Képes Sport
ZSOLDOS BARNA
2022.09.20 10:44 Frissítve: 2022.09.20 10:47

Az apa nevével könnyebb a fiúnak? – volt pilóták csemetéi útban a topkategória felé

Az alsóbb formulakategóriák rajtlistáját böngészve nosztalgikus érzések járhatják át azokat az F1-es rajongókat, akik már a kilencvenes évektől figyelemmel követik a vb-sorozat eseményeit, hiszen több ismerős családnévvel is találkozhatnak. A fiúk apjuk nyomdokaiba lépnének.

Juan Pablo Montoya (jobbra) 2003-ban harcban állt a világbajnoki címért, fia, a 17 esztendős Sebastian egyelőre a Formula–1-be kerülésért dolgozik (Fotók: AFP, Getty Images, Facebook, Instagram)

 

SEBASTIAN ÉS JUAN PABLO MONTOYA (kolumbiaiak)

Miután Juan Pablo Montoya 1998-ban F3000-es összetett első lett, a tengerentúlon előbb a Champ Carban nyert bajnoki címet, majd az Indy 500-on diadalmaskodott. Mindez elég volt ahhoz, hogy a Williams 2001-ben megváljon a kedvéért a jövő nagy tehetségének tartott Jenson Buttontól, és a kolumbiai hozta is az elvárt szintet az F1-ben. Rögtön első idényében futamot nyert, aztán 2003-ban a hajráig harcban állt a bajnoki címért, ám a McLarenhez 2005-ben átnyergelve Kimi Räikkönen elhomályosította, és Montoya a következő év közepén az egész F1-et otthagyta hét győzelemmel a háta mögött. Jelenlegi célja, hogy tudását és tapasztalatát átadva fiát, Sebastiant is eljuttassa a csúcskategóriába. A 17 éves fiúnak lehet is esélye rá, igaz, formulaautós karrierje egyelőre döcögősebben halad a vártnál. Két nekifutás sem volt neki elegendő ahhoz, hogy harcoljon az olasz és a német Formula–4 bajnoki címéért, viszont idén beugróként mindkét zandvoorti F3-as versenyt a pontszerzők között zárta. 2023-ban a teljes idényben bizonyíthat.

ENZO ÉS JARNO TRULLI (olaszok)

Jarno Trulli 1997-ben a Minardi színeiben mutatkozott be az F1-ben, és bár az olasz kiscsapatnál nehéz volt felhívnia magára a figyelmet, később mégis ő lett az idény egyik nagy felfedezettje. Olivier Panis lábtörése után a Prost-istálló vele helyettesítette pilótáját, és Trulli két kézzel ragadta meg a nagy lehetőséget. Már harmadik futamán a negyedik helyen végzett, később pedig Ausztriában biztosan robogott a dobogó felé, amikor technikai hiba miatt kiesett. Ezzel meg is alapozta jövőjét a Prostnál, majd a Jordan, a Renault, a Toyota és a Lotus (Caterham) színeiben versenyzett egészen 2011-ig. A biztató kezdet ellenére csupán egy futamgyőzelem jutott neki, mindenesetre 252 nagydíjjal a sorozat meghatározó egyéniségévé vált. Fia, a 17 éves Enzo is szeretne eddig eljutni, tavaly bajnok lett az emírségekbeli Formula–4-ben. Az idei szintlépés még nem sikerült, hiszen a Formula–3 18 versenyéből egyet sem tudott a pontszerzők között zárni, de tapasztalatát felhasználva jövőre már előreléphet az F3-asok között.

Enzo Trulli


DAVID ÉS RALF SCHUMACHER (németek)


Egyes nyilatkozataiban még Ralf Schumacher is elismerte, bátyja, Michael F1-es sikerei nélkül nem biztos, hogy bemutatkozhatott volna a legjobbak között, ez azonban korántsem jelenti azt, hogy a német pilóta kilógott volna a vb-sorozatból. Sőt, 1997-ben kifejezetten biztatóan kezdett a Jordannel, utána pedig a patinás Williams csapott le rá, amelynek színeiben hat győzelmet aratott. F1-es pályafutását a Toyotánál zárta le 2007-ben, az utóbbi időszakban pedig szakkommentátori teendői mellett arra koncentrál, hogy fia, a 20 éves David karrierjét egyengesse. A fiú különböző nemzeti Formula–4-es bajnokságokban indította autós pályafutását, de a hangos sikerek elkerülték, így nem jelentett nagy meglepetést, hogy az F3-ban sem termett neki sok babér. Első teljes idényét 2020-ban pont nélkül fejezte be, és bár tavaly összejött neki egy győzelem és egy második hely, úgy tűnik, idén letért az F1 felé vezető útról. Noha két hétvégén beugróként még visszatért az F3-ba, teljes idényt már a DTM-ben fut, amelyben az első 12 versenyen nem szerzett pontot.



1997 ÚJRATÖLTVE
Az idei Formula–1-es mezőny összetétele abból a szempontból különleges, hogy 25 évvel ezelőtt, 1997-ben is ugyanúgy végigversenyezte a szezont egy Schumacher, egy Verstappen és egy Magnussen, mint most.
A Ferrarival Michael Schumacher akkor kétszeres világbajnokként harmadik vb-elsőségére hajtott, és még nem sejthette, hogy negyed évszázaddal később fia, Mick viszi tovább a családi hagyományt, hiszen a fiú akkor még meg sem született. A Haas 23 éves pilótája az F2-es és az F3-as bajnoki címmel a tarsolyában tavaly érkezett meg a csúcskategóriába, jövője azonban bizonytalan, mert a csapata még mindig nem hosszabbított vele szerződést, és egyelőre más istállóknál sem kapkodnak utána.
Jos Verstappen 1997-ben a Tyrrell színeiben pont nélkül zárt, így nem is lehetne nagyobb a kontraszt, hiszen fia, Max idén szinte biztosan vb-címet ünnepel az évad végén. A fiú igazi őstehetség, egyetlen F3-as évad után 2015-ben robbant be az F1-be, amelyben második idé­nyében már futamot nyert, tavaly pedig első bajnoki trófeáját hódította el.
A Magnussen családban eredmények szempontjából nincs ekkora különbség, bár Jan Magnussen kétségtelenül sikertelenebb F1-es pilóta volt, mint a fia,  Kevin. Egyetlen teljes idényében, 1997-ben a 17 futamból mindössze négyet fejezett be a Stewarttal, aztán a következő évad derekán el is bocsátották. Fia 2014-ben közvetlenül a Formula-Renault 3.5 bajnoki címe megnyerése után mutatkozhatott be az F1-ben a McLarennel, aztán egy év kényszerpihenő után a Renault és a Haas színeiben folytatta stabil pontszerzőként. Tavaly kiszorult a topkategóriából, de az amerikai csapat idén visszahívta, így 25 év után ismét összeállhatott a Schumacher, Verstappen, Magnussen trió – eggyel fiatalabb kiadásban.


EDUARDO, FERNANDO ÉS RUBENS BARRICHELLO (brazilok)

Amikor Rubens Barrichello 1993-ban bemutatkozott az F1-ben, sokan az új Ayrton Sennát látták benne, ám végül hosszú pályafutása alatt nem tudott legendás honfitársa szintjére lépni. A Jordan színeiben mutatkozott be, majd a Stewarttól igazolt 2000-ben a Ferrarihoz, amelynél csapattársa, Michael Schumacher hat év alatt öt vb-címet nyert mellette. Hondás időszaka után 2009-ben a Brawn GP-nél is elveszítette a házi csatát a bajnoki címért Jenson Butonnal szemben, aztán a Williamstől vonult vissza 2011 végén, 11 győzelemmel a tarsolyában. Idősebb fia, a 20 éves Eduardo az amerikai F4-ben és F2000-ben kezdte karrierjét, idén pedig az Alpine által szervezett európai Formula Regionalban versenyez szerény sikerrel. Másik fia, a 17 éves Fernando talán nagyobb eséllyel pályázik rá, hogy eljusson a Formula–1-ig: autós karrierjét idén kezdte a brazil F4-ben, s máris szerzett egy győzelmet, és 12 futam után az összetett ötödik helyén áll.



GIULIANO ÉS JEAN ALESI (franciák)

Jean Alesi 1989-ben parádés negyedik hellyel mutatkozott be az F1-ben a Tyrrell színeiben, és azt követően is meggyőzően teljesített, így a következő években valósággal kapkodtak érte a topcsapatok. Végül hosszas huzavona után a Ferrari mellett döntött 1991-ben, ám pechére az olasz istálló ebben az időszakban képtelen volt felnőni a legjobbak szintjére. 1996-ban igazolt a Benettonhoz, majd a Saubernél és a Prostnál töltött időszaka után 2001-ben zárta F1-es karrierjét a Jordannél. Különböző technikai hibák miatt legalább hat-hét győzelmet bukott el, végül csak egy diadal jutott neki. Fia, a 22 éves Giuliano viszonylag későn kezdett el versenyezni, de sokakat lenyűgözött, amikor 2015-ben rögtön az első versenyét megnyerte a francia F4-ben. Ezután három évet töltött a jelenlegi F3 elődjében, a GP3-ban, ám legnagyobb igyekezete ellenére sem jött össze neki a nagy áttörés. Bár összesen négy futamgyőzelmet szerzett, a bajnoki címért nem tudott harcba szállni, 2019-es és 2020-as próbálkozásai a Formula–2-ben pedig még gyengébben sültek el. Tavaly és idén már a japán Super Formulában próbálkozott, de a hangos siker keleten is elkerülte.

 

CHARLIE ÉS ALEXANDER WURZ (osztrákok)

Alexander Wurz 1997-ben fantasztikus beugrásával alapozta meg későbbi F1-es karrierjét. A Benetton osztrák tartalékja három nagydíjon helyettesítette Gerhard Bergert, és bár kétszer technikai hiba miatt kiesett, Silverstone-ban dobogóra állhatott. Ezzel kiérdemelte a folytatást is a következő évtől, de a csapat zuhanórepülésbe kezdett, Wurz pedig 2001-től felcsapott a McLaren tesztpilótájának. Beugróként 2005-ben egy futamon indult is, aztán 2007-ben egy teljes idényt lehúzott a Williamsnél. A győzelem nem jött össze neki, de 69 versenyen háromszor dobogós volt. Idősebb fia, a 16 éves Charlie tavaly kezdte formulaautós karrierjét az olasz F4-ben, amelyhez idén még hozzácsapta a kategória német, spanyol és emírségekbeli változatát. Keleten bajnoki címet szerzett, Európában viszont a futamgyőzelem még várat magára, igaz, hét dobogós helyezése már van. Öccse, a 14 éves Oscar még csak gokarttal versenyez, de jövőre ő is belekóstolhat a formulasorozatok világába.

 

 A „HŰTLEN” KATEGÓRIAVÁLTÓK
Nem gyakori, hogy egy bizonyos kategória egykori klasszisának a fia más területen próbál hasonló sikereket elérni, a Sainz család azonban éppen a szemünk előtt bizonyítja, ez sem példa nélküli. Idősebb Carlos Sainz a ralizás vérbeli legendája, kétszeres világbajnok, nem mellesleg háromszoros Dakar-győztes, aki 60 évesen is aktív versenyző. Ilyen sikerek után szinte magától értetődő lenne, hogy fia, Carlos Sainz Jr. (balra) hasonló utat szeretne bejárni, ám a most 28 éves fiú már kiskorában annyira beleszeretett a gokartozásba, hogy onnantól csak a pályaversenyzés érdekelte. Apja tehetségéből neki is bőven jutott, így 2015-ben eljutott az F1-be, és idén a Ferrari színeiben megszerezte első győzelmét, jövőre pedig a világbajnoki címet veszi célba.
Talán ennél is meghökkentőbb, hogy a gyorsaságimotoros-vb legendás alakja, az 1990-es években öt bajnoki címet szerző Mick Doohan  fia, Jack Doohan (balra) a négykerekűek világát választotta. Az ausztrál fiú azonban valamiért jobban érezte magát a gokartban, mint a kismotor nyergében, apja pedig volt olyan nagyvonalú, hogy nem erőltette rá a saját mesterségét. Sőt, megteremtette az autóversenyzéshez szükséges anyagi hátteret, Jack pedig olyan jól teljesített, hogy előbb a Red Bull, majd az Alpine vette be juniorakadémiájába. A 19 éves pilóta most, két futammal a Formula–2-es bajnokság vége előtt az összetett negyedik helyén áll, és még arra is van esélye, hogy jövőre bemutatkozzon a csúcskategóriában.


PIETRO, ENZO, EMERSON JR. ÉS EMERSON FITTIPALDI (brazilok)

A Fittipaldi család négy tagja is bemutatkozott már az F1-ben, de közülük toronymagasan a kétszeres világbajnok Emerson a legsikeresebb. A brazil klasszis 1972-ben és 1974-ben ért fel a csúcsra, további sikereit pedig csak az gátolta meg, hogy ezután mindenáron saját csapatát akarta felvirágoztatni – kevés eredménnyel. F1-es pályafutását 1980-ban fejezte be 14 futamgyőzelemmel, a tengerentúlon azonban tovább halmozta a diadalokat. Érdekesség, hogy első leszármazottja, aki az F1 közelébe került, nem a fia, hanem az unokája, a most 26 éves Pietro volt. Ő először Európában próbálkozott, és 2017-ben bajnok is lett a Formula V8 3.5-ben, de aztán Amerika felé vette az irányt, és az IndyCarban húzott le egy idényt. 2019-ben lett a Haas F1-es tesztpilótája, egy évvel később pedig Romain Grosjeant helyettesítve két verseny erejéig be is mutatkozott az elitkategóriában. A csapat tartalékjaként továbbra sem tett le az F1-es folytatásról, de öccsének, a 21 éves Enzónak talán fényesebbek a kilátásai. A fiú második kísérletével bajnok lett az olasz F4-ben, majd másodikként végzett az európai Formula Regionalban, aztán az F3-ban is bemutatkozott. Tavaly fellépett a Formula–2-be, amelyben idén hat dobogós helyezést szerezve az összetett hatodik helyén áll. Emerson unokáinál is fiatalabb az új házasságából született, most 15 éves fia, Emerson Jr., aki formulaautós pályafutását tavaly kezdte a dán F4-ben, idén pedig az olasz és a német F4-ben versenyez.

 

BRANDO ÉS LUCA BADOER  (olaszok)

Amikor Luca Badoer 1992-ben megnyerte az F1 előszobájának számító F3000-es bajnokságot, szép jövőt jósoltak neki, ám végül csak epizódszerep jutott neki a legjobbak között. 1993 és 1996 között különböző olasz kiscsapatoknál versenyzett pontszerzés nélkül, majd 1998-tól a Ferrari „örökös” tesztpilótája lett. Bár 1999-ben még lehúzott egy idényt a Minardinál, onnantól éveken át éjt nappallá téve körözött a Ferrari tesztjein – egy idény leforgása alatt 10-20 ezer kilométert megtéve. Amikor 2009-ben Felipe Massa megsérült, fáradozásai jutalmául, egyfajta „életműdíjként” megkapta a lehetőséget élesben is, ami totális kudarcot hozott. Előbb Valenciában, majd Spában zárt utolsóként úgy, hogy közben csapattársa, Kimi Räikkönen győzött Belgiumban. A Ferrari ezután megköszönte a munkáját, és a továbbiakban tesztpilótaként sem számított rá. Fia, a 15 éves Brando talán többre viszi, de még sok tapasztalatot kell gyűjtenie formulaautós karrierjében. Idén először az emírségekbeli, az olasz és a német F4 küzdelmeibe kóstolt bele rutinszerzés céljából, jövőre pedig már a győzelmekért szállna harcba.

Brando Badoer
 NÉGYEN VILÁGBAJNOKI CÍMIG JUTOTTAK
Ahhoz képest, hogy a Formula–1-es világbajnoki sorozat már 1950-ben útjára indult, viszonylag későn, 1993-ban történt meg először, hogy futamgyőztes édesapa fia szintén a dobogó tetejére állhatott. Graham Hill után Damonnak jött össze ez a bravúr, sőt, a család három évvel később még jelentősebb mérföldkőhöz érkezett, hiszen Graham 1962-és 1968-as vb-címe után 1996-ban Damon Hill  is világbajnok lett.
Ugyanebben az évben szerezte meg első F1-es diadalát Jacques Villeneuve, aki ezzel legendás édesapja, a hatszoros futamgyőztes  Gilles Villeneuve nyomdokaiba lépett. Sőt, a fiú beteljesítette a tragikusan korán elhunyt apa sorsát, hiszen 1997-ben a vb-trófeát is elhódította.
A következő, aki a családi sikereket gyarapította,   Nico Rosberg lett, amikor 2012-ben az ötszörös futamgyőztes  Keke Rosberg  fiaként megnyerte a Kínai Nagydíjat. Azonban nem ez volt neki a végállomás, hiszen kitartó erőfeszítéseit 2016-ban még nagyobb siker koronázta, édesapja 1982-es világbajnoki diadala után ő is fellépett az F1 trónjára.


Éppen ebben az évben nyerte meg első versenyét Max Verstappen, akinek az édesapja, Jos Verstappen    több mint száz futamon indult az elitkategóriában, két dobogós helyezésen kívül viszont nem ért el kiemelkedőbb eredményt. A nehéz időszakokból azonban így is rengeteget tanult, és ezt jóval tehetségesebb fia „tökéletesítéséhez” használta fel. A recept pedig bevált, Max 2021-ben világbajnok lett, idén pedig csak idő kérdése a címvédése.

 

NAGY BAJNOKOK FIAI, AKIK HIÁBA PRÓBÁLKOZTAK

A múltban számos nagy Formula–1-es világbajnok fia próbált meg az édesapa nyomdokaiba lépni, ám a legtöbb esetben kudarccal végződtek e kísérletek. Voltak, akik már gokartos korukban ráuntak a versenyzésre, mások később adták fel álmaikat, néhányan pedig egyszerűen csak nem voltak elég tehetségesek ahhoz, hogy nagy sikereket érjenek el az F1-ben vagy annak közelében.


A háromszoros világbajnok Niki Lauda  fia, Matthias (jobbra) a 2000-es évek elején indult a formulasorozatokban, de hamar kiderült, hogy nem találja a helyét, így inkább a túraautózást és a megbízhatósági versenyeket választotta. A négyszeres bajnok Alain Prost gyereke, Nicholas szinte ugyanekkor, ugyanilyen karrierívet futott be, kiegészítve néhány idénnyel az újonnan induló Formula E-ben.

1996 legjobbja, Damon Hill 2012 körül azért tért vissza szakkommentátorként az F1-es körforgásba, hogy kapcsolatait tovább építve menedzserként segítse fiát, Josht (balra), aki ironikus módon éppen ezt követően unt rá a versenyzésre néhány sikertelen formulakategóriás idény után.

Az 1976-os világbajnok James Hunt fia, Freddy (jobbra) egészen későn, húszévesen kezdett a brit Formula-Fordban, így nem is reménykedhetett kiemelkedő eredmények elérésében. A britek másik kedvence, az 1992-ben csúcsra érő Nigel Mansell két gyermeke, Greg és Leo is túl későn kezdett el komolyabban foglalkozni a versenyzéssel ahhoz, hogy akár csak az F1 közelébe kerüljön – egy ideig mindketten megbízhatósági futamokon indultak, de pályafutásuk nem tartott sokáig. Ahogyan a háromszoros világbajnok Jackie Stewart fiáé sem, Paul ugyanis néhány sikertelen F3000-es idény után belátta, hogy nincs meg benne a kellő tehetség, így inkább saját versenycsapatának fejlesztésével foglalkozott tovább.

Akadtak olyan csemeték is, akik ugyan eljutottak az F1-ig, ott azonban nem értek el sikereket. A leghírhedtebb a háromszoros összetett első Nelson Piquet fia, Nelson Jr. volt, aki 2006-ban még éles harcot vívott Lewis Hamiltonnal a GP2 bajnoki címéért, az elitkategóriában viszont 2008-tól alulteljesített – sőt, szándékos szingapúri ütközésével a sorozat egyik legnagyobb botránya fűződik a nevéhez. Az 1978-as bajnok Mario Andretti gyereke, Michael Champ Car-bajnokként kapott lehetőséget 1993-ban a McLarennél, de 13 sikertelen futam után véget ért neki a kaland. A háromszoros világbajnok Jack Brabham fiának, Davidnek 1994-ben egy F1-es idény jutott, a Simtek színeiben viszont nem érhetett el kiugró eredményeket.


(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Képes Sport 2022. szeptember 17-i lapszámában jelent meg.)

2022.10.02 12:46:00

F1 nemzetisport.hu

A mexikóit megbüntették a leintést követően, de végül megtarthatta az első helyét.

2022.10.01 13:32:44

F1 nemzetisport.hu

A címvédőnek esélye volt a rajtelsőségre, ám csapata kíhívta őt az utolsó gyors körén.

2022.10.01 10:51:43

F1 nemzetisport.hu

A tervezett idő felében körözhetett a mezőny • Verstappen fél másodpercet kapott a felszáradó pályán.

2022.09.30 13:37:37

F1 nemzetisport.hu

Az 1-es számú Red Bullra csak a második szabadedzés utolsó perceiben kerültek fel a lágy gumik.

2022.09.30 10:50:09

F1 nemzetisport.hu

A hétszeres világbajnok az első edzés végén taszította le Verstappent az első helyről.