F1: a Red Bull mindent visz Kanadában is, vagy közbeszól az eső?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2022.06.17. 11:09
null
A Red Bull párosa mindent vitt az elmúlt versenyeken (Fotó: AFP)
Szünet nélkül folytatódik a 2022-es Formula–1-es bajnokság, a kilencedik állomás Montreal, ahol az 51. Kanadai Nagydíjat rendezik meg. A vb-éllovas Max Verstappen kihasználva a rivális, Charles Leclerc újabb kiesését, több mint egy futamgyőzelemnyire növelte az előnyét az egyéni összetettben, így a Ferrarinak minél hamarabb vissza kell vágnia, ha nem akar még inkább leszakadni. 

 

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A MONTREALI PADDOCKBÓL

Max Verstappen idénybeli ötödik győzelmét aratta a múlt hétvégi Azeri Nagydíjon, míg a rivális, Charles Leclerc a második kiesését jegyezte, aminek révén a holland 34 pontra, vagyis több mint egy futamgyőzelemnyire növelte az előnyét az egyéni összetettben.

51. KANADAI NAGYDÍJ
JÚNIUS 17., PÉNTEK
1. szabadedzés: 20.00–21.00
2. szabadedzés: 23.00–00.00
JÚNIUS 18., SZOMBAT
3. szabadedzés: 19.00–20.00
Időmérő 22.00–23.00
JÚNIUS 19, VASÁRNAP
A verseny (70 kör, 305.27 km) rajtja: 20.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Július 3., 16.00Brit Nagydíj, Silverstone
Július 10., 15.00 Osztrák Nagydíj, Spielberg
Július 24., 15.00
Francia Nagydíj, Le Castellet

A két csapat közötti kontrasztot tovább erősítette, hogy a Red Bull végül kettős sikerrel zárt, míg a Ferrari Leclerc mellett Carlos Sainz Jr.-rel is nullázott, aminek következményeként a Scuderia lemaradása már nyolcvan pont a konstruktőri tabellán.

Noha az évet remek formában kezdő maranellóiaknak már most hétvégén esélye nyílhat a visszavágásra, és Leclerc elmúlt nagydíjakon mutatott teljesítménye alapján is nagy sansza lehet a győzelemre, a bajnoki reményeket illetően folyamatosan gyűlnek a sötét fellegek.

A monacói versenyző ugyanis hiába szerzett sorozatban négy pole pozíciót, és állt neki a zászló az utóbbi három futamon, két nullázást, illetve egy negyedik helyet volt kénytelen elkönyvelni. Spanyolországban és Azerbajdzsánban technikai probléma, míg Monte-Carlóban az elrontott stratégia okozta a vesztét, ráadásul mindegyik helyszínen vezető pozícióban érte a baj.

Noha Verstappen esélykiegyenlítődésről beszélt, – hiszen ő és a rivális is két kiesést szenvedett el – a képet némileg árnyalja, hogy a Leclerc esetében tapasztalt gondok motoregységvesztéssel jártak, ami a későbbiekben szinte biztosan büntetések formájában üt vissza, hiszen a versenyző nagy valószínűséggel már Kanadában kénytelen lesz bevetni a harmadik és egyben utolsó szabadon felhasználható erőforrását, sőt, az sem zárható ki, hogy egyes elemekből már most túllépi a határt, ami hátrasorolást vonna maga után.

Ezzel kapcsolatban a „vörös bikák” tanácsadója, Helmut Marko kiemelte, igazságos küzdelmet szeretnének, és ezek a problémák valamelyest gátat szabnak neki, ugyanakkor felelevenítette, hogy az év eleji két kiesésük után az ő esélyeiket is gyorsan leírták, miközben még rengeteg verseny volt hátra, azóta pedig a fő rivális is kétszer nullázott, vagyis ilyen értelemben kiegyenlítődött a helyzet.

Az osztrák emellett arra is rámutatott, hogy a Mercedes példája jól mutatja, milyen fontos a kiegyensúlyozottság, hiszen az eddig nem nyerő, de valamennyi nagydíjon a top 5-ben záró George Russell lemaradása mindössze 17 pont Leclerc mögött egy győzelemre nem esélyes autóban.

Ennek kapcsán a maranellóiak csapatfőnöke, Mattia Binotto elmondta, jobban preferálnak egy gyors, de kevésbé megbízható autót, és azonnal igyekezett lehűteni a kedélyeket is, hiszen nem engedte, hogy a csapat vállát nyomja a győzelmi kényszer terhe. A svájci csakis önmagukra, illetve a problémáik minél hamarabbi orvosolására összpontosít, és egyáltalán nem foglalkozik a bajnoki esélyekkel.

Hogy ez a mentalitás mennyire lesz kifizetődő, egyelőre kérdéses, az azonban biztos, hogy jelenleg meglehetősen rossz helyzetben vannak a maranellóiak: a nekik kedvező pályákon esélyesként hagyták kihasználatlanul a lehetőségeiket, miközben a soron következő helyszín a Red Bull elmondása alapján kevésbé lesz kedvező a számukra, vagyis nem zárható ki, hogy győzelem nélkül maradnak Silverstone-ig, ahol épp a rivális készül bevetni az első nagy fejlesztési csomagját…

A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

A Ferrari újabb kudarca mellett a továbbra is problémát okozó delfinezés, valamint a pattogás jelentette és jelenti a fő témát az F1 világában, ugyanis jó néhány csapat továbbra sem találta meg az ellenszert a jelenségre.

A leginkább érintett gárda kétségkívül a Mercedes, amelynél olyan méreteket öltött a pattogás, hogy Lewis Hamilton alig tudott kikászálódni az autóból az 51 körös futam végén, és a csapatfőnök, Toto Wolff akkor még azt az eshetőséget sem zárta ki, hogy a hátát fájlaló hétszeres világbajnok nem tud volán mögé ülni Montrealban.

Noha Hamilton gyorsan cáfolta a hírt, és kijelentette, mindenképpen versenyez Kanadában, a gond jelen van, és korántsem csak őt vagy a csapatát érinti a mezőnyből. Az idénykezdet óta több versenyző is felemelte már a hangját, és a legtöbb panasz pont a múlt héten érkezett, hiszen a hepehupás azerbajdzsáni nyomvonal felerősítette a jelenséget.

A Ferrari spanyolja, Carlos Sainz Jr. úgy érzi, minden eszköz a csapatok rendelkezésére állna, hogy kiküszöböljék a problémát, azonban ehhez először a Nemzetközi Automobil-szövetségnek (FIA) kellene lazítania a szabályokon. A RaceFans értesülései szerint erre már tavaly kész lett volna a szövetség, ám az alakulatok részéről nem volt meg a szükséges támogatottság a módosításhoz.

Noha az istállók alapvetően könnyen csökkenthetnék a pattogás mértékét például a hasmagasság növelésével, az nagy teljesítményvesztéshez vezetne, amit nemcsak ők, hanem a versenyzők sem szeretnének bevállalni.

Az AlphaTauri franciája, Pierre Gasly nem kertelt, felvállalta, élsportolóként ő is a teljesítmény mellett teszi le a voksát az egészsége kárára, így önszántából biztosan nem fog kompromisszumot kötni az autó beállításait illetően. A versenyző pontosan ezért Sainzhoz hasonlóan az FIA-tól várja a megváltást, és kiemelte, tart tőle, hogy 30 éves korára bottal kell járnia, ha nem történik minél hamarabb változás.

Az egészségügyi gondok mellett Gasly arra is felhívta a figyelmet, hogy a jelenség balesetveszélyes, hiszen a pattogás miatt többek között a visszapillantó tükrök is rázkódnak, aminek következményeként meglehetősen rosszak voltak a látási viszonyok, és Hamilton sem állt messze attól, hogy eldobja a Mercedest a hosszú egyenesben a pattogás miatt.

A problémával egyáltalán nem küzdő Red Bull persze a változtatás ellen van, és szerinte a többi alakulat kérésére erősödött fel a versenyzők panasza. A helyzet súlyosságát azonban jól mutatja, hogy az Azerbajdzsánban a gonddal alig küzdő Alfa Romeo finnje, Valtteri Bottas is úgy érzi, az FIA-nak minél hamarabb be kell avatkoznia, hiszen egyáltalán nincs rendjén, hogy a pilóták már pusztán attól sérülnek, hogy vezetik a kocsijukat…

Nos, a szövetség végül meghallotta a versenyzők panaszát, és csütörtökön a biztonságra hivatkozva új technikai direktívákat adott ki, miután többek között orvosokkal is egyeztetett. Az új szabályok Montreal után lépnek érvénybe, míg a mostani hétvégét elsődlegesen adatgyűjtésre használják.

A szövetség a padlólemez és a kopóblokkok kopását fogja vizsgálni, majd maximalizálni fogja az autók függőleges rezonanciáját, ami azt jelenti, hogy a jelenségtől jobban szenvedő csapatoknak kell lépniük és minél hamarabb megoldani a problémát, különben a gépüket szabálytalannak minősíthetik.

Az FIA lépése tehát rövid távon rosszabb helyzetbe hozhatja az egyébként is bajban lévő istállókat, ennek értelmében előfordulhat, hogy a Ferrarinak módosítania kell, míg a Red Bull nem kényszerül változtatásra...

MI VÁRHATÓ A KANADAI NAGYDÍJON?

Nincs megállás, szünet nélkül folytatódik a bajnokság, a kilencedik állomás Montreal, ahol az 51. Kanadai Nagydíjat rendezik meg. Noha a helyszín 1979 óta látja vendégül a mezőnyt, és mindössze egy-egy év kihagyás volt a pálya történetében, 2020-ban és 2021-ben is kiszorult a versenynaptárból a kirobbanó koronavírus-járvány okán, vagyis két év szünet után tér vissza a „száguldó cirkusz" a helyszínre.

Ami a történelmi múltat illeti, az elmúlt tíz évben négy versenyző, Jenson Button, Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel és Lewis Hamilton osztozott a győzelmeken, igaz, míg előbbi kettő fejenként egy-egy diadalt számlált, és a német is csak eggyel többször nyert, a hétszeres világbajnok neve mellé hat siker íródott az említett időszakban.

Hamilton pályafutása első futamgyőzelmének helyszínén összesen hétszer állhatott fel a dobogó tetejére, amivel rekordernek számít, rajta kívül a már említett Vettel mellett Alonso szelte át elsőként a célvonalat Kanadában, azonban jelen állás szerint vajmi kevés esély van arra, hogy valamelyikük gyarapítsa az elsőségeinek a számát.

BORONGÓS, HŰVÖS IDŐ VÁRHATÓ
Pénteken az első szabadedzésen még a 25 Celsius-fokot is elérhetik a higanyszálak, délutánra azonban némileg lehűlhet a levegő, és leszakadhat az ég is. A felhők szombaton sem tágítanak, a hőmérséklet 15 Celsius-fok körül alakulhat, és az időmérőn akár újabb csapadékra is lehet számítani. Vasárnap aztán némileg felmelegszik az idő, hiszen a higanyszálak a 19 Celsius-fokot is elérhetik, és noha továbbra is borongós lesz az idő, jelen állás szerint nem várható eső.

A jelenlegi formát tekintve ugyanis a Red Bull és a Ferrari külön ligát képvisel, és csak valami káosz vagy dráma hozhatná helyzetbe a többieket.

Ami az időmérőt illeti, továbbra is a Ferrari és azon belül is Leclerc számít a favoritnak. A monacói sorozatban négy, összességében hat pole pozíciónál jár, míg a vb-éllovas Verstappen csak egyszer várhatta az élről a piros lámpák kialvását.

Zsinórban öt elsőséget ugyanakkor nem könnyű elérni, és ha a széria pont most szakadna meg, a Red Bull-versenyzők vagy épp a továbbra is az első pole-jára készülő Sainz azonnal lecsapna a lehetőségre, és ha valóban megérkezik szombaton az égi áldás, akár valaki más is odakeveredhet a mezőny elejébe...

Ami a versenyt illeti, a Ferrari remek kvalifikációs szereplése ellenére a Red Bull számít a favoritnak, hiszen a „vörös bikák” nemcsak megbízhatóbbak, hanem stratégiailag is jobbak voltak az elmúlt hétvégéken a riválisnál, és számításaik szerint a montreali aszfaltcsík jobban ki is domboríthatja az erősségeiket.

Persze előbb-utóbb a Ferrarinak is ki fog jönni a lépés, és alapvetően teljesítmény terén az elmúlt három helyszínen is képesek lettek volna a győzelemre, így korántsem szabad leírni őket – talán Leclerc és Verstappen újra összecsaphat egymással az élen.

Ami a dobogós helyezéseket illeti, kétségtelenül a Mercedes utazhat a legnagyobb eséllyel a lepattanóra. Russell egyedüliként valamennyi idei versenyen a top 5-ben zárt, és már kétszer felállhatott a dobogóra is, míg a csapattárs, Hamilton kifejezetten jól vezet Kanadában, így akár tőle is várható erős eredmény.

Az „ezüstnyilak” mellett a McLarenre és az AlphaTaurira is érdemes lehet figyelni, illetve akár az Alpine is a tűz közelébe kerülhet az élcsapatoknál újabb problémák ütik fel a fejüket.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, az Alfa Romeo és az Aston Martin versenyzői pályázhatnak a legjobb esélyekkel a top 10-es pozíciókra, míg a Haas és a Williams pont nélküli sorozata könnyen folytatódhat – előbbi csapat az elmúlt négy, utóbbi a legutóbbi három versenyen nem tudott egyik pilótájával sem a mezőny első felében zárni. A két alakulat dolgát ráadásul az is tovább nehezítheti, hogy egy-egy versenyzője még nem vezetett Kanadában, így nekik a pályát is tanulniuk kell.

A mezőnyből egyébként összesen négy pilóta, Csou Kuan-jü, Cunoda Juki, Nicholas Latifi és Mick Schumacher most debütál Montrealban, közülük előbbi kettő azonnal pontot is szerezhet.

A VB ÁLLÁSA
PILÓTÁK GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LEGGYORSABB KÖRÖK PONT
1. Max Verstappen 5 6 6 2 150
2. Sergio Pérez 1 5 7 2 129
3. Charles Leclerc 2 4 6 3 116
4. George Russell 3 8 99
5. Carlos Sainz 4 6 83
6. Lewis Hamilton 1 7 62
7. Lando Norris 1 6 1 50
8. Valtteri Bottas 6 40
9. Esteban Ocon 6 31
10. Pierre Gasly 3 16
11. Fernando Alonso 4 16
12. Kevin Magnussen 3 15
13. Daniel Ricciardo 3 15
14. Sebastian Vettel 3 13
15. Cunoda Juki 3 11
16. Alexander Albon 2 3
17. Lance Stroll 2 2
18. Csou Kuan-jü 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Honda 279
2. Ferrari 199
3. Mercedes 161
4. McLaren-Mercedes 65
5. Alpine-Renault 47
6. Alfa Romeo-Ferrari 41
7. AlphaTauri-Honda 27
8. Haas-Ferrari 15
9. Aston Martin-Mercedes 15
10. Williams-Mercedes3
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik