Az eső és az izgalom elmaradt, Vettel nyert Belgiumban

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.08.25. 13:24
null
Vettel az első körtől kezdve magabiztosan vezetett, és végül simán nyert (Fotók: Reuters)
Az eső és az izgalom is elmaradt a Belga Nagydíjon, amelyen már az első körben az élre állt a világbajnoki éllovas Sebastian Vettel, és gond nélkül megnyerte az idény 11. futamát. A második helyen a remekül versenyző, a 9. rajthelyről előre törő Fernando Alonso ért célba (hátránya így is 46 pont a némettel szemben), a dobogóra még a pole pozícióból induló Lewis Hamilton állt fel. Kimi Räikkönen fékhiba miatt kiesett, ezzel megszakadt 27 versenyes pontszerző sorozata, és a vb-pontverseny 2. helyéről visszaesett a 4. pozícióba.

Sebastian Vettel a Belga Nagydíjon az Eau Rouge-kanyarkombinációt követő egyenesig várt, ott megelőzte a pole-ból induló Lewis Hamiltont, és vissza sem nézett, simán megnyerte a versenyt, előnyét 46 pontra növelte a vb-pontversenyben. Pályafutása 31. győzelmével utolérte Nigel Mansellt, és már csak egy diadalra van Fernando Alonsótól.

A riválisai számára nyomasztó fölényt egyedül az eső törhette volna meg, de hiába mondták egész héten, még közvetlenül a rajt előtt is, hogy valószínűleg beleszól az időjárás a verseny alakulásába, egy csepp eső sem esett a futam alatt.

A száraz versenyen Alonso kiváló rajttal az 5. helyre feljött a 9. rajtkockából, majd további remek manőverekkel a 2. rajtkockáig felzárkózott – Vettellel azonban ő sem tehetett semmit. A spanyol így is feljött a vb-pontverseny második helyére, megelőzve Kimi Räikkönent, akinek nem volt tiszta a rajtja, s végül fel kellett adnia a versenyt fékhiba miatt.

A finn Lotusának fékjei már a rajtrácson füstöltek, és a verseny során végig sötét por szállt ki a féktávokon a bal első kerékből. Aztán egy Felipe Massa elleni manőver közben megadta magát a fék, és a finnek megszakadt a 27 versenyes pontszerző szériája. Räikkönen a vb-pontversenyben visszaesett a 4. helyre.

A pole-ból induló Lewis Hamilton is megelőzte Räikkönent, az angol végül a harmadik helyen ért célba, miután nagy csatában alulmaradt Alonsóval szemben, és utána nem tudta tartani a Ferrari tempóját.

Nico Rosberg lett a negyedik, Mark Webber az ötödik.

BELGA NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY (44 kör, 308.052 km)
1.
Sebastian Vettel
német
Red Bull-Renault
1:23:42.196
2. Fernando Alonso spanyol Ferrari 16.869 mp h.
3. Lewis Hamilton brit Mercedes 27.734 mp h.
4. Nico Rosberg német Mercedes 29.872 mp h.
5. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 33.845 mp h.
6. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 40.794 mp h.
7. Felipe Massa brazil Ferrari 53.922 mp h.
8. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 55.846 mp h.
9. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:09.547 p h.
10. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:13.470 p h.
11. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:21.936 p h.
12. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:26.740 p h.
13. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:28.258 p h.
14. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:40.436 p h.
15. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:47.456 p h.
16. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1 kör h.
17. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1 kör h.
18. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1 kör h.
19. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 2 kör h.
FELADTÁK
megtett körök
Paul di Resta brit Force India-Mercedes 26
Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 25
Charles Pic francia Caterham-Renault 8
Leggyorsabb kör: Vettel (40. kör) 1:50.756
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Sebastian Vettel 5 8 10 197
2. Fernando Alonso 2 6 10 151
3. Lewis Hamilton 1 5 10 139
4. Kimi Räikkönen 1 6 10 134
5. Mark Webber 3 10 115
6. Nico Rosberg 2 2 8 96
7. Felipe Massa 1 8 67
8. Romain Grosjean 2 7 53
9. Jenson Button 8 47
10. Paul di Resta 7 36
11. Adrian Sutil 5 25
12. Sergio Pérez 5 18
13. Jean-Éric Vergne 3 13
14. Daniel Ricciardo 4 12
15. Nico Hülkenberg 4 7
16. Pastor Maldonado 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 312
2. Mercedes 235
3. Ferrari 218
4. Lotus-Renault 187
5. McLaren-Mercedes 65
6. Force India-Mercedes 61
7. Toro Rosso-Ferrari 25
8. Sauber-Ferrari 7
9. Williams-Renault 1

A FUTAM (44 kör, 308.052 km)

IDE KATTINTVA ELÉRHETŐ ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNK.

Öt perccel a rajt előtt a levegő 19, az aszfalt 25 fokos. Az esőzóna lassan mozog a pálya felé, még messze van, az első 20 körben biztosan nem fog esni.

Az idén eddig csak Vettel és Alonso nem veszített pozíciót az első körben a rajthelyéhez képest.

Az első tíz a közepesen kemény gumikon rajtol. A mezőnyből csak Gutiérrez, Ricciardo, Bianchi és Chilton választotta a keményeket. A mezőny elindult a 7004 méteres felvezető körre, a leghosszabbra az F1-es idényben.

A rajtnál Hamilton nagyon jól indult, simán eljött a két Red Bull előtt, de Vettel utána eredt, és az Eau Rouge utáni egyenesben megelőzte a Mercedes pilótáját. Webber visszaesett a 6. helyre, Rosberg, Button és Alonso is elhúzott mellette. A spanyollal együtt érkeztek az Eau Rouge-ba, és Alonso volt jobb íven, az ausztrálnak kellett elvennie a gázt.

Az első kör végén Vettel, Hamilton, Rosberg, Button, Alonso, Webber, Di Resta, Hülkenberg, Grosjean, Räikkönen volt az első tíz sorrendje.

Hamilton a rajtnál még az élen maradt, három kanyarral később viszont Vettel megelőzte
Hamilton a rajtnál még az élen maradt, három kanyarral később viszont Vettel megelőzte

Alonso támadta Buttont, aki beszorult Rosberg mögé. A Mercedes németje mögött sűrű sor állt össze. Räikkönen megelőzte Grosjeant, aki mögött Pérez, Massa és Sutil haladt. Vettel a 2. kör végére 2.8 másodpercre növelte az előnyét.

A németnek szóltak is a boxból, hogy jobban kímélje az abroncsait. A 3. kör végén Rosberg elhúzott Buttontól, aki nem nyithatta a DRS-ét, és szabad préda lett Alonso számára, aki a 4. kör elején, az Eau Rouge után erőből elment a McLaren mellett.

Alonso az 5. kör végén már Rosberget támadta, Webber pedig elment Button mellett. A mezőny végén már a két kiscsapat négy pilótája haladt.

Alonso a 6. körben a hosszú DRS-zónában megelőzte Rosberget, és máris a harmadik helyen haladt a Ferrarival. Vettel 4 másodperccel vezetett Hamilton előtt, Alonso 3-ra volt az angoltól.

Räikkönen nem bírt Hülkenberggel, a rajt előtt is füstölő fékje továbbra is aggasztó fekete füstöt bocsátott ki a féktávokon. A finn végül a 9. kör elején a DRS-zónában elment Hülkenberg mellett. Elöl Webber ugyanitt majdnem megelőzte Rosberget, de maradt az ötödik, 10 másodpercre Vetteltől.

A 9. kör végén Hülkenberg és Massa állt a boxba, a német kemény, a brazil lágy gumikat kapott, Massa jött ki elöl.

Az élen Vettel lassan növelte az előnyét, 4.3 másodperc volt, Alonso lassan közelített Hamiltonhoz, 2.7 másodperc volt köztük a 10. kör végén. Pérez áthajtásos büntetést kapott, mert úgy előzte meg Grosjeant, hogy az 5-ös kanyar előtt ráhúzta az autóját a Lotusra.

Hamilton a 11. kör végén ment a boxba új gumikért, közepesen keményeket kapott, és a 9. helyen, Grosjean mögött folytatta. Egy körrel később Rosberg is érkezett a fehér feliratú gumikért. Elöl Vettel 7.4 másodperccel vezetett Alonso előtt.

Hamilton megelőzte Grosjeant, aki az Eau Rouge utáni DRS-zónában visszaelőzte. Alonso és Webber a 13. kör végén szervizelt. A spanyol a Grosjean, Hamilton csata mögé érkezett vissza. A Mercedes-pilóta az egy körrel korábbi esetből okulva a DRS-zónáig várt Grosjean megelőzésével. Alonso a pálya középső szakaszában szintén elment a francia mellett, és Hamilton után eredt.

Vettel a 14. körben kapott új közepesen kemény gumikat. Alonso az Eau Rouge előtt megelőzte Hamiltont, aki a DRS érzékelési pontnál vigyázott arra, hogy hátul legyen, és az Eau Rouge után visszatámadott, de a spanyol kivédekezte az akciót, elöl maradt.

Vettel az élen, Button előtt folytatta, a McLaren-pilóta nem ment még ki a boxba. A vb-éllovas egy kör alatt 3.3 másodpercet adott a 2009-es világbajnoknak.

Hátul ment a helyezkedés, Webber Grosjeant, Räikkönen Gutiérrezt támadta. Alonso utolérte Buttont, és meg is előzte. Az angol a 17. kör végén be is ment a boxba.

A 18. kör végén Vettel, Alonso (7.7 másodperc hátrány), Hamilton (9.4), Rosberg (14.1), Webber (16.1), Grosjean, Button, Massa, Räikkönen, Gutiérrez volt a sorrend az első tízben, Grosjean és Gutiérrez még nem cserélt kereket.

Grosjean még a 22. kör végén, éppen féltávnál cserélte le a rajt óta használt abroncsait, a mezőnyben utolsóként. Elöl Vettel továbbra is lassan növelte előnyét Alonso előtt, a spanyolra nem jelentett veszélyt Hamilton. Csata Rosberg és Webber között alakult ki ismét, a 4. helyért. Räikkönen a 7. helyen haladó Massát támadta – érdekes, már nem füstölt a bal első fékje.

A 24. kör végén Vettel, Alonso, Hamilton, Rosberg, Webber, Button, Massa, Räikkönen, Sutil, Di Resta volt a sorrend az első tíz helyen.

A 25. körben Rosberg kereket cserélt, Räikkönen pedig fékhiba miatt szintén a boxba állt, és feladta a versenyt. A bal első fék az utóbbi körökben azért nem füstölhetett, mert nagyon kíméletesen bánt vele, de nem bírta végig a versenyt.

Kimi Räikkönen nyolcszor indult Spában, négyszer nyert – ezúttal fékhiba miatt kiesett
Kimi Räikkönen nyolcszor indult Spában, négyszer nyert – ezúttal fékhiba miatt kiesett

A 26. körben Hamilton, Massa és Sutil kapott új gumikat, kemény keveréken folytatták.

A német a Maldonado–Gutiérrez–Di Resta csata közepébe pottyant, a mexikói a célegyenes előtti sikán előtt előzte a venezuelait, aki lecsúszott az útról, de visszajött, keresztbe próbált vágni a pályán a boxutca felé, de nekiment Sutilnak és Di Restának is. A skót kiesett, Maldonado ment tovább a garázsához.

A 28. kör végén Alonso állt a boxba.

A Force Indiát gyorsan elvitték a Buszmegálló-kanyarból, a biztonsági autó beküldésére nem volt szükség. Webber a 29. körben kapott kemény keverékű abroncsokat. Egy körrel később Vettel is érkezett, simán visszajött az élre. Mögötte Alonso, Button, Hamilton, Rosberg, Webber, Grosjean, Massa, Ricciardo, Pérez volt a sorrend, Button, Grosjean és Ricciardo csak egyszer állt ki.

Vettellel közölték, hogy eső jöhet – a verseny a hajrához közeledett, előzetesen is ekkorra ígérték a csapadékot. A radarkép szerint nagyon enyhe eső lehet.

Az éllovas a mérnöke kérésére gyorsított, 1:50.885-tel a verseny leggyorsabb körélt futotta. Igyekezett növelni az előnyét az esetleges eső előtt.

Hamilton Buttont, Webber Rosberget érte utol. Buttonnak a kopott gumijain, amelyekkel egy kiállással teljesítenél a versenyt, különösen jól jönne az eső. A mclarenes nem tudta megvárni ezt, a boxba állt új gumikért.

Webber utolérte a két Mercedest, de nem tudta támadni Rosberget. Button viszont az új gumijain Webber mögött haladt, a 37. kör végén 11 másodperc volt a hátránya az ausztrálhoz képest, de körönként csak egy másodperccel volt gyorsabb.

Elöl Vettel 12.2 másodpercre növelte az előnyét.

A 40. körben Massa az Eau Rouge-t levágva megelőzte Grosjeant, és feljött a 7. helyre. Egy körrel később Ricciardo vette el a 10. helyezést Péreztől. Button még mindig 8.6 másodpercre volt Webbertől.

Az utolsó körökre nem maradt izgalom, az eső sem érkezett meg, Vettel megszerezte 31. futamgyőzelmét, amivel utolérte az örökranglistán Nigel Mansellt.

A LEGGYORSABB KÖRÖK
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:50.756 átlag: 227.657 km/ó 40. kör
2. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:50.823 0.067 mp h. 36.
3. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:50.967 0.211 38.
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:51.383 0.627 36.
5. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:51.397 0.641 31.
6. Nico Rosberg német Mercedes 1:51.582 0.826 39.
7. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:51.596 0.840 39.
8. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:51.849 1.093 30.
9. Felipe Massa brazil Ferrari 1:52.182 1.426 40.
10. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:52.226 1.470 35.
11. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:52.497 1.741 34.
12. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:52.579 1.823 35.
13. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:52.688 1.932 31.
14. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:53.065 2.309 29.
15. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:53.110 2.354 41.
16. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:53.472 2.716 34.
17. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:53.688 2.932 20.
18. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:53.995 3.239 43.
19. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:54.757 4.001 21.
20. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:54.894 4.138 37.
21. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:54.924 4.168 31.
22. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:57.330 6.574 7.

 

ELŐZMÉNYEK

BELGA NAGYDÍJ, A RAJTSORREND
1. Lewis Hamilton brit Mercedes
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
3. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault
4. Nico Rosberg német Mercedes
5. Paul di Resta brit Force India-Mercedes
6. Jenson Button brit McLaren-Mercedes
7. Romain Grosjean francia Lotus-Renault
8. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault
9. Fernando Alonso spanyol Ferrari
10. Felipe Massa brazil Ferrari
11. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari
12. Adrian Sutil német Force India-Mercedes
13. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes
14. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault
15. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth
16. Max Chilton brit Marussia-Cosworth
17. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault
18. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari
19. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari
20. Valtteri Bottas finn Williams-Renault
21. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari
22. Charles Pic francia Caterham-Renault

Bár a hét közepén azt jósolták, hogy vasárnap biztosan esni fog, és az időmérő után is mindenki biztosra vette, hogy lesznek szakaszai a Belga Nagydíjnak, amelyeken esni fog az eső, vasárnap a verseny közeledtével egyre kevésbé egyértelmű, hogy a csapadék beleszól a futam alakulásába. Egy órával a rajt előtt a hivatalos meteorológiai jelentés szerint a száraz pályás rajt után 40 százalék az esély arra, hogy a futam során elered az eső.

A szombati időmérő edzésen a rajthelyekért folyó csatában az sem volt mindegy, ki hogyan gazdálkodik a gumijaival. Mivel még mindig esély van rá, hogy a száraz rajt után a futam közben valamikor elered az eső, fontos lehet, kinek hány szett friss intermediate gumija maradt: a Red Bullok egy-egy készletet tartottak meg érintetlenül, míg a Mercedesek kettőt-kettőt. Ennek persze csak akkor lehet jelentősége, ha hosszan esik az eső vagy többször visszatér.

Vasárnap a GP3-as futamot Alexander Simms, a GP2-est James Calado nyerte meg, azaz eddig a formulaautós szériákban teljes a brit sikertörténet, ami jó előjel lehet a pole pozícióból induló Lewis Hamilton számára.

13.30: kinyitott a boxutca, a versenyzők elindultak a rajtrácsra. Nem történt büntetés az időmérő után (leszámítva a Lotus 5000 eurós bírságát Romain Grosjean veszélyes kiengedéséért), így mindenki onnan indul, ahová kvalifikálta magát.

A Spái pályán az első tíz rajtkockánál barázdákat véstek az aszfaltba a jobb vízelvezetés érdekében. Bár csütörtökön néhányan aggódtak amiatt, hogy a rajt nem lesz tökéletes innen, a kételyek a szabadedzések során szertefoszlottak.

Tavaly a Romain Grosjean okozta rajtbaleset miatt a Lotus a futam negatív szereplője volt, az idén viszont a csapat a középső szektorban mutatott elképesztő sebességével hívta fel magára a figyelmet. Kimi Räikkönen is azt mondta, hogy szárazon jók az esélyei – ha valaki, ő nagyon nem szeretné, hogy eleredjen az eső. Räikkönen négyszer nyert már Spában, rajta kívül Hamilton, Felipe Massa, Sebastian Vettel és Jenson Button nyert egyszer-egyszer itt. A legutóbbi öt spái F1-es futamon öt különböző versenyző diadalmaskodott.

A főlelátó tetején négy narancssárga ruhás embert látni, állítólag a Greenpeace a futam előtt vagy közben megpróbál valamit üzenni.

IDE KATTINTVA ELÉRHETŐ ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNK.

13.45: az autók felálltak a rajtrácsra. A versenyigazgatóság szerint 60 százalék az esély az esőre a futam alatt.

A rendőrség daruval érkezett a lelátóhoz, hogy elérje a Greenpeace tetőn tartózkodó tüntetőit, akik a Shell olajvállalat ellen tüntettek.

BELGA NAGYDÍJ, A RAJTSORREND
1. Lewis Hamilton brit Mercedes 2:01.012 átlag: 208.362 km/ó
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 2:01.200 0.188 mp h.
3. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 2:01.325 0.313
4. Nico Rosberg német Mercedes 2:02.251 1.239
5. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 2:02.332 1.320
6. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 2:03.075 2.063
7. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 2:03.081 2.069
8. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 2:03.390 2.378
9. Fernando Alonso spanyol Ferrari 2:03.482 2.470
10. Felipe Massa brazil Ferrari 2:04.059 3.047
11. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:49.088
12. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:49.103
13. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:49.304
14. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:52.036
15. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:52.563
16. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:52.762
17. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 2:03.072
18. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 2:03.300
19. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 2:03.317
20. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 2:03.432
21. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 2:04.324
22. Charles Pic francia Caterham-Renault 2:07.384

DRS-ZÓNA

Ahogy az idei helyszínek többségén, úgy Spában is két helyen lehet kinyitni a hátsó légterelőket a végsebesség növelése céljából: a célegyenesben, illetve az Eau Rouge-kanyar után. Ha a pilóta a szakaszok előtti kanyarban (DRS detection a grafikán) egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, mindkét szakaszon kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a két zónában – de csak akkor, ha nem esik az eső.

 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik