F1: magabiztos Mercedes, szenvedő Ferrari – avagy ez történt az 1. teszten

Vágólapra másolva!
2020.02.23. 11:14
null
Erősen kezdte a téli felkészülést a Mercedes (Fotó: AFP)
Akár a leggyorsabb, akár a legtöbb kört nézzük, a Mercedes kisajátította az első helyet a listán az első kollektív téli teszten. Lewis Hamilton és Valtteri Bottas együttesen csaknem 500 körig jutott, míg nagy riválisuk, a Ferrari alig lépte át a 350-et. Sebastian Vetteléket több meghibásodás is hátráltatta az első három tesztnapon Barcelonában – cikkünkben összeszedtük a legfontosabb adatokat és történéseket.

HÁROM NAP, KÉT MERCEDES 1-2

Lewis Hamilton és Valtteri Bottas különösebb probléma nélkül „pakolta” a köröket a W11-esbe az első háromnapos teszt során. Csupán a második nap utolsó fél óráját voltak kénytelenek kihagyni, amikor egy elektronikus meghibásodás marasztalta a bokszban Bottast, azonban Hamiltonnal együtt így is 183 körig jutottak csütörtökön.

Ha ehhez hozzáadjuk a szerdai és a pénteki teljesítményüket, akkor 494 kört kapunk, amivel a címvédő alakulat az első teszt legszorgalmasabb csapatának számít. Legközelebb hozzájuk a Red Bull került – Max Verstappen és Alexander Albon 471 körig jutott, míg a középmezőnyből az Alfa Romeo tette meg a legnagyobb távot. Igaz, 424 körük csupán eggyel több, mint amit a McLaren tett meg a Circuit de Catalunyán.

Visszatérve a Mercedesre, fontos szót ejteni még valamiről, amivel sikerült kissé borzolni a kedélyeket. A teszt második napján lettek egyesek figyelmesek a belső kamerás felvételekből arra, hogy Hamilton kezében a kormány előre és hátra mozog menet közben. Az egyedülálló megoldást, amivel az első kerekek összetartásának mértékét lehet szabályozni – ezzel pedig akár az első gumik hőmérsékletét is –, DAS-nak (Dual Axis Steering) nevezte el az istálló, és hosszas fejlesztés előzte meg.

A kéttengelyes kormányzást természetesen nem fogadták túl jól a riválisok, és magyarázatot vártak az FIA-tól arra, hogy használhatja-e a rendszert a Mercedes. Pénteken az a döntés született, hogy az előttünk álló idényben szabályos lesz a megoldás, 2021-től azonban betiltják azt.

Természetesen nehéz megítélni, hogy az újítás mennyiben járulhat hozzá a Mercedes jó teljesítményéhez, ám az kijelenthető, Hamiltonék meggyőzőek voltak az első teszt során. A három napon látottak alapján persze nem szabad messzemenő következtetéseket levonni, de az, hogy a Mercedes versenyzői minden tekintetben az élen végeztek, valószínűleg azt eredményezi, hogy a melbourne-i szezonnyitóra bizakodva utaznak el.

A FERRARINÁL NEM ILYEN KEZDÉSBEN REMÉNYKEDTEK

Ha már szót ejtettünk arról, hogy mely istállók teljesítették a legtöbb kört, nem árt megnézni a lista második felét is. Ott, ráadásul egészen lenn, a nyolcadik helyen olvasható csak a Ferrari neve. Sebastian Vettel influenzával küzdve, az eredeti beosztást kissé átalakítva kezdte meg az SF1000-es tesztelését Barcelonában, ám nem ez jelentette a legnagyobb nehézséget az olasz alakulat számára. A négyszeres világbajnok és Charles Leclerc együttesen 354 körig jutott – ennél csak a Williams és a Haas ment kevesebbet.

Egyik nap sem telt el a Ferrarinak úgy, hogy ne kellett volna a tervezettnél jobban hozzányúlni az autóhoz. Az utolsó napon például Vettelnek a délelőtti tesztelés több mint felét ki kellett hagynia, miután motorhiba lépett fel az SF1000-esben, és az nem magától, hanem egy tréleren tért vissza a bokszutcába. Ezt követően kicserélték a motort az autóban, de ezzel értékes időt veszítettek, ráadásul a délutáni órákban is akadt gondjuk a technikával.

MEGTETT KÖRÖK CSAPATONKÉNT
1. Mercedes 494
2. Red Bull-Honda 471
3. Alfa Romeo-Ferrari 424
4. McLaren-Renault 423
5. Alpha Tauri-Honda 382
6. Renault 380
7. Racing Point-Mercedes 371
8. Ferrari 354
9. Williams-Mercedes 324
10. Haas-Ferrari 316

Ezek után szinte felesleges is nézni a köridőket, mindenesetre Vettel a 14., Leclerc pedig a 16. helyen végzett ezen a listán. Persze azt is hozzá kell tenni, hogy utóbbi versenyző a C3-as gumikon autózta az egyéni legjobbját, és Vettel is csak egy keverékkel lágyabb abroncsokon ment.

Természetesen nem kell még leírni a Ferrarit, lesz újabb három nap arra, hogy Vettelék felkészüljenek a tőlük telhető legjobb módon az idénynyitóra, de annyi biztos, hogy a második teszten lesz mit bepótolniuk. Erre Mattia Binotto, az istálló csapatfőnöke is kitért, aki hozzátette: korántsem lehetnek annyira optimisták, mint egy évvel ezelőtt, és van miért aggódniuk a folytatást illetően.

A harmadik topcsapatnak számító Red Bullt kicsit nehéz megítélni. Max Verstappen csak a 9. helyen végzett a leggyorsabb köröket tekintve, ám az RB16-oson C3-as gumik voltak fenn akkor, sőt, Albon C2-es abroncsokon teljesítette a maga gyors körét. Apróbb technikai nehézségek az osztrák alakulatot is sújtották az első teszten, de így is sikerült a Mercedes mögött végezniük a megtett távot tekintve.

MERCEDES-KLÓN A KÖZÉPMEZŐNYBEN

Nehéz lenne egyelőre megítélni, idén hogyan alakulhat az erőviszony a középmezőnyben, de néhány konklúziót le lehet vonni az első teszten látottak alapján. Kezdjük a Racing Pointtal, amely sok kritikát kapott azzal kapcsolatban, hogy 2020-as autója igencsak hasonlít a Mercedes tavalyi konstrukciójára. A riválisok szerint emiatt komolyan is kell venni a rózsaszín autókat az idei versenyeken, és úgy vélik: talán a Racing Point lehet a legeredményesebb alakulat ebben az évben a topcsapatok után.

Az RP20-as és a W10-es összehasonlítása
Az RP20-as és a W10-es összehasonlítása

Az első teszten megtett köröket tekintve azonban többen is a Racing Point előtt végeztek. Ebben a tekintetben az Alfa Romeo és a McLaren volt a legeredményesebb a középmezőnyből, ráadásul Kimi Räikkönen autózta a leggyorsabb kört a második tesztnapon, miután az Alfájára feltették a leglágyabbnak számító C5-ös abroncsokat. A köröket tekintve e két csapat mögött van egy kisebb leszakadás, utána viszont nincs nagy különbség az Alpha Tauri, Renault, Racing Point hármas között.

A tavalyi abszolút utolsó Williams számára egyértelműen jobban kezdődött az idei tesztidény. Persze ha összehasonlítjuk a két évet, már az is nagy előrelépés volt, hogy idén időben elkészültek az autójukkal, és a többiekkel egy időben tudták megkezdeni annak tesztelését. Claire Williamsék már az új konstrukciójuk leleplezésekkor is nagyobb magabiztosággal nyilatkoztak, és az mindenképp javíthat az esélyeiken, hogy a tavalyival ellentétben normálisan indult számukra a téli felkészülés.

A második kollektív tesztet február 26. és 28. között rendezik, a helyszín akkor is a barcelonai Circuit de Catalunya lesz.

AZ ELSŐ BARCELONAI TESZT ÖSSZESÍTETT EREDMÉNYLISTÁJA
PILÓTA NEMZETISÉG CSAPAT KÖRIDŐ GUMIK TESZTNAP
1. Valtteri Bottas finn Mercedes 1:15.732 C5 3
2. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:16.516 C5 3
3. Kimi Räikkönen finn Alfa Romeo-Ferrari 1:17.091 C5 2
4. Esteban Ocon francia Renault 1:17.102 C4 3
5. Lance Stroll kanadai Racing Point-Mercedes 1:17.338 C4 3
6. Sergio Pérez mexikói Racing Point-Mercedes 1:17.347 C3 2
7. Danyiil Kvjat orosz Alpha Tauri-Honda 1:17.427 C4 3
8. Antonio Giovinazzi olasz Alfa Romeo-Ferrari 1:17.469 C5 3
9. Max Verstappen holland Red Bull-Honda 1:17.516 C3 1
10. Daniel Ricciardo ausztrál Renault 1:17.574 C4 3
11. Pierre Gasly francia Alpha Tauri-Honda 1:17.783 C4 3
12. Carlos Sainz Jr. spanyol McLaren-Renault 1:17.842 C3 1
13. Alexander Albon thaiföldi Red Bull-Honda 1:17.912 C2 2
14. Sebastian Vettel német Ferrari 1:17.154 C4 2
15. George Russell brit Williams-Mercedes 1:18.168 C3 1
16. Charles Leclerc monacói Ferrari 1:18.289 C3 1
17. Romain Grosjean francia Haas-Ferrari 1:18.380 C3 3
18. Nicholas Latifi kanadai Williams-Mercedes 1:18.382 C3 1
19. Robert Kubica lengyel Alfa Romeo-Ferrari 1:18.386 C3 1
20. Lando Norris brit McLaren-Renault 1:18.454 C3 3
21. Kevin Magnussen dán Haas-Ferrari 1:18.466 C3 1

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik