F1: „Nincs értelme gyorsan kopó gumikat gyártani”

ZSOLDOS BARNAZSOLDOS BARNA
Vágólapra másolva!
2015.07.02. 11:06
A Formula–1-ben új tendert írtak ki a gumiszállításra, és a csapatokat 2011 óta ellátó Pirelli mellett a Michelin is versenybe szállt azért, hogy elnyerje az exkluzív jogot. A Nemzeti Sport Pascal Couasnonnal, a franciák motorsport-igazgatójával beszélgetett.

– Mi alapján választanak versenyszériát?
– Számunkra a versenyzés egyet jelent a laboratóriumi munkával, és a versenysorozatokat is aszerint választjuk ki, hogy milyen technológiát szeretnénk kifejleszteni. Ott vagyunk a ralivébén, mert különböző útfelületekhez akarunk fejleszteni, ott vagyunk Le Mans-ban, mert szükségünk van tartós, stabil és gyors gumikra a hosszú utakra, és ott vagyunk a Formula E-ben, ahol gyors tempó mellett egyetlen szett abronccsal kell teljesíteni a hétvégét, ami segít az energiahatékony és stabil termékek előállításában. – Mi alapján választanak versenyszériát?
– Számunkra a versenyzés egyet jelent a laboratóriumi munkával, és a versenysorozatokat is aszerint választjuk ki, hogy milyen technológiát szeretnénk kifejleszteni. Ott vagyunk a ralivébén, mert különböző útfelületekhez akarunk fejleszteni, ott vagyunk Le Mans-ban, mert szükségünk van tartós, stabil és gyors gumikra a hosszú utakra, és ott vagyunk a Formula E-ben, ahol gyors tempó mellett egyetlen szett abronccsal kell teljesíteni a hétvégét, ami segít az energiahatékony és stabil termékek előállításában.

– Miért neveztek a Formula–1-be?
– Lehet, hogy őrültek vagyunk? Nem, csak viccelek. Mert valóban pályáztunk, de megvannak a magunk feltételei. Nem úgy mennénk oda, hogy amit mondanak, azt megtesszük nekik, hanem mi mondjuk meg, mit akarunk: 18 colos felniket és tartós abroncsokat. Világosan elmondtuk a feltételeinket, és az F1-es vezetők erre vagy azt mondják, hogy egy próbát megér, vagy pedig azt, hogy a jelenlegi irány mentén akarnak haladni tovább, viszont akkor mi tiszteletben tartva a döntésüket távolmaradunk. Egy kategóriában sem akarunk ott lenni csak azért, hogy a Michelin-feliratok megjelenjenek a pályán és az autókon. A célunk, hogy minden kategóriában hasznos tapasztalatokkal gazdagodjunk, és csupán akkor fektetünk be bármibe, ha annak eredménye is lesz. A MotoGP-ben is elmondtuk a javaslatainkat, elfogadták, így beszálltunk.

– Sokan kételkednek benne, hogy tartós gumikon is lehet izgalmas versenyt futni.
– Nem vagyok benne biztos, hogy a szurkolók valóban gyorsan kopó gumikat akarnak. Ők akkor elégedettek, ha élvezetes csata folyik a pályán. És nem értek egyet azzal, hogy ez csak gyorsan elhasználódó abroncsokkal valósulhat meg. Nézze csak meg a Le Mans-i versenyt, ahol gyakorlatilag elhanyagolható a kopás. Az első kilométereken mindössze egy másodperccel mennek gyorsabb időt, mint a hétszázadikban. Ott minden egyes alkatrész a csúcstechnológiát képviseli, mégis jó csatákat látunk. Szerintem nem helyes olyan gumit kérni, melynek élettartama szándékosan rövid, és amelyiken a versenyző nem tudja megmutatni a tehetségét.

– Bevállalnák-e azt, amit a Pirelli a sérülékeny gumik gyártásával?
– Sajnos nem tudjuk, hogy kell ilyeneket gyártani... Komolyra fordítva a szót, tényleg nem látom értelmét. Hogyan is tudnám megmagyarázni a vásárlóimnak, a főnökeimnek, hogy olyan gumik gyártásába fektetek rengeteg pénzt, melyek nem tartósak – ami ugye épp az ellenkezője az általános igényeknek. Ezzel nem más gyártókat akarok kritizálni, mert lehet, hogy nekik ez a stratégiájuk vagy a filozófiájuk, amit tiszteletben tartok, számomra azonban a versenyzés arról szól, hogy minél jobb termékeket gyártsunk, amiből a közúti abroncsok is profitálnak.

Legfrissebb hírek

Leclerc: Ez a valaha volt egyik legjobb rajtelsőségem, és biztos, hogy ez a legváratlanabb

F1
2 órája

Charles Leclerc meglepte a McLarent, az övé az első rajthely a Hungaroringen

F1
4 órája

A szuperhős Amerika kapitány is feltűnt a Hungaroring paddockjában

F1
4 órája

Hungaroring: ikonikus szakaszok, legendás pillanatok – összeállítás

Képes Sport
6 órája

A McLaren maradt az élen, de Piastri megelőzte Norrist a hungaroringi időmérő előtt

F1
7 órája

A megújult Hungaroringgel együtt a szurkolói zóna is szintet lépett

F1
9 órája

F1 75: Schumacher a 16. helyről indulva nyert Spában

F1
10 órája

A McLarent irányító Andrea Stellát is meglepte csapata dominanciája

F1
10 órája
Ezek is érdekelhetik