F1: domináns Hamilton és őrült Button-győzelem Kanadában

Vágólapra másolva!
2018.06.07. 11:12
null
Hamilton az első pole pozícióját és győzelmét is Kanadában szerezte (Fotó: AFP)
A 2018-as Formula–1-es szezon eddigi hat nagydíja után a három élcsapat három azon versenyzője osztozik egyenlő arányban a győzelmeken, aki közben az egyéni bajnokság első három helyén is sorakozik. Az élmezőny tehát kiegyenlített „állapotban” érkezik Kanadába, ahol többek mellett Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo is pályafutása első diadalát aratta, sőt, előbbi számára igencsak kedvelt vadászterületet jelent a montreali aszfaltcsík, hiszen az elmúlt három évben sem az időmérőn, sem a versenyen nem győzték le.

 

1: minden idők leghosszabb Formula–1-es nagydíját 2011-ben Kanadában rendezték. A piros zászlóval megszakított, őrült futam 4 óra 4 perc és 39 másodpercig tartott, míg a győzelem sorsa az utolsó körben dőlt el Jenson Button javára, aki kihasználta Sebastian Vettel hibáját. Bár az 1967-es Kanadai Grand Prix időtartama jóval elmarad a 7 évvel ezelőtti kaotikus versenyétől, mégis említésre méltó a maga 2 óra 40 perc és 40 másodperces hosszával. Az akkori, ugyancsak esővel tarkított Mosport Park-i GP-n Jack Brabham diadalmaskodott Denny Hulme és Dan Gurney előtt.

A 2011-es Kanadai Nagydíj összefoglalója:

Button Passes Vettel For Last-Gasp Win | 2011 Canadian Grand Prix

Jenson Button claims a shock victory after passing Sebastian Vettel on the last lap at a wet Montreal... For more F1® videos, visit http://www.Formula1.com Like F1® on Facebook: https://www.facebook.com/Formula1/ Follow F1® on Twitter: http://www.twitter.com/F1 Follow F1® on Instagram: http://www.instagram.com/F1

1: Lewis Hamilton F1-es pályafutása első diadalát 2007-ben Kanadában ünnepelhette, hozzá hasonlóan Robert Kubica 2008-ban, Daniel Ricciardo 2014-ben, illetve Gilles Villeneuve 1978-ban, Jean Alesi 1995-ben és Thierry Boutsen 1989-ben ízlelhette meg először itt a győzelem ízét. Közülük pedig a lengyel és a francia számára az a siker jelentette az utolsót is egyben.

49. KANADAI NAGYDÍJ
PÉNTEK
16.00–17.30: 1. szabadedzés
20.00–21.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
17.00–18.00: 3. szabadedzés
20.00–21.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
20.10: a verseny (70 kör, 305.270 km) rajtja
KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Június 24.,16.10: Francia Nagydíj
Július 1., 15.10: Osztrák Nagydíj
Július 8., 15.10: Brit Nagydíj

3: eddig három pálya adott otthont a Kanadai Nagydíjnak. Mont-Tremblant 2, a Mosport Park 8, Montreal pedig 38 alkalommal látta vendégül a Formula–1 mezőnyét. Idén a 49. Grand Prix-t rendezik meg az észak-amerikai országban.

3: az F1 történetében az idei mindössze a harmadik alkalom, amikor hat futam után három csapat is két diadalt számlál. 1977-ben a Wolf, a Ferrari és a Lotus, míg 1987-ben a McLaren, a Williams és a Lotus állt úgy, mint most a Mercedes, a Red Bull és a Ferrari.

3: Michael Schumacher (1999–2001), Hamilton (2007–2010), és Sebastian Vettel (2011–2013) tudott zsinórban három rajtelsőséget szerezni Montrealban, sőt, a brit (2015–) jelenleg is egy ilyen sorozatban van. A mercedeses egy újabb pole pozícióval így rekordot döntene, hiszen még egyetlen versenyző sem várhatta négy egymást követő évben az élről a piros lámpák kialvását Kanadában.

4: Schumacher és Kimi Räikkönen négyszer érte el a versenyen futott leggyorsabb kört Montrealban, mögöttük a mostani mezőnyből Fernando Alonso kettő, Hamilton és Vettel egy-egy ilyen körrel következik.

6: a hétszeres világbajnok és Hamilton egyenként hatszor bizonyult a leggyorsabbnak az időmérőn, vagyis a brit egyeduralkodóvá válik a kanadai aszfaltcsíkon, ha szombaton újra megkaparintja az első rajtkockát. Hamilton legfőbb vb-riválisa, Vettel eközben három, Alonso pedig egy esetben indulhatott az élről vasárnap.

Hamilton autótolása a 2010-es pole pozíciója után:

Formula 1 on Twitter

When the team told Lewis Hamilton to "push" back in 2010... He had to rely on human power to get back to the pits after taking pole #F1 #CanadianGP https://t.co/PsAU8QZw6Y

6: a Circuit Gilles Villeneuve a hatodik legtöbb F1-es Grand Prix-t rendező pálya, csak Monza (67), Monaco (65), Silverstone (51), Spa-Francorchamps (50) és a Nürburgring (40) látta eddig többször vendégül a száguldó cirkuszt.

7: Schumacher 7 alkalommal győzedelmeskedett Montrealban, mögötte Hamilton következik 6 diadallal. Amennyiben az elmúlt három év kanadai győztesét idén is elsőként inti le a kockás zászló, akkor utoléri a németet a vonatkozó listán, miközben zsinórban megszerzett négy elsőségével új rekordot állít fel, mivel még senkinek sem sikerült négy egymást követő évben nyerni ezen a pályán. Korábban Schumachernek jött még össze a hármas széria, így jelenleg ketten állnak az élen. A Mercedes britjén kívül Räikkönen, Alonso, Vettel és Daniel Ricciardo állhatott fel a pódium felső fokára – egyaránt egyszer – az aktív pilóták közül, így Hamiltonnak több győzelme van Kanadában, mint a mostani mezőny összes tagjának együtt.

8: a Kanadai GP-n jellemzők a szoros befutók, amit jól mutat, hogy a legutóbbi tizenöt itteni versenyből nyolcon legfeljebb három szekundum volt a különbség az első két helyezett között. A legnagyobb differenciával eközben René Arnoux diadalmaskodott, a francia előnye 1983-ban 42.029 másodperc volt a második Eddie Cheever előtt.

10: ha sikerül Hamiltonnak az első rajtsorba kvalifikálnia magát az időmérőn, akkor újabb örökranglistán éri utol Schumachert. A német tízszer várhatta a startot az első két hely valamelyikéről Szuzukában, ami rekordnak számít egy adott aszfaltcsíkot figyelembe véve. A Mercedes britje eddig kilencszer szerezte meg az első vagy a második pozíciót Montrealban.

12: mint a legtöbb mutatóban, Schumacher a dobogós helyezések számában is etalonnak számít. A német tizenkétszer ünnepelhetett már a pódiumon, aminél többször egy adott helyszínen egy pilóta sem pezsgőzhetett még. A jelenlegi rajtrácsról pedig a címvédő áll a legjobban, ugyanis a brit eddig hétszer végzett a legjobb háromban a futamon, ami azt is jól jelzi, hogy csupán egyszer – 2013-ban, amikor harmadik lett – távozott úgy trófeával Kanadából, hogy nem győzött. A többi alkalommal kiesett, a mérlege tehát 6 diadal, 3 nullázás és egy 3. pozíció.

12: az elmúlt húsz kanadai verseny közül tizenkettőn legalább egyszer megjelent a biztonsági autó, sőt, 1999-ben és 2007-ben egyaránt négy alkalommal kapott szerepet, míg 2011-ben a 70-ből 32 kört töltött el a mezőny a safety car mögött vonatozva.

13: a McLaren 13, a Ferrari 11, a Williams 7, a Mercedes 3, a Red Bull 2, a Renault pedig 1 esetben nyert már a Circuit Gilles Villeneuve-ön.

22: a Kanadai GP-n eddig 22 alkalommal (46%) diadalmaskodott az élről induló pilóta, míg a leghátrábbról rajtolva Jacques Laffite szelte át elsőként a célvonalat. A francia 1981-ben a 10. helyről startolva nyert.

Vettel, Ricciardo és Hamilton is két győzelmet szerzett eddig a szezonban (Fotó: AFP)
Vettel, Ricciardo és Hamilton is két győzelmet szerzett eddig a szezonban (Fotó: AFP)

31: az idei szezonból hat nagydíj ment le, és a hat eddig megszerezhető győzelmen tehát a csapat-vb első három helyezettjének azon versenyzői osztoznak egyenlő arányban, akik az egyéni tabella első három pozícióját foglalják el. Ahhoz, hogy hasonló statisztikát találjunk, 31 évet kell visszamenni, ugyanis legutóbb 1987-ben, Alain Prost, Nigel Mansell és Ayrton Senna neve mellett állt fejenként két megnyert futam az évad első 6 Grand Prix-ját követően. Érdekesség, hogy abban az évben végül Nelson Piquet lett a világbajnok, aki 1991-ben karrierje 23., egyben utolsó diadalát aratta e pályán.

Senna, Prost, Mansell és Piquet – előbbi három egyaránt két győzelemmel indított, mégis utóbbi lett a bajnok 1987-ben (Fotó: AFP)
Senna, Prost, Mansell és Piquet – előbbi három egyaránt két győzelemmel indított, mégis utóbbi lett a bajnok 1987-ben (Fotó: AFP)

 

46: a Renault már 46 pontot gyűjtött idén, pontosan 40-nel többet, mint 2016-ban ilyenkor, illetve 32-vel többet, mint egy évvel ezelőtt. A francia alakulat mellett a Red Bull, a Haas, a McLaren és a Sauber áll még jobban hat nagydíj után, mialatt a legnagyobb visszaesés a Ferrarié. A maranellói gárda 40 pont mínuszban van tavalyhoz képest.

75: Hamilton számára Kanada több szempontból is különleges helyszín, hiszen amellett, hogy itt szerezte meg F1-es pályafutása első pole-ját és győzelmét, tavaly pont Montrealban érte utol gyermekkori hősét, Ayrton Sennát (65) a rajtelsőségek tekintetében. A brit versenyző azóta Schumacher (68) rekordját is átadta a múltnak, és a hétvégén akár a 75. első rajtkockáját is kiérdemelheti, miközben Ausztrália mellett ez lenne a második helyszín, ahol legalább 7 elsőséget gyűjt össze. A legtöbb, egy GP-n megkaparintott elsőség száma 8: Senna a San Marinó-i GP-n, Schumacher Japánban bizonyult 8 ízben is a leggyorsabbnak a kvalifikáción, így Hamilton 2019-ben egy ausztrál és egy kanadai elsőséggel új csúcsot állítana fel a két különböző ringen elért 8 pole-jával.

Hamilton és Senna montreali pole-ja 25 év különbséggel:

Hamilton and Senna Take Pole in Montreal 25 Years Apart

Watch Ayrton Senna in 1992 and Lewis Hamilton in 2017 take pole in Montreal. For more F1® videos, visit http://www.Formula1.com Like F1® on Facebook: https://www.facebook.com/Formula1/ Follow F1® on Twitter: http://www.twitter.com/F1 Follow F1® on Instagram: http://www.instagram.com/F1

139: Vettel 2018-ban eddig egyaránt 139 kört töltött el az első és a második pozícióban autózva a versenyeken, miközben a vb-éllovas Hamilton 84 kört futott „csak" az élen, hattal kevesebbet, mint az adott mutatóban második Ricciardo.

300: Alonso, bár a 300. F1-es nagydíjára készül, hivatalosan csak kettővel a mostani után, az Osztrák GP-n fog 300. alkalommal elrajtolni, hiszen a 2005-ös amerikai és a 2017-es orosz futamon nem állt fel a rajtrácsra.

305.270: 70, egyenként 4361 méter hosszú körből tevődik össze a 305.270 km-es versenytáv Kanadában.

366: a hetedik idei Grand Prix előtt már csak Hamilton és Vettel mondhatja el magáról, hogy az eddig teljesíthető 366 kör mindegyikét befejezte.

1:13.622: Rubens Barrichellónak a 2004-es versenyen elért 1:13.622-es ideje a körrekord a montreali aszfaltcsíkon.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik