F1: a Mercedes címvédésre készül; Russell lehet a pilótakeringő vesztese

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2020.10.22. 17:36
null
A Mercedes talán elhamarkodta Bottas hosszabbítását? A jövő világbajnokának tartott fiatalja maradhat ülés nélkül (Fotó: AFP)
A tizenkettedik állomásához érkezett a Formula–1 2020-as idénye, és bár az egyik bajnoki címért vívott csata akár már a most hétvégi Portugál Nagydíjon lezárulhat, az idei őrült pilótapiac újra felbolydult. A első dominót a Haas döntötte el a csütörtöki sajtónapon, s nem kizárt, hogy a keringő végén több versenyző, köztük a jövő világbajnokának tartott George Russell is ülés nélkül maradhat 2021-re...

 

EZ TÖRTÉNT KÉT HÉTTEL EZELŐTT – SZÁMOKBAN AZ EIFEL NAGYDÍJ

17. PORTUGÁL NAGYDÍJ
OKTÓBER 23., PÉNTEK
1. szabadedzés: 12.00–13.30
2. szabadedzés: 16.00–17.30
OKTÓBER 24., SZOMBAT
3. szabadedzés: 12.00–13.00
Időmérő: 15.00–16.00
OKTÓBER 25., VASÁRNAP
A verseny (66 kör, 306.826 km) rajtja: 14.10
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
November 1., 13.10Emilia Romagna-i Nagydíj, Imola
November 15., 11.10Török Nagydíj, Isztambul
November 29., 16.10
Bahreini Nagydíj, Szahír

Valtteri Bottas 1:25.269-es körrekorddal karrierje 14. pole pozícióját szerezte meg, aminek révén csatlakozhatott a Rubens Barrichello, Ronnie Peterson, James Hunt és Alberto Ascari alkotta kvartetthez. A finn elsőségének köszönhetően tovább íródott a Mercedes szériája is, a német gárda a tavalyi Abu-dzabi GP óta veretlen az időmérőkön, ráadásul azzal, hogy Lewis Hamilton lett a második, a németek 72. alkalommal sajátították ki az első rajtsort.

A rajtelsőség azonban ezúttal sem hozott szerencsét a Nürburgringen, a finn mindösszesen 12 körön keresztül állt a mezőny élén, hiszen az elfékezését kihasználva Lewis Hamilton átvette tőle a vezetést, majd pár körrel később a 77-es rajtszámú „ezüstnyíl” meghibásodás miatt kénytelen volt feladni a futamot.

Csapattársa azonban a leintésig nem engedte ki a kezei közül a vezetést, aminek eredményeképp egyrészről utolérte a rekordtartó Michael Schumachert (91) a GP-győzelmek számában, másrészről csapata, a Mercedes újabb futamot teljesített úgy, hogy valamennyi kört az élen töltötte – az „ezüstnyilak” az eddigi 11 verseny során 8 alkalommal hajtották végre a tettet.

A Mercedes motorgyártóként emellett sorozatban a 228. versenyén szerzett pontot, aminek köszönhetően beállította a Ford-Cosworth vonatkozó csúcsát.

Másodikként Max Verstappent intette le a kockás zászló, méghozzá zsinórban másodszor. A holland 2020-ban összesen ötször állhatott fel a dobogó második fokára, ebből négyszer Hamilton ünnepelhetett mellette a pódium tetején.

Harmadikként Daniel Ricciardo futott be, az ausztrál az első dobogóját érte el a Renault-val, míg csapata a 2011-es Maláj Nagydíj után pezsgőzhetett újra, ami által 2020-ban a 7. konstruktőrré vált, amelyik pódiumon zárt – legutóbb 2012-ben örülhetett ennyi csapat. Ami Ricciardót illeti, ő a 2018-as Monacói Grand Prix után végzett újra a top 3-ban, míg összességében 30-adszor állhatott fel a dobogóra, amivel Juan-Pablo Montoyát érte utol a vonatkozó örökranglistán.

Megint lecsúszott a pódiumról Sergio Pérez, aki sorozatban a második versenyén szelte át negyedikként a célvonalat, igaz, oka így is volt az örömre, hiszen zsinórban a 15. olyan viadalán szerzett pontot, amelyen elindult – ezzel egyéni legjobb szériáját állította be.

Pierre Gasly végzett a 6. helyen, aminek köszönhetően immár 8 nagydíj óta tart az AlphaTauri pontszerző sorozata. A faenzaiak Minardi és Toro Rosso néven sem tudtak ilyen hosszú szériát összehozni.

Nico Hülkenberg váratlanul, egyetlen előzetes kör megtétele nélkül ült autóba a németországi kvalifikáción, miután Lance Stroll rosszullét miatt kénytelen volt kihagyni a hétvégét. A német az utolsó rajtkockát szerezte meg hazai pályán, amelyen másnap parádés versenyt futva nyolcadik lett. Hülkenberg neve mellett egy 7. hely szerepel még idén – amelyet A 70. Évforduló Nagydíján a koronavírusos Pérez helyetteseként könyvelhetett el –, aminek jóvoltából ugyanannyiszor zárt idén a top 8-ban, mint Sebastian Vettel.

A kilencedik pozícióban Romain Grosjean ért be, aki, eredményének hála, 20 futamos pont nélküli sorozatának vetett véget.

AMIRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A PORTIMAÓI PADDOCKBÓL

Miközben Fernando Alonso filmforgatási napon vezethette a Renault idei autóját, az RS20-ast, s folytathatta a felkészülését a jövő évi visszatérésére, a legfrissebb pletykák arról szólnak, hogy könnyen előfordulhat, nem Esteban Ocon csapattársaként teheti meg mindezt.

A rendeződni látszó pilótapiacon ugyanis egy újabb hullám söpört végig, mely szerint Gasly válthatja honfitársát a 2021-ben Alpine néven induló Renault-nál, míg Mick Schumacher az eddigi értesülésekkel ellentétben nem az Alfa Romeóval, hanem a csütörtökön mindkét pilótájától megváló Haasszal mutatkozhat be a Formula–1-ben. Az amerikaikkal többször szóba hozott Hülkenberg és Pérez közül eközben előbbi a Red Bullnál, míg utóbbi a Williamsnél köthet ki, méghozzá George Russell helyén.

A nagy felfordulás hátterében a Honda váratlan jövő évi kivonulása, a Mazepin család egyre biztosabbnak tűnő szerepvállalása, illetve a Ferrari és a Haas közötti partneri kapcsolat megerősítése áll. A Red Bullnál ugyanis nem kizárt, hogy a Renault erőforrásaira lesz rászorulva, s a megállapodás elősegítésének érdekében felajánlja Gasly szolgálatait is. Ez mindhárom fél számára kedvező helyzetet teremthet.

A francia ugyanis hiába vágyódik vissza a „vörös bikákhoz”, a pletykák szerint néhány csapattaggal megromlott a viszonya, így nincs esélye az újabb „előléptetésre”. A franciákhoz történő szerződés tehát lehetőséget adna Gaslynak a kitörésre, míg az istállónak arra, hogy helyet teremtsen adott esetben Alexander Albonnak, aki így a nagy valószínűséggel Danyiil Kvjatot váltó Cunoda Juki csapattársa lehetne az AlphaTaurinál. Az enstone-iak eközben a visszatérő Fernando Alonso mellé egy ugyancsak tehetséges hazai versenyzőt ültethetnének be.

Ocon esetleges távozását erősíti a tény, mely szerint a Renault előbb vette fel a kapcsolatot Alonsóval, mint hogy Daniel Ricciardo váratlanul bejelentette volna a távozását, s mivel a nyilatkozatokból egyértelműen kiderül, a csapat számolt az ausztrállal, nem nehéz kikövetkeztetni, hogy Ocon helyére érkezhetett volna a kétszeres világbajnok spanyol.

Ha mindez összejönne, megnyílna az út a Helmut Marko által is esélyesnek nevezett Nico Hülkenberg vagy Sergio Pérez számára, akiket korábban leginkább a Haasszal hoztak kapcsolatba. Az amerikaiknál azonban, úgy tűnik, annak ellenére sem maradna számukra hely, hogy a Portugál Nagydíj csütörtöki sajtónapján biztossá vált, Kevin Magnussen és Romain Grosjean is távozni kényszerül – talán a Formula–1-ből is.

Ugyanis egyre több forrás erősíti meg azt a hírt, mely szerint a „száguldó cirkusszal” milliárdos apján, Dmitrij Mazepinen keresztül többször is szóba hozott Nyikita Mazepin már kontraktust is kötött Gene Haas alakulatával, amely hiába jelentette ki, hogy egyelőre kitart a gyengélkedő Ferrari-motorok mellett, hosszú távra továbbra sem kötelezte el magát.

Ezen a ponton jönnek képbe a Ferrari-akadémia fiataljai, Mick Schumacher, Callum Ilott és Robert Svarcman. Bár hármójuk közül eredetileg a brit tesztelhetett volna a teammel Németországban, ha az időjárás miatt nem törlik a teljes pénteki programot, mégis az ő érkezésére van a legkevesebb esély, miután Günther Steiner kijelentette, nem szerepel a sokat emlegetett listáján. Nem úgy, mint a hétszeres világbajnok Michael Schumacher fiáé, aki a neve révén támogatókat és figyelmet vonzana, s egyúttal megerősítené a Ferrari és a Haas közötti partneri kapcsolatot is.

Arra, hogy erre egyáltalán van-e esély, hamarosan fény derülhet, hiszen az Alfa Romeo jelezte, még októberben véglegesítheti a 2021-es pilótafelállását. Ugyanis bár több forrás már biztosra vette, hogy a hírek szerint a maradás mellett döntő Kimi Räikkönen kapja meg maga mellé a Formula–2-es bajnokságot vezető Schumachert, a nürburgringi versenyhétvége péntekjére beharangozott bejelentés elmaradt, s ha a német valóban nem a svájciakhoz tart, akkor szinte biztos, hogy a Haasnál köt ki.

De ki érkezhet akkor Räikkönen mellé? A Ferrarival kötött partneri megállapodás értelmében elvileg az egyik ülést a maranellóiak fiatalja foglalhatja el, vagyis Antonio Giovinazzi maradása mellett Ilott vagy Svarcman érkezése is lehetséges. A korábban esélyesnek tartott Hülkenberg és Pérez számára így újabb ajtó zárulna be, igaz, a legfrissebb értesülések szerint egyébként sem tart egyikük sem Frédéric Vasseur csapatához.

A német ugyanis Albon távozása esetén a Red Bull-lal térhetne vissza állandó versenyzőként a királykategóriába, míg a Racing Pointtól kitett mexikóit az új tulajdonossal rendelkező Williams környékezte meg. Pérez a források szerint a szponzori támogatottsága révén kiütheti George Russellt, mivel nem a brit, hanem márkatársa, Nicholas Latifi hoz pénzt a grove-iakhoz.

A nagy reménységnek, s az F1-es közvélemény szerint jövőbeli világbajnoknak tartott Russell így nem kizárt, hogy ülés nélkül maradhat úgy, hogy a hírek szerint nyáron még nem sok választotta el attól, hogy a Mercedesnél kössön ki. A megállapodást azonban az akkori vezetőhelyettes Claire Williams megakadályozta, miután élt az opciós jogával – erre Russell is utalt a bejelentést követő nyilatkozatában. Ha a brit valóban ülés nélkül marad, az még távolabb lökheti a mercedeses bemutatkozástól, hiszen erősen kérdéses, hogy a német gárda a nagy szabályváltoztatásokkor kész-e egy olyan pilótát alkalmazni, aki egy teljes idényt kihagyott.

Persze mindez találgatás, azonban egy biztos, a koronavírus-járvány miatt jócskán felborult 2020-as év már így is hozott több váratlan fordulatot a Formula–1-ben...


A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

Hamilton Németországban beállította Schumacher győzelmi csúcsát, így Portugáliában esélye nyílhat, hogy megdöntse a sokáig megdönthetetlennek tűnő rekordot. A brit ráadásul egy újabb győzelemmel még tovább növelhetné az egyébként is tetemesnek mondható 69 pontos előnyét, amivel még közelebb kerülne az ugyancsak csúcsnak számító hetedik világbajnoki elsőségéhez. Azonban míg neki egyelőre nincs esélye bebiztosítani az újabb címet, csapata akár már most hétvégén történelmet írhat.

Eddig ugyanis egyetlen gárda sem tudott sorozatban hét konstruktőri vb-diadalt produkálni, pláne nem az egyénivel együtt. Ahhoz, hogy már Portimaóban pont kerüljön matematikailag is a versenyfutás végére, a Mercedesnek legalább 220 pontos előnyre kell szert tennie a Red Bull előtt – ez háromféleképpen valósulhat meg.

Ha az „ezüstnyilak” maximális pontot tesznek zsebre, vagyis kettős sikert érnek el, miközben egyik versenyzőjük éri el a versenyen futott leggyorsabb kört, akkor Toto Wolffék abban az esetben ünnepelhetnek, ha a Red Bull 5 pontnál kevesebbet szerez. Ha viszont a Mercedes „csak” 43 pontot gyűjt be, vagyis a párosa 1–2-ben fut be, viszont nem éri el a versenyen futott leggyorsabb kört, akkor a „vörös bikák” legfeljebb 3 pontot jegyezhetnek, míg ha a németek egy első és egy harmadik hellyel gazdagodnak, az osztrákoknak nullázniuk kell ahhoz, hogy már e héten megtörténjen a bajnokavatás.

A fenti forgatókönyvek is jól jelzik, hiába pályázik jó eséllyel a Mercedes a kettős sikerre, egyelőre az újabb címe nagyban függ a Red Bull szereplésétől. Az osztrákok idén eddig két nagydíjról, az évadnyitó osztrák, illetve a káoszt hozó monzai versenyhétvégéről távoztak pont nélkül, azonban ott, ahol legalább egy autóval a legjobb tízben végeztek, 15 pontnál nem szereztek kevesebbet. Ez is jól mutatja, hogy a címvédő istállónak nagy eséllyel egyelőre még várnia kell az új csúcs beállítására, persze Hamilton rekorddöntése önmagában elég okot adhat az ünneplésre. De vajon összejön a britnek az újabb diadal?

MI VÁRHATÓ A PORTUGÁL NAGYDÍJON?

Az vitathatatlan, hogy a Mercedes utazhat idén valamennyi hétvégére a legnagyobb favoritként, hiszen tizenkét nagydíj óta veretlen az időmérőn, nyolc alkalommal kisajátította az első rajtsort, és tízszer nyert, ám Portimao tartogathat meglepetéseket. Igaz, Hamiltonnak a nyolc idei győzelme között szerepel a 2013 után visszatérő nürburgringi, illetve az idén bemutatkozó mugellói pályán aratott is, az eredeti 2020-as versenynaptárban ugyancsak nem szereplő Portugália még nehezebb terep lehet, még akkor is, ha három másik társával – Norrisszal, Russell-lel és Latifivel – együtt korábban már vezethetett a pályán.

Ugyanis bár Portugália tizenhat alkalommal már vendégül látta a királykategória mezőnyét (legutóbb 1996-ban), a portimaói aszfaltcsík most először ad otthont Formula–1-es nagydíjnak. Ráadásul Mugellóval ellentétben ezen a pályán még forgatási napot sem tartott idén egyik alakulat sem, vagyis a mezőnyből senki sem rendelkezik adattal, vagy friss tapasztalattal a pályáról.

A mezőnyre tehát kétségkívül mozgalmas péntek vár, főleg ha hozzátesszük, hogy pont most pénteken tartja a Pirelli a 2021-es gumitesztjét is, amelyen kötelező jelleggel minden csapatnak részt kell vennie. A gárdáknak az olasz gumibeszállító által meghatározott program keretén belül egyik versenyzőjükkel kettő, míg a másikkal egy keveréket kell tesztelniük a második szabadedzés első 30 percében. Az akkor összegyűjtött adatok és a pilóták visszajelzései egyaránt fontosak lesznek a Pirelli számára, hiszen nagy gőzzel dolgozik azért, hogy elkerülhesse az idei blamát. Ugyanis idén a csapatok leszavazták a 2020-ra tervezett abroncsokat, aminek eredményeképp az olaszok kénytelenek voltak visszatérni a korábban használt verzióhoz.

Visszatérve az új helyszínre, a pálya nagyrészt magas tempójú, de magába foglal alacsonyabb sebességű szakaszokat is, ami mindenképpen megnehezíti a megfelelő beállítás megtalálását. A pole pozícióra az idei formát tekintve a Mercedes a legesélyesebb, ám talán minden eddiginél nagyobb fenyegetést jelenthet számára a Red Bull. A „vörös bikák" ugyanis úgy tudtak igencsak közel kerülni Hamiltonékhoz Németországban, hogy a teljesen törölt pénteki program miatt nem optimalizálhatták a hozott fejlesztéseiket. A holland lemaradása mindösszesen 37 ezred volt a Nürburgringen, és némileg elégedetlenkedett is, hogy nem tudta megkaparintani a rajtelsőséget..

Ha Verstappennek sikerülne megszakítania a Mercedes pole pozíciós sorozatát, az nagy fegyvertényt jelentene az idény hátralevő részére, hiszen a Red Bull versenytempóban általában véve idén közelebb volt a riválisához, amely nem mellesleg jó ideje leállt már a W11-es fejlesztésével. Ha a „vörös bikák" a bajnoki címekért már nem is szállhatnak harcba, a holland Bottas életét még könnyen megnehezítheti.

A finn bár megnyugodhat, hogy a motorja nem sérült és így elkerülheti a rajtbüntetést, az mégis bosszanthatja, hogy Verstappen egy olyan hétvége után közelítette meg 14 pontra, amelyen ő nagy meglepetésre le tudta győzni csapattársát az időmérőn, s a verseny elején sikerült szép manővert is bemutatnia ellene. Bottas az újabb hibája és nullázása után azonban már csak a csodában, és abban bízhat, hogy a fennmaradó hat versenyen sikerül olyan teljesítményt nyújtania, amellyel bizonyíthatja, képes konstansan felvenni a harcot Hamiltonnal, s amelynek révén megtarthatja az egyéni összetett második helyét.

Némileg eltávolodva a versenyzéstől, az egyre inkább fokozódó járványhelyzet, úgy néz ki, bármikor átírhatja az esélyeket, hiszen a németországi versenyhétvégét követően kiderült, újabb pilóta fertőződött meg koronavírussal, méghozzá úgy, hogy a Formula–1 által bevezetett protokollnak megfelelően pénteken úgy léphetett be a paddockba, hogy vasárnap pozitív tesztet produkált...

Stroll először az Orosz Nagydíjat követően számolt be gyomorpanaszokról, azonban ezt követően többször is negatív lett a teszteredménye, s mivel jobban érezte magát, elutazott a csapattal a Nürburgringre. Az időmérő napján viszont visszatértek a tünetei, amik arra késztették, hogy visszalépjen a hétvégétől. A kanadai végül egy nappal később hazautazott, s a csapat protokolljának megfelelően újabb tesztet végzett, ami a korábbiakkal ellentétben pozítv lett.

A pilóta bár azóta teljesítette a tíznapos karantént, s hétfőn már negatív tesztet produkált, egyelőre kérdéses a hétvégi szereplése, hiszen ahhoz, hogy beléphessen a paddockba, újabb teszten kell átesnie. Ha probléma lenne, Hülkenberg már készenlétben áll, hiszen a németországi eseményekből tanulva a csapattal együtt elutazott a helyszínre, nem úgy, mint a tulajdonos Lawrence Stroll, aki fiához hasonlóan megfertőződött.

A Mercedesnél, majd a Racing Pointnál megtörtént esetek is mutatják, megnőtt a veszély a Formula–1 buborékjában az elmúlt hetekben.

Talán az egyre nagyobb fenyegetettség hozhatja el a Bottas által emlegetett csodát?

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik