áll a zászló, a maranellóiak az új erőforrásuknak köszönhetően egyértelműen átvették az irányítást, és immár 39.5 ponttal előzik meg a régi nagy riválist. Ez azt jelenti, hogy az olaszoknak elég öt ponttal többet szerezniük most hétvégén – az elmúlt három nagydíjon egyébként pontosan ennyi pontot gyűjtő – briteknél ahhoz, hogy bebiztosítsák a pozíciójukat.

Valtteri Bottasra ennél kicsit nehezebb feladat vár, a finnek 13 ponttal kellene többet gyűjtenie Sergio Péreznél ahhoz, hogy megszerezze a harmadik helyet. Ezért a pozícióért matematikailag még Lando Norris és Charles Leclerc is versenyben van, de a két pilóta inkább egymással fog nagyot küzdeni, hiszen jelenleg mindössze egy pont választja el őket egymástól.

Ebbe a harcba azonban lesz némi beleszólása a monacói csapattársának, Carlos Sainz Jr.-nak is, aki további 6.5 pontos lemaradással követi a wokingiak britjét.

A hármas mögött Daniel Ricciardo és Pierre Gasly érkezik, igaz, az ő küzdelmük már nem ilyen szoros, hiszen az ausztrál előnye 13 pont, ráadásul az AlphaTauri számára nem is alakultak túl jól az előző vasárnapok, amit jól mutat, hogy az Alpine 25 pontot vert rá Losailban, amivel nagy valószínűség szerint be is betonozta a konstruktőri ötödik helyét.

A duó mögött az Aston Martin hetedik pozíciója már biztosítottnak mondható, és arra is csekély esély van, hogy változzon a sorrend a Williams, az Alfa Romeo és a Haas között.

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1. Max Verstappen 9
16 18 5 351.5
2. Lewis Hamilton 7 15 17 5 343.5
3. Valtteri Bottas 1 10 13 4 203
4. Sergio Pérez 1 5 15 1 190
5. Lando Norris - 4 17 1 153
6. Charles Leclerc - 1 15 - 152
7. Carlos Sainz Jr. - 3 16 1 145.5
8. Daniel Ricciardo 1 1 12 - 105
9. Pierre Gasly - 1 13 1 92
10. Fernando Alonso - 1 13 - 77
11. Esteban Ocon 1 1 11 1 60
12. Sebastian Vettel - 1 6 1 43
13. Lance Stroll - - 8 - 34
14. Cunoda Juki - - 6 - 20
15. George Russell - 1 4 1 16
16. Kimi Räikkönen - - 4 - 10
17. Nicholas Latifi - - 2 - 7
18. Antonio Giovinazzi - - 1 - 1

KONSTRUKTŐRÖK
1. Mercedes 546.5
2. Red Bull-Honda 541.5
3. Ferrari 297.5
4. McLaren-Mercedes 258
5. Alpine-Renault 137
6. AlphaTauri-Honda 112
7. Aston Martin-Mercedes 77
8. Williams-Mercedes 23
9. Alfa Romeo-Ferrari 11
10.Haas-Ferrari0

 

MI VÁRHATÓ A SZAÚDI NAGYDÍJON?

A mezőny némileg felszusszanhatott a tripla hétvége után, de most egy dupla hétvége vár rá, hogy lezárja a rekordhosszú, 2021-es kiírást. Az első állomás Dzsidda, ahol az első Szaúdi Nagydíjat rendezik meg. A 6174 méter hosszú pálya az idei versenynaptár második leghosszabbja (Spa-Francorchamps után), és egyértelműen a leggyorsabb utcai nyomvonalnak ígérkezik.

A 27 kanyart (16 balos, 11 jobbos) magába foglaló aszfaltcsíkon nagyjából 250 km/ó-s átlagsebesség, valamint 322 km-es végsebesség várható, és az előzetes adatok alapján mindössze három olyan kanyar lesz, amelynél 5-ös sebességi fokozatnál lejjebb kell majd kapcsolni. A versenyzők a pálya 79 százalékát fogják padlógázon teljesíteni, s noha a sokszor szűk és beláthatatlan kombinációkban nem lesz egyszerű követni egymást, három DRS-zóna fogja segíteni az előzéseket.

A csupán nyolc hónap alatt felhúzott létesítményben villanyfényben csaphat majd össze a mezőny az időmérőn és a versenyen, így az erősorrendet illetően mindenképp a második edzés lesz a mérvadó, ugyanakkor a várhatóan nagyon piszkos, poros és csúszós nyomvonalon sorsdöntő lesz, ki milyen gyorsan kapja el a ritmust, és tud alkalmazkodni az új körülményekhez, szóval arra lehet számítani, hogy már az első tréningen nagy lesz a forgalom.

 

Némileg az F1-esek segítségére lehet a Formula–2-es mezőny is, hiszen a betétsorozat mezőnye is hozzájárul majd a felgumizódáshoz, azonban így is rendkívül könnyű lesz hibázni, amiért a falak közelségéből fakadóan nem kizárt, hogy drágán meg kell fizetnie a pilótáknak.

A kis bukóterek miatt egy-egy baleset gyorsan piros zászlót is maga után vonhat, ami sok időt elvehet a gyakorlásból, míg az időmérőn a pálya hosszúsága ellenére is lehet számítani feltartásokra, hiszen némely kanyart nehéz belátni, és nem könnyű úgy félreállni a szűk aszfaltcsíkon, hogy az ne zavarja meg, valamint ne okozzon időveszteséget a gyors körön lévőnek.

A versenyen eközben az esetleges megszakítás mellett a virtuális és a valódi biztonsági autós szakaszok boríthatják pillanatok alatt a stratégiákat, hiszen akkor jóval lerövidül a számítások szerint 23 másodperces bokszutcai látogatás, ráadásul a gumik viselkedése is nagy talány.

A Pirellit vezető Mario Isola kijelentette, hogy a dzsiddai pálya jelenti az egyik legnagyobb kérdőjelet, a gumibeszállító így amellett döntött, hogy a középső tartományt, vagyis a C2-es, a C3-as, illetve a C4-es keveréket bocsátja a csapatok rendelkezésére.

 

Az előzetes szimulációk alapján nagy terhelésnek lesznek kitéve az abroncsok: Szaúd-Arábiában van a legtöbb kanyar, amelyek közül az egyik, a 13-as 12 fokkal döntött, vagyis valamivel meredekebb, mint az indianapolisi, és 7 fokkal marad el a zandvoortitól – ebben a fordulóban a számítások szerint 5 G-s erőhatás éri a versenyzőket.

Ami a várható erőviszonyokat illeti, a történelmi múltat tehát nem lehet figyelembe venni, hiszen a mezőny mindössze szimulátorban próbálhatta ki eddig a pályát, így leginkább a jelenlegi formára, illetve az idén kirajzolódott mintákra lehet támaszkodni.

Az elmúlt két versenyhétvége egyértelműen a Mercedes fölényét hozta, Hamilton Interlagos óta megállíthatatlannak tűnik, ráadásul, ahogy Shovlin is utalt rá, a Brazíliában bevetett erőforrás újra a segítségére lesz. Az „ezüstnyilaknak” emellett többnyire jobban feküdtek a gyorsabb nyomvonalak is, szóval a papírforma szerint arra lehet számítani, hogy folytatódhat a brit menetelése.

Az új aszfaltcsík ugyanakkor – ahogyan a fentiekből is kiderül – nagy kérdőjel valamennyi résztvevő számára, így mindenképpen érdemes fenntartásokkal kezelni az előzetes várakozásokat.

MELEG IDŐ DZSIDDÁBAN
Pénteken a még napfényben lezajló első edzésen 33 Celsius-fok körül alakul a hőmérséklet, amely 27 Celsius-fokra fog lecsökkenni a villanyfényes második gyakorlásra. Szombaton némileg hűvösebb idő várható, az utolsó tréningen 27, míg az időmérőn 24 Celsius-fokig eshetnek vissza a higanyszálak, s az utóbbi eseményen tapasztalt körülmények nagyjából meg fognak egyezni a vasárnapi versenyen várhatóval is, így a pénteken teljesített hosszú etapokra némileg kevésbé lehet támaszkodni. A szélerősség a hétvégén 9 és 19 km/ó között fog mozogni, eső egyik nap sem várható.

Ami az időmérőt illeti, az előző három nagydíjon leggyorsabb Mercedes lehet a befutó, ráadásul Hamilton Brazíliában és Katarban mutatott egykörös tempója némileg aggasztó is lehet a Red Bull számára.

A brit Losailban több mint négy tizedet adott Verstappennek, nem mellesleg az elmúlt kvalifikációkon Bottas is rendre jól ment, szóval az „ezüstnyilak” akár ki is sajátíthatják az első rajtsort, ami mindenképpen nagy lökést adhat Hamilton bajnoki reményeinek, hiszen várhatóan nem lesz olyan könnyű előzni a pályán.

Ami a győzelmet illeti, statisztikailag ugyancsak a címvédőnek áll a zászló, amit jól mutat, hogy pályafutása során tizenkét alkalommal tudott már nyerni olyan pályán, amelyen előtte még nem versenyzett szemben Verstappen egyetlen sikerével, amit idén Zandvoortban húzott be.

Mindezek ellenére a holland az, akinek már most hétvégén esélye nyílhat megszerezni a bajnoki trófeát, szóval nem neki kell elsődlegesen futnia az eredmény után. Verstappen ugyanis akár ki is eshet, matematikailag akkor is lehetősége lenne az idényzárón behúzni a sikert, míg Hamilton számára egy hatodik hely is végzetes lehet...

Noha normális körülmények között csekély esély van arra, hogy ne a két bajnokaspiráns közül kerüljön ki a dzsiddai győztes, a várhatóan több biztonsági autós szakaszt, illetve esetleges piros zászlót hozó versenyen nagy káosz is kialakulhat, ami tovább fűszerezheti az egyébként is nagyon pikáns bajnoki csatát.

Ami a dobogós esélyeket illeti, nagy valószínűség szerint Bottas és Pérez mérkőzhet meg egymással az alsó fokért, míg a két élcsapat versenyzőin kívül leginkább a Ferrari vagy a McLaren lehet befutó.

A tripla hétvégén mindössze öt pontot gyűjtő wokingiak akár némileg csökkenthetik is a lemaradásukat, hiszen várhatóan valamelyest jobban feküdhet a számukra a nyomvonal, mint a maranellóiaknak, ugyanakkor a katari eredménylistából kiindulva meglehetősen szoros csatára van kilátás a középmezőny alakulatai között, így nagy lehet a kavarodás.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, az előző versenyen dobogót ünneplő Alpine, az Aston Martin, valamint az AlphaTauri pályázhat rájuk a legnagyobb eséllyel, ugyanakkor az elmúlt öt nagydíjon pontzónán kívül záró Williams is bízhat abban, hogy az ő kezére játszik az esetleges szaúdi káosz.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik