Nemzetisport.hu 2012.11.23 16:55 Frissítve: 2014.07.16 03:55

Alakul Hamilton búcsúajándéka, Vettel a 2., Alonso az 5.

Lewis Hamilton azt ígérte, mindent belead utolsó mclarenes versenyén Brazíliában, és eddig tartja a szavát: a jövőre már a Mercedesnél versenyző angol az első után a második szabadedzést is az élen zárta Interlagosban, ahol a Red Bull vagy rejtegeti autói valós képességeit (mégiscsak az osztrák istálló nyerte meg a legutóbbi három Brazil GP-t…), vagy elvesztette az ázsiai futamokon látott előnyét. Sebastian Vettel a második edzést is a 2. helyen zárta, míg Fernando Alonso ismét az 5. helyen végzett.

Lewis Hamiltonnak eddig kiválóan alakul utolsó mclarenes nagydíjhétvégéje (Fotók: Reuters)

 

A helyi idő szerint 13 órakor kezdődő edzés 33 fokos levegőben, 51 fokos aszfalton vette kezdetét. Az időmérő és a verseny szombaton, illetve vasárnap ugyanekkor kezdődik, várhatóan hűvösebb körülmények között. Elsőként Grosjean hajtott ki a pályára.

Ezen az edzésen már nem szerepelnek tartalék pilóták, Bruno Senna és Heikki Kovalainen is visszaül az autójában, s megkezdi a hétvégét, amelyről csak remélni tudja, hogy nem az utolsó lesz F1-es karrierje során. A Pirelli próbagumijai is eltűntek, már csak a versenyen is használható (már ha nem lesz eső…) kemény és közepesen kemény abronccsal köröznek a versenyzők.

BRAZIL NAGYDÍJ
SZOMBAT
14.00–15.00: 3. szabadedzés
17.00–18.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
17.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. Az időpontok magyar idő szerint értendőek.

Négy percen belül 18 pilóta hajtott ki a pályára, az első percek legjobbja Kimi Räikkönen volt 1:16.070 perccel. A finn az első edzésen alig körözött a motor gyújtásának meghibásodása miatt, de sikerült megoldani a problémát.

Webber, majd Hamilton ugrott az élre, az angol 1:15.893-at ment. Webber három tizeddel megelőzte, majd Massa állt az élre 1:15.473-mal.

Vettel a 10. percben még nem volt a legjobbak között, de az első szektorban jó részidőket futott. Alonso a 3. helyre jött fel.

A két HRT az austini péntekhez hasonlóan a boxban várakozott. A 13. percben Vettel állt az élre, 1:15.226 perces körével 48 ezreddel előzte meg a második helyre ugró Alonsót.

Ricciardo és Petrov autójára felkerültek a 2013-as tesztgumik, ami meglepő, hiszen arra lehetett számítani, hogy a csapatok az első edzésen letudják azok kipróbálását, és a másodikon már a versenyre készülnek. Ezek szerint a Toro Rosso és a Caterham még jobban meg akarja ismerni a 2013-as abroncsokat.

VB-ESÉLYEK 
Vettel a világbajnok, ha az évadzárón…
…legalább a negyedik helyen végez
…legalább a hetedik helyen ér célba, Alonso pedig nem nyer
…legalább kilencedikként végez, miközben Alonso legfeljebb harmadik
…Alonso nem dobogós
 
Alonso a világbajnok, ha Brazíliában…
…győz, és Vettel legfeljebb ötödik
…második, Vettel pedig legfeljebb nyolcadik
…harmadik, Vettel pedig legfeljebb tizedik
 
Pontegyenlőség esetén több győzelmének köszönhetően Vettel a világbajnok.

Button bejött Vettel és Alonso közé, az első három helyezett 48 ezreden belül volt.

A 20. percre csak Grosjean és Petrov maradt kint a pályán. Az első menet után a sorrend Vettel, Button, Alonso, Hamilton, Massa, Schumacher, Webber, Rosberg, Senna, Di Resta, Kobajasi, Grosjean, Räikkönen, Hülkenberg volt az első 14 helyen.

A HRT garázsában egyáltalán nem volt mozgás – amíg Texasban a pálya porosságára fogták a körökkel való spórolást, ezúttal nem is leplezik, hogy gond van. A csapatnak siralmas a jövőképe, főleg azóta, hogy egy katari befektetőcsoport visszavonta a csapat felvásárlására vonatkozó terveit.

A pályán többen is alig tudták az íven tartani autójukat, az egyes és a négyes kanyar sok pilótával kifogott, a zöldre festett bukótérből azonban még bőven volt visszaút.

Massa kisodródására így reagált Rob Smedley versenymérnök a rádión: „Felipe, úgy gondolom,  tudod, mi volt a baj. A tapadás nem elég jó ahhoz, hogy ekkora sebességgel menj ebbe a kanyarba."

 AUTÓDROMO JOSÉ CARLOS PACE

A pálya adatai
Hossza: 4.309 km
Teljes versenytáv: 71 kör (305.909 km)
Pályacsúcs: 1:11,473 (Juan Pablo Montoya, Williams-BMW, 2004)

A tavalyi verseny

Pole pozíció: Sebastian Vettel (1:11,918; Red Bull-Renault)
Futamgyőztes: Mark Webber (1:32:17,464; Red Bull-Renault)
Leggyorsabb kör: Mark Webber (1:15,324; Red Bull-Renault)

Több pilóta is üzen a sisakjával a Brazil Nagydíjon. Massa édesapja túraautós színeire festette a fejvédőjét, Hamilton a McLarennek, Schumacher a szurkolóinak mond köszönetet. A hétszeres világbajnok bele is rejtette üzenetébe az, miért volt értelme ennek a három évnek, amit a Mercedesnél töltött: „Az élet a szenvedélyről szól. Köszönöm, hogy osztoztok az enyémen."

Alons, majd Grosjean vette át a vezetést, a francia a közepesen kemény abroncsokkal 1:14.994-et futott. A két HRT is elhagyta a boxutcát.

Räikkönen is megkapta a lágyabb gumikeveréket, a hatodik helyre jött fel vele.

Féltávnál a sorrend Grosjean, Alonso, Vettel, Button, Webber, Räikkönen, Rosberg, Hamilton, Massa, Schumacher, Pérez, Kobajasi, Senna, Di Resta, Maldonado volt az első 14 helyen. A Force India nagyon szenvedett a villámgyorsan elkopó hátsó gumik miatt.

Rosberg, majd Massa ugrott az élre a lágyabb gumikon, majd Hamilton következett 1:14.026-os körével, amely már a délelőtti edzés legjobbjánál is jobb volt.

A paddockban az esős verseny lehetősége az egyik fő téma. Az autók esős beállítása már nem létezik olyan szinten, mint, mondjuk, az 1990-es években, ha nagyon vizes a pálya, úgyis a biztonsági autó mögött megy a mezőny. A Sky Sports közvetítésében az is szóba került, hogy ha nagyon esik, és nem megy el a verseny a táv 75 százalékáig, csak fél pontokat osztanak, és a győzelem 12.5 pontot ér – féllel kevesebbet, mint az Alonso és Vettel közötti különbség…

Webber a lágyabb gumikon a 2. helyre jött fel, Schumacher az 5. pozícióba ugrott előre.

Alonso 13 pontos hátrányt szeretne ledolgozni az idényzárón
  Hamilton az élen, négyen kilenc századon belül
  – 1. szabadedzés
  Egy kérdés maradt a végére: Vettel vagy Alonso?
  – futamelőzetes
  Interlagos: ahol még a boxutca is trükkös – pályabemutató
  Döntött már defekt, ütközés, csapatutasítás, sőt udvariasság is
  – utolsó futamos drámák
  Ferrari: Csak magunkra szabad figyelnünk
  Gutiérrez a Saubernél, Pic a Caterhamben folytatja
  – a 2013-as rajtrács eddig

Vettel a fehér betűs gumikon az első szektorban futott csúcs részidő ellenére 274 ezreddel elmaradt Hamiltontól. Alonso az 5. helyről próbált előrébb kecmeregni, de 566 ezreddel elmaradt Hamiltontól, aki meredekebb hátsó légterelővel ment, mint csapattársa, Button, és emiatt volt nagyon gyors a pálya középső, kanyargós szektorában. A végsebessége azonban csak 3 kilométer per órával maradt el Buttonétól.

Az utolsó 20-25 percre megtankolták az autókat, és a versenyzők már a verseny első szakaszára készültek teletankolt autóikkal.

Pic autója 20 perccel  a leintés előtt leállt műszaki hiba miatt. Nehezen tudták elmozdítani az autót, mert sebességben maradt, és nem forgott a kereke.

Räikkönen a rádión méltatlankodott: „Nem láttok valamit? Túlhevültek a gumik, egyáltalán nincs tapadás." Válasz a boxból: „Látjuk Kimi, a gumik elöl és hátul is túl forróak."

Massa jobb üzenetet kapott: „Nagyon jó ez a tempó, ezt kell tartani. A legutóbbi köröd volt a legjobb a teli tankosok közül az egész mezőnyben."

A brazil mellett a McLaren pilótái is derűlátóak lehettek, Hamilton és Button is az előzetesen kitűzött 1:19.5-ös határon belüli köröket futott a megtankolt autóval. Alonso 1:20-on kívül maradt, Vettel sem volt sokkal gyorsabb. Aztán Alonso 1:19.5-öt, majd 1:19.4-et futott, jelezve, a versenytempójával nincs gond – az élmenők közül egyébként egyedül ő ment a kemény keverékű gumikkal. A Red Bull pedig vélhetően jobban megtankolta autóit, mert rendre elmaradt riválisaitól.

Szombaton, pláne vasárnap okosabbak leszünk, de annyit sejteni lehet, hogy a Red Bullnak már nincs meg az a fölénye, mint az ázsiai futamokon.

BRAZIL NAGYDÍJ, 2. SZABADEDZÉS 
1. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:14.026 átlag: 209.553 km/ó 35 kör
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:14.300 0.274 mp h. 40
3. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:14.523 0.497 37
4. Felipe Massa brazil Ferrari 1:14.553 0.527 37
5. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:14.592 0.566 37
6. Michael Schumacher német Mercedes 1:14.654 0.628 36
7. Nico Rosberg német Mercedes 1:14.669 0.643 40
8. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:14.863 0.837 40
9. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:14.994 0.968 37
10. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:15.129 1.103 39
11. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:15.131 1.105 40
12. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:15.371 1.345 39
13. Bruno Senna brazil Williams-Renault 1:15.432 1.406 45
14. Sergio Perez mexikói Sauber-Ferrari 1:15.542 1.516 35
15. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:15.839 1.813 43
16. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:15.902 1.876 39
17. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:15.953 1.927 47
18. Jean-Eric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:16.048 2.022 40
19. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1:16.126 2.100 39
20. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1:16.655 2.629 42
21. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 1:17.244 3.218 15
22. Timo Glock német Marussia-Cosworth 1:17.675 3.649 42
23. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 1:18.127 4.101 31
24. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 1:18.139 4.113 15
1. SZABADEDZÉS 
 1. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:14.131 átlag: 209.256 km/ó 33 kör
 2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:14.140 0.009 mp h. 35
 3. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:14.198 0.067 34
 4. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:14.217 0.086 31
 5. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:14.392 0.261 28
 6. Felipe Massa brazil Ferrari 1:14.716 0.585 29
 7. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:14.719 0.588 33
 8. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:14.738 0.607 34
 9. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:15.015 0.884 37
10. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:15.050 0.919 32
11. Michael Schumacher német Mercedes 1:15.114 0.983 36
12. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:15.255 1.124 31
13. Sergio Perez mexikói Sauber-Ferrari 1:15.396 1.265 32
14. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:15.413 1.282 23
15. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:15.587 1.456 35
16. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:15.701 1.570 16
17. Jean-Eric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:16.048 1.917 35
18. Nico Rosberg német Mercedes 1:16.315 2.184 36
19. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:16.460 2.329 32
20. Timo Glock német Marussia-Cosworth 1:16.506 2.375 31
21. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1:16.617 2.486 30
22. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 1:17.234 3.103 26
23. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 1:17.678 3.547 15
24. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 1:17.895 3.764 13
A VB ÁLLÁSA
  GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
  1. Sebastian Vettel 5 10 16 273
  2. Fernando Alonso 3 12 17 260
  3. Kimi Räikkönen 1 7 18 206
  4. Lewis Hamilton 4 7 14 190
  5. Mark Webber 2 4 14 167
  6. Jenson Button 2 5 13 163
  7. Felipe Massa 1 13 107
  8. Romain Grosjean 3 10   96
  9. Nico Rosberg 1 2 10   93
10. Sergio Pérez 3 7   66
11. Kobajasi Kamui 1 8   58
12. Nico Hülkenberg 10   53
13. Paul di Resta 9   46
14. Pastor Maldonado 1 1 5   45
15. Michael Schumacher 1 7   43
16. Bruno Senna 10   31
17. Jean-Éric Vergne 3   12
18. Daniel Ricciardo 6   10
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 440 (már bajnok)
2. Ferrari 367
3. McLaren-Mercedes 353
4. Lotus-Renault 302
5. Mercedes 136
6. Sauber-Ferrari 124
7. Force India-Mercedes   99
8. Williams-Renault   76
9. Toro Rosso-Ferrari   22

 

2022.07.01 16:31:57

F1 H. L.

A spanyol 163 ezreddel előzte meg a britet, akit Norris követett a második szabadedzésen.

2022.07.01 12:50:20

F1 H. L.

A finnt Hamilton és Sainz követte a piros zászlóval záruló első szabadedzésen.

2022.06.19 16:52:51

F1 B. Ö. B.

A dobogó legalsó fokára Hamilton állhatott fel • Pérez hamar kiesett, Leclerc az 5. helyig zárkózott fel.

2022.06.18 21:07:35

F1 B. Ö. B.

Felemásan zárta az esős körülmények között megrendezett időmérőt a Red Bull Montrealban.

2022.06.18 12:50:09

F1 B. Ö. B.

A Red Bull versenyzői a top tíz végén zárták az utolsó edzést, amelyet Leclerc szinte teljesen kihagyott.